Jump to content
Sign in to follow this  
Defender

Volvo Halvbandtraktor

Recommended Posts

Är det någon som har information om Volvos halvbandtraktor från 40-talet?? Volvo HBT Jag vet att man använde den tyska Demagen som förebild, men vilka var skillnaderna? Hur många tillverkades? Vart finns dom bevarade exemplaren? och så vidare. Ingen som har sett nån som står och rostar ute i skogen nånstans, det skulle vara ett perfekt renoveringsobjekt att börja med när jag är klar med mitt nuvarande projekt.

Jag har alltid undrat hur man svänger en sån. Givetvis med framhjulen, men hjälper banden till? Tycker det skulle bli lite tungt annars, speciellt i terräng.

Art.traktor m/40 fanns oxå - det var Demag D7....

Art.traktor m/43 finns det mkt mtrl om...

Har för mig att styrningen på HBT funkar så att styr du "lätt" med ratten så styr endast hjulen, och styr du kraftigt med ratten så låses/bromsas det ena bandet alt. bromsas det ena bandet så fort du svänger...kan kolla i mina papper, men har inte dem framför mig.

Mysigast var ändå Art.traktor m/28 (Pavesi / NOHAB) och art.traktor m/39 (L-135).

Lynx_39

Är det någon som har information om Volvos halvbandtraktor från 40-talet?? Volvo HBT Jag vet att man använde den tyska Demagen som förebild, men vilka var skillnaderna? Hur många tillverkades? Vart finns dom bevarade exemplaren? och så vidare. Ingen som har sett nån som står och rostar ute i skogen nånstans, det skulle vara ett perfekt renoveringsobjekt att börja med när jag är klar med mitt nuvarande projekt.

Kolla in MFHF.nu . Där borde det finnas entusiaster som kanske vet mer om denna tingest. Har sett på biblioteket att det finns en bok som heter "Fordonskatalog" (tror jag). Om du vill så kan jag kolla ISBN nr vid nästa besök. Det står data som effekt på motor och likn. Vissa kärror drog 10 l/mil på landsväg! /Gusten :rocketl:

Jodå Lynx_39 håller helt klart med dig Art.traktor m/28 (Pavesi / NOHAB) och art.traktor m/39 (L-135) är mycket intressanta fordon. Har en filmsnut hemma där dom provkör m/39 helt klart underbart. Jag är redan medlem i MFHF och har kollat där men inte sett nått roligt än. det var mera en chansning att nån av er grabbar visst nått som stod ute i skogen och rostade.

Gusten har du lust att kolla upp ISBN nummret så skulle jag bli evigt tacksam.

Lynx_39 vad är det för papper du har kan man få kopiera om man är snäll??

Edited by Defender

ha inte för stort hopp inför MFHF...

enligt mig så verkar det mest vara Willysbaccornas riksförbund...

Hej!

Är ju faktiskt så att jag oxå har en liten hemsida där jag ocensurerar en del mtrl om svenska grejer...t.ex. kan Ni faktiskt hitta foton på art traktor m/28, m/39, m/40 och m/43 där!

Gå in på PANSARCENTRALEN:

http://medlem.spray.se/landsverk/

Kolla fliken "Övrigt" och välj sen "artilleriet i Sverige under beredskapen".

Kommentera gärna.

Mvh,

Lynx_39

Artilleritraktor m/39 får nog vara min favvo artilleritraktor, såg brutalast ut.

OT:

Vy över P 4 i Skövde i början av 40-talet.

Fina grejer Lynx! Tråkigt att den parken krympt så ofantligt...