Jump to content

Hölster till pistoler med taktisk lampa.

Fu Kjellberg

Recommended Posts

Enligt en affär som säljer systemet använder alla "som vet något systemet". Konstigt jag som trodde att Försvarets VBSS grupper och "Jediriddare" inom Polisen viste vad de gjorde. Jag ser inget som helst användningsområde för ficklampor på magasinet. Ett eldavbrott och så har du ingen ficklampa, en omladdning så har du ingen ficklampa, Nej nu kanske jag är dum för alla kanske klarar  att flyttta över lampan till ett nytt magasin under ett skarp uppdrag?

Håller helt med dig GA KA, ser inte heller något användningsområde för lampor på magasinet...

vapnet helt ok...magasin...nää

För övrigt ser jag inte heller något användningsområde för vapenlampor som inte har strömbrytare på vapnet.

Liten "Taktisk Quiz":

Varför ska man kunna släcka/tända lampan utan att flytta händerna??

(Nu fick alla taktiska "experter" något att fundera på)    :D

• BlåGul -1

Dessutom så har magasinsmonterade ficklampor en annan egenhet - alla som någonsin haft mycket saker i bältet vet att det är lätt hänt att man fastnar i saker, typ dörrposter eller annat skit, och har man då lampan monterad på det hölstrade vapnet då har man ingen lampa längre. Med lite otur följer magasinet med eller så skadas det samtidigt.

Nej...ska man ha lampa ska den monteras fram på vapnet alternativt så använder man Harriesmetoden eller likande. (vilket dessutom medger att man kan tända / släcka lampan smidigt vid behov - hur funkar det med lampan på magasinet?

• BlåGul -1

Ett (av flera) system för att använda ficklampa med svag hand.

När ficklampa och vapen används lägger du svag arm med baksidan snett framåt-uppåt & böjd handled, ficklampan i handen, och tummen på ficklampans bakplatta (vilket brukar vara strömbrytare på de flesta ficklampor avsedda för detta ändamål). Vapenhanden läggs så i vinkeln vid den svaga armens handled för att få stöd. Nu pekar lampa och vapen åt samma håll, och du kan med tummen snabbt tända/släcka lampan vid behov.

En annan populär metod kallas Rogers/Surefire och använder sig av vissa surefirelampors smala "midja" för att hålla vapnet som ett rökverk.

Själv skulle jag nog föredra Harries - ju mindre finmotorik som krävs för såna grejer - desto bättre.

• BlåGul -1
Harries? Var inte det den feta, kulsprutepratande USMC gubbe som "kom på" det där med att köra med lampan i separat hand, med skjutarmen över lamparmen (stöd)???

Det stämmer bra. :D

Som med allt annat går utvecklingen snabbt inom området. Det innebär att ibland blir det lite fel. Surefire har gjort väldigt bra lampor men spårat ut total med de senaste. Jag vill ha mindre, tåligare och längre batteritid istället för Star Wars liknande klumpiga saker. Insights M3 är inne på rätt svar även om det finns vissa frågetecken på hållbarheten. Säljs av Promoteq. Har kompisar som har monterat den på en uppsjö av olika vapen med gott resultat. Jag föredrar dock Surefire med undantag av montering på Glockar.

Angående vilken teknik man skall använda så tror jag att det räcker med att lära sig en teknik för den glada amatören. De som använder det dagligen bör enligt min åsikt lära sig tekninkerna i följande ordning:Vapenmonterat, Harries, FBI, Rogers osv. Vidare bör man tänka på att en stor del av eldstrider utspelar sig i mörker och anpassa sig därefter.

Jag minns med gädje när vi fick laser pek till AK5 och vilken skillnad det var. Kanske inte lika aktuellt idag med Aimpoint och Bildförstärkare.

Läs boken Fight att Night av Andy Stanford för grunderna.

Aha...visste inte att den hette Harries.

Min lilla åsikt: den bästa ställningen med stor lampa (maglite) och pistol. Man får stöd för vapnet och kan tända/släcka lampan.

GA KA: FBI, Rogers...menar du FBI ställningen?

Jag har fått lära mig Harries under min utbildning till skyddsvakt (civil).

Enligt en affär som säljer systemet använder alla "som vet något systemet". Konstigt jag som trodde att Försvarets VBSS grupper och "Jediriddare" inom Polisen viste vad de gjorde.

VBSS?? vilka är det??

// Tompa

*som är lite off topic men hoppas på överseende av Blågul*

Ingen taktiker har svarat på din fråga Adam... förklara jag vill höra varför man snabbt ska kunna sätta på och stänga av lampan snabbt

Kan vara för att i ett mörkt rum drar ljus till sig eld..

Kan vara kul då att kunna "fimpa luman" snabbt..

• BlåGul -1
På vissa lampor finns det en funktion för att den ska blinka-

Läser den tankar då eller? :)

"Blinkandet" innebär att du använder lampan endast för att identifiera ditt mål och bekämpa det om det behövs. Övrig tid, håller du lampan släckt för att undvika att bli en levande ledfyr.