Jump to content

Är det svårt att få vapenlicens?


Guest Dreaden

Recommended Posts

 

En fundering: borde inte k-pistarna kunna byggas om till halvautomater och därigenom kunna fortsätta användas av de K-pistskyttar som så önskar. Är medlem i en klubb som av historiska skäl (en tidigare medlem saknade vital del av sitt finger) har en halvauto k-pist och den kommer ju inte att omfattas av förbudet.

 

 

Nope, Polisen ger inte licenser för konverterade vapen.

 

Det vrickade är att utredaren samtidigt verkar tycka att det är helt ok att ha en k-pist på samlingslicens. Eller varför inte det faktum att utredningen enbart föreslår att förbjuda halvautomatiska vapen med löstagbara magasin för målskytte. Inte för jakt.

 

Man kan tycka vad man vill om sakfrågan. Men att utredningen håller otroligt låg kvalitet, det råder det knappast några tvivel om.

 

Det här är en bra länk för att göra sin röst hörd om de här galenskaperna:

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7385

 

 

Ang halvautomatiska jaktgevär så är det så att alla med snabbt löstagbart magasin redan är förbjudna. Kvar har vi tex browning bar där man endast kan stoppa i ett 4-skotts magasin, och magasinet sitter på en ledad bottenplåt som svängs ut, och som man sen får haka av magasinet från. (tar typ 4-5 sek att byta mag, även om man övat mycket, och max 4 skott i magget)

 

Jag har högre eldhastighet över tiden med min m/96 med 5-skotts laddstrips än med min browning bar med 4-skotts mag... Momentant kan jag dra 5 skott snabbt (typ 2-3 sek) med browningen.

 

Idag heter det att vapen av militär konstruktion och efter ett visst årtal osv blabla bla inte får förekomma. Idiotiskt nog förbjuder man då halvautogevär som skiljer sig avsevärt i konstruktionen från militära gevär från samma tillverkare, för att den som tolkar reglerna hos myndigheterna inte vet ett skit om vapen.

Link to comment
Share on other sites

Det finns inget förbjud mot halvautomater med "snabbt löstagbart magasin" vare sig för jakt eller något annat ändamål. Antingen missförstår jag dig, eller så har du missförstått licensreglerna.

 

Jag gissar att det är jaktlicenser du pratar om nu. Halvautomatiska kulgevär som bygger på en militär funktionsprincip och som inte ser ut som ett traditionellt manuellt omladdat vapen är inte tillåtna för jakt. 1942-årsregeln som sade att det var ok med militära halvautomater som hade modelår före 1942 är borttagen av Naturvårdsverket sedan några år. Tidigare utgivna licenser gäller dock fortfarande.

 

Vrickat att döma vapen efter utseendet istället för funktion? Absolut!

Link to comment
Share on other sites

Det är väl i princip bara Browning Bar som är godkänd för jakt numera, och den har ett (4-skotts tror jag) magasin som sitter fast i lådan med ett litet gångjärn, vilket gör att det tar tid att ladda om. Och större magasin finns inte på marknaden, vilket i myndigheternas ögon gör den mer säker. Vad gäller förbudet mot militärt utseende så är det främst förbudet mot pistolgrepp som stör mig, det ger ju faktiskt ökad precision, vilket är en fördel när du jagar. Resten är ju bara huvudsakligen kosmetika.

(Vilket i och för sig inte är ett bra argument för förbud, Lagar och regler skall enligt min uppfattning grundas på objektiva mätbara fakta).

Edited by 32LvTropp
Link to comment
Share on other sites

Merkel SR1, Remington 7400, Ruger 10/22, Sauer 303, Benelli Argo, Remington 597...

 

(För att inte tala om alla som finns sedan innan 1942-årsregeln avskaffades. De är fortfarande godkända för jakt för innehavaren.)

 

Det finns inget uttalat förbud mot just pistolgrepp. Det är Naturvårdsverkets föreskrifter det handlar om (inte vapenlagen) som säger att utseendet på halvautomater måste avse att efterlikna ett konventionellt manuellt omladdat gevär. Osäker på om det finns några domar som säger var "konventionellt" egentligen är. Det är ju rimligen något som kan förändras över tid.

 

 

Edit: Grisfingrar

Edited by Knekt
Link to comment
Share on other sites

Det var naturvårdsverkets föreskrifter jag syftade på. Jag är medveten om att man kan bygga om ett jaktgevär till att se ut nästan hur som helst, men då får du bara använda det till målskjutning. Skall du jaga med det så gäller inga pistolgrepp, vikbara kolvar etc.

Kul att det fortfarande finns så många godkända halvautomater, det kände jag inte till.

Link to comment
Share on other sites

Det var naturvårdsverkets föreskrifter jag syftade på. Jag är medveten om att man kan bygga om ett jaktgevär till att se ut nästan hur som helst, men då får du bara använda det till målskjutning. Skall du jaga med det så gäller inga pistolgrepp, vikbara kolvar etc.

Kul att det fortfarande finns så många godkända halvautomater, det kände jag inte till.

 

Just vikbara eller teleskopiska kolvar finns det ju ett uttalat förbud mot, men det finns faktiskt inget motsvarande skrivet för just pistolgrepp, även om det hävdas så från en del polismyndigheter. När det gäller pistolgrepp handlar det snarare om vad domstolen bedömer som "konventionellt". Finns det några prejudikat på det området?

Link to comment
Share on other sites

det några prejudikat på det området?

 

Vet ej, det är ju lite speciellt också när det gäller vapen. Det är svårt att hitta någon som är villig att testa det i domstol bara för att få ett prejudikat, man riskerar ju att få licensen indragen och/eller fällas för jaktbrott om man förlorar.

Link to comment
Share on other sites

Att blanda in utseendet på ett vapen är sådant urbota trams att man baxnar. Funktionen - och enbart funktionen - borde vara det som styr. Eller behövs förbud mot mönstergravyr och förgyllda detaljer också? Det kan ju också reta någon i värsta fall...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...