Jump to content

Är det svårt att få vapenlicens?


Guest Dreaden

Recommended Posts

Guest Triggerpuller

Det skumma är dock att du kan få äga och inneha t ex en M4, Steyr-AUG, FA-MAS osv. Bara du är med i en automatvapenskytteförening. Finns i Sthlm, Lund samt på en del andra ställen. :((:/:/

Link to comment
Share on other sites

Det skumma är dock att du kan få äga och inneha t ex en M4, Steyr-AUG, FA-MAS osv. Bara du är med i en automatvapenskytteförening. Finns i Sthlm, Lund samt på en del andra ställen. :((  :((  :baskerHV:

Jag förstår inte varför det skulle vara skumt?

 

Riktlinjerna för att bevilja helautomatiska vapen har skärpts betydligt det senaste, det anses av samlare i princip vara "omöjligt" att få nya licenser på helsutomatiska vapen om du inte redan är en väl etablerad samlare.

 

Dock är det lättare att få licens på karbiner i halvautomatiskt utförande.

Det är ju troligen svårt att motivera ett behov av automateld.. "-det är kul" håller nog inte riktigt...

 

Själv hade jag mer än gärna haft en halvautomatisk M4A1, mmm... :)

 

Jag är nyfiken på xact hur de modifieras, jag vill ju inte gärna ha ett vapen som någon tomte varit och borrat i och svetsat/lött...

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att vi tagit upp det tidigare men finns det någon typ av skytte liknande praktiskt gevär i Sverige?

 

@2Sharp: är det inte svårt att få licens på semiauto vapen av militär modell? Pratade med en som hade en AR15 och han sa att det var svårt att få licens för sånt nuförtiden men jag har inte testat att söka så jag har ingen koll.

 

Finns det hopp att få en BT96? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det finns några klubbar som bedriver dynamiskt gevär i landet. Några lite mer kända finns i Lund, Stockholm, Göteborg samt i norra landet. Många av klubbarna hade sin storhetstid under 70-80 talet och bedrev skytte i ganska stor omfattning. I nuläget så är tex polisen i Lund och Göteborg väldigt konservativa med att dela ut licenser för halvautomater. Det är dock inte omöjligt och med tanke på den nya jaktlagstiftningen borde inte det vara några problem att få licens på ett tävlingsvapen. Nybörjare bör dock tänka på att många av klubbarna är nästan slutna sällskap och är väldigt selektiva med vilka de tar in som medlemmar. Detsamma gäller många av de som handlar med vapnen av denna typ. Ring inte och ställ dumma frågor innan ni har en färdig licens.

 

@Recon: Visst finns det några BT96 i landet, dock kanske inte det bästa tävlingsvapnet ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag är nyfiken på xact hur de modifieras, jag vill ju inte gärna ha ett vapen som någon tomte varit och borrat i och svetsat/lött...

De flesta tillverkare tillverkar rena semiauto-modeller eftersom det finns en stor efterfrågan på dessa bland amerikansk polis.

 

Kort och gott kan man säga att det i de flesta fall handlar om en modifierad avtryckar- och säkringsmekanism i samma underbeslag. Med modifierad menar jag att konstruktionen - inte vapnet - modifierats. Det handlar således om originaldelar.

 

Amerikanska vapentillverkare har numera dessutom ofta ändrat någon detalj i utformningen av slutstycke eller underbeslag - som någon slags "frivillig" spärr mot att just deras vapen inte lätt skall kunna modifieras.

 

Men du behöver nog inte vara orolig att någon skall sitta och löda och borra i en färdig bössa...

Link to comment
Share on other sites

De flesta tillverkare tillverkar rena semiauto-modeller eftersom det finns en stor efterfrågan på dessa bland amerikansk polis.

Jo det är jag väl medveten om, dock har jag under SM tävling i praktiskt skytte (för några år sedan) sett och pratat med en handlare som sålde den typen av vapen och de var inte ursprungligen av semi-auto modell, därav min nyfikenhet.

 

Jag har inte en susning om det är svårt eller lätt att få licens på dessa vapen??

Link to comment
Share on other sites

IPSC Sverige och dess klubbar bedriver enbart skytte med enhandsvapen!!  Dynamisk gevär är med andra ord inte sanktionerat av något svensk förbund!!

 

MVH  Jörgen Andersson

Förbundsinstruktör, IPSC Sverige

Om jag var otydlig vill jag poängtera att de vapen jag kollade på inte på något sätt var med i någon tävling, det var en handlare som hade ett bord uppställt med dem.

 

Så ingen tror att jag påstår att det var SM i praktiskt skytte med karbin...

 

:D

Link to comment
Share on other sites

För att börja med praktiskt skytte så behöver man en pistol. (Så som jag uppfattat det). Den pistolen måste man "fixa" från en pistolklubb. Men för att fixa den så måste man skjuta 6 månader, genomgå prov och eventuellt köpa en .22 först. Är detta korrekt uppfattat?

Kravet på egen pistol är bortaget i Dynamiskt skytte, du kan alltså låna en pistol när du går utb. för tävlingslicens.

 

MVH Jörgen

Jag kollade min närmsta dynamiska skytteklubb och såg detta på deras hemsida:

 

Kvalifikationer som krävs för att bli medlem:

- Man måste vara svensk medborgare.

- Man skall ha erövrat pistolskytte förbundets guldmedalj.

- Man skall ha licens på ett för praktiskt skytte lämpligt vapen.

- Om man inte är känd av någon medlem i MPS krävs det någon form av personlig referens.

 

Är det bara en gammal hemsida eller ligger det till så?

Link to comment
Share on other sites

Deras hemsida är nog inte uppdaterad på ett tag.....

 

MVH Jörgen

Först och främst: ,O

 

Då kommer nästa dumma fråga. Kan dynamiska klubbar tillstyrka vapenlicenser?

 

Nog för att dynamiska klubbar verkar intressant men jag vill nog ändå lära mig grunderna ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

I nuläget är IPSC inte uptaget som licensgivande förbund, men vi jobbar på det!

 

Du gör allderles riktigt i att först befästa duglighet i precisionsskytte, det är grunden även i vårt skytte, man kan inte bli duktig dynamisk skytt utan att kunna de svåra skotten.

Link to comment
Share on other sites

I nuläget är  IPSC inte uptaget som licensgivande förbund, men vi jobbar på det!

 

Du gör allderles riktigt i att först befästa duglighet i precisionsskytte, det är grunden även i vårt skytte, man kan inte bli duktig dynamisk skytt utan att kunna de svåra skotten.

Vet du hur det går med licens frågan för IPSC, sist jag hörde var det mest negativa toner?

Link to comment
Share on other sites

I slutänden är det Polisen som kollar dig i sina register(om du finns med) och om inte de hittar något hinder, beviljar din licens!

Lite beroende på var du bor i landet tar denna behandling olika lång tid(av någon anledning).

Kontrollen de gör går ut på att se om du som person är lämpad för att inneha ett (civilt) skjutvapen och om du uppfyller kraven för säker förvaring av vapen i hemmet.

Alltså ytterligare ett hinder på vägen till ditt eget första vapen.

Ett godkänt vapenskåp måste väga minst 150 kg. (eller bultas fast i golvet) och priset på dessa börjar nog på ungefär 2500 kr.

Link to comment
Share on other sites

I slutänden är det Polisen som kollar dig i sina register(om du finns med) och om inte de hittar något hinder, beviljar din licens!

 

Kontrollen de gör går ut på att se om du som person är lämpad för att inneha ett (civilt) skjutvapen och om du uppfyller kraven för säker förvaring av vapen i hemmet.

Som jag har uppfattat det så är ju klubbens tillstyrkning av ditt behov av vapen ganska viktigt. (För att inte säga utslagsgivande).

Link to comment
Share on other sites

Glodde litet på polisens hemsida om vapenlicens etc.

 

Poängfordringar för automatvapen

Frivilliga Skytterörelsen:

Automatvapenskyttemärke i guld.

 

Ska man tolka det här som att privatpersoner som inte är med i HV etc får inneha automatvapen? Blir nästan litet rädd här.

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Ska man tolka det här som att privatpersoner som inte är med i HV etc får inneha automatvapen? Blir nästan litet rädd här.

Ja, det stämmer. K-pistskyttet har tex. en hel del utövare.

 

Rädd?

Vad är det som gör att en HV-man är en så mycket sundare människa än andra personer? Kraven är numera dessutom rätt hårda för automatvapen, läs tidigare inlägg i tråden!

Link to comment
Share on other sites

Håller med 9x19 här, vad är det som säger att man som hemvärnsman skulle vara bättre lämpad att inneha en viss typ av vapen gmf med en som inte är det? En j*vla attityd...

 

//dysse - som tycker illa om när folk dissar andra i tron om att de själva skulle vara bättre människor..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Enligt lagen behövs det inget intyg från en förening!

Det underlättar avsevärt om man har ett dock.

Jag känner personligen till ett antal tillfällen där skyttar har fått licenser på vapen utan att ha gått via sin förening!

Link to comment
Share on other sites

Jag är nyfiken på xact hur de modifieras, jag vill ju inte gärna ha ett vapen som någon tomte varit och borrat i och svetsat/lött...

De flesta tillverkare tillverkar rena semiauto-modeller eftersom det finns en stor efterfrågan på dessa bland amerikansk polis.

 

Kort och gott kan man säga att det i de flesta fall handlar om en modifierad avtryckar- och säkringsmekanism i samma underbeslag. Med modifierad menar jag att konstruktionen - inte vapnet - modifierats. Det handlar således om originaldelar.

 

Amerikanska vapentillverkare har numera dessutom ofta ändrat någon detalj i utformningen av slutstycke eller underbeslag - som någon slags "frivillig" spärr mot att just deras vapen inte lätt skall kunna modifieras.

 

Men du behöver nog inte vara orolig att någon skall sitta och löda och borra i en färdig bössa...

Eftersom vi snackar om AR15-modeller så är underbeslaget inte det samma mellan halvautomater och och helautomater. Det krävs ytterligare tillverkningsmoment för att få rum för helautodelarna, så för att förhindra att BATF lägger sig i deras verksamhet så tillverkas halvautomatiska AR15 med färre moment (mindre material avlägsnat i underbeslaget.)

 

Slutstycket är som sagt annorlunda på en halvautomat så att toleransen mellan delarna är så pass att helautodelar inte funkar. Dock skall det väl påpekas att många äldre modeller tillverkades med samma slutstycken som rena M16, så om man råkar få tag på en sk "pre-ban" (tillverkad före '94) så finns det en god chans att den har ett sådant slutstycke. Antar att merparten av de AR15-bössor vi har i Sverige är pre-ban modeller.

 

Nu är det dock inte speciellt svårt att få tag på de delar som behövs för att modifiera halv till hel, och instruktioner kan du få tag på i stort sett var som helst. Sen kan man även köpa ofrästa underbeslag, vilka du kan fräsa till enligt dina egna önskemål. Dock krävs det ju att du har tillgång till en mekanisk verkstad, eller en fräs och filar.

 

Vid tillfälle skall jag lägga upp bild på min AR.

Link to comment
Share on other sites

Håller med 9x19 här, vad är det som säger att man som hemvärnsman skulle vara bättre lämpad att inneha en viss typ av vapen gmf med en som inte är det? En j*vla attityd...

 

//dysse - som tycker illa om när folk dissar andra i tron om att de själva skulle vara bättre människor..

Säger jag inte alls, men jag personligen tycker att automatvapen är något som bör förbehållas militär personal, minns att jag lade till ett etc. och åsyftar då inte enbart HV. Jag dissar ingen annan, men automatvapen i civil ägo väljer jag ändå att förhålla mig skeptisk till.

Link to comment
Share on other sites

Du menar att man kvalar in i gruppen millitär personal om man gör runt 20 timmar om året i HV? Och att detta i sin tur gör en lämplig att inneha helautomatiska vapen?

Personligen har jag inga som helst problem med att privatpersoner innehar helautomatiska vapen under förutsättning att de är fullt pålitliga och att förvaringen är löst på ett tillfredsställande sätt. Beroende på hur hårt man tolkar dessa krav är det få eller mycket få som bör få tillstånd att inneha helautomater, men det bör fortfarande vara tillåtet.

Link to comment
Share on other sites

Du menar att man kvalar in i gruppen millitär personal om man gör runt 20 timmar om året i HV? Och att detta i sin tur gör en lämplig att inneha helautomatiska vapen?

Inte nödvändigtvis. Det finns säkert ett helt gäng HV som egentligen inte bör ens komma i närheten av något som ens påminner om ett automatvapen, men det är SAMMANHANGET jag åsyftar. SAMMANHANGET. Klykar ni vad jag är ute efter? Personlig lämplighet för vapenlicens kan inte jag bedöma, jag vet för litet om vad det är som gäller i regelverket liksom det inte är jag som bestämmer vem som får gå med i HV eller inte.

 

Automatvapen i civil ägo kontra automatvapen under militär administration.

Det är DET jag talar om. Att som civil inneha automatvapen ser jag inget syfte med. Att som militär personal ha TILLGÅNG till automatvapen har en praktisk applikation.

 

Så enligt dig är inte HV att betrakta som militär personal utan en saft-o-bullestyrka? Intressant.

 

EDIT: Korvfingrar.

Edited by panzerkampfwagen
Link to comment
Share on other sites

Först angående HV: Jag anser att HV är svårt att se sem en homogen enhet. En del HV är bra eller mycket bra, en del är bara saft och bulle dvs tjocka män med ak4. Hemvärnets vapenförvaring är en intressant fråga, min åsikt är att de flesta HV-män bör förvara sina vapen i hemmet.

Angående civila vapen är inte den faktiska kontrollen av personlig lämplighet särskilt omfattande. Är du inte med i polisens register eller känd som en riktigt skum typ har polisen svårt att neka dig licens om alla övriga fordringar är uppfyllda.

Angående civila helautomatiska vapen menar jag att kontrollen av personlig lämplighet och förvaring kunde vara mera rigorös än för övriga vapentyper, men att det ska vara möjligt att inneha civila automatvapen.

Jag förstår inte varför det inte ska vara möjligt för personer som uppfyller högt ställda krav på personlig lämplighet och säker vapenförvaring att inneha helautomatiska vapen.

Det är idag möjligt för en stor grupp människor att relativt enkelt få tillstånd att inneha halvautomatiska vapen. Detta är ingenting som någon utom möjligen ett par extrema vapenhatare har särskilt mycket emot. Magasin är som bekant inte licenspliktiga. Det är inte mycket man kan göra med en helautomat som man inte kan göra med en halvautomat vad det gäller att skada och döda medmänniskor. Helautomater låter lite häftigare, men gör av med am fortare och är svårare att behålla en hög träffprocent med. Detta enkla faktum borde vara bekant för alla med millitär GU bakom sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag är väl medveten om att man gör av med am snabbare med en helautomat.

Men automateldsfunktionen har ett syfte, och om detta syfte inte är att kunna dumpa iväg en satans massa bulor in i ett/flera mål samtidigt på sjukt kort tid så vet jag inte varför vi har automatvapen inom FM över huvud taget. [/ironiskt inlägg]

 

Vad är då det civila syftet med helautomatiska vapen? Och om du kan göra nästan samma jobb med en semi, som du hävdade i ditt senaste inlägg, då e de så snabb i fingrarna att du inte behöver ett helautomatiskt vapen :P

 

Jag är ingen vapenhatare, jag är mycket förtjust i olika typer av eldhandvapen, men jag kan inte förstå syftet med automatvapen i civil ägo. Om man inte kör med spårljus så man får älgen styckad o grillad på köpet förstås... ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad är då det civila syftet med helautomatiska vapen? Och om du kan göra nästan samma jobb med en semi, som du hävdade i ditt senaste inlägg, då e de så snabb i fingrarna att du inte behöver ett helautomatiskt vapen

 

Jag är ingen vapenhatare, jag är mycket förtjust i olika typer av eldhandvapen, men jag kan inte förstå syftet med automatvapen i civil ägo. Om man inte kör med spårljus så man får älgen styckad o grillad på köpet förstås... 

 

Automatvapen är ju inte lämpade för jakt och därför ges inte licens för jaktändamål heller.

Syftet med automatvapen? Bra fråga.

Lite som att köpa en Ferrari eller Porsche osv. Går fort som f*n, men kan tyckas löjligt att köpa då hastighetsbegränsning är högst 110km/h.

Men dem köper en sådana för att det är roligt. Och dem seriösa åker till Kinnekullering motsvarande för att köra av sig.

 

Jag skulle tycka detta säkert var skitroligt. Men jag är som vissa här vet mycket intresserad utav vapen. Jag jobbar tom med det 5dagar i veckan. :D

Jag skulle själv tycka det var roligt att äga en fullauto(även om jag inte skulle bruka fullauto).

Och syftet med det hela??? Att bedriva målskytte givetvis. Vissa ogillar denna sortens vapen, och det kan jag förstå. Men många argument som motståndarna har är rent ut sagt löjliga.

 

Bara mina 5öre... :)

Link to comment
Share on other sites

Mig veterligen så finns det tre sorters licenser

 

Jaktlicens kräver jägarexamen

 

"sportlicens" kräver klubb och tävlan

 

Handlarlicens vet ej vad den kräver samt osäker om den finns kvar

 

:baskerFN:

 

hurra mitt tusende inlägg

Handlar licens fins kvar. Men reglerna och kraven är väldit hårda. Jag vet inte exakt vad som krävs. :rocketl:

Link to comment
Share on other sites

@PzKpFw

Först om varför helautomatiska vapen inte är så otroligt mycket farligare för samhället än en hel del halvautomater.

Automateldsfunktionen på automatkarbiner är som du säger till för att få maximalt antal träff på minimal tid. Mesta användbart vid korta avstånd som bekant.

Den som tvunget vill "göra en Flink" behöver inte helautomatisk funktion om han inte väljer att börja sin vansinnesskjutning med väl förberedd, utbildad och utrustad polis eller motsvarande. Allmänt sätt är nyttan med helauto störst om du extremt snabt måste nedkämpa en farlig fiende. Detta behöver militär och i extrema fall polis, medan galningar ofta klarar sig minst lika bra med halvauto.

Varför tillåta civila helautovapen?

Det skulle som Nifelhel säger vara kul. Det räcker för mig och det är strängt taget det motiv som finns till i stort sätt alla målskjutningsvapen. Självklart skulle jag om jag hade civil målskjutningslicens på ett helautomatiskt vapen använd det till just målskjutning. Jag är ingen anhängare av politisk korrekthet om det inte finns hållbara argument. Absoluta förbud som inte kan motiveras på ett bra sätt är dåliga förbud.

Förklara istället varför det inte bör vara tillåtet att ens fullt pålitliga personer som förvarar vapnen på ett säkert sätt ska få äga helautomatiska vapen. De exakta kraven kan som jag sagt tidigare disskuteras.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...