Jump to content

"För svaga för att försvara?" just nu på SVT2


Vakten_F4

Recommended Posts

Att fler tjejer ser ut att hamna på chefsbefattningar är ju inte så konstigt med tanke på att vi fortfarande har chans att tacka nej till alla erbjudna befattningar. Det är alltså rätt många av dem som bara erbjuds g, f, e-befattningar som tackar nej.

 

Jag ser dagligen minst lika många killar som inte passar för sin tjänst, inte klarar de fysiska kraven eller helt enkelt inte uppfyller allmänna krav på en soldat. Saken är väl dock att med tanke på det låga antalet tjejer så märker man dem mkt mkt fortare.

 

Sen kan man väl tyvärr inte lägga all skuld på pliktverket. Vet sen min egen mönstring att det fanns tjejer som tyvärr inte "erkände" allt för läkare, psykolog etc pga risk att inte få göra vpl. Dock likadant med en del killar.

 

Vad gäller långt hår. Håret ska vara uppsatt i knut motsv. That's it. Man kan fastna lika bra i saker om man har hästsvans som om man har det hängande. Dessutom är det bara i vägen, finns ju inget värre än när håret åker fram i ansiktet och blir fullt av skit och maskeringsfärg i fält. Det ser dessutom betydligt bättre ut med uppsatt hår vare sig man har fältmössa eller basker.

Link to comment
Share on other sites

Vore det inte enklare om alla (då även de högre upp i det gröna bolagets styre) insåg att det inte finns vare sig killar eller tjejer? Det finns soldater. Misstolka mig inte som en galning menar bara att det är irrelevant med allt annat än huruvida individen löser uppgift. Skulle gärna se att det togs in ett överskott till de flesta tjänster och att man sedan gallrade bort dem som itne höll måttet. Borde funka även idag med dålig rekrytering om man flyttade ner dåliga individer till meniga.

 

Bara en tanke.

Link to comment
Share on other sites

Vore det inte enklare om alla (då även de högre upp i det gröna bolagets styre) insåg att det inte finns vare sig killar eller tjejer? Det finns soldater. Misstolka mig inte som en galning menar bara att det är irrelevant med allt annat än huruvida individen löser uppgift. Skulle gärna se att det togs in ett överskott till de flesta tjänster och att man sedan gallrade bort dem som itne höll måttet. Borde funka även idag med dålig rekrytering om man flyttade ner dåliga individer till meniga.

 

Bara en tanke.

Helt klart en god tanke. men tyvärr verkar det vara en genomgånde generalfel inom FM att man inte vågar flytta på folk. :D

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med dig Anne. Innom Hv är det många av dom kvinliga som både har håret utsläppt och sminkar sig i illiga färger.

Jag gillar inte maskeringsfärg böandat med BLÅ ögonskugga och rosa läppstift.

Har själv långt hår och det är ALLTID uppsatt när man drar iväg.

Det är betydligt mycket skönare än något som hänger ner i ögonen.

:D

Link to comment
Share on other sites

Håller totalt med SFC Zac. Det var det jag tyckte var så skönt med armén. Uniformen utrotade klass, kön och ras skillnader. Det enda som var viktigt var personlig lämplighet.

 

Själv var jag skeptisk till kvinnor i försvaret innan lumpen. Efter att ha sett en liten tanig tjej på 50 kilo bära lika mycket som jag själv (105 kilo) utan att klaga, så förändrades det totalt. Senare vid befattnings utbildningen var hon dessutom tydligen hysteriskt kompetent. Hon mucka med x99.

Link to comment
Share on other sites

Kan tjejer tacka nej till befattningar?! Oj, är detta vid mönstringen då eller, eller efter?

 

När jag ryckte in var det en tjej som skulle göra lumpen, men ville ha uppskov på grud av att hon fött barn, avlag. Hon inställde sig inte och fick gå med fotboja i två månader.

Link to comment
Share on other sites

Vara i fält: alltså inte innanför flottiljens staket.
Hehehe, vår definition skiljer sig nog åt en del :camo:

 

När jag var i Älvdalen på vinterutbildning så spelade Leksand-Färjestad elitseriefinal (fel lag vann ,O), och ett par killar hade med sig små radioapparater som vi stog i klungor kring och lyssnade.

Det var sanslöst kul, alla var trötta/frusna/hungriga men då glömdes det bort och befälens vrål om "LJUDDISIPLIN!!!!" ekade utan åtgärd :((

Halva kb skolan var från Dalarna och andra halva från Karlstad, så det stönades lika mycket som det jublades ,O

Men därifrån till att ha med sig tv/video är det nog en bit B)

 

Angående tjejers vara eller icka vara i försvarsmakten så tycker jag att det borde vara en "ickediskussion", sak samma vilken hudfärg, religion eller kön en person har. Det enda som *borde* vara relevant är vad de har för kvalifikationer.

Jag har träffat en del tjejer/kvinnor i FM (både under värnplikten och hemvärnet), och en del var helt kassa, en del märktes knappt och en del är skitbra!

Link to comment
Share on other sites

Kan tjejer tacka nej till befattningar?! Oj, är detta vid mönstringen då eller, eller efter?

Ifall tjejerna erbjuds en tjänst de vill ha så får de skriva på ett kontrakt. Efter det så är det lika mycket plikt som för killarna. Detta är alltså inne hos inskrivningsförrättaren. Tjejer får också mer tid där än killarna (får gå ut och tänka över det också).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...