Jump to content

Recommended Posts

Från början så är vagnarna ämnade för internationella uppdrag då man hellre åker runt i en stålvagn ist för bv206 i en oroshärd, ungefär som strf9040C.

beroende på vart NBG11 åker OM de får åka någonstans så beror det ju på terrängen om man använder Bv309 eller kanske inga bandvagnar alls utan ett lätt alternativ vilket kanske innebär att man för det mesta förflyttar sig till fots med hjälp av GW eller något liknande.

åker man till öken (läs Tchad) eller liknande platser så blir ni säkerligen omskolade till Patria.

Men vagnen i sig är ämnad för internationella insatser så självklart kommer den användas om 309ans egenskaper behövs i insats.

Så speciellt svåra att flytta är dom inte, de får ju plats i Hercules och i C-17 globemasters som sverige disponerar, fraktfartyg kan väldigt enkelt också transportera dom.

Så mycket dyrare att transportera Bandvagnar gentemot Patrior tror jag inte så var din Lt har fått det ifrån förstår jag inte, är alternativet att ni åker dit utan fordon??

Som exempel så har ju BV309 deltagit i missionerna i Liberia och dess föregångare (308) har ju varit på mission i Bosninen/Kosovo där det kan bli mycket snö, kallt och geggigt.

Det låter som om din löjtnant hört något på ryktesvägen och senare ändrat det till en version som passar att berätta för andra.

Inom vilken funktion kör du runt i BV309?

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

åker man till öken (läs Tchad) eller liknande platser så blir ni säkerligen omskolade till Patria.

Jag tror inte du har helt fel, för märkliga saker har hänt förr, men med tanke på att NBG är en snabbinsatsstyrka (ja, även om 10 dagar är optimistiskt) så lär man inte hinna omskola till ett helt nytt fordon. Eller?

Varför?

Band är väl bättre även i öken?

Ironi (?) :rolleyes:

AMF har ju någon varíant av "hård" bandvagn i sin org men när de skickade AMF till Tchad hade de ju Patria vilkt i min värld kanske inte är det bästa i en sandöken (nu var jag inte där eller ens är duktig på hjulfordon men ja jag gissar)

Praktisk marschhastighet bv 309?

Praktisk marschhastighet Patgb 203A?

Genomsnittlig vägsträcka att förflytta sig under uppdrag i missionsområde?

Är bandvagnen fortfarande bättre än pansarterrängbilen?

Jag tror inte du har helt fel, för märkliga saker har hänt förr, men med tanke på att NBG är en snabbinsatsstyrka (ja, även om 10 dagar är optimistiskt) så lär man inte hinna omskola till ett helt nytt fordon. Eller?

Förarutbildning inför BA12 var 5 dagar... hinner man inte lära grunderna på 60 timmar så lär man sig aldrig.... Det handlar ju knappast om hjärnkirurgi...

Nu vet jag inte vilken tjänst Jessen som frågade har men troligtvis om man åker iväg så är det ju till en början som lätt alternativ där man inte kommer genomföra några större förflyttningar den närmsta tiden i väntan på att fordonen kommer ner till området.

Sen så är det mycket stor sannolikhet att man i förväg vet att NBG ska åka och man hinner då omskola till patria, för förbandet ska ju kunna vara på plats inom 10 dagar ifrån beslut om insats men det betyder inte att förbandet ska vara på plats inom de 10 dagarna, där är det en skillnad.

Och som The Swede sa, Bv309 har ju en praktisk marschhastighet av säg 40 km/h (topphastighet 55km/h)

Patria kan köra 55 km/h utan problem.

Senare så finns det logistiska problemet på kompaninivå då bv309 lastar ganska liten mängd last, (iaf hade vår packgrupp stora problem med de 2 st 309 de utrustades med kontra antal mängd mat,vatten, ammo etc som de skulle transportera vid insats= bandvagnen var helt enkelt för liten.

Ska man vara rörlig och lättillgänglig så är Patria bra mycket mer lämpligt än Bv309 och som terrängen ser ut i ex Tchad,Sudan och den breddgraden så är Bandvagnen inte speciellt nödvändig, även om det är ett ökenområde så är marken där förhållandevis fast och hårdgjord.

Omskolningen kan påbörjas hemma och sedan fortgå i missionområdet, så speciellt svårt är det inte.