Jump to content

Recommended Posts

lyfter upp en G:A tråd om vårt "nya" fordon Bv309. Britterna har ju valt den lite större S10 Viking som de nu använder i Affe.

Men när jag nu satt och titta lite på bilder av britter fån detta land fick jag se att de satt en vapenhuv/pansarplåt runt sin taklavett. Min fundering blir ju nu om detta är något som man funderat på för svensk del. Om vi nu ska gå över till mer lätta fordon som Bv309 i vår US så kanske lite plåt som skyddar skytten inte vore fel. Jag menar britterna har ju förmodligen satt på plåt på sina S10 av en anledning/erfarenhet. Vad jag vet så har vapenhuv/pansarplåt för CB90 varit ute på anbud hoss FMV. Men har inte sätt det för våra BV309 eller för den delen Galten.

Tidig bil av brittiskt S10 Viking i Affe.

Viking(bvs10).jpg

Hur de flesta ser ut i dag i samma land.

Page12vikingdesert.jpg

Page12twist.jpg

• 1 month later...
  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

citerar mig själv för att fråga min frågor en gång till och lägger till frågan om Tksp kan monteras i Bv309’s vapenlavett? Om inte, varför? Och är det något man kommer att fixa?

För det första så vill vi inte ha bilder i citatrutorna och för det andra är det fullständigt onödigt att citera ett inlägg som ligger precis före.

Vad gäller din fråga om tksp så ja, den passar i lavetten på bv 309.

The Swede

BLÅGUL

I de 309:or som NBG fogar över, vilket skulle vara de flesta i försvarsmakten, så finns bara ett vapenalternativ,

och det är KSP58 med lv-lavett. Önskar att det gick att ändra detta.

Ser nu på bilder från I 19 att man bytt ut lavetten till fordonslv-stativ och ksp 58.

nbg_v10_tors_bevak.jpg

De vagnar som fanns på Ing 2 när jag jobbade där hade den kraftigare lavetten för tksp/ grsp.

031a.jpg

The Swede :dribble:

Ett fåtal av det fösta vagnarna som leverades hade lavett för tksp, de som leveras nu har endast fäste för ksp58 lv-stativ finns inga andra alternativ, " det är för dyrt samt att taket inte håller pga svängningarna som blir i metallen när man skjuter tksp".

PS ligger som grpch skytte på I19/NBG och var med att monterade fästena på våran plutons vagnar DS

Edited by Gahna
Ett fåtal av det fösta vagnarna som leverades hade lavett för tksp, de som leveras nu har endast fäste för ksp58 lv-stativ finns inga andra alternativ, " det är för dyrt samt att taket inte håller pga svängningarna som blir i metallen när man skjuter tksp".

PS ligger som grpch skytte på I19/NBG och var med att monterade fästena på våran plutons vagnar DS

Mycket tråkigt och dålig prio enligt mig. Man kanske borde fixat en förstärkt och kraftigare lavett till åtminstone en Bv309 per pluton till någe understödsgrupp eller dylikt. (En funkis lavett för Tksp finns ju till BvS10 så kunskapen finns ju)

OT…..En av anledningarna enligt mig att man kan köra med så pass lätta förband som 309:skytte och LBskv är ju att man kan kompensera till viss del med relativt tunga vapensystem….OT

Edited by 3924
Guest Triggerpuller

Mycket tråkigt och dålig prio enligt mig. Man kanske borde fixat en förstärkt och kraftigare lavett till åtminstone en Bv309 per pluton till någe understödsgrupp eller dylikt. (En funkis lavett för Tksp finns ju till BvS10 så kunskapen finns ju)

OT…..En av anledningarna enligt mig att man kan köra med så pass lätta förband som 309:skytte och LBskv är ju att man kan kompensera till viss del med relativt tunga vapensystem….OT

Det största problemet som jag ser det är att man inte försett skytten med något skydd. Känns väldigt stabilt när man ser folk som har rumpan ovanför luckkanten. Skall det verkligen till egna förluster innan man får upp ögonen och köper in lite plåt?

Sen så borde det som redan sagt inte vara något problem att med hjälp av rätt sorts lavettage montera HMG/Granatspruta utan att det uppstår IKV-fenomen. Andra länder skjuter 12,7 från Bv309 chassi utan några som helst problem. Soft Mount=bra, luftvärnsstativ=kass.

• 4 weeks later...
  • 1 month later...
Finns det ngn anledning till att Sverige köper in BV308/309 istället för den ngt större och snabbare BvS10 Viking?
kronor och ören

Är chassit och drivlinan samma på BV309 och BV206 (eller är det ett kraftigare chassi på BV309 p g a den ökade vikten)? Kan finnas samordningsfördelar med reservdelar om det är så. Vilket i slutänden är kronor och ören. :mellow:

Finns det ngn anledning till att Sverige köper in BV308/309 istället för den ngt större och snabbare BvS10 Viking?
kronor och ören

Är chassit och drivlinan samma på BV309 och BV206 (eller är det ett kraftigare chassi på BV309 p g a den ökade vikten)? Kan finnas samordningsfördelar med reservdelar om det är så. Vilket i slutänden är kronor och ören. :-P

De enda delarna som är gemensamt är bandstället, banden och i princip styrleden (vad heter den egentligen?). Man kan använda både de nya och de gammla bandställen på både 206/208 och 309. Styrleden skiljer något i hydrualiken med kraftigare dämpning på 309 men själva vridbalken och styrcylindrarna är identiska.

• 4 months later...

Hägglunds kommer med en ny "viking" modell nästa år:

A spokeswoman for the Sweden-based subsidiary of BAE said the company hopes to have a prototype Viking Mk2 running early next year with the vehicle available for delivery in the summer.

----------------------

The new Swedish vehicle would offer protection up to Stanag 2 level and have a better payload than the current Viking used by British forces in Afghanistan.

http://www.defensenews.com/story.php?i=377...c=ASI&s=TOP

(Stanag 2 är väl samma skyddsklass som Galten med tilläggspansar, enligt vad jag kunnat googla mig fram till?)

B.F.

• 1 month later...

Att våra Bv309 (Bv206S) inte kan ha Tksp har ju förklarats med att taket inte klarat svängningarna som blir va vapensystemet, ändå finns det andra länder som monterat just Tksp på sina Bv206S. Vad är det som gör att dessa länder kan använda detta vapensystem på sina bandvagnar men inte Sverige. Har det köpt någon form av "super" Bv206S ? (menar inte BvS10)

Holländsk Bv206S i Thcad

chadrain1.jpgeufor3_008.jpg

Vad är det som gör att dessa länder kan använda detta vapensystem på sina bandvagnar men inte Sverige. Har det köpt någon form av "super" Bv206S ? (menar inte BvS10)
Dom har beställt vagnar med ringkransar som håller för tksp. Som exempel så på dom svenska 308orna går det utmärkt att montera tksp för där slantade vi upp erfoderlig summa pengar. Men snåltarmen slog till när man beställde 309.

BV206S är dessutom en trubbig och rätt värdelös benämning då den avser en hel hoper med olika versioner av vagnarna.

De flesta länder har någon form av 308, sverige är nog rätt ensam kund på 309 för tillfället (eller var iaf det för ett år sedan).

• 7 months later...

Å andra sidan så jobbar man på en uppgradering av just minskyddet på BvS10.

Huruvuda Broncon är bättre än BV på att hantera IED:s vet jag inte, men

konstruktionsmässigt är de väldigt lika så jag tvivlar.

Länk till artikel omminskydd

Det finns en tråd om Broncon, engländarnas nya fordon, förresten....För att hålla isär platformarna

/martin

• 3 weeks later...
Under en förevisning av Bv 308/309 så berätte en fänrik att de var väldigt känsliga med smörjningen. Ett visst förband (censur) ska tydligen kört sönder nya bandvagnar på ca 50-60 mil under Artemis då de sket i att smörja alla smörjnipplar.
Det beror helt på vad vagnen utsätts för, sköter man smörjningen enligt schema är det inga problem. Men vissa saker sliter mer, saltvatten till exempel är direkt obra. Det låter väl jävla klantigt att lyckas ha sönder vagnen på 50-60 mil pga utbliven smörjning. Det är heller inget som nämns i rapporten om erfarenheterna dragna vid missionen, vilket skulle kunna tyda på att fänriken saltade historian något. Kommer inte ihåg numret men den heter nått i stil med "erfarenheter dragna vid uppdrag i DPRK" och är helt öppen.

edit: Till saken hör att rätt många av smörjpunkterna är samma som på bv206/208/209 och dom är inte så kända för att vara extra känsliga.

Edited by Vikström

Det jag skulle villja ha reda på efter fänrikens påstående är vad som gått sönder, "kört sönder" låter lite för ospecificerat och verkar hänvisa till dyrt haveri vilket jag tycker skulle vara märkligt, visserligen är smörjningen viktig men inte så viktig att det skulle innebär sådant problem.

:mellow:

Har gjort lite research och det verkar ju som Britternas Royal Marines använder den här vagnen.

Så är det nån som vet om Amf-1 "marines" använder denna eller ska man eventuellt behöva dras med den gamla 206an :o ?

Royal Marines använder inte Bv309, utan BvS10 "Viking", vilken ungefär är "storebror" till Bv309. Större, starkare motor och kan ta mer last än Bv309

Lillebror

Storebror

Edited by Nestor
Har gjort lite research och det verkar ju som Britternas Royal Marines använder den här vagnen.

Så är det nån som vet om Amf-1 "marines" använder denna eller ska man eventuellt behöva dras med den gamla 206an :o ?

Royal Marines använder inte Bv309, utan BvS10 "Viking", vilken ungefär är "storebror" till Bv309. Större, starkare motor och kan ta mer last än Bv309

Lillebror

Storebror

Nån som vet vilka bandvagnar som används vid Amf-1?

• 5 months later...

Sitter och rattar en bv309B nu om dagarna. Tänkte bara kolla om det är någon som har koll på vad vagnarna ska användas till förutom NBG11.

Vad jag har hört så kommer dessa vagnar inte skickas ned till Afghanistan, och som vår Lt sa så är sannolikheten att om NBG11 åker på en insats så kommer dessa vagnar inte att följa med. För det kostar och tar för lång tid att skicka ner dom.

Så är det någon som vet vad dessa 5 miljoners skönheterna ska användas till?

Vissa förband i NBG11 har dem som substitut för Galten då allt fler av dessa går till Afghanistan istället så varför skulle man då inte använda dem vid en eventuell insats? Vad ska man i så fall använda istället - 11bilar?