Jump to content

BV309


Kimster

Recommended Posts

  • Forumsledning

På Ing2 står en av de nya 309´orna som jag passa på att plåta.

 

http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/bv309.jpg

http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/bv309_2.jpg

http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/bv309_3.jpg

http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/bv309_4.jpg

 

Så fort nån får tag på data o prestanda så försöker vi få upp den på SoldF.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser den lika ut innuti som 308/206?

Hur är splitterskyddet?

Är det samma utrymme innuti?

Är den lika lätt att modda som tidigare modeller?

Argh så mycket frågor så lite svar :)

 

(dxl som precis fått "nyfiken och vill ha känslor i kroppen :D )

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

@Fk Satan

BAra för att göra det bökigt för oss så har FM och hägglunds olika modellbeteckningar.

 

FM..............Hägglunds......Kommentar

Bv206.........Bv206...........Bensinmotor, då när FM vill ha allt med bensin

Bv208.........Bv206..........samma vagn fast med dieselmotor

Bv308.........Bv206S........Splitterskyddad och med dieselmotor, smeknamn Skalman

Bv309.........?????............Splitterskyddad, mkt lik Bv206S till utseende

??? .........BvS10.........Splitterskyddad, större men lik Bv206S till utseende, smeknamn Viking

 

Edit hade fel ang kopplingen Bv309<->BvS10

Edited by henke
Link to comment
Share on other sites

Kan det inte vara så enkelt att Bv309 är en Bv308 med lastväxlarflak?

Tycker den Bv309 Kimster hade bilder på ser ut som de Bv308 med lastväxlarsläp som fanns i Kosovo. Skillnaderna jag ser direkt är annat insug, ingen ksp-lavett och inga fönster i bakdörrarna, men det finns säkert fler skillnader.

 

Bild på Bv308 med lastväxlarflak (från SoldF.com, otroligt nog):

s_bv308_lastvx.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
@Cap.Ranger : det körs nog betydligt fler modeller än 309 i Övik.....

Det är korrekt uppfattat! Alla dom nya modellerna och några till, och som kuriosa kan tilläggas att engelsmännen har specat sina modeller mer eller mindre utan ljuddämpning....dom vill att det ska höras när dom vrålar fram!! Shock and awe!!!

Link to comment
Share on other sites

@Cap.Ranger : det körs nog betydligt fler modeller än 309 i Övik.....

Det är korrekt uppfattat! Alla dom nya modellerna och några till, och som kuriosa kan tilläggas att engelsmännen har specat sina modeller mer eller mindre utan ljuddämpning....dom vill att det ska höras när dom vrålar fram!! Shock and awe!!!

Att de inte skaffar 401:or (MT-LB) för att höras ;)

 

 

lite nyheter om bandvagnar:

Försvaret har beställt 15 bandvagnar av Alvis Hägglunds. Ordern är värd 64 miljoner kronor.

Bandvagnarna, med beteckningen Bv206S ska användas av de insatsstyrkor försvaret sätter upp för att medverka i internationella uppdrag.

Link to comment
Share on other sites

Att de inte skaffar 401:or (MT-LB) för att höras ;)

...antar att engelsmännen tycker att det är trevligt att åka skönt, diesel-ånge-fritt och varmt när man köper från Alvis-Hägglunds. MT-LB är ju inte direkt känd för att vara en komfortvagn!! :winner:

Men när det gäller Shock and Awe kan man nog prestera riktigt bra med den gamla ryska skördetröskan!! Den låter ju som en Viggen på fullgas!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som tilläggsinfo under rubriken kuriosa, kan jag meddela att en hög (och då menar jag en av de allra högsta inom Brittiska FM) officer nyligen fick provköra BVS10 på Alvis-Hägglunds egen testbana, varvid nämnda officer välter vagnen i en innerkurva. :wub:

Det första vederbörande militär frågar när han hjälps ur vagnen är:

"Det finns väl ingen som har kamera va!?"

Efter att vagnen bärgats av en annan BVS10 fick engelsmannen titta på den, och den hade inte en repa från vältningen....där snackar vi kvalitet!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Stötte på en BVs10 förra helgen 8/5-9/5 stog i ett garage, det verkar vara en trevlig vagn betydligt bredare och längre än BV 206.

Det satt en diselmotor i den, dessutom så tycker att man sitter betydligt bekvämare än BV206, + att den är betydligt mer plats. :lol:

Edited by RaVeN
Link to comment
Share on other sites

Bv 309 är inköpt i ett antal av 15 st. om jag inte har helt fel har vi 6st trupptp vagnar, 2 st lastväxlarvagnar och 1 eller 2 st sjuktpvagnar med nere i Liberia nu.

 

skillnaderna mellan 308 och 309 är främst motorn det sitter en steyr motor i 309án, betydligt mer kräm. det finns bara 3 sittplatser i framvagn pga motorns högre vikt. ny växellåda 5-stegad automat med en liten joystick så man kan växla upp eller ner lite smidigare. den är ca 20 cm bredare då det sitter bromsskivor på drivaxlarna, den gamla bromsen är numera endast parkeringsbroms plus att det finns en effektbegränsare tror jag det heter som gör att man inte kan köra om p-bromsen är åtdragen (var tvungen att testa den och det händer inte mycket med motorn när man gasar och p-bromsen är dragen). toppfarten är fortfarande ca 52 km/h och det hänger tydligen ihop med vridbalken då det blir instabilt vid högre farter. bvs10 har tydligen en ny vridbalk.

Link to comment
Share on other sites

Kom upp till Örnsköldsvik så kan ni få se hur många som helst av dom nya vagnarna!! Dom provkörs varenda vecka, och dom nyaste når upp i över nitti blås!! Man kan bli omkörd av dom på landsväg!!  ,O

jag kommer. samtidigt kan vi tvinga Foppa att komma tillbaks till MODO. Två flugor i en smäll :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Hmm tror jag såg den sortens vagn bränna runt på skövde övn.fält under slutet av min GU, dvs våren -02. fast föraren var civilklädd, och ksp var gjord av gummi :banana

den som åkte runt på skövde skjutfält har jag också sett många gånger (muckade nu i våras)

det är två st för att vara exakt och det är en avdelning som heter fordonsförsök. de har garage på gamla garageplan, ung vid stolpladan där strvtp (jag innan muck) står. de provkör den åt det brittiska försvaret, och de ska tydligen köra 100.000 mil enligt ryktena (en i min pluton som frågade en som provkör).

personligen tycker jag att det låter väldigt mycket, men kör de två-tre timmar varje dag i några år så blir det några mil...

 

enligt vad de på fordonsförsök säger så är vagnen mycket bra...

Link to comment
Share on other sites

Stötte på en BVs10 förra helgen 8/5-9/5 stog i ett garage, det verkar vara en trevlig vagn betydligt bredare och längre än BV 206.

Det satt en diselmotor i den, dessutom så tycker att man sitter betydligt bekvämare än BV206, + att den är betydligt mer plats. :banana

Mer specifikt en 5.9 liters Cummins diesel motor som ger 250 hästar och 950 Nm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...