Forumsledning Kimster Posted October 8, 2003 Forumsledning Report Share Posted October 8, 2003 På Ing2 står en av de nya 309´orna som jag passa på att plåta. http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/bv309.jpg http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/bv309_2.jpg http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/bv309_3.jpg http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/bv309_4.jpg Så fort nån får tag på data o prestanda så försöker vi få upp den på SoldF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 (edited) Ser den lika ut innuti som 308/206? Hur är splitterskyddet? Är det samma utrymme innuti? Är den lika lätt att modda som tidigare modeller? Argh så mycket frågor så lite svar (dxl som precis fått "nyfiken och vill ha känslor i kroppen ) Edited October 8, 2003 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAS Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 ser ju mkt trevliga ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 heter den inte Bv10S vilken är AlvisHägglunds benämning på vagnen. här kan ni hitta lite mer info om vagnen http://www.army-technology.com/projects/viking/ http://www.haggve.se/ Finns en liknande variant som heter Bv206S också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 (edited) En sådan att köra till skolan med... Vet någon vad det är för trä-schabrak som syns på tredje och fjärde bilden? Något nytt brosystem? ;) Edited October 8, 2003 by Marzocchi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Har är data på BVS10 http://www.haggve.se/Brochure/BvS10.pdf //Sgt Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted October 8, 2003 Forumsledning Report Share Posted October 8, 2003 (edited) @Fk Satan BAra för att göra det bökigt för oss så har FM och hägglunds olika modellbeteckningar. FM..............Hägglunds......Kommentar Bv206.........Bv206...........Bensinmotor, då när FM vill ha allt med bensin Bv208.........Bv206..........samma vagn fast med dieselmotor Bv308.........Bv206S........Splitterskyddad och med dieselmotor, smeknamn Skalman Bv309.........?????............Splitterskyddad, mkt lik Bv206S till utseende ??? .........BvS10.........Splitterskyddad, större men lik Bv206S till utseende, smeknamn Viking Edit hade fel ang kopplingen Bv309<->BvS10 Edited October 8, 2003 by henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Hmm, vad et än är så är det inte en 'Viking' BvS10. Den har 7 hjul (6 bär och en driv(?) längst fram) på framvagnen Den Kimster postade har bara 5 bärhjul. utvecklad 308a skulle jag gissa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defender Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Rätta mig om jag har fel men är inte BvS10 större än Bv206/308?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Japp, ordentligt mycket större också. Det var vad som först slog mig. Sen började jag räkna hjul ;) Tror inte Sverige kommer köpa S10an, i alla fall inte på ett bra tag. Om så görs kommer den nog att kallas 408. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muppen Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Smeknamnet Viking kommer från storbritanniens Royal Marines som har beställt 108st BvS10 vagnar av Alvis Hägglunds. Källa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Hmm tror jag såg den sortens vagn bränna runt på skövde övn.fält under slutet av min GU, dvs våren -02. fast föraren var civilklädd, och ksp var gjord av gummi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Kan det inte vara så enkelt att Bv309 är en Bv308 med lastväxlarflak? Tycker den Bv309 Kimster hade bilder på ser ut som de Bv308 med lastväxlarsläp som fanns i Kosovo. Skillnaderna jag ser direkt är annat insug, ingen ksp-lavett och inga fönster i bakdörrarna, men det finns säkert fler skillnader. Bild på Bv308 med lastväxlarflak (från SoldF.com, otroligt nog): Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Det va på tiden att nåt ersätter sko kartongerna... När kommer den där skojsigheten ut på förbanden tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Stötte på denna typ av BV när vi hade utb inför Kosovo förra året. Den var inne på diverse elektroniska tester hos AT´s labb i Ö-sund. Såg trevlig ut redan då tyckte jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
revill Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 I Bv309 finns NBC skydd och AC om jag inte minns fel men vet ej om det är detsamma på Bv308, har en sådan på plutonen på IA03 men hann tyvärr inte kika så mycket på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klerty Posted February 16, 2004 Report Share Posted February 16, 2004 Jag såg denna underliga modell på FSC förra veckan då med röda kors på sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted February 16, 2004 Report Share Posted February 16, 2004 Kom upp till Örnsköldsvik så kan ni få se hur många som helst av dom nya vagnarna!! Dom provkörs varenda vecka, och dom nyaste når upp i över nitti blås!! Man kan bli omkörd av dom på landsväg!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cap.Ranger Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 90km/h med en BV309 tror jag inte på. Körde nya vangar i october och 55km/h är det du kan komma upp i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 @Cap.Ranger : det körs nog betydligt fler modeller än 309 i Övik..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 @Cap.Ranger : det körs nog betydligt fler modeller än 309 i Övik..... Det är korrekt uppfattat! Alla dom nya modellerna och några till, och som kuriosa kan tilläggas att engelsmännen har specat sina modeller mer eller mindre utan ljuddämpning....dom vill att det ska höras när dom vrålar fram!! Shock and awe!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 20, 2004 Report Share Posted February 20, 2004 @Cap.Ranger : det körs nog betydligt fler modeller än 309 i Övik..... Det är korrekt uppfattat! Alla dom nya modellerna och några till, och som kuriosa kan tilläggas att engelsmännen har specat sina modeller mer eller mindre utan ljuddämpning....dom vill att det ska höras när dom vrålar fram!! Shock and awe!!! Att de inte skaffar 401:or (MT-LB) för att höras ;) lite nyheter om bandvagnar: Försvaret har beställt 15 bandvagnar av Alvis Hägglunds. Ordern är värd 64 miljoner kronor. Bandvagnarna, med beteckningen Bv206S ska användas av de insatsstyrkor försvaret sätter upp för att medverka i internationella uppdrag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted February 23, 2004 Report Share Posted February 23, 2004 Att de inte skaffar 401:or (MT-LB) för att höras ;) ...antar att engelsmännen tycker att det är trevligt att åka skönt, diesel-ånge-fritt och varmt när man köper från Alvis-Hägglunds. MT-LB är ju inte direkt känd för att vara en komfortvagn!! Men när det gäller Shock and Awe kan man nog prestera riktigt bra med den gamla ryska skördetröskan!! Den låter ju som en Viggen på fullgas!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted March 8, 2004 Report Share Posted March 8, 2004 Som tilläggsinfo under rubriken kuriosa, kan jag meddela att en hög (och då menar jag en av de allra högsta inom Brittiska FM) officer nyligen fick provköra BVS10 på Alvis-Hägglunds egen testbana, varvid nämnda officer välter vagnen i en innerkurva. Det första vederbörande militär frågar när han hjälps ur vagnen är: "Det finns väl ingen som har kamera va!?" Efter att vagnen bärgats av en annan BVS10 fick engelsmannen titta på den, och den hade inte en repa från vältningen....där snackar vi kvalitet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 (edited) Stötte på en BVs10 förra helgen 8/5-9/5 stog i ett garage, det verkar vara en trevlig vagn betydligt bredare och längre än BV 206. Det satt en diselmotor i den, dessutom så tycker att man sitter betydligt bekvämare än BV206, + att den är betydligt mer plats. Edited May 16, 2004 by RaVeN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doktor Demento Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Hur många 309ór kommer att införskaffas? Och vilket pris har dom styckevis? Mvh Doktor Demento Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prylombud Posted May 15, 2004 Report Share Posted May 15, 2004 Bv 309 är inköpt i ett antal av 15 st. om jag inte har helt fel har vi 6st trupptp vagnar, 2 st lastväxlarvagnar och 1 eller 2 st sjuktpvagnar med nere i Liberia nu. skillnaderna mellan 308 och 309 är främst motorn det sitter en steyr motor i 309án, betydligt mer kräm. det finns bara 3 sittplatser i framvagn pga motorns högre vikt. ny växellåda 5-stegad automat med en liten joystick så man kan växla upp eller ner lite smidigare. den är ca 20 cm bredare då det sitter bromsskivor på drivaxlarna, den gamla bromsen är numera endast parkeringsbroms plus att det finns en effektbegränsare tror jag det heter som gör att man inte kan köra om p-bromsen är åtdragen (var tvungen att testa den och det händer inte mycket med motorn när man gasar och p-bromsen är dragen). toppfarten är fortfarande ca 52 km/h och det hänger tydligen ihop med vridbalken då det blir instabilt vid högre farter. bvs10 har tydligen en ny vridbalk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"Insats Hv" nisse Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Kom upp till Örnsköldsvik så kan ni få se hur många som helst av dom nya vagnarna!! Dom provkörs varenda vecka, och dom nyaste når upp i över nitti blås!! Man kan bli omkörd av dom på landsväg!! jag kommer. samtidigt kan vi tvinga Foppa att komma tillbaks till MODO. Två flugor i en smäll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stolpe Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 Hmm tror jag såg den sortens vagn bränna runt på skövde övn.fält under slutet av min GU, dvs våren -02. fast föraren var civilklädd, och ksp var gjord av gummi den som åkte runt på skövde skjutfält har jag också sett många gånger (muckade nu i våras) det är två st för att vara exakt och det är en avdelning som heter fordonsförsök. de har garage på gamla garageplan, ung vid stolpladan där strvtp (jag innan muck) står. de provkör den åt det brittiska försvaret, och de ska tydligen köra 100.000 mil enligt ryktena (en i min pluton som frågade en som provkör). personligen tycker jag att det låter väldigt mycket, men kör de två-tre timmar varje dag i några år så blir det några mil... enligt vad de på fordonsförsök säger så är vagnen mycket bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 Stötte på en BVs10 förra helgen 8/5-9/5 stog i ett garage, det verkar vara en trevlig vagn betydligt bredare och längre än BV 206.Det satt en diselmotor i den, dessutom så tycker att man sitter betydligt bekvämare än BV206, + att den är betydligt mer plats. Mer specifikt en 5.9 liters Cummins diesel motor som ger 250 hästar och 950 Nm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts