Jump to content

bassäk=basjägare?

Recommended Posts

Håller med, jägare högt och lågt blir bara för mycket..

Alla skall ha basker, alla skall heta jägare, tröttsamt..

Mimesis, du missar väl inte 20-årsjubileét? :)

Klart jag skall komma. Vi skulle egenligen försöka att dra ihop så många som möjligt. :)

edit: Jag tror att det hade varit bra för flygbasjägarskolan om det skapat ett helt nytt och eget superelitübermensch uttryck istället för att de använde jägare i namnet.

Jepp, det skulle vi absolut... undrar hur man löser det lättast?

Har en idé, återkommer om det..

Håller med, byta nu tycker jag inte spelar så stor roll, tror att det kan vara svårt, men det var synd att man valde det från början.

Har eller skall bassäk byta namn till basjägare? Tittar man på marinens utbildningstecken  i bilaga 2 i remissförslaget ang. uniformer, så står det basjägare vid bassäks märke.

Är det nyckfeltrisse som har varit framme?

Det är endast tryckfelsnisse som vart framme :)

Har eller skall bassäk byta namn till basjägare? Tittar man på marinens utbildningstecken  i bilaga 2 i remissförslaget ang. uniformer, så står det basjägare vid bassäks märke.

Är det nyckfeltrisse som har varit framme?

Det är endast tryckfelsnisse som vart framme :)

*phu* tur det :)

Nu kommer jag förmodligen till att göra mig ovän med en del. Men om man sysslar med anti-sabotage verksamhet så bör man väl inte vara jägare. En jägare sysslar med sabotage/spaning etc.

Här är min översättning:

Anti-sab sysslar ju med att förhindra just detsamma.

MPj = militärpolis jakt - söker aktivt efter antisab förband

FBJ = Flygbas jakt - söker aktivt efter antisab förband

Bassäk = heltkorrekt

Fältjägare....... har ju namnet av historiska skäll så det accpeterar jag. De är ju ganska medvetna om att de inte är nga jägare.

Jämför med betydelsen ifrån engelskans commando/ranger och deras MP som får lov att göra sitt jobb ordentligt. Tycker för övr att det är synd att våra MP inte får lov att agera ordentligt på alla våra förband så att vpl skulle få lite mer respekt för dem.

Nu kommer jag förmodligen till att göra mig ovän med en del. Men om man sysslar med anti-sabotage verksamhet så bör man väl inte vara jägare. En jägare sysslar med sabotage/spaning etc.

Jepp, nu är vi ovänner...

Men för att det är jul så förlåter jag dig ;-)

Jag håller helt med dig, jag tycker inte heller att FBJS skulle tagit "jägare".

Dock, i min krigsplaceringsorder står det flygbasjägare, det är inte vi som gjort GU på det aktuella förbandet som "hittat" på att vi kallas jägare.

Vi kan tycka och tänka hur mycket som helst på vad det borde kallas, men så länge ändringen inte kommer från "C" så är jag flygbasjägare :)

Som ren information så ingår spaning i FBJ uppgifterna, med Bas 2004 än mer än tidigare.

Tja, men vet ju aldrig med jägar-nojjan som råder..

I helgen mötte jag en 18-årig gosse som helt klart hade sett "Black Hawk Down" på tok för mycket och absolut inte kunde skilja på kukar och morötter..

Hur som haver insisterade han på att han skulle rycka in som "Marinbasjägare". På Muskö dessutom. Och skulle få springa omkring med goggles på natten.

Killen skulle ju bli vaktbasse på Muskö...men var helt övertygad om att det var en knäckar-tjänst i klass med SEALs och Delta's... hej å hå.. :)

Hur som haver insisterade han på att han skulle rycka in som "Marinbasjägare". På Muskö dessutom. Och skulle få springa omkring med goggles på natten.

Säger bara en sak: *S-U-C-K* <_<

Vad besviken han ska bli se 2sekunder efter inryck i Februari v305.

Edited by Doyle

2sharp:

Kustförsvarsförbanden (bl a KJ då) verkar ju naturligtvis inte inledningsvis bakom fiendens linjer av den enkla anledningen att fienden inte hunnit ta så mycket innan de fått fotfäste. Därav KJ utveckling till AMFBAT som har (läs: hade) större förmåga att HEJDA fienden innan han tagit stridsställningar på svensk mark.

Man har dock alltid räknat med att fienden skall ha lokal överlägsenhet (en taktisk fint som tillämpas av, typ, alla.), vilket gör att KJ hade till uppgift att STÖRA och FÖRDRÖJA fiendens framryckning eller om han redan hunnit ta brohuvudet, SABOTERA (kjkomp-70 d v s) och STÖRA fiendens underhållsförband och styrketillväxt.

Så svaret är både ja och nej :rolleyes: