Jump to content

Schützenpanzer Puma


Mats

Recommended Posts

Hittade länkar på TankNet forumet, visserligen på tyska men:

 

Länk 1:

Schützenpanzer Puma

 

Länk 2:

Schützenpanzer Puma

 

Vad tror ni?

 

Stark konkurent till CV90. Har fördelen att vara konstruerad för det "nya" småskaliga kriget med bättre skydd osv. Tyngre som följd men fortfarande kan den lyftas av A400. Konstruerad så att man kan ha två skyddsklasser m.h.a. tilläggspansar. Som jag antar att grejerna är dimensionerade för från början, till skillnad från en del andra fordon.

 

Obemannat torn också, med observationssystem. Kan kanske leda till att det blir lite för mycket stridsvagnsbeteende: Plöja rakt fram med skygglappar på...

 

Vad jag förstår ska de ha någon form av närskyddsgranater och till och med luftvärnsrobotar som tillval. 30 mm akan, rätt val tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:D Samla på dig mtrl bara...för om intresset är skralt idag, så lär det garanterat komma nån galning som jag om en si så där 50 år o jagar mtrl o folk som haft med vagnen att göra...

 

Själv är jag idag överlycklig sedan jag igår fick kontakt med en herre som kunde berätta något nytt för mig om pb m/41 och dess tjänstgöringshistoria...

 

Absolut inget märkvärdigt alls i ögonen hos de flesta, men för mig som detaljforskat om bilarna och deras historia i över 2 år, är varje sådan nyhet "revolutionerande!!

 

Så bara plocka på dig...det handlar väl egentligen bara om att folk ska öppna ögonen...och de gör de, förr eller senare.

 

Mvh,

 

Lynx_39

Link to comment
Share on other sites

Det verkar efter lite sökande på nätet inte finnas så mycket info om vagnen för oss som inte är vidare tyskspråkiga.(?)

 

Fem snabba:

 

När är den beräknad att vara på förband?

 

Fördelar/nackdelar med obemannat torn?

 

Storleken på bollhavet? Med hela besättningen i vagnen lär det ju vara lite trångt, dessutom verkar den vara ganska kort bakåt.

 

Vad menar du Mats med "det nya och småskaliga kriget"?

 

Varför döpa den till samma namn som ett liknande fordon från Italien?

 

/Aron

Link to comment
Share on other sites

I det nya småskaliga kriget behöver man färre fordon med en högre skyddsnivå. Fredsbevarande/framtvingande osv...

 

ab 2008 einen ersten einsatzbereiten Verband aufzustellen

 

Tyska armén räknar kanske inte med att 30.000 (nåntingsånt) BMP-X/T-XX kommer dånande över Polska gränsen längre...

 

Längre än 90an, bredare och lägre...

 

Med obemannat torn så krymper ju tornet, bra i goda eldställningar osv.

 

Men annars tror jag "situational-awareness" sjunker om VC bara har ett peri att använda 360 grader. Ofta som VC på 121/122 sticker ut näsan för att kolla läget...

 

Syns inte riktigt om det är riktiga stridsluckor heller...

 

Tornet behöver ju inte gå ner i vagnen på samma sätt som om det vore bemannat så skyttesoldaterna kanske sitter på ömse sidor om tornet.

Link to comment
Share on other sites

...i dessa tider råder åtminstone inte "fotoförbud" :D på samma sätt som exempelvis på Gotland under beredskapen...där just bilarna fanns...kanske en av anledningarna till detta kan knytas till att pbkompaniet tilldelades ett antal Rysk-Svenska och Svensk-Ryska parlörer och ordböcker...!!????

 

Har väl under 2 års ihärdigt grävande hittat halvdussinet "rena" tjänstgöringsfoton...6 foton!!??

 

Hoppas ni blivande Spz Puma-fantaster får möjligheter att samla på er 600 foton istället...

 

Lynx_39

Link to comment
Share on other sites

Intressant att tyskarna funderat på ett nytt stridsfordon. har en kompis som legat på Marder 1a3. Han tyckte att det var en bra vagn med goda möjligheter at utvecklas. Att marder1 har Milan gör ju att den sticker 10 år framför cv90

Tycker oxå att det är konstigt att de utvecklar en ny IFV med tanke på deras projekt Marder 2 som i allra hösgta grad kan mäta sig med warrior, bradley och även CV90!

 

Hoppas inte att Puman blir verklighet, den tar ju bort alla blickar från Strf90 :D

Link to comment
Share on other sites

Tycker oxå att det är konstigt att de utvecklar en ny IFV med tanke på deras projekt Marder 2 som i allra hösgta grad kan mäta sig med warrior, bradley och även CV90!

 

Hoppas inte att Puman blir verklighet, den tar ju bort alla blickar från Strf90 8-/

Just Bradleyn är väl ett par snäpp under CV90 i prestanda och duglighet--- :P

Link to comment
Share on other sites

Jag har annorstädes argumenterat emot konceptet med pvrb på stridsfordon som inte är samlade i särskilda pvförband (som pvpluton på ett kompani). Plutonchefen har för många vapensystem med olika räckvidd och verkan för at effektivt kunna agera.

 

Enligt vad jag minns är väl Marder 2 programmet nerlagt?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte en kostnadsfråga ens. Det var det. Nu har det gått å blitt en icke-fråga... :blink:

 

Klart man behöver pvrb på en vagn med 20 mm akan.

 

Vore det tänkt att den skulle försvara mot något annat pansarskyttefordon så är det tvunget. Pucktvåa som fan ändå om den möter exempelvis 9040 längs väg eller så...

 

EDIT: Jasså Hans, har han pvrb på sina vagnar får han för mycket system med olika räckvidd? Skjutreglerna till akan på 9040 tillåter att vi skjuter pil på strf på 2000 m (om jag kommer ihåg riktigt).

 

1200 är väll realistiskt om man vill träffa, då skjuter man dessutom ballistiskt. Skillnaden är att med pvrb så sjunker väll inte träffsannolikheten så med avståndet och definitivt inte verkan? Det sista även gott mot stridsvagnar som man annars måste göra bakåt-bakåt-kasta-ut-minorna-och-göm-er för. Det blir upp till enskild VC vilket vapen han vill använda.

 

Det blir inte katastrof utan Rb 56 på 90an, men det vore önskvärt.

 

Men detta har det tjatats nog om på forumet tycker jag... var bara tvungen att skriva vad jag tycker här också ;) .

Edited by Mats
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Triggerpuller

Spz Puma kan mycket väl komma att smiska 9040. Lite jobbigt för den svenske vagnchefen som blivit lärd att han kan slå ut ALLA pskfo. Pprj:n träffar men inget händer! Tunnelseende blir det nog med Strf 9040 också, i alla fall efter att LEMUR motsv införs, dvs om man inte har skytte uppluckat och det är ju ofta man inte har det (not!).

 

Annars tycker jag att det vore smart att slänga på MBT-LAW på tornväggen. Liten men hårdslående. Skulle funka i Norrland i alla fall (skjutavstånd mm).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Den där är som sagt misstänkt lik Cv90 speciellt om man hänger på extrapansar på 90:an.

 

Personligen tycker jag att Cv9056 såg häftig ut men PvRb 56 har ju bara en räckvidd på 2000m jämfört med tex TOW som har 3750m. Utöver det så har den en väldigt lång flygtid jämfört med Akan med tanke på att den i grunden skall användas av infanteri och därför inte får väga för mycket blir det en dålig kompromiss.

Stridsfordon borde ha robotar men dom skall i så fall vara så pass stora och snabba att dom kan använda kinetisk energi för att slå ut målet. Sedan måste man ha en målsökare på roboten det är inte acceptabelt att man måste leda in misilen under hela flygtiden på ett modernt slagfält.

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
Den där är som sagt misstänkt lik Cv90 speciellt om man hänger på extrapansar på 90:an.

 

Personligen tycker jag att Cv9056 såg häftig ut men PvRb 56 har ju bara en räckvidd på 2000m jämfört med tex TOW som har 3750m. Utöver det så har den en väldigt lång flygtid jämfört med Akan med tanke på att den i grunden skall användas av infanteri och därför inte får väga för mycket blir det en dålig kompromiss.

Stridsfordon borde ha robotar men dom skall i så fall vara så pass stora och snabba att dom kan använda kinetisk energi för att slå ut målet. Sedan måste man ha en målsökare på roboten det är inte acceptabelt att man måste leda in misilen under hela flygtiden på ett modernt slagfält.

 

 

Nja, jag skulle ju kunna hävda att den är väldigt lik Ulan, Bradley och Warrior också. Men det är ju bara för att den, i likhet med Cv 90, är ett pansarskyttefordon.

 

Den stora skillnaden vagnarna emellan är ju dock, skyddet, framdrivningssätt samt obemannat torn. Samt projekteringsår. Om Sverige aldrig köpt Strf 90 och hade varit i faggorna av att köpa nytt pansarskyttefordon idag anser jag att man borde köpt Puma.

 

Och skulle vi kräma på Strf 9040 pvrb i dagens läge torde Spike LR vara lämpligast.

Link to comment
Share on other sites

Den där är som sagt misstänkt lik Cv90 speciellt om man hänger på extrapansar på 90:an.

 

Personligen tycker jag att Cv9056 såg häftig ut men PvRb 56 har ju bara en räckvidd på 2000m jämfört med tex TOW som har 3750m. Utöver det så har den en väldigt lång flygtid jämfört med Akan med tanke på att den i grunden skall användas av infanteri och därför inte får väga för mycket blir det en dålig kompromiss.

Stridsfordon borde ha robotar men dom skall i så fall vara så pass stora och snabba att dom kan använda kinetisk energi för att slå ut målet. Sedan måste man ha en målsökare på roboten det är inte acceptabelt att man måste leda in misilen under hela flygtiden på ett modernt slagfält.

 

Det blir en stor robot det, med tanke på LOSATS vikt på en robot som är 80kg.

Strf90 ska inte ha robotar, en vagn som är designad för att skjuta under framryckning ska inte ha ett system som gör att den måste stanna för att skjuta. Dessutom är Akan tillräcklig för att slå ut strf på väldigt långa avstånd, kom ihåg det är ingen strv, den ska inte kunna slå ut strv på 4 km.

Link to comment
Share on other sites

Att den inte skall kunna slå ut stridsvagnar har jag lite svårt att köpa. Ett slagfält är ganska kaotiskt och eftersom det är troligt att ett mekförband kommer i kontakt med fiendens stridsvagnsstyrkor så borde dom ju kunna bita ifrån sig åtminstonde i självförsvar.

Om den inte skall stanna så undrar man ju vad som är bäst skjuta rök och retirera stanna och urlasta ev robborgrupp eller skjuta en pv robot med fordonet?

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
Strf90 ska inte ha robotar, en vagn som är designad för att skjuta under framryckning ska inte ha ett system som gör att den måste stanna för att skjuta. Dessutom är Akan tillräcklig för att slå ut strf på väldigt långa avstånd, kom ihåg det är ingen strv, den ska inte kunna slå ut strv på 4 km.

 

Med dagens pvrb behöver man inte stanna för att skjuta.

 

Dagens akan kanske duger för att slå ut de flesta pskfo, men till tunga stridsfordon såsom strv och tunga pskfo duger den inte. Sedan innebär ju inte själva begreppet pskfo per definition att man inte skall kunna bekämpa strv. För övrigt är det väl bra att kunna skjuta sönder rum och skapa inbrytningspunkter trots att man inom förbandet saknar strv och inte vill bära fram laddningar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...