Jump to content

Hur är det igentligen med...

Recommended Posts

Jag ska mönstra inom kort. Har läst sida efter sida om allt tjafs vilka som är jägare och vilka som inte är jägare.

Jag har fått för mig att man ska "jägarmönstra" vid mönstringen för att kunna bli jägare? stämmer det?

Vad måste man prestera för att klara proven?

Vad går proven ut på, vilka moment?

Hur anser ni som gjort dem att det var?

Men...heter det "jägarmönstring" eller vad heter det?

För vilka tjänster behöver man göra det?

Behöver man "jägarmönstra" och få godkänt för att få komma till LBB?

Blev en väldigt massa frågor på en gång nu ser jag...hoppas någon finner ett intresse av att möjligen svara på någon av dessa.

Skulle uppskatta alla svar.

MVH Marcus

Du ska uppnå MINST följande värden:

Styrka 7

Cykel 7

Bra resultat hos psykologen och gärna på inskrivningsprovet med om du ska bli befäl.

Hälsogrupp A = Fullt frisk, inga sjukdomar eller tidigare skador.

Klarar du det här så får du göra ett step test med ryggsäck och en till benövning.

Är det nån som vet om man kommer in som jägare om man har lägsta kravet i allt (7-7 osv), dom har ju ändrat inskrivnings systemet så nu konkurerar man ju med varandra

Inte en chans att 7-7 räcker till jägare i dagsläget...

Tror inte ens att det räcker till tjänster som amfibiesoldat, bassäkman eller liknande.

Måste nog få minst 8-8 för att kunna konkurrera om en jägarplats om man inte satsar på att kustjägare eller fallskärmsjägare då är det ju extramönstringen som gäller istället.

Inte en chans att 7-7 räcker till jägare i dagsläget...

Tror inte ens att det räcker till tjänster som amfibiesoldat, bassäkman eller liknande.

nu tror jag du har lite fel.... jag känner en kille som blev KB på K4 han hade 7 i styrka och 7 i cykel...

en annan kille som jag bekanta mig med i går skull bli PB amf och han hade oxå 7-7

Grunt: no offence men nu spekulerar du nog lite för mycket. Man har fastställt 7 som gräns och då räcker det. Problemet idag är att många ungdomar inte når upp till det värdet samt att man vid mönstringen ofta uppskattar kondition och styrka hos t ex förkylda mönstrande. Dessutom är det ju ingen hemlighet att kravprofilerna kan vara missvisande. Finns nog de med 5-5 som klarar av jägartjänster pga pannben men som inte hade den explosiva styrka som isokai-lyftet kräver. Likaså finns det folk som får 9 i allt men ändå tvingas att hoppa av.

En annan aspekt är att det kan hända mycket under de 1-1,5 åren som ofta går mellan mönstring och inryckning.

Om det du avsåg var att man inte kan konkurrera med 7-7 så beror ju det helt på antalet intagna och intresserade. Det nya mönstringssystemet bekräftar dock dina teorier då det är uppbyggt för att plocka de bästa bland de som är aktuella för en viss befattning.

Hmm, när ni säger att ni haft kompisar som kommit in där och där...mönstrade dom innan augusti 2002, det var ju då det nya systemet togs i bruk? Innan dess så var det ju först till kvarn som fick platsen oavset värden bara han var lämplig. Nu spekulerar jag lite men jag tror 7-7 kan räcka för jägare, kanske inte för just FBJ (populär tjänst jämfört med K3?). Som sagt är ju styrkan och konditioen lätt att träna upp innan inryck, så tänk på att värdena på inskrivningsprovet och hos pyskologen är nog så viktiga...

Föresten ING du som kan det här med träning! =)

Är det lättare att göra ett step ups test med en ryggsäck på 20kg än en skivstång på 20kg. Jag har bara provat med skivstång och jag antar att det är jobbigare???

Föresten ING du som kan det här med träning! =)

Är det lättare att göra ett step ups test med en ryggsäck på 20kg än en skivstång på 20kg. Jag har bara provat med skivstång och jag antar att det är jobbigare???

Eeeh. Step up med skivstång kan jag nog erkänna att jag inte pysslat med så mycket.. det var iaf. ett tag sedan, och då hade jag ingen ryggsäck att jämföra med. :)

Men en liten tanke från mig är nog att ryggsäck knns lättare ändå. Dels sitter den bättre på kroppen och blir "en del" av dig själv, dels kan du ju hjälpa till med armarna när du "steppar".

(skulle inte vilja ut och gå i kuperad terräng med en skivstång på axlarna)

Mer Bodypump åt folket (som ska göra jägartest). :thumbs:

Vill ni till LBB så kan jag upplysa om att den vht kommer att ligga lågt nästa år. Satsa istället på 04/05 i så fall, då det skall utbildas ett helt kompani. Nästa år har K3 nämligen ansvar för Kosovostyrkan vilket gör att de inte har befäl nog att utbilda så mycket LBB, tror de har en pluton bara.

Enligt pliktverket så var det 800 som sökte till FJS,varav 195 blev antagna till extra mönstring, av de 195 blev ca: 55-60 godkända.

Det som ING säger stämmer, det kan vara folk som presterar bra på testerna på mönstringen, men som inte funkar när det gäller. Såg det själv på FJS mönstringen, folk som kolapsade när de sprang milen på 45 min, m.m.

Men det är bara att se til latt få över 7-7 + godkänt jägartest så är du kompatibel för jägarbefattingar.

Lycka till!

Grunt, Grunt., Grunt.......... förnärmad....

Jag hävdar dock att jag har rätt i den här frågan.

Som Bolin säger så ändrades ju systemet som bekant i augusti 2003. Med det nya konkurrens systemet blir det mycket svårare att få en jägartjänst eftersom alla mönstrandes resultat vägs mot varandras. Speciellt eftersom jägartjänst är en av de mest populära inom försvarsmakten.

Innan Augusti räckte det med 7-7 för då blev man inskriven direkt i mån av plats. Kanske din vän som fick jägartjänst mönstrade innan dess? Vidare så kan man ju bli preliminärt inskriven som jägare efter mönstringen men när de sedan väger alla mönstrandes reslutat mot varandra innan man får hem sitt inskrivningsbeslut så lär man med stor sannolikhet inte kunna hävda sig med bara 7-7.

Dessutom så tyckre jag nog att jag är hyfsat god information gällande frågan då jag mönstrade i oktober och fick systemet förklarat för mig. Själv hade jag 5-7 och fick tyvärr inte ens söka till tjänster som t.ex. amfibie, flygbasjägare eller bassäk då det inte hade räckt alls. Majoriteten av de som kom in på Amfibie i år hade 8:or och 9:or på styrka och kondition vilket jag fick veta av en mönstringsförättare på studentmässan i Älvsjö i mitten av November.

Själv är jag lite bittre övre att jag inte fick den plats jag helst ville ha som spaningsplutonbefäl på grund av att 5-7 inte var tilräckligt bra i konkurrensen.

Mitt tips är att börja träna som en gnu och verkligen försöka ge 110% på alla tester. Det är inte lite deprimerande att få hem ett brev från Pliktverket där det står att man inte fick sin tjänst.

Kan tilläggas då att jag hade 9:a hos psykologen, 9:a på inskrivningsprovet, Tjänstbarhet A, Max på allt annat.

Grunt står fast vid att 8-8 behövs minst för at få bli jägare med det nya systemet.

och Grunt tror inte.......

Lyssna på den här då!

Mina mönstringsvärden:

Styrka: 4

Psykiskfattning: 5

Uthållighet: 6

Inskrivningsprov: 7-8 (minns inte)

Personligen så tycker jag inte mönstringen är direkt logisk.

Jag menar, de värden man har som 18-åring stämmer ju inte alltid in på de värden man kommer att ha som 19-20 åring...

Tvivlar inte på att man inte behövde lika höga resultat innan augusti 2002 .oz men nu är det tyvärr så som jag har sagt.

Tycker faktiskt att det är ett bätre system. Bättre för de som mönstrar senare på året + att man får rätt man på rätt plats i högre utsträckning.

Fast lite irriterad blir man ju när polarna som mönstrade i januari kommer och skyter om sin fina PB tjänst på Amf som de fick trots mycket sämre värden än jag själv.

Borde ha ansökt om att få mönstra tidigare eller nåt.

Grunt... asså, nu var det ju inte så att jag fick den befattning -som jag senare skulle genomgå GU som- på mönstringsdfagen. Oh nej.

Först blev det skyttsoldat i Kungsängen.

Sen Sambandsgruppbefäl i Enköping.

Därefter hamnade jag i utbildningsreserven, för att slutligen rycka in på F16 i Uppsala som Närskyddsman.

Utbildningen som FV-Nsky lades dock ner (fick vi höra efter inryck) och blev iställer Bevakningsman.

Detta var ju innan det nuvarande Flygbassäk bildats.

Efter 2 veckor på F16 anhöll jag om att få byta.

Eftersom Berga hade sommarstängt (riktigt märkligt) så fick jag bara tag på KA1.

Efter lite snack med majorer och överstar blev det som så att jag fick mucka i förtid, och sen rycka in igen, 3 månader senare, på Rindö.

Så kan det gå... :D

stilieR:

Som sagt 7-7 är det fysiska minimumkravet, så det ska räcka till att få Jägartjänst även med det nya systemet.

De övningar jag fick uppleva var benövningen där man reser sig från sittande till stående med ett ben fem ggr per ben och sedan stepuptestet 20 kg * 75 reps per ben. För mer info om de olika momenten och hur de ska utföras kan du kolla pliktverkets hemsida.

Vill du att detta klara detta relativt lätt tycker jag att det bästa rådet är att nöta övningen ett tag, eventuellt kombinera detta med nån annan benövning typ knäböj, utfall (För utförande se http://www.amf1.mil.se/article.php?id=4270).

Angånde vilket som är tyngst skivstång eller ryggsäck, så är min tanke att skivstång blir lite tyngre. I och med att vikten placeras högre upp än med ryggsäck och att man då kopplar in fler muskler för att balansera detta. Plus att jag upplevt att skivstång kännas lite mer obekvämt än ryggsäck efter ett tag, så att det känns aningen tyngre på grund av detta.

Grunt:

Då jag inte har några siffror på hur många som faktiskt kommer upp till kraven för jägarbefattning så kan ju jag inte veta säkert att mina teorier stämmer. Jag har endast mina personliga erfarenheter att tillgå. Men i vilket fall så fick jag höra av min mönstringsförättare att jag till 95% säkerhet skulle få den befattning jag sökte i första hand. Denna tjänst var JägarKB på K4 och mina värden var åttor rakt över. Så på detta grundar jag att en som har 7-7 eller tex 7-8 fortfarande har en ganska god chans att komma in.

Jag tycker dessutom inte att du ska påstå att det krävs minst 8-8, om du nu inte har några fakta som stödjer dina självsäkra uttalanden. Chansen finns ju att du kanske avskräcker någon från att satsa på något som denne verkligen ville göra, helt i onödan.

Visst är det klart att högre värden än 7-7 självklart står sig bättre i konkurrensen. Men här handlar det om det finns en chans att komma in och det anser jag att det gör.

Jisses, kom på att det är VERKLIGEN dags att börja träna inför inryck nu. Måste ha pengar till gymkort. Sit-ups och lite annat får duga tills jag har råd.

Just det, en liten fråga till nån som kanske vet.. Först var jag inskriven som bevakningsgruppchef. Det är iofs inte så intressant i sammanhanget. Men sen bytte jag till närskyddsgruppchef (FV). Men nu heter det ju Flygbassäk, och jag är intagen på NSKY's mönstringsvärden. Känns som om FBS har högre värden än NSKY. Hur kommer det gå då, kommer dom börja tjafsa om det på "förmötet" jag ska på på F7 till våren, och säga, "tyvärr, dina värden är liiite för låga, det blir tyvärr inget för dig. Kanske staben om du vill vänta ett år"? Skulle ha ryckt in förra året, men jag beslutade mig för att jag hellre väntar ett år och får göra lumpen hos FBS, än att jag är Bevakningsgruppchef på A9.

Nån som vet?

Det jag tyckte var svårt i det grundläggande Jägartestet var takten. Men om man har kört testet några gånger hemma och man klarar det där så är det lungt. Det är även bra att ha gjort det för att slippa träningsverken i baksidan av låren.

Ett bra sätt att träna upp de musklerna är att göra "Borsov hopp" (med reservation för stavning). Brukar ta fint om man kör många.

Jag har även hört av en kompis som mönstrade i Östersund att där har de ett ryggtest också.