Jump to content

Ksp 58

Dies irae

Recommended Posts

Man hör den ju iaf...  Nån som skjutit på natten med ksp? när jag gick utb på den skulle vi det men det vart inte så... kan tänka mig att det serut som starwars då:D

Jo, vi fepplade ihop en mörkerskjutning med på Myttinge med ENBART spårljus. Det var rätt snyggt. :)

Man hör den ju iaf...  Nån som skjutit på natten med ksp? när jag gick utb på den skulle vi det men det vart inte så... kan tänka mig att det serut som starwars då:)

Jo, vi fepplade ihop en mörkerskjutning med på Myttinge med ENBART spårljus. Det var rätt snyggt. :)

Sådant är kärlek :D

Hur har du kameran när du inte fotar?

Jag antar att du är mer en fotograf på övningen :P

När jag har med mig kameran och bär M90 så har jag den ju i bröstfickan.

Men hitentills så har jag inte varit ute på övning.

Och som man nog förstår så kommer den ju bli mos om jag ska hålla på och leka krig i skogen och den ligger där.

Ett andra alternativ är ju att ha den i en utav väskorna som sitter i bältet.

Men då blir det så jobbigt att få upp den och ett bra foto kan lätt gå om intet...

Bara undra om du hade samma problem :D

Lite OT, men..

Under Ba05 utb. skulle det skjutas ksp, vi var 11 skyttar och hade 11 ksp..

Det sköts och laddades och drillades under dagen, som avslut fyllde samtliga upp ett band med 49 spårljus, dessa laddads och samma riktpunkt togs.

När kommandot -eld! gavs avlossade samtliga sina vapen och tömde banden i en eldskur, synen när 11 ksp trasar sönder terrängen med endast spårljus var otrolig! det gav även en mycket tydlig inblick i attt man kan skjuta saker sönder och samman med välriktad ksp eld...

Mmmm.... ksp, smaken man aldrig glömmer... [och alltid vill ha mer av]

Edited by 2Sharp

Jo, vi fepplade ihop en mörkerskjutning med på Myttinge med ENBART spårljus. Det var rätt snyggt. :D

Var på Myttinge nu i helgen, och vi fick av någon anledning bara skjuta 5-skotts serier :lol: Dock så körde vi mörkerskjutning på Brodalsäng med maggen fullpropade med spårljus, jävligt fint var det :D

Under en mörkerskjutning på Ravlunda med Kulspruta 58 så blev det en hel del spårljus. Våra befäl dumpade en massa spårljus och rekommenderade 1:3 eller 1:5. Alla bandade 1:1 eller 1:2 utan att befälen sade något.

Följaktligen blev den en magnifik syn med alla de röda bulorna som studsade omkring. Dessutom eldades på från en annan eldgivningsplats. Då kunde man plötsligt höra ett av våra befäl muttra "Fan, detta är ren poesi".

:worthy:

Man hör den ju iaf...  Nån som skjutit på natten med ksp? när jag gick utb på den skulle vi det men det vart inte så... kan tänka mig att det serut som starwars då:banana

Jo, vi fepplade ihop en mörkerskjutning med på Myttinge med ENBART spårljus. Det var rätt snyggt. :banana

:D

Det kan jag tro!

Enda natt skjutingen jag haft är med lösplugg, inte speciell mycket spårljus då inte :worthy: (förutom natt skjutingen i vaktprovet under GUn)

EDIT: det vart kansigt, sköt inte spår då, men skarp iaf :banana

Ska snacka med mina HV befäl å se om man inte kan knåpa ihop en helg vid övningsområdet i falun å kanske brassa lite natt! jag tror att det är en upplevelse :worthy:

Edited by Wittman

Lite OT, men..

Under Ba05 utb. skulle det skjutas ksp, vi var 11 skyttar och hade 11 ksp..

Det sköts och laddades och drillades under dagen, som avslut fyllde samtliga upp ett band med 49 spårljus, dessa laddads och samma riktpunkt togs.

När kommandot -eld! gavs avlossade samtliga sina vapen och tömde banden i en eldskur, synen när 11 ksp trasar sönder terrängen med endast spårljus var otrolig! det gav även en mycket tydlig inblick i attt man kan skjuta saker sönder och samman med välriktad ksp eld...

Mmmm.... ksp, smaken man aldrig glömmer... [och alltid vill ha mer av]

Kan tänka mig lyckan av att deltaga och uppleva det hela... Det är på tok för länge sedan nu.. Det får nog bli sommarkursen på FBJS nästa år... :blink:

KSP 58 är ett underbart vapen, bara synd att det är så tråkigt att banda ammo, samt att ammon tar slut så snabbt  :}  :camo:

OCH att vårda ksp efter man har skjutis :uzi

Njaaa. Är man några stycken och får vårda i "rätt tempo" så är det rätt mysigt med vapenvård :)

KSP 58 är ett underbart vapen, bara synd att det är så tråkigt att banda ammo, samt att ammon tar slut så snabbt  :}  :camo:

OCH att vårda ksp efter man har skjutis :)

Njaaa. Är man några stycken och får vårda i "rätt tempo" så är det rätt mysigt med vapenvård :)

Vapenvård stärker..... :uzi

Guest Fågel Fenix
\\//

Kan tänka mig lyckan av att deltaga och uppleva det hela... Det är på tok för länge sedan nu.. Det får nog bli sommarkursen på FBJS nästa år... ,O

Va ?

sommarkurs ? genom FBU ?

förstår inte riktigt :clap:

Guest Fågel Fenix
KSP 58 är ett underbart vapen, bara synd att det är så tråkigt att banda ammo, samt att ammon tar slut så snabbt  :camo:  :camo:

OCH att vårda ksp efter man har skjutis :uzi

Ta några djupa andetag nere i "fätta"- burken så blir det mycket roligare! :D

Klättrar små grisar på väggarna...

Nä!

Vård är mysigt, och skoj...får man ju repeterat vapnets delar och grejer! :)

\\//

Kan tänka mig lyckan av att deltaga och uppleva det hela... Det är på tok för länge sedan nu.. Det får nog bli sommarkursen på FBJS nästa år... :camo:

Va ?

sommarkurs ? genom FBU ?

förstår inte riktigt :camo:

FBJS har vidareutbildning/repetition för sin värnpliktiga på somrarna i FVRFs regi. Men det är alltså FBJS instruktörer osv.

Så har jag förstått det iaf. Det är vecka 427-28 på F7, iaf enligt FVRFs kurskatalog.

Guest Fågel Fenix
\\//

Kan tänka mig lyckan av att deltaga och uppleva det hela... Det är på tok för länge sedan nu.. Det får nog bli sommarkursen på FBJS nästa år... :uzi

Va ?

sommarkurs ? genom FBU ?

förstår inte riktigt :D

FBJS har vidareutbildning/repetition för sin värnpliktiga på somrarna i FVRFs regi. Men det är alltså FBJS instruktörer osv.

Så har jag förstått det iaf. Det är vecka 427-28 på F7, iaf enligt FVRFs kurskatalog.

En typ av rep. "månad" då ??

Då är det ju en pinne till att söka FBJ under mönstringen! 8-/