Dies irae Posted October 7, 2003 Report Share Posted October 7, 2003 (edited) Här ligger jag och skjuter..... Kulspruta 58-film Edit fixade länken/Henke Edited October 7, 2003 by henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted October 7, 2003 Author Report Share Posted October 7, 2003 tackar Henke.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
panzerkampfwagen Posted October 7, 2003 Report Share Posted October 7, 2003 Nuuuu funkar det. 58:an e alltid en fröjd att se in action. Vad har du filmat med? Liten digitalkamera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted October 7, 2003 Report Share Posted October 7, 2003 Skjuta KSP. Det är kärlek det. - Får föreställa KSP smilie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted October 7, 2003 Author Report Share Posted October 7, 2003 Nuuuu funkar det. 58:an e alltid en fröjd att se in action. Vad har du filmat med? Liten digitalkamera? Japp det stämmer, synd att man inte ha lust att ta med videokameran..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 7, 2003 Report Share Posted October 7, 2003 KSP 58 är ett underbart vapen, bara synd att det är så tråkigt att banda ammo, samt att ammon tar slut så snabbt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted October 7, 2003 Report Share Posted October 7, 2003 Jag var också med på denna övningen. Pissväder, men underbart med 58:an så det var värt det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SADDO Posted October 7, 2003 Report Share Posted October 7, 2003 Var det inte väääldigt hög eldhastighet på den eldgivningen? Lite högt ställd gasregulator kanske? /Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted October 7, 2003 Report Share Posted October 7, 2003 58:an är suverän till prickskytte upp till 400m. Prövede det i våras på p.41. Lågt gastryck, benstöd och lång pipa, klockrent. Eldkraft är ett skott som träffar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted October 7, 2003 Report Share Posted October 7, 2003 OH YES!! MIn grafikkort e mupp så det sågut som det va natten... men det är likakul Man hör den ju iaf... Nån som skjutit på natten med ksp? när jag gick utb på den skulle vi det men det vart inte så... kan tänka mig att det serut som starwars då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 7, 2003 Report Share Posted October 7, 2003 Japp har skjutit på natten med KSP, och det kan bli mkt mkt mkt fint att titta på enda nackdelen med nattskjutning är att man röjer sin position lite väl lätt med en Kulspruta 58 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted October 7, 2003 Report Share Posted October 7, 2003 Man hör den ju iaf... Nån som skjutit på natten med ksp? när jag gick utb på den skulle vi det men det vart inte så... kan tänka mig att det serut som starwars då Jo, vi fepplade ihop en mörkerskjutning med på Myttinge med ENBART spårljus. Det var rätt snyggt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 7, 2003 Report Share Posted October 7, 2003 Man hör den ju iaf... Nån som skjutit på natten med ksp? när jag gick utb på den skulle vi det men det vart inte så... kan tänka mig att det serut som starwars då Jo, vi fepplade ihop en mörkerskjutning med på Myttinge med ENBART spårljus. Det var rätt snyggt. Sådant är kärlek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Hur har du kameran när du inte fotar? Jag antar att du är mer en fotograf på övningen :P När jag har med mig kameran och bär M90 så har jag den ju i bröstfickan. Men hitentills så har jag inte varit ute på övning. Och som man nog förstår så kommer den ju bli mos om jag ska hålla på och leka krig i skogen och den ligger där. Ett andra alternativ är ju att ha den i en utav väskorna som sitter i bältet. Men då blir det så jobbigt att få upp den och ett bra foto kan lätt gå om intet... Bara undra om du hade samma problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted October 8, 2003 Author Report Share Posted October 8, 2003 Det är inte jag som filmat, men de gånger som jag har kamera med brukar jag lägga den i bröstfickan..... Med tanke på att min mobiltelefon brukar klara sig där under hinderbana så borde kameran också göra det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 För de som undrar är detta från MÖRKERSKJUTNING. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 (edited) Lite OT, men.. Under Ba05 utb. skulle det skjutas ksp, vi var 11 skyttar och hade 11 ksp.. Det sköts och laddades och drillades under dagen, som avslut fyllde samtliga upp ett band med 49 spårljus, dessa laddads och samma riktpunkt togs. När kommandot -eld! gavs avlossade samtliga sina vapen och tömde banden i en eldskur, synen när 11 ksp trasar sönder terrängen med endast spårljus var otrolig! det gav även en mycket tydlig inblick i attt man kan skjuta saker sönder och samman med välriktad ksp eld... Mmmm.... ksp, smaken man aldrig glömmer... [och alltid vill ha mer av] Edited October 8, 2003 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Jag skulle villa va den som skriker "ELD!" i en sån situation... närmare gud utan TA9 kommer man nog inte..... //Sgt Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Jo, vi fepplade ihop en mörkerskjutning med på Myttinge med ENBART spårljus. Det var rätt snyggt. Var på Myttinge nu i helgen, och vi fick av någon anledning bara skjuta 5-skotts serier Dock så körde vi mörkerskjutning på Brodalsäng med maggen fullpropade med spårljus, jävligt fint var det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raptor Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Under en mörkerskjutning på Ravlunda med Kulspruta 58 så blev det en hel del spårljus. Våra befäl dumpade en massa spårljus och rekommenderade 1:3 eller 1:5. Alla bandade 1:1 eller 1:2 utan att befälen sade något. Följaktligen blev den en magnifik syn med alla de röda bulorna som studsade omkring. Dessutom eldades på från en annan eldgivningsplats. Då kunde man plötsligt höra ett av våra befäl muttra "Fan, detta är ren poesi". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 (edited) Man hör den ju iaf... Nån som skjutit på natten med ksp? när jag gick utb på den skulle vi det men det vart inte så... kan tänka mig att det serut som starwars då Jo, vi fepplade ihop en mörkerskjutning med på Myttinge med ENBART spårljus. Det var rätt snyggt. Det kan jag tro! Enda natt skjutingen jag haft är med lösplugg, inte speciell mycket spårljus då inte (förutom natt skjutingen i vaktprovet under GUn) EDIT: det vart kansigt, sköt inte spår då, men skarp iaf Ska snacka med mina HV befäl å se om man inte kan knåpa ihop en helg vid övningsområdet i falun å kanske brassa lite natt! jag tror att det är en upplevelse Edited October 9, 2003 by Wittman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Lite OT, men.. Under Ba05 utb. skulle det skjutas ksp, vi var 11 skyttar och hade 11 ksp.. Det sköts och laddades och drillades under dagen, som avslut fyllde samtliga upp ett band med 49 spårljus, dessa laddads och samma riktpunkt togs. När kommandot -eld! gavs avlossade samtliga sina vapen och tömde banden i en eldskur, synen när 11 ksp trasar sönder terrängen med endast spårljus var otrolig! det gav även en mycket tydlig inblick i attt man kan skjuta saker sönder och samman med välriktad ksp eld... Mmmm.... ksp, smaken man aldrig glömmer... [och alltid vill ha mer av] Kan tänka mig lyckan av att deltaga och uppleva det hela... Det är på tok för länge sedan nu.. Det får nog bli sommarkursen på FBJS nästa år... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eskelinen Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 KSP 58 är ett underbart vapen, bara synd att det är så tråkigt att banda ammo, samt att ammon tar slut så snabbt OCH att vårda ksp efter man har skjutis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 KSP 58 är ett underbart vapen, bara synd att det är så tråkigt att banda ammo, samt att ammon tar slut så snabbt OCH att vårda ksp efter man har skjutis Njaaa. Är man några stycken och får vårda i "rätt tempo" så är det rätt mysigt med vapenvård Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted October 9, 2003 Author Report Share Posted October 9, 2003 KSP 58 är ett underbart vapen, bara synd att det är så tråkigt att banda ammo, samt att ammon tar slut så snabbt OCH att vårda ksp efter man har skjutis Njaaa. Är man några stycken och får vårda i "rätt tempo" så är det rätt mysigt med vapenvård Vapenvård stärker..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted October 13, 2003 Report Share Posted October 13, 2003 \\//Kan tänka mig lyckan av att deltaga och uppleva det hela... Det är på tok för länge sedan nu.. Det får nog bli sommarkursen på FBJS nästa år... Va ? sommarkurs ? genom FBU ? förstår inte riktigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted October 13, 2003 Report Share Posted October 13, 2003 KSP 58 är ett underbart vapen, bara synd att det är så tråkigt att banda ammo, samt att ammon tar slut så snabbt OCH att vårda ksp efter man har skjutis Njaaa. Är man några stycken och får vårda i "rätt tempo" så är det rätt mysigt med vapenvård Ta några djupa andetag nere i "fätta"- burken så blir det mycket roligare! Klättrar små grisar på väggarna... Nä! Vård är mysigt, och skoj...får man ju repeterat vapnets delar och grejer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 13, 2003 Report Share Posted October 13, 2003 \\//Kan tänka mig lyckan av att deltaga och uppleva det hela... Det är på tok för länge sedan nu.. Det får nog bli sommarkursen på FBJS nästa år... Va ? sommarkurs ? genom FBU ? förstår inte riktigt FBJS har vidareutbildning/repetition för sin värnpliktiga på somrarna i FVRFs regi. Men det är alltså FBJS instruktörer osv. Så har jag förstått det iaf. Det är vecka 427-28 på F7, iaf enligt FVRFs kurskatalog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Target#1 Posted October 14, 2003 Report Share Posted October 14, 2003 Ksp skjutning mörker. Underbart. Speciellt när man råkar tända eld på ett träd. Det blev ett så vackert sken. Jag saknar min yrla. hon var så underbar. (Ibland är jag nästan frisk) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted October 14, 2003 Report Share Posted October 14, 2003 \\//Kan tänka mig lyckan av att deltaga och uppleva det hela... Det är på tok för länge sedan nu.. Det får nog bli sommarkursen på FBJS nästa år... Va ? sommarkurs ? genom FBU ? förstår inte riktigt FBJS har vidareutbildning/repetition för sin värnpliktiga på somrarna i FVRFs regi. Men det är alltså FBJS instruktörer osv. Så har jag förstått det iaf. Det är vecka 427-28 på F7, iaf enligt FVRFs kurskatalog. En typ av rep. "månad" då ?? Då är det ju en pinne till att söka FBJ under mönstringen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts