Jump to content

Pistol 88

Mattias

Recommended Posts

Det står i och för sig på SoldF att endast skarp am. används till Glocken men i och med att det finns lösammo så undrar jag hur en eventuell lösskjutningsanordning ser ut och hur den appliceras. Skruvas den på som en ljuddämpare och är i så fall alla Glockar förberedda för det eller måste de "göras om" på ngt sätt?

Till sist; varför skjuter man inte löst med pistol inom FM, det finns trots allt förband ex. marinens Säkjakt där värnpliktiga utrustas med den?

Tack på förhand...ser även fram emot nån bild om det finns. :D

Gäller det just den svenska varianten eller alla Glock. Tog Svensk i så fall bara med en bild på lös 9 mm. för att visa hur den ser ut eller?

En annan fråga, varför är inte fler värnpliktiga utrustade med pistol som back-up. Tänker då på ex.hundförare och kanske sjv. som anv våld endast i självförsvar?

Tillägg: Ing var snabbare än jag, det besvarade min första följdfråga, tack så mycket.

En annan fråga, varför är inte fler värnpliktiga utrustade med pistol som back-up. Tänker då på ex.hundförare och kanske sjv. som anv våld endast i självförsvar?

Kan inte vara som vanligt, att det kostar pengar? ???

Misstänker att prislappen på en pistol inte skiljer sig mycket från en AK.. och det är nog betydligt svårare att bli hyfsad skytt med pistol än med AK.

• BlåGul -1
Gäller det just den svenska varianten eller alla Glock. Tog Svensk i så fall bara med en bild på lös 9 mm. för att visa hur den ser ut eller?

Tillägg: Ing var snabbare än jag, det besvarade min första följdfråga, tack så mycket.

Det finns ingen lösskjutningsanordning till Glock, och de är inte förberedda för någon. Det finns ingen större mening med en lösskjutningsanordning.

De flesta vpl skjuter mediokert med AK, det är betydligt svårare att skjuta pistol, och varför ska man släpa runt en pistol som är stöldbegärlig, lätt att tappa eller glömma och svår att hitta när man ändå inte kan skjuta löst med den under övningar?

Det är dessutom ett extremt opraktiskt vapen på längre avstånd och att montera simfire på den går inte. Det finns ingen anledning att använda pistol om man har en fungerande automatkarbin och befinner sig på längre avstånd än en meter från fienden.

Sjukvårdaren kommer inte att behöva skjuta någon som plötsligt drar fram ett vapen på kontaktavstånd, hotet kommer förmodligen längre ifrån, och alltså är det bättre med AK.

Naturligtvis finns det undantag till allt, men rent generellt ser jag det på detta vis.

Håller med 9x19 om att det är väldigt få som egentligen behöver ha Glocken. Exempel kan vara MP, vagnchefer etc som måste ge sej ut och prata med locals i vägspärrar etc.

Dessvärre fick man (på min tid iallafall) inte öva ett enda dugg på att verka med pistol. Som tur var lyckades jag snika åt mej lite utb av en MP som tillika var svensk mästare i nån sorts tillämpat pistolskytte. Annars verkar Glocken mest tilldelas för att utgöra nån sorts penisförlängare i utlandsstyrkan.

Att, 9x 19: Jodå, visst förstår jag att den praktiska räckvidden på en pistol är väldigt liten. Då kan man ju fråga sig hur plstolen används i FM. Kan man inte öva med den är det väl ingen mening med att ha den annat än på skjutbanan. Man kan väl lika gärna använda en billigare, mindre stöldbegärlig atrapp i stället när man är i fält?!!

Kanske Doyle kan svara på hur t. ex. Säkjakt använder pistolen rent praktiskt...

Mats: Jo jag tror att Fbj:s hunförare har Glock som back-up.

Det finns på FbjS i alla fall.

Det finns speciella pipinsatser som skall förhindra att man råka använda [skarp] ammunition vid bärande av pistol, som en metall stång man stoppar in i pipan och "låser" via patronläget, tror inte att den används av försvaret, men av vissa polis enheter.

Vid flera b-styrke uppdrag mot/för flygvapnet har jag använt min "Beretta 92 blankfirer", detta har upprört mången värnpliktig.. :) det är få som förväntar sig en picka, de flesta tycker att har man rensat fi på ak/ksp så är det klart... fel... :)

Ett förslag finns på HK att byta ut vagnsbesättningens AK mot en glock. Detta främst beroende på att AK5 är ett ohyggligt otympligt vapen att använda i o ur vagnen. Det är helt enkelt för stort!

Minns jag fel när jag fått för mig att vagnsbesättningar hade k-pist som personligt vapen förut??

Ett förslag finns på HK att byta ut vagnsbesättningens AK mot en glock. Detta främst beroende på att AK5 är ett ohyggligt otympligt vapen att använda i o ur vagnen. Det är helt enkelt för stort!

Minns jag fel när jag fått för mig att vagnsbesättningar hade k-pist som personligt vapen förut??

Nejdå, du minns inte fel.

Alla stridsfordonsbesättningar hade k-pist innan ak5 kom.

Jag tror inte att man ska ta bort automatkarbinen helt från vagnsbesättningarna, däremot tycker jag att man ska tillföra pistol som komplemment.

Ak5D är väl tänkt att tillföras stridsfordonsbesättningar, om man dessutom tillför pistol så kan man hitta nya lösningar på förvaring av besättningens ak.

Den behöver inte vara lika lättåtkommlig utan kan kanske förvaras i något ytterfack eller i stridsutrymmet på pansarskyttefordon. (Ja, jag vet att det är nog trångt där ändå)

The Swede

Swede>> Med risk för att jag bommat info i någon annan tråd. Vilka ändringar har gjorts på AK5D??

Tycker det låter alldeles strålande att göra som tex 122:orna där man har ärtrören i ett fack utanpå tornet! Då löser man ju dels problemet med smidigheten runt vagnen. Och dels behåller man förmågan att försvara sig på lite längre skjutavstånd i tex tältförläggning!

Problemet med pistol är att det är ett "närstridsvapen"

för att citera min löjtnad "Pistol kan funka i stabstältet, men sen går du ut... :)" Enda användnigen för en pistol i en strf skulle vara att röja bort fi som hoppat upp på vagnen... Dock ÄR ak5:an otymplig för strf-besättning och andra folk i små utrymmen, men även för stabspersonal,sjukvårdare osv som inte har strid som första uppgift. Därför kollar Fmv nu på ersättare typ FN p90, ak5d osv.

Min uppfattning är att Försvaret inte riktigt insett pistolens användbarhet som arbetsredskap. Den har snarare blivit ett befälstecken och en form av statussymbol.

Offensiv användning av pistol är synnerligen lämpligt vid t ex inbrytningar, strid i bebyggelse m m. Den är också ett lämpligt arbetsredskap för t ex hundförare (trots att användbarheten i detta fall kanske är mer av psykologisk än praktisk natur), stridsfordonsbesättningar m m. Enligt min mening har inte bara vagnchef - utan i än högre grad förare och skytt - behov av pistol.

Personal i icke stridande befattningar, t ex stabspersonal, har enligt min mening betydligt mindre behov av pistol än samtliga nyss nämnda...

Nackdelen är att pistolen kräver oerhört mycket övning för att bli det arbetsredskap den kan vara. Pistolen kan heller aldrig ersätta andra vapen. Den är endast användbar som komplement till Kpist/Ak/Psg m m