Jump to content

Recommended Posts

Den personliga utrustningen är väl på GU nivå nu.

Det tror jag inte ögonblick på! :)

 

Joho!!! :banana

Men tyvärr för bara Insatsplutonerna i Stockholmsområdet.

Fast det är ju inte helt sant, eftersom det skiljer sig en hel del beroende på var man deltar. Södertörnsgruppens Insatsorganisation får ju t.ex. inte ut alla fina saker som man hämtar ut om man är med i Attundalands insatsorg (så heter den väl?). Det finns många andra trådar om prylarna men jag tyckte ändå att det hörde hit.

Ja, jag är avundsjuk! :lala:

 

@AW:

Btw, det var ju roligt att se dig IRL i helgen! ;)

 

/Bolle

Link to comment
Share on other sites

Entusiasmen för att gå med bär ingen större relation till andelen krigsförband. Visserligen gör en del bisarra typer (jag själv) reflektionen att 'jag måste vara krigsplacerad, nånstans', men det är ingen självklarhet. Och med allt färre som genomför GU så finns det ett allt mindre underlag för extra-hv.

 

Däremot är kvaliteten på HV förbanden idag vsevärt högre än tidigare, i alal fall om man ser till ålder, färdighet, kapacitet till att lösa svårare uppgifter.

 

Men, HKV osv verkar inte riktigt lagda åt att premiera Hemvärnet i någon större utsträckning aqvseende utrustning, budget ller möjlighet till utbildning.

 

Vissa saker blir dock sakteliga bättre. Den personliga utrustningen är väl på GU nivå nu. HvSS har väl alla tjänster fyllda för första gången på många år (tror jag, ngn som vet?) och vissa högre (och då menar jag högre som i stora stjärnor på axelklaffarna) verkar bli mer intresserade av denna resurs.

 

Allt detta från min lilla ankdamm, naturligtvis.

 

Sist jag var nere (1månad sedan) så var det två vakanser på HvSS

Link to comment
Share on other sites

Fast det är ju inte helt sant, eftersom det skiljer sig en hel del beroende på var man deltar.

 

@AW:

Btw, det var ju roligt att se dig IRL i helgen! ;)

 

/Bolle

 

Tack detsamma... det var en grym övning. :eeh:

 

On topic: vad får de ut som inte vi får ut, mig veterligen så är det bara Vätskesystem 1/T som skiljer oss från en väring?

Link to comment
Share on other sites

On topic: vad får de ut som inte vi får ut, mig veterligen så är det bara Vätskesystem 1/T som skiljer oss från en väring?

Inte ens det, eftersom inte heller alla vpl får ut vätskesystemen.

Link to comment
Share on other sites

...

On topic: vad får de ut som inte vi får ut, mig veterligen så är det bara Vätskesystem 1/T som skiljer oss från en väring?

Tja, vi har t.ex inga strumpor, kalsonger, långkalsonger, värmebyxor, sovsäckar, stridshandskar, tumvantar, överdragshandskar, sommarkängor...behöver jag fortsätta? ;)

Faktum är att vi på 1:a-2:a bat inte ens kan få klarhet i vilket förråd vi skall besöka eftersom de verkar vara oense om var vår utr finns. :camo:

Börjar bli en ansenlig mängd prylar man har köpt för egna pengar nu, prylar som man borde haft för sina skattestålar.

/GnällBolle

Link to comment
Share on other sites

...

On topic: vad får de ut som inte vi får ut, mig veterligen så är det bara Vätskesystem 1/T som skiljer oss från en väring?

Tja, vi har t.ex inga strumpor, kalsonger, långkalsonger, värmebyxor, sovsäckar, stridshandskar, tumvantar, överdragshandskar, sommarkängor...behöver jag fortsätta? ;)

Faktum är att vi på 1:a-2:a bat inte ens kan få klarhet i vilket förråd vi skall besöka eftersom de verkar vara oense om var vår utr finns. :camo:

Börjar bli en ansenlig mängd prylar man har köpt för egna pengar nu, prylar som man borde haft för sina skattestålar.

/GnällBolle

 

Det där om vilket förråd ni ska vända er till får vi ta och undersöka, dags att det blir tydlig gjort nu..

Men jag var på förrådet (Berga) för två veckor sedan och fick ut allt det du skrev förutom vetskesystemet och sovsäck, sovsäcken finns INTE med på listan ens för utlämning.

Link to comment
Share on other sites

...

Det där om vilket förråd ni ska vända er till får vi ta och undersöka, dags att det blir tydlig gjort nu..

Minst sagt! Ingen större chans at man hinner besöka något förråd inna de tar sommaruppehåll i ca 4 månader! :/

Men jag var på förrådet (Berga) för två veckor sedan och fick ut allt det du skrev förutom vetskesystemet och sovsäck, sovsäcken finns INTE med på listan ens för utlämning.

Jaha...

Det var ju intressant. Du får ursäkta men jag finner det minst sagt märkligt att en Kvm i insatskompledningen kan hämta ut grejor som vi på soldatnivå inte ens kan få bekräftat att vi ska ha! :blink:

Du förstår säkert att det inte ser sådär jättebra ut från mitt perspektiv. Men jag antar att du menar att soldaterna på 1 & 2:a IP oxå har grejorna på en lista i sin närhet? Isåfall var det högst upplyftande info!

Vis av erfarenhet tänker jag dock inte hålla andan tills jag har grejorna i min hand! :wub:

/Bolle

 

Bolle: that sucks.

Det togs upp på det senaste DUC mötet men du ska se att så fort det klaras ut vilket förråd ni ska till så får ni grejorna.

Menar du att ni har grejorna? :bash:

/Bolle

Link to comment
Share on other sites

...

Det där om vilket förråd ni ska vända er till får vi ta och undersöka, dags att det blir tydlig gjort nu..

Minst sagt! Ingen större chans at man hinner besöka något förråd inna de tar sommaruppehåll i ca 4 månader! :/

Men jag var på förrådet (Berga) för två veckor sedan och fick ut allt det du skrev förutom vetskesystemet och sovsäck, sovsäcken finns INTE med på listan ens för utlämning.

Jaha...

Det var ju intressant. Du får ursäkta men jag finner det minst sagt märkligt att en Kvm i insatskompledningen kan hämta ut grejor som vi på soldatnivå inte ens kan få bekräftat att vi ska ha! :blink:

Du förstår säkert att det inte ser sådär jättebra ut från mitt perspektiv. Men jag antar att du menar att soldaterna på 1 & 2:a IP oxå har grejorna på en lista i sin närhet? Isåfall var det högst upplyftande info!

Vis av erfarenhet tänker jag dock inte hålla andan tills jag har grejorna i min hand! :wub:

/Bolle

 

Bolle: that sucks.

Det togs upp på det senaste DUC mötet men du ska se att så fort det klaras ut vilket förråd ni ska till så får ni grejorna.

Menar du att ni har grejorna? :bash:

/Bolle

 

Att jag har grejorna beror inte på att jag är Kvm, utan att det är klart att insatskompaniledningen hämtar ut på Berga, jag är fortfarande tvungen som alla andra att ha listan utlämnad från Södertörnsgruppen för att få en endaste pinal.

Att ni ska få nya prylar har varit bekräftat länge, har du inte fått den info så släng en känga på din plutch, det kan han behöva..

 

Sen strulet med förrådet är pga av att ni och 1:a tillhör RoslagsBat, och det är där som förråds biten kommer in dom ska troligen få Kungsängen som förråd.

3:e och 4:e har fått hämta ut sina grejor det är 1,2, och 5 som är kvar.

 

Ska undersöka lite idag hur det går så ska du få ett PM så fort jag vet.

 

Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Per, om du har ngn möjlighet att styra, rädda dom från Kungsängen som förråd. Inte för att dom är dåliga (bland de bättre av de förråd jag haft med att göra), men fölr att US dammsuger dom på utrustning hela tiden. Jag minns inte exakt, men dom har ca 6000 in och utryckningar per år, förutom HV.

Link to comment
Share on other sites

...

Att jag har grejorna beror inte på att jag är Kvm, utan att det är klart att insatskompaniledningen hämtar ut på Berga, jag är fortfarande tvungen som alla andra att ha listan utlämnad från Södertörnsgruppen för att få en endaste pinal.

Ok, det förklarar saken på ett tillfredställande sätt. Du förstår säkert att jag inte försöker mucka gräl utan att det bara ser mystiskt ut med viss mtrl på folk som jobbar "högre upp" när man själv inte verkar kunna få ut samma saker.

 

Att ni ska få nya prylar har varit bekräftat länge, har du inte fått den info så släng en känga på din plutch, det kan han behöva..

Nja, att han inte sagt nåt om det beror med all säkerhet på att han lärt sig den hårda vägen vad vi tycker om s.k. "löften" från Hv-organisationen. Det är ju på honom som skiten fastnar när vi aldrig får prylarna. Jag blev uppriktigt förvånad att vi fick ut stridsvästarna häromsistens, med anledning av alla tidigare löften man fått med datum och allt(syftar då på hv som helhet, inte bara IP-org). :eeh:

Sen strulet med förrådet är pga av att ni och 1:a tillhör RoslagsBat, och det är där som förråds biten kommer in dom ska troligen få Kungsängen som förråd.

3:e och 4:e har fått hämta ut sina grejor det är 1,2, och 5 som är kvar.

Jo, det där har plutch faktiskt förklarat. Däremot förstår ju inte vi gräsrötter hur det kan vara så himla svårt att samverka mellan berörda instanser. Du har säkert oxå hört om de från samma pluton som åker till varsitt förråd och bäge får uppmaningen att vända sig till det andra stället. Jag kan lova att det inte är några fler som har lust att kuska mellan Berga och Kungsängen innan det där är utrett! :banghead:

Ska undersöka lite idag hur det går så ska du få ett PM så fort jag vet.

 

Mvh Per

Sjysst! Tack! :worthy:

 

@Hans E:

Ajdå, det där låter ju inte bra. Jag som tyckte det skulle bli så skönt att slippa Berga, då jag bor NV om huvudstaden. :unsure:

/Bolle

Link to comment
Share on other sites

LG har ööpet kvällstid samma dag som inryck för GK för Hemvärnsmän dvsca 4 gånger på våren, 3 gånger på hösten (tror jag det blir i år). Annrs är det vanliga arbetstider. Tisdagar och torsdagar är nästan alltid ngn form av US inryck/utryck. US har prio 1 på all utrustning (fattas bara annat) men har också rätt att utnyttja skrädderiet för märken och så vidare, där försviner det lite folk som annars kan hjälpa till. Plus så ska dom hålla redapå alla olika sorters utrustning som finns (tänk bara 5 olika sorters kängor) och dom har begräsnat med plats. Ibland finns grejerna bara inte att få tag på. Som chefen där ute sa, vid ett tillfälle fick en del av US åka ut med begagnade m/90, han har aldrig skämts så mycket som då, men dom hade inte hunnit få dit nya.

I övrigt, trevliga, proffsiga och kunniga. Och framförallt, serviceinriktade (oftast).

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.. värst vad denna tråd fick liv så fort det blev lite prat om utrustningen. Det märks att utrustning berör. Så har det väl alltid varit försvarsmakten, utlansstyrkan osv. Nåt att ta på allvar för Hv och försvarsmakten.. ge ut dom där stridsvästarna mm till alla i Hv så kanske det kommer lite folk. :unsure: vad kan sånt kosta? ett par tusen.

 

Tycker att det är lite svårt att diskutera vissa saker när man knappt vet hur försvaret ser på sig själva eller Hv:s roll.

 

T ex om folk tycker att det är coolt med kanske granattillsatser (inget att hymla om ändå) låt dom få det, om det är tänkt att det någonsin, någonsin framöver skulle kunna bli någon typ av väpnade konflikter i Sverige, då det trots allt är ett bra vapen, ett bra kompliment (vad vet jag :banghead: ). Men som alla tycks resonera så ska det ju inte bli några framtida väpnade konflikter och i så fall behövs ju inga vapen alls.

 

Ja det kanske vart rörigt nu, men jag menar bara att det lyser lång väg att man dels satsar men ändå INTE..

 

Som sagt jag har lite svårt att förstå detta "nya" Hv och försvarets roll. (kanske någon kan förklara)

 

Detta med insatsplutoner och stridsvästar och AK4b med rödpunktssikten låter ju kanon men samtidigt blir det färre och färre kvar i Hv. Att ta ett beslut om ny materiel till Hv blir tillslut inte så kostsamt trots allt,då det kanske bara är ett par tusen som berörs i realiteten

 

Danne

Link to comment
Share on other sites

Per, om du har ngn möjlighet att styra, rädda dom från Kungsängen som förråd. Inte för att dom är dåliga (bland de bättre av de förråd jag haft med att göra), men fölr att US dammsuger dom på utrustning hela tiden. Jag minns inte exakt, men dom har ca 6000 in och utryckningar per år, förutom HV.

 

Jag tror problemet med förråd för STG är resvägarna. Dom som bor i Norrtälje (1bat) och Åkersberga/Vaxholm/Värmdö (2bat) vill inte kuska dom milen när LG ligger närmare.

 

Apropå förråd så ser jag ingen skillnad mellan LG nu och när AMF-1 låg på Rindö. Tycker nästan att LG är bättre även fast dom har hand om US.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror problemet med förråd för STG är resvägarna. Dom som bor i Norrtälje (1bat) och Åkersberga/Vaxholm/Värmdö (2bat) vill inte kuska dom milen när LG ligger närmare.

 

Apropå förråd så ser jag ingen skillnad mellan LG nu och när AMF-1 låg på Rindö. Tycker nästan att LG är bättre även fast dom har hand om US.

Stämmer bra att problemet är resvägarna! Särskilt som hv-tid på förråden tenderar att ligga så att man får dra som ettt skållat troll efter jobbet för att sedan stå i kö, inte direkt nån som chansar på att åka dit, särskilt sedan det visat sig att det ibland inte finns saker som man beordrats dit för att hämta.

 

Hursomhelst, jag har nu fått svaret på vilket förråd som gäller för 1:a & 2:a IP!

Så, undrar ni, blev det Berga (Lååångt) eller Kungsängen (nära men tydligen dammsuget av US)?

Och den allsmäktigt vise har beslutat att lösningen blev...

(..Trumvirvel...)

Förrådet Väddö! :clap: (Skiiiitlångt ute i skogen)

Ehhh...va? Finns det ett förråd där? Där finns ju inget regemente? :clap:

Kontentan blir att Bolle inte kommer att få några strumpor än på ett tag. :ph34r:

 

/Bolle (tackar Boston ödmjukast för hjälpen so far, jag hyser hopp fortfarande!)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror problemet med förråd för STG är resvägarna. Dom som bor i Norrtälje (1bat) och Åkersberga/Vaxholm/Värmdö (2bat) vill inte kuska dom milen när LG ligger närmare.

 

Apropå förråd så ser jag ingen skillnad mellan LG nu och när AMF-1 låg på Rindö. Tycker nästan att LG är bättre även fast dom har hand om US.

Stämmer bra att problemet är resvägarna! Särskilt som hv-tid på förråden tenderar att ligga så att man får dra som ettt skållat troll efter jobbet för att sedan stå i kö, inte direkt nån som chansar på att åka dit, särskilt sedan det visat sig att det ibland inte finns saker som man beordrats dit för att hämta.

 

Hursomhelst, jag har nu fått svaret på vilket förråd som gäller för 1:a & 2:a IP!

Så, undrar ni, blev det Berga (Lååångt) eller Kungsängen (nära men tydligen dammsuget av US)?

Och den allsmäktigt vise har beslutat att lösningen blev...

(..Trumvirvel...)

Förrådet Väddö! :dribble: (Skiiiitlångt ute i skogen)

Ehhh...va? Finns det ett förråd där? Där finns ju inget regemente? :)

Kontentan blir att Bolle inte kommer att få några strumpor än på ett tag. :baskerPa:

 

/Bolle (tackar Boston ödmjukast för hjälpen so far, jag hyser hopp fortfarande!)

 

Ja Väddö är en jäkla bit om man inte bor i norra roslagen typ. Jag har också funderat över det, har gamla LVSS på Väddö/Barnensö.. någon typ av verksamhet kvar och att det är deras föråd som gäller?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror problemet med förråd för STG är resvägarna. Dom som bor i Norrtälje (1bat) och Åkersberga/Vaxholm/Värmdö (2bat) vill inte kuska dom milen när LG ligger närmare.

 

Apropå förråd så ser jag ingen skillnad mellan LG nu och när AMF-1 låg på Rindö. Tycker nästan att LG är bättre även fast dom har hand om US.

Stämmer bra att problemet är resvägarna! Särskilt som hv-tid på förråden tenderar att ligga så att man får dra som ettt skållat troll efter jobbet för att sedan stå i kö, inte direkt nån som chansar på att åka dit, särskilt sedan det visat sig att det ibland inte finns saker som man beordrats dit för att hämta.

 

Hursomhelst, jag har nu fått svaret på vilket förråd som gäller för 1:a & 2:a IP!

Så, undrar ni, blev det Berga (Lååångt) eller Kungsängen (nära men tydligen dammsuget av US)?

Och den allsmäktigt vise har beslutat att lösningen blev...

(..Trumvirvel...)

Förrådet Väddö! :dribble: (Skiiiitlångt ute i skogen)

Ehhh...va? Finns det ett förråd där? Där finns ju inget regemente? :)

Kontentan blir att Bolle inte kommer att få några strumpor än på ett tag. :baskerPa:

 

/Bolle (tackar Boston ödmjukast för hjälpen so far, jag hyser hopp fortfarande!)

 

Ja Väddö är en jäkla bit om man inte bor i norra roslagen typ. Jag har också funderat över det, har gamla LVSS på Väddö/Barnensö.. någon typ av verksamhet kvar och att det är deras föråd som gäller?

 

Nej LvSS har ingen verksamhet kvar på Väddö. Amf1 och hemvärnet har verksamhet och är väll dom förband som nu övar mest där. På somrarna har FBU några kurser där uppe och dom har egen kursgård utanför Väddöskjutfält.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...