Jump to content

Synkrav

Recommended Posts

Hej!

Var inne på lumpen.nu och läste lite. Försökte ta reda på lite info om syngränserna. Läste något mycket förvirrande under avdelningen "Syster Lump".

På en fråga om vad som var synkravet för MP svarade "Systern" att

kravet var synkapacitet 7 vilket skulle motsvara 1,0 på bättre ögat och 0,7 på sämre ögat. På en senare fråga på vad som gällde för de olika synkapaciteterna svare "Systern" att kravet för syn 7 var 0,7 på bättre ögat och 0,3 på sämre ögat.

Min fråga till er är, vilket av dessa svar är riktigt. Jag blir som ni kanske förstår lite förvirrad ! Kan någon reda ut detta mysterium ?

Funderar på att söka marinens bassäk vid mönstringen, är det någon som vet vilka synvärden som gäller för den befattningen?

Tacksam för svar...

Taget från lumpen.nu

Synproblem

Hur ligger synvärdet för de olika utbildningarna?

De värden som gäller är:

Syn 9: 1,0 på båda ögonen

Syn 8: 1,0 på bättre ögat, 0,7 på sämre ögat

Syn 7: 0,7 på bättre ögat, 0,3 på sämre ögat

Syn 6: 0,2 på bättre ögat, 0,1 på sämre ögat

Syn 5: 0,1 på båda ögonen

Samtliga värden är okorrigerade (utan glasögon/linser).

Synkrav på några befattningar:

Syn 8-9: stridande befattningar t ex dykare, jägare och inom amfibiebataljonen

Syn 7: stridande befattningar t ex skyttesoldat, närskyddsman och vissa jägartjänster

Syn 6: brand och räddning, ingenjörsförband, underhåll, bevakning och förarbefattningar

Syn 5: stabsbiträde och transportledningsassistent

Observera dock att även andra delar än synkraven spelar in när det gäller vilken befattning du passar för.

Jag är närsynt, styrka 7 på båda ögonen (rättas fullständigt till med glasögon) Är mina chanser borta att göra lumpen?

När du kommer till mönstring görs en synkontroll både utan och med glasögon/linser.

Ta med intyg från optiker eller glasögonrecept. Därefter kan vi avgöra hur din syn påverkar uttagningen.

När är synen så dålig så man kan/bör ansöka om att slippa göra lumpen?

Kraven på synen varierar för olika befattningar inom det militära och civila försvaret. Oftast går det att hitta en befattning som passar.

Du har möjlighet att skicka in ett optikerintyg där okorrigerad och korrigerad synskärpa anges, samt uppgift om sfär och cylinder.

Skicka intyget till det regionkontor där du ska mönstra så får vår läkare ta ställning till om du ska komma och mönstra eller inte.

Jag är blind på vänster öga sedan födseln. Kan jag få någon tjänst?

Mitt förslag är att du skickar in ett intyg eller en kopia på din sjukjournal till det regionkontor där du ska mönstra.

Läkaren där kommer att bedöma om du ska befrias från mönstringen eller inte. Förmodligen kommer han att besluta om befrielse för din del.

På hemsidan står det att man inte kan göra lumpen om man har "starkt nedsatt syn". Hur definierar ni detta?

Du kan skicka in ett intyg till det regionkontor där du ska mönstra. Intyget kan du få hos din optiker.

Av intyget ska framgå vad du ser okorrigerat och vad du ser korrigerat, har du även värden på sfär och cylinder ska även de framgå samt styrkan på dina glas.

Detta borde ju rimligtvis stämma...

Tack carl, hade för mig att jag sett den listan innan men hittade den inte igår. Det är ju lätt att bli villrådig när man ser två olika krav för samma synkapacitet. Undrar om de har bra koll på "Syster Lump" när de skriver fel på något som är så lätt att svara på som kravgränser i siffror som finns på ett papper....

Liljestrand:

Visst är det så, jag är bekant med en person som gjort GUFJS med linser (när det upptäcktes hade det gått såpass lång tid (2-3 mån) att de lät honom vara kvar), och ett par som jägare på K3 och K4, så det är uppenbarligen inte HELT kört även om man inte har 8-9 i syn. Dock tror jag inte de släpper kravet på att man inte får ha någon grad av färgblindhet.

Jag tror det skadades med de gamla metoderna. Men nu finns det en ny metod som tydligen inte medför några komplikationer. Jag tror metoden kallas "Olga" eller något liknande.

Rätta mig om jag har fel.

Och det medkommer inga komplikationer med "Lasik", eller?

Ganska kass om man lägger ut 26 papp på ögonen och sen ser man inte reflexer längre. Då är det bättre med :cool:

Hallå

Det är en operation.  Klart att det kan, och kommer, förekomma komplikationer oavsett vad dom som utför operationerna säger.

Sen är frågan om det är värt dom riskerna att utföra en OP.

Men det är upp till var och en att bestämma. Dock borde det vara svårt att göra OP innan lumpen då det är ett krav på att ögat ska ha slutat växa vilket brukar inträffa i 20-23 års åldern.

/målis som funderar på en OP men inte kan bestämma sig om det värt det.

PS.

Funkar det som läkarna säger så är det helt klart värt att lägga ut 30000 för slippa linser/glasögon.   Men skulle det blir problem...........

DS

Nej, pliktverket ser inte ut att ha stenkoll på läget....

Personligen tror jag att man skall vänta några år med att göra ögonoperationer, eller laseringrepp i ögonen, detta därför att tekniken och vetandet kring detta torde ha ökat då. Mig veterligen är laseringrepp och ögonoperation ganska nya behandlingmetoder.

MvH

Marcus

Funkar det som läkarna säger så är det helt klart värt att lägga ut 30000 för slippa linser/glasögon.   Men skulle det blir problem...........

Håller med

Glasögon är ett h-e och jag vill inte ha linser då jag tycker det är obehagligt att peta mig i ögonen...

Dock är risken för stor känns det som för att låta herr kirurg rocka loss

Guest Lindman
jag är bekant med en person som gjort GUFJS med linser (när det upptäcktes hade det gått såpass lång tid (2-3 mån) att de lät honom vara kvar), och ett par som jägare på K3 och K4, så det är uppenbarligen inte HELT kört även om man inte har 8-9 i syn. Dock tror jag inte de släpper kravet på att man inte får ha någon grad av färgblindhet.

Hur har dessa killar klarat det??

Man testar ju synen vid både vanliga mönstringen samt förtestet? Borde inte linserna ha upptäckts då?

Pliktverket har som sagt noll koll. Först skulle jag inte få stridande befattning pga glasögon. Kunde tänka sej att fuska in mig på Mekskytte sade dom, men ändrade sig sedan till FBS som har ännu högre synkrav... Tror dock det var gamla närskyddsvärdena dom hade på papperet. Ett jävla lotteri med andra ord rolleyes.gif

Jag kom också in på FBS via NSKY's värden. Är lite nervös för att det ska komma ett brev eller samtal två veckor innan inryck där det står "sorry, du har för dålig syn, det blir tyvärr ingen värnplikt för dig". Har väntat ett år längre än jag skulle på att få rycka in, bara för att jag ville in på NSKY/FBS.

Funderar på ögonoperation.

Råkade ut en mindre trevlig situtaion under min vpl. Jag blev ju uttagen som ytbärgare under mönstringen, det var aldrig något tal om att jag hade för dålig syn.

Men under de "flygmedicinska testerna" på FMC så sa en läkare till mig att jag absolut inte kunde bli ytbärgare, jag hade visst på tok fördålig syn...

Gissa om min värld rasade samman för ett par minuter :(

Sedan kontaktade de mitt hemförband (F7) och undrade om jag kunde beviljas dispans, det fick jag som tur var :angry:

När jag sedan kommer upp till F7 två månader senare, så märker jag att samtliga förare, NAV/OP, mekaniker förutom 2-3st har galasögon och bra mycket sämre syn än mig :angry:  

Mitt synfel var aldrig något hinder för mig i tjänsten...

Ni har tydligen ingen koll på det senaste gällande synkorrigering. Nu när man har chansen att vara kaxig! Det nyaste är en organisk lins som odlas fram. Denna läggs sedan på din egen lins och om allt går bra så växer den sedan fast och sitter där hela livet. Det positiva med detta är ju att om det går fel så är det bara att plocka bort linsen och sätta dit en ny. Skall sägas att detta är det allra senaste och därmed det allra dyraste om man nu börjat tillämpa metoden överhuvudtaget. Detta alternativet satsar jag på. Förhoppningsvis är det överkomligt inom 5 år. Till mönstrande som snackar om operation så är en sådan nästan aldrig aktuell för personer under 20 år.

Min syn hindrade mig från stridande befattning. Men istället för att fjäska in mig på FBS (inget ont) som jag tänkt från början så valde jag att ta en trosstjänst i Amfibiebataljonen som ju är ett stridande förband. Därmed en stridande befattning? En filosofisk fråga som håller en vaken om nätterna..... Lite ironi.......men mest allvar..

Ni har tydligen ingen koll på det senaste gällande synkorrigering. Nu när man har chansen att vara kaxig! Det nyaste är en organisk lins som odlas fram. Denna läggs sedan på din egen lins och om allt går bra så växer den sedan fast och sitter där hela livet. Det positiva med detta är ju att om det går fel så är det bara att plocka bort linsen och sätta dit en ny. Skall sägas att detta är det allra senaste och därmed det allra dyraste om man nu börjat tillämpa metoden överhuvudtaget. Detta alternativet satsar jag på. Förhoppningsvis är det överkomligt inom 5 år. Till mönstrande som snackar om operation så är en sådan nästan aldrig aktuell för personer under 20 år.

Upplys mig.

Länkar eller källa till info frågas??

/målis med dålig syn

Jag hoppas inte det kommer bli något problem för mig på FBS med tanke på synen, då min syn faktiskt godkändes när jag blev beviljad en plats hos NSKY. Får hoppas på dispens.

Jag är 20 år, så det borde inte vara omöjligt att få en operation, frågan är bara om det är värt 26 000 spänn. Känns lite obehagligt också att någon ska sitta och skära i mina ögon :(

Ska dock försöka bli Yoff hos FBS, och då kan det vara bra att slippa glasögon/linser, samt där gör det inget om man har defekt färgseende, vilket jag har på vissa nyanser.

@Magnus

Vi snackar väl fortfarande om laserkirurgi?

Man sitter och stirrar in i en "ljusstråle" och sen är det över efter bara någon minut. Känns knappt någonting.

Iaf så är det så jag har fått det förklarat för mig.