Jump to content

Pansarskyttekompaniets information

Guest

Recommended Posts

Jaja idag fick jag ett brev som välkomnade mig till pansarskyttekompaniet iaf det stog en massa om den kommande utbildningen och så vidare.

Det som fångade min uppmärksamhet var iaf att det stog lite info om organisationen där står det: jag citerar "Pansarskyttekompaniet är det rörligaste, snabbaste och eldkraftigaste förbandet som armén utbildar."

Iaf öhm är det här bara för att peppa upp mig eller är det ren fakta?

Sen undrar jag hur jämför de och hur kollar de att de står för orden eller vad man ska säga?

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Finns renodlade Stridsvagnskompanier kvar? Vill (som vanligt) minnas att någon hävdade att det var slut med det, och att Strv numera ingick helt i pansarskytte. Jag kan dock mycket väl svinga mig genom dödens djungel i förb. tunna lianer nu, har ingen som helst förstahandsinfo.

Toll

Swede skrev i ett gammalt inlägg om försök (?) med strv på pansarskyttekompaniet under sin GU. Idag finns det enbart renodlade stridsvagnskompanier. I ex mekbat 122/90 ingår två pansarskyttekompanier med strf 90, två stridsvagnskompanier med 122:or samt stab/tross-delar.

Lite missupfattning.

Det var inte stridsvagn på pansarskyttekompani.

Det var en pansarskyttepluton på stridsvagnskompaniet.

Dessutom var det inget försök.

The Swede

"Pansarskyttekompaniet är det rörligaste, snabbaste och eldkraftigaste förbandet som armén utbildar."

Visst är pansarskytte eldkraftigt och rörligt, men med vissa andra problem.

Som vi utbildar våra pansarskytteförband idag så blir vi för beroende av vagnen, soldaterna har svårt att strida avsuttet, samt att det är för få soldater i varje grupp.

Då är det givetvis någon som undrar varför vi skall strida avsuttet... Med vår terräng så kommer det att uppträda flera tillfällen då man tvingas lämna vagnen. Och när behöver man egentligen stå i luckorna och skjuta med AK:n? Det enda tillfället som man behöver detta är om man kör rakt in i ett motståndsnäste eller dylikt och varför skulle man göra det när man kan skjuta bort skiten istället.

rörligaste.. en jägare spenderar nog mer tid i rörelse.. sträckan som han rör sig blir längst för flyg, båtar eller något sånt... skulle tro att stadsskytt har mest "rörliga" strider, då man springer fram en gata, sen sido gata och "fronten" kan svänga lite hursomehelst.. själv ska jag in på samband.. inte för jag tror det men rent teortiskt så måste vi vara rörligast eftersom alla andra delar är så rörliga och vi ska röra oss så alla har samband ;)

snabbhet, samma sak..viggen plan slår ju alla vad gäller "snabbhet" vad gäller färd..

eldkraft, också likadant..

och ja, det är nog mest för att peppa upp dig..omedvetet gjort eller ej.. så himla "objektivt" är det ju inte..

på mina papper står det: "Många förband kan vara beroende av att du och din grupp är noggranna och lyckas lösa era uppgifter".. skulle tro det står något liknande på Ing med mera..

några har säkert mer eller mindre.. men tro inte det hade varit så lyckat med att ha på papper på sitt inryck "erat förband anses föråldrart och i händelse av krig så blir ni antagligen inte inkallade, om vi inte behöver kaffekokare eller kanonmat, var hälsad och kom inte försent till inryck, det straffs med fängelse, vänliga hälsningar ett pliktverk "nära" dig"

GranQ

jo men det där om snabbhet då man säger inom armén så räknar man väl inte in flygvapnet eller marinen?

Sen så är det nog som du säger de vill ju få ens framtida tjänst att framstå som så viktig som möjligt.

Sen vet jag ju inte om det finns något som är onödigt i armén?

Emo, du har rätt.. självfallet är inte flyget inom armén.. men överdrivna exemple funkar bäst.. finns säkert någon volvo inom försvarsmakten som är snabbare iallafall..

och jo finns det onödiga saker.. hört att man till exempel (vet inte om det var här) hade en extra man till varje artilleri pjäs.. hans uppgift var att hålla koll på hästen så inte den sprang när det small.. tydligen så fanns den "postionen" kvar ett tag efter att hästarna gått ut..

sen finns det alltid folk som utbildas på grejer som inte kommer användas i krig, eller som man vet kommer plockas bort nästa år eller liknande.. och man säger ju att man utbildar för många värnpliktigare med mera..

GranQ, skumt at de finns i dessa nedskärningstider har hört att de som sköter ekonomin i FM inte sköter den speciellt bra att det har skärt ner på tjänster de behövt så de var tvungna att betala avgångsvederlag och rekryteringskostnader för nya osv. Iaf så har jag hört att de körde över budgeten på ungefär en miljard. Jag förstår verkligen inte finns det något som skulle vara enkelt att sköta så borde det ju vara FM de har väl inga som helst inkomster? Bara utgifter.

Nifelhel: Det e ju inte likadant som i amerikanska filmer att vi släpps ner i en stad och börjar panga.

Ett mer troligt scenario är att vi flygs in 10-20mil bakom fi´s linjer och sedan framrycker till fots ett par mil öfr att sedan spränga bro, försvara en stad motsv.

Ja vet :D Skoja bara lite med dej ;)

Nifelhel: Det e ju inte likadant som i amerikanska filmer att vi släpps ner i en stad och börjar panga.

Ett mer troligt scenario är att vi flygs in 10-20mil bakom fi´s linjer och sedan framrycker till fots ett par mil öfr att sedan spränga bro, försvara en stad motsv.

Alla som har upplevt "pansarskräcken" kan nog hålla med att de är allt som ovan nämnts. Visst kan ett flygplan leverera mer trotyl på en plats, men man skall komma ihåg att man kan INTE anfalla utan mekaniserade förband. Och man kan endast nå ett avgörande genom anfall.

Visst fyller LBB en viktig uppgift, men att tro att det skall kunna gå att besegra en fiende med en bataljon soldater som kommer med helikopter har nog inte gjort sin hemuppgift. Och ingen befälhavare skulle utnyttja dem så. De skall användas för strid på djupet där de kan göra eldöverfall med robotar, minor och granatkastare. Jag tror ingen normal människa vill strida mot stridsvagnar i fronten med en öppen bil med robotar?

Vi har och kommer inte att få kapacitet att lyfta så stora förband så att vi helt kan slå en fiende. Däremot kan man genom rätt utförd strid åstakomma STOR skada.

Vi kommer förmodligen inte heller ha resurser så att ett sådant förband kan bli tillräckligt uttåligt för en längre strid.

Alla som krigat till det lite vet hur mycket ammunition, minor förnödenheter som krävs.

• 2 weeks later...
Guest Jägers

Nu gäller det att skilja på kukar och morötter!

Vad är rörlighet?

Är det att med stor hastighet och under ett plåtskal framrycka på larvfötter över Västgöta-slätten. För att sedan få bandkrängning.

Är det att med pansarbilar snabbt kunna åka på vägnätet för att nå ett stridsområde?

Är det att med fallskärm fällas från en herka varsomhelst i Sverige på nolltid?

Är det att snabbt lyftas in och kriga loss och snabbt lyftas ut med hkp på upp till 20 mils djup?

Skilj på olika typer av rörlighet: Strategisk, operativ och taktisk/ stridsteknisk rörlighet.

En mekbataljon har väldigt hög taktisk och stridsteknisk rörlighet. Dålig operativ (det behövs tåg eller stridsvagnstransportförband) och HELT UNDERKÄND strategisk rörlighet (mellan kontinenter är båt enda alternativet, ett riktigt snigelförband).

En pansarbilsbataljon har knappt bättre stridsteknisk rörlighet än ett fotgående skytteförband. Bra operativ rörlighet, den kan ta sig själv snabbt och snärtigt på vägarna. Dålig strategisk rörlighet iom att de inte kan lyftas in med flyg.

En luftburen bataljon av K3 stuket har stridsteknisk rörlighet med kängor och terrängskotrar, taktisk med hkp, kängor och terrängskotrar, dvs ganska långsamma väl på marken. Operativa rörligheten är ENORM, endast luftherravälde sätter gränser (vilket gäller för alla förband). Den strategiska rörligheten är obegränsad.

Ett förband som har som grund strid till fots och bärbara vapensystem kan närsomhelst nyttja vilket som helst transportmedel. Flyg, båt, tåg, lastbil, helikopter och till och med plåtburkar.

Jag vill avsluta med att säga att det finns inget som gör mig så illamående som en pansar-KB-elevs-mentalitet, pansar é bäst man måste ha splitterskydd skitsnacket!

Vi bör ha mer ELITförband av typen Rangers, Paras, Commandos och Ghurkas i svenska försvarsmakten. ELITINFANTERI är nyckeln till allt. Hårda soldater med rakade skallar, automatkarbin och järnvilja, inte feta lökar i pbv.

SLUT

Jag vill avsluta med att säga att det finns inget som gör mig så illamående som en pansar-KB-elevs-mentalitet, pansar é bäst man måste ha splitterskydd skitsnacket!

Vi bör ha mer ELITförband av typen Rangers, Paras, Commandos och Ghurkas i svenska försvarsmakten. ELITINFANTERI är nyckeln till allt. Hårda soldater med rakade skallar, automatkarbin och järnvilja, inte feta lökar i pbv.

SLUT

Jamenvisst, du har *host* så rätt, så rätt *host host*.

...och helt apropå ingenting: http://www.operationmarketgarden.com/ :D

Jo visst, Market Garden var väl något av en flopp kan man säga, men pansartrupperna vägde in en hel del vad jag vet. Bland annat så stannade de utanför Arnhem för att vänta på sitt infanteri(vilket i sig är ett korrekt handlande). Då en amerikansk fallskärmsjägarofficer sade sig vara beredd att ta med sig sin bataljon så visade sig den brittiske galonerade pansarriddaren helt omedgörlig på den punkten och ansåg fortfarande att man skulle vänta in infanteriet som då var uppbundet i upprensningsoperationer en längre bit bort... Eller har jag fel där?

En luftburen bataljon av K3 stuket har stridsteknisk rörlighet med kängor och terrängskotrar, taktisk med hkp, kängor och terrängskotrar, dvs ganska långsamma väl på marken. Operativa rörligheten är ENORM, endast luftherravälde sätter gränser (vilket gäller för alla förband). Den strategiska rörligheten är obegränsad.

SLUT

Är det rätt uppfattat att du likställer Strategisk rörlighet

med möjligheten att förflytta ett stridsdugligt förband till

en annan kontinent?

Då undrar jag hur du bär dig åt för att flytta ett Hkpbaserat

förband "Lock Stock and barrel". 400 mil utan ett massivt

stöd av transport flyg eller båt?

"Feta lökar i pbv".

Du det är nog inte så djävla kul för er att hålla "tagen mark"

om ovanstående "lökar" kommer ett par dagar försent fram.

Då ligger det nog mycket slask på marken.

Att nedvärdera ett annat förband så hårt tyder på en

total brist på kunskap om det du sätter som din devis....

Vi skiter helt enkelt att undsätta dig, då kan du slå din "rakade skalle" i front pansaret på en T92 så får

du se vilken nytta det gör..

Guest Jägers

För insats 400 mil från basen använder man inte hkp utan landar in med transportflyg. Hört talas om NATO-begreppet "Early entry"?

Luftburna bataljonen är dimensionerad för hkp operationer. Dvs tjänst till fots och tunga vapen bärning. Ett förband dimensionerat för hkp kan lika gjärna lastas i tpflyg och förflyttas.

För övrig så kommer inte LBB användas som Warsawapakts-motsvarigheten, vi har inte mängden soldater. Vi övar inte i nuläget (det är för avancerat) stridsföretag i nära samband med mekförbanden. Alltså säkra broar osv de klassiska uppgifterna för luftburna förband. Vi sysslar med små rädföretag i skvadrons strolek mot fi vitala funktioner och förband. Dvs staber, rakart och markrbförband. Försvar och återtagande av mindre infallsportar och fördröjning av mekförband.

För insats 400 mil från basen använder man inte hkp utan landar in med transportflyg. Hört talas om NATO-begreppet "Early entry"?

Luftburna bataljonen är dimensionerad för hkp operationer. Dvs tjänst till fots och tunga vapen bärning. Ett förband dimensionerat för hkp kan lika gjärna lastas i tpflyg och förflyttas.

Väntar på förklaringen till "obegränsad strategisk kap."

Det du beskriver låter som klassisk "jägar" strid inte ett LL-F.

"Early entry" Javisst men det kräver inte ett förband av den typ du beskriver, det kan vara vilket "Light-Inf" som helst, ett

LL-F som är utan Hkp transp är med andra ord ett reguljärt

Jägarförband.

ALLA Light-Inf förband har sålunda "obegränsad strategisk kap." Och det gör ju att det blir lite inflation i det, eller??

Att Projicera styrka på en "strategiskt viktig plats" kräver mer än ett lätt icke splitter skyddat förband.

185cm 83kg lökch

Jag säger bara en sak. Inom FM är väl för f-n alla beroende av varandra. Så sluuta snälla jämföra LBB med pansar osv. Det finns kanske en anledning till alla olika förband och deras existens? Grabbarna som packar trängens lastbilar med lådor och de som packade lådorna innan är väl också viktiga länkar i kedjan, även om dom inte råkar befinna sig mitt i skiten.

Om jag har sluddrat till någonting beror det på för många timmar utomhus plus sömnbrist.