Jump to content
Sign in to follow this  
HvPrsk

Ballistikkort...

Recommended Posts

Jag kastar ut frågan igen och hoppas på ett bra svar, eller i alla fall en bra diskussion. Jag vet att det finns ett inlägg kring detta någon stans på vårt kära forum, men det får ligga där det gör.

I huvudsak kan man dela upp mitt problem i två bitar, men dom hör i stora delar ihop.

1. Generella klicktabeller/ballistikkort.

Jag letar program, sida, information över hur man på enklast möjliga sätt räknar fram individuella ”klicktabeller/ballistikkort” till ett vapen och vald ammunition. Faktorer jag vill att det ska tas hänsyn till är temperatur, vindavdrift, rotationsavdrift, och uppsättning. Ni som vet hur ballistikkortet till PSG90 ser ut vet vad jag far efter.

2. Ballistikkort AK4.

Är det någon som har räknat fram ett ballistikkort till AK4 motsvarande det som finns till PSG90. Samma sak här, temperatur, vindavdrift, rotationsavdrift, och uppsättning är det jag vill åt. De generella vindpåverkanstabellerna som finns i SoldF känns inte exakta nog.

Skulle det vara så att någon sitter på formlerna för att göra dessa beräkningar så är jag även mycket intresserad av dessa.

Vi är många som är bitna av prickskytteriet här, kan vi gemensamt plocka fram dessa uppgifter så tror jag många skulle glädjas av det.

:baskerPa: --- HvPrsk

På www.norma.cc finns ett hyfsat program under "ballistik".

Det tar inte hänsyn till rotationsavdrift, men jag har använt det för att göra hyggligt användbara tabeller till några vapen och ammunitionstyper.

Det bör finnas en spec till din kikare som du kan räkna fram uppsättningen i klick med hjälp av.

Fast lika bra som prickskyttegevär 90-tabellen blir det nog aldrig...

Det finns en alldeles utmärkt bok, Skjuttabeller, på bokförrådet.

En annan bra bok i ämnet heter skjutlära, finns på samma ställe.

Edited by heiho

Det finns en alldeles utmärkt bok, Skjuttabeller, på bokförrådet.

En annan bra bok i ämnet heter skjutlära, finns på samma ställe.

Menar du att rotationsavdrift, temperaturpåverkan och vindavdriftsfaktorer för AK4, med 7,62 normal proj eller spårljus finns specificerade i boken skjuttabeller?

Har du ett M-nummer på denna? Kan du bläddra lite i ditt ex om du har det i bokhyllan och kolla vad för information som finns angiven där?

Tack på förhand…

Se på fan, den som söker skola finna...

Hittade en skjuttabell för 7,62 mm ak 4 sk ptr 10 prj...Fans i sammandraget av tabeller i boken Skjutlära för armén. Återkommer med tabell...

@heiho :baskerPa: , tack för att du fick mig att bläddra i boken (igen)...

Avstånd - Avdrift i m

50 - 0,0

100 - 0,0

150 - 0,0

200 - 0,0

250 - 0,0

300 - 0,0

350 - 0,0

400 - 0,1

450 - 0,1

500 - 0,1

550 - 0,2

600 - 0,2

650 - 0,3

700 - 0,3

750 - 0,4

800 - 0,4

850 - 0,5

900 - 0,6

950 - 0,7

1000 - 0,8

Jobbar på en tolkning/översättning till AK 4 optiken av samtliga värden jag hittade. Återkommer med ördigt resultat så får vi se om det går att använda till något vettigt...

Se på fan, den som söker skola finna...

Hittade en skjuttabell för 7,62 mm ak 4 sk ptr 10 prj...Fans i sammandraget av tabeller i boken Skjutlära för armén. Återkommer med tabell...

@heiho  :huh: , tack för att du fick mig att bläddra i boken (igen)...

Varsågod

Då så...

Tänkte bara uppdatera den här tråden lite…

Jag har gett upp hoppet om att ta fram ett specifikt ballistikkort med ”justeringar” till AK 4-OR. Anledningen är främst att det inte är det fina precisionsinstrument man kan önska sig.

Givetvis visste jag ju detta redan innan jag började, men jag vill ändå ta fram värdena och se hur det förhöll sig.

Resultatet blev i stället ett A4 som lathund till optiken, och sedan får man ta hänsyn till faktorerna efter behag och skjuta på känn.

Intresserade som vill ha detta (Word dokument) kan skicka mig ett mail så löser vi det den vägen…

- HvPrsk

Hoppas att du delar ut detta vid dina utb. av HV-skarpskyttar....

Hörde bara positiva ord om din utb. som våra killar var iväg på (8/11) !!!

Jag kanske kontaktar dig i framtiden eller genom våra (Tibro)killar ang. en genomgång / uppvisning av lite mtrl. ang ditt gebit!!!

Skulle det vara OK tror du??????

Hoppas att du delar ut detta vid dina utb. av HV-skarpskyttar....

Hörde bara positiva ord om din utb. som våra killar var iväg på (8/11) !!!

Jag kanske kontaktar dig i framtiden eller genom våra (Tibro)killar ang. en genomgång / uppvisning av lite mtrl. ang ditt gebit!!!

Skulle det vara OK tror du??????

Det är helt okej...Maila eller ring, så löser vi det!

- HvPrsk

Jag vet inte om detta är ngt som du behöver men jag har gjort lite lathundar för skarpskyttet.

SWEWORLD Ett Exceldok med avstånd, vindavdrift och kulbanetabeller. Gjord för 7.62 skptr 10 prj.

Är detta av intresse?? :worthy:

Jag gjorde inplastade kort av dem att ha i fickan. Sen kan man göra om dem lite och lägga in hur många klick(snäpp) man måste justera m.m.

Jag kom på det i efter hand och har inte ändrat det. Kommer att göra en remake för att passa mina syften bättre senare....när jag har tid, ork och lust.

Kommentera gärna!

Jag vet inte om detta är ngt som du behöver men jag har gjort lite lathundar för skarpskyttet.

SWEWORLD Ett Exceldok med avstånd, vindavdrift och kulbanetabeller. Gjord för 7.62 skptr 10 prj.

Är detta av intresse?? :D

Jag gjorde inplastade kort av dem att ha i fickan. Sen kan man göra om dem lite och lägga in hur många klick(snäpp) man måste justera m.m.

Jag kom på det i efter hand och har inte ändrat det. Kommer att göra en remake för att passa mina syften bättre senare....när jag har tid, ork och lust.

Kommentera gärna!

Alltid kul och se hur andra utformar sina tabeller och lathundar. Såg en sak dock som du bör ändra.

Rotationsavdriften: Den uppkommer på grund av att pipan är räfflad och har inget med vinden att göra. Avdriften i 99% av alla vapen sker åt höger på grund av räfflornas riktning.

- HvPrsk

Jo, det vet jag att det beror på att räffelvridningen är åt höger.

Det jag menar är om det blåser från höger till vänster kommer ju kulan att stiga lite och om det blåser från vänster till höger kommer kulan att droppa, jag ville ha med det i en formel med men det kanske inte påverkar så mycket i slutändan.

Kanske mycket dravel bara..... eller snärjer in mig i ett hörn av obrukbara dimensioner... :D

Hehehe...

Tack för komment i alla fall. Ska titta på det.

Bump. Har någon något dokument som man kan använda för vidare studier, patronerna är patron 10 och 10B samt spårljus 7.62 vi i vår HVBAT övar skytte på längre håll alltför sällan och jag vill gärna ha tillgång till en "lathund" som jag kan referera till, förvisso så man blir man ju med rödpunkten tvingad till att använda kentucky windage och arkansas elevation men det skulle vara till nytta att ha en lista säg från 100 ut till 500m samt vind från 1m/s till 20m/s

Tack på förhand, jag vet att det är nekroposting deluxe men om någon kunde hjälpa mig med detta vore jag tacksam 

http://www.jbmballistics.com/ballistics/calculators/calculators.shtml

Här kan du få hjälp att skapa ballistikkort med olika värden (t.ex. vind, kruttemp, avstånd, höjd m.m.). Dock kräver det att du vet en hel del om den ammo du skjuter. FM använder GGG 147gr FMJ numera, så leta efter värden för den kulan/ammon