Jump to content

Pansar CV90

Guest

Recommended Posts

tjoo ! jag funderar stort på att göra lumpen inom pansar å gärna som vagnschef/skytt/förare i en stridsfordon 90... nån som har erfarenhet av detta å kan tala om lite om tjänsten?

Tack på förhand...

Kortfattat kan sägas att det är trångt, kul o en sju helsikes mycket krig!!

Tjänsterna i vagnen skiljer sig rätt mycket från varandra så hör gärna av dig om du undrar något mer exakt!! Här är ändå en liten sammanfattning:

Vagnchef (Vc) : Han är ansvarig för att som vagnen gör och det som händer i vagnen. Det är han som läser karta, sköter radiokommunikation, leder vagnen, samt målbestämmer. (På stridsledningsvagnen o eldliedningsvagnen är det även han som laddar ksp:n). Både Vc och Sk kan avfyra närskyddsrök.Han tar emot order från högre befäl o går på många genomgångar!

Föraren (Fö): Skall köra vagnen dit som Vc säger. Utför även underhåll samt lättare reparationer av vagnen tillsammans med skytten. Föraren har skönast stol (från porsche) o bäst utrymme av besättningen

Skytten (Sk): Sköter avfyrande av kanon samt ksp. På eldledningsvagnen avfyrar han även mätlaser. Kan avfyra närskyddsrök. Minst plats i besättningen.

Ofta har Fö o Sk i stort sett samma utb o kan därför bytas av!

Nu kan jag visserligen tänka mig att det skiljer sig en del i utbildningen på olika förband, men jag kan ju nämna något om mina erfarenheter som VC på Strf 9040.

Vagnchefen har en hel del arbetsuppgifter. Han ska:

-Orientera sig i upp till 75km/h

-Leta mål

-Leda vagnen, genom att med röstkommando säga till skytten, föraren och skyttegruppen vad de ska göra.

-Hänga med på radionätet om vad som händer på resten av kompaniet.

-Planera framåt

-Ladda och byta pipa på kulsprutan

-Vårda, vårda, vårda. (Fotsoldater har möjligtvis vårddagar. Vagnsbesättningar har vårdveckor. Å andra sidan så kan en Strf 9040 skjuta upp 7000-8000 skott med ksp:n på en skjutvecka)

-Ibland hoppa in som skytt eller förare på annan vagn.

Sammanfattningsvis så kräver befattningen vagnchef simultanförmåga, stresstålighet, mental uthållighet, snabbtänkthet, aggresivitet och förmåga att snabbt utnyttja uppkomna situationer.

Vidare så måste jag säga att vagnchef på Strf 9040 antagligen är en av de roligaste befattningar man kan ha i den svenska armén. Man får både vagns och skytte "biten".

Jag skulle vilja avsluta med att citera en vagnchefskollega:

-Var är fienden?

-I BANDEN MAJOR!

Både jag o Larsson har glömt en sak!

Det är en fördel att vara kort (under 1.80), visserligen mäter jag nästan 2 m över havet men det var duktigt trångt på Vcplats också..