Jump to content

Nya prylar 2004-2008


2Sharp

Recommended Posts

  • Replies 2.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

30m räcker väll för att simma ytsimm eller? Inte ofta man dyker med klocka på sig, inte jag iaf :)

 

100 m rekomenderas vid ytsimm. ska man dyka med klockan så behöver man oftast 300-400 m, även om man bara ska dyka ner 5-10 m

 

men står det att den är "water proof" eller "water resistant"?

De klassiska "gränserna" är 200m - dykning, 100m - snorkling, 30m - bad och 10m - dusch. Jag håller mao med att 30m bör vara tillräckligt vattenskyddat för ytsim.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer inte riktigt. Enligt traser.com (mailade och frågade) är det inte lämpligt att använda en 30m WR klocka till något som innefattar vatten. Duscha ska man helst inte göra med någon klocka eftersom de snabba temperaturskillnaderna får packningarna att förstöras.

 

En klocka med 30m WR bör dock klara ytsim, men man borde kanske tänka över det om man köpt en dyrare klocka som man inte vill riskera. Köp G-shock som simklocka :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Köpte just en österrisk jacka som liknar den amerikanska modellen 65, kostade bara hälften och är dessutom vattentät. Skaffade också ett (extra)par gummistövlar m90, bara för att jag fick dem till lagomt pris. :D

Link to comment
Share on other sites

Idag ville köpgudarna mig väl så en Bergans Stridssekk 35 inhandlades för 945kr, säljaren skickade även med en Spork och en Fällknivenkatalog. Någon spork hade jag inte innan så det var trevligt.

 

Verkar vara en trevlig säck annars. Skön att bära, även fast jag inte gått långt med den än. Den har skönt stöd i svankryggen. Axelremmarna vad trädda genom två spännen vilket gjorde justering lite svårt men det var bara att lirka ur ur det undre spännet. Om någon undrar mer om den är det bara att skriva här, eller PMa.

 

 

dscf0063cf4.jpg

 

dscf0062pe7.jpg

 

dscf0058vk6.jpg

Edited by Hermansson
Link to comment
Share on other sites

Ett par nya sumptraskers. Everest Noatsjokk. 1499:- på Stadium. Känns faktiskt riktigt sköna redan vid de första användningarna. :ph34r:

 

skor.JPG

 

Kängorna de ska ersätta, ett par nonames från mitten av 90-talet köpta i Kanada, hade en lustighet i slutet av sin livscykel: båda två gick sönder på exakt samma sätt, inom två veckor. Det som hände var att "stödpackningen" bakpå hälen/sulan helt enkelt började lossna. Gungade man bakåt på fotbladen så försvann fothälen nedåt-utåt. Det gick alltså fortfarande att gå på dom relativt bra. Svårt att beskriva felet, men vad är oddsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hämtade ut ett engelskt rödpunktsikte på posten igår, det har sina fördelar med en kamrat som jobbar med optics åt den engelska arme´n!! :rockon:

Har dock inte använt ett sådant förut och min kompis säger att man skall titta med båda ögonen när man siktar, alltså inte blunda med det vänstra, någon som kan bekräfta eller dementera?

 

//Nisse

 

(jo det ska sitta på ett luftgevär, ungarna och jag har en gås oplockad med en familj skator....)

Link to comment
Share on other sites

Har dock inte använt ett sådant förut och min kompis säger att man skall titta med båda ögonen när man siktar, alltså inte blunda med det vänstra, någon som kan bekräfta eller dementera?

Det kan jag bara bekräfta. Jag är själv utrustat med aimpoint til det M/95, som jag har utleverat av det danska HV. Det är helt klart, at man ska titta med båda ögonen, när man siktar.

 

Du kan göra en liten test, så du får se, att det fungera. Om siktet har skyddsklaff, då slår du ned den främre klaff, så det inte går att se genom siktet, men bara den röda dot'ten. Om du då siktar med båda ögonen öpna, da komma ögonen att bilda et gemensamt siktbilda, så det går att skjuta och träffa målen ändå.

Link to comment
Share on other sites

Du kan göra en liten test, så du får se, att det fungera. Om siktet har skyddsklaff, då slår du ned den främre klaff, så det inte går att se genom siktet, men bara den röda dot'ten. Om du då siktar med båda ögonen öpna, da komma ögonen att bilda et gemensamt siktbilda, så det går att skjuta och träffa målen ändå.

Funkar inte för mig. Jag träffar ungefär hundra streck till vänster om jag gör på det viset.

Link to comment
Share on other sites

Det kan skilja från person till person hur bra det fungerar att titta med båda ögonen vid skytte med rödpunktssikte, dessutom är det en övnings/vanesak.

 

Men det är helt klart ett ämne som kan diskuteras i någon säkert befintlig tråd om just rödpunktssikten och dess användning.

 

Åter till nya prylar!!!

Link to comment
Share on other sites

Fick för någon vecka sedan hem Stabsreda Medium från Recon.

Fästs på Stridsväst och befintliga fickor kan sedan fästas utanpå Stabsredan.

Klart intressant lösning.

 

edit

"You are not allowed to use that image extension on this board. A valid format is: http://www.domain.com/picture.gif, an invalid format is: http://www.domain.com/picture.one.gif"

 

Gick inte att länka bilder, så jag länkar till sidan istället.

 

Recon Stabsreda

Link to comment
Share on other sites

Japp, precis som Fu Kjellberg sa ar det Web-Dominators och Grimlocs.

 

Web-Dominators ar till for att halla koll pa alla remmarna och jag tror det ar typ 24 eller nagot bara pa ryggan (+ ett otal extra pa fickorna :banghead:)

 

Grimloc:sen ar for att kunna fasta andra grejor smidigt och for att jag hade nagra over :)

Link to comment
Share on other sites

Japp, precis som Fu Kjellberg sa ar det Web-Dominators och Grimlocs.

 

Web-Dominators ar till for att halla koll pa alla remmarna och jag tror det ar typ 24 eller nagot bara pa ryggan (+ ett otal extra pa fickorna :))

 

Grimloc:sen ar for att kunna fasta andra grejor smidigt och for att jag hade nagra over :banghead:

 

 

Grym ryggsäck Coolhand! Web-Dominators verkar vara helt ok.... hmmm har lite remmar som bör fästas på min RAID... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Möjligtvis gammal info för en del, kanske ny för en del.

Gillar ni riggar, kängor, ryggsäckar av militärt snitt mm och bor i Stockholmstrakten?

Besök Knivnet & Garderoben. Tegnérgatan 20, korsningen Tegnérg/Saltmätarg.

Råkade springa på den av en händelse idag.

 

Deras hemsida

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Nya prylar 2004-2008

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...