Jump to content

Stridspiloter...


Guest PMC

Recommended Posts

finns det några sådana här på forumet?

 

Jägare och specialforces i all ära men visst fasen verkar det vara trevligare och svischa runt på himlen med 80.000hk (om det stämmer) i ryggen!!!  

 

Skulle vara lite intressant att får höra lite erfarenheter från en som vet hur det är.

 

T.ex hur kändes det första gången man fick flyga Viggen själv? är uttagningsproven svåra? m.m......

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Jag trodde inte att utagningsproven var så speciellt svåra i sig utan snarare att det gällde att få väldigt bra på dem för att få bli pilot.

Link to comment
Share on other sites

Jag formulerade mig fel, naturligtvis är de svåra (men uppenbarligen inte svårare än att några klarar av dem). Man kan ju undra hurt stort bortfallet i % är av de sökande??

 

Många ggr så söker inte folk ens vissa befattningar för att de tror inte det är någon idé för att de hört en massa skräckhistorier om hur förbaskat svårt allt är.

Detta är känt problem i USA när de vill ha folk till specialstyrkorna,folk som mycket väl skulle klarat uppgiften söker inte pga allt snack om vad jäklig tufft allt är.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde förteste till Stridpilots uttagningarna i Danmark när jag var där i somras med ACE  och jag gjorde ändå bara ett del test men det var ruskigt svårt jag klarade det med knapp marginal :)

 

Testet gick ut på att man skulle hålla ett hårkors på en dataskärm i mitten medan det rörde sej samtidigt som detta pågick fick man en massa sifferkombinationer i hörlurar som man hade på sej och med hjälp av de siffrorna skulle man räkna ner 3 steg (589 588 587 o.s.v) och slå in den rätta kombinationen med hjälp av vänsterhanden och detta pågick väl i ungefär fem minuter jag tror att max var 9.9 och god känt 7.5 eller nåt liknande jag hade iaf 7.6 men Rekrytering officeren sa att det nog inte hade räckt speciellt långt i en konkurrens situation :)

 

// Tompa :shaun

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Om man inte ser tillräckligt bra får man väl inte ens göra förtesten, eller? Vet att jag inte ser tillräckligt bra men hade ändå velat göra testen för att se hur man annars skulle stått sig.

Link to comment
Share on other sites

Tompa, det låter snarlikt ett test som en polare gjorde när han skulle utbilda sig till "vanlig" pilot, om jag inte minns fel fick han sitta göra i princip samma sak som du beskriver med att subtrahera tal som en psykolog satt och räknade upp för honom samtidigt som ha pysslade med att styra något (kommer inte ihåg om det var på en datorskärm eller om han satt med penna och drog linjer i en "slalombana").

 

Han fick dock inte reda på något resultat om han räknat rätt eller inte, han sade att det troligtvis mest var ett stresstest där psykologen satt och observerade hans beteende under en stressad situation. Polarn är numer pilot på SAS (samt har nästan en mille i lån för flygkurs han gick i USA)

Link to comment
Share on other sites

Civila flygstudier är inte billiga!

Undra om det finns några piloter på detta forum? Detta får mej osökt att tänka på en annan tråd på detta forum om ryska tavelförsäljare hehe :)

 

// Tompa :shaun

Link to comment
Share on other sites

Lite Info om årets uttagning:

 

Sveriges andra kvinliga stridspilot är uttagen. Endast 2 piloter togs ut i år. Vilket betyder att uttagningen  av henne är ett unikum.

 

En gammal HV-ungdom och FJS ptrlC från oss bedömdes som nr 3 i slutproven. Han såg sig slagen av kvinnan med äran i behåll. Hon har flugit med sin pappa sedan 13 års ålder som konstflygare och är tydligen mycket intelligent och ödmjuk. Ödmjukhet saknas annars fullständigt bland "Glass-gänget"

 

Kul.

 

Min gamla HV-grabb(21) hoppas komma in nästa år, då uttagningen antagligen kommer att återgå. Han behåller sin bedömning och ligger nu tillfälligt som nr 1.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

I det civila är det inte ovanligt att fallskärmshoppare tar flygcert och på så vis byter fokus på sin hobby. Kan tänka mig att det finns något liknande samband även i det militära.

Link to comment
Share on other sites

jag har själv "testat" och jag.. ähh suger.. ;)

 

har ett spel, falcon 4, med SP1 eller 2 eller något.. hursomhelst.. knapparna som inte fungerar går att räkna lätt.. detta är nog den mest realistiska vad gäller knappar och sådat.. prövade att försöka ladda in mark radar, "beväpna" maverik..låsa och skjuta samtidigt som jag räknade neråt, på svenska från hundra.. gick ju bajs.. kanske inte säger så mycke om vad jag klarar.. räknar typ fel om jag bara sitter och räknar uppåt så gillar inte dom testen då jag känner att jag klarar hålla ordning på det mesta, radar, flygplan, styra och allt.. men det där med att dra upp gas, svänga vänster med joystick, svänga annorlunda med rodder, nog kan rörelserna skita sig.. det är bara att säga att stridspiloter är jävligt smarta i huvudet..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag träffade en stridspilot för ett tag sedan.

Han sa att de flyger 2 flygningar om dagen.

Kan det verkligen stämma???

Kan stämma rätt bra skulle jag säga.

 

När vi låg inne var vi tvungen att vara med på deras flygpass för att målfölja övningarna. Och vi fick sitta 4 pass per dag + ev. kvällsflygning (ca 1 ggr/vecka).

Så att varje pilot har 2 pass per dag tycker jag inte verkar orimligt.

 

//målis

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...