Jump to content

Manöverstamp vid höger/vänster om???

Recommended Posts

Det är ju självaste fan att man har ändrat exercisreglementet. Jag har hört från säkra källor (P4 Skövde, kadett) att man numera stampar ut i manöver vid hö-vä om!? Stämmer det eller dra han mig bara i benet. När jag gjorde lumpen gjorde man marschanträde, det var tusan så mycket snyggare än stampa ut i manöver, mesigt.

Kan det verkligen stämma!?

Man säger ju "Höger vänster om - Marsch!" Då kan man ju inte stampa ut.

Då skulle det ordern vara något i stil med "Höger vänster om -Manöver"...!?

Sedan är det ju som du säger dalkarl, fan så mycket snyggare.

Nä, jag kommer fortfarande köra med den "vanliga varianten" på Ing2

-"Gud bevare konungen!"

-"Och fosterlandet"

-"Höger vänster om - Marsch!"

EOD

Det ändrades sommaren 2001 tillsammans med lite annat i exercisreglementet.

Bla så gör kökarlen inte manövertramp längre utan truppförande befäl kommenderar "Rättning upphör. Manöver!".

När man svänger med trupp så är lystringsorden "Täten till höger/vänster" och verkställingsordet "Marsch!".

Rätt lustigt för "oss" eftersom det nya reglementet trädde i kraft 3 dar efter inryck och de första 3 dagarna fick vi exercera med gamla reglementet och efter det det nya. :)

Varför man gör manövertramp istället för den "vanliga varianten" vet jag inte MEN efter förhör med farsgubben kan jag konstatera att han svär på att när han gjorde lumpen -63 så trampade man ut i manöver också när höger-vänster-om marsch kommenderades. Så det kan vara att man har återupplivat något gammalt igen.

Höger-Vänster-Om!  Manöver!

Låter som att man ångrar sig, så det blir kvällstjänst istället. :)

Finns alla de här ändringarna tillgängliga för allmänheten, d.v.s. finns det något exercis-reglemente i PDF t.ex.?

Fu Johanson

När man svänger med trupp så är lystringsorden "Täten till höger/vänster" och verkställingsordet "Marsch!".

Har det inte alltid varit så, när jag låg inne så var det i alla fall så och hur menar du att ni körde då?

Vad det gäller manövertrampet tycker jag är bra, har man en stor pluton och står på lite löst underlag så hörs det inte. Kan dock fortfarande inte komma över HVO....

Ska göra myteri

EOD

Det var "täten höger/vänster" "Om" förut.

Rätt många officerare körde fortfarande med det efter det nya reglementet infördes, även de andra ändringarna förstås så vi fick improvisera med det gamla när vi upptäckte att befälet i fråga var omedveten om det nya.

Tex kökarl-manövertramp.

De som inte kände till det nya var befäl som inte hade truppfört tidigare under utbildningsåret.

Åsså de som hade gjort myteri som du då... ;)

Förresten, det är oklarheter om man ska marschera med höga armpendlingar i givakt under det nya reglementet eller inte. Det nämner nämligen inte det vilket har fått hälften av officerskåren att konstatera att det inte ska vara höga armpendlingar och den andra halvan att konstatera att det gamla reglementet gäller här (eftersom det nya är en revision av det gamla) och att det följaktligen ska vara höga armpendlingar.

Hos oss var dessa två fraktioner jämnt fördelade överallt, tom på kompani och plutons nivå. Vilket ledde till att det blev minst sagt komplicerat att marschera i givakt.......

Guest Sandin

Hmmmm...

På min tid var det ett stamp som var rätt vid höger/vänster.

Men vad jag upptäckte var att det är väldigt olika för varje förband.

Det var "täten höger/vänster" "Om" förut.

Ehhh?

Så länge jag har hållit på med gröna kläder (20 år) har kommandot vid tätavbyte alltid varit "täten till höger/vänster" "marsch".

"Täten höger/vänster" "om" har jag aldrig hört talas om.

Vad gäller "höger-vänster om" har jag varit med om båda varianterna.

Under min värnplikt 86-87 gjorde vi ett manöverstamp men jag tror tillochmed att vissa plutoner på något annat kompani gjorde marschanträde.

Det var alltså blandat på samma regemente.

The Swede

BLÅGUL

Oj det var många bud som gällde, fast det är som jag har förstått som det brukar vara. Min säkra källa (se ovan) nämde nått om att hela FM kör samma reglemente (som alla reglementen numer! )  detta innebar att de som tex står på fördäck på en ubåt (litet utrymme, rätta mig om jag har fel, man kanske inte ens står på nåt däck där?? var ju infanterist) inte kan göra något marschanträde, detta skulle ju givetvis resultera i ett plums. Därför.