Jump to content

Recommended Posts

Eftersom jag är så extremt road av att läsa citat från lumpen så tänkte jag starta det som "Topic" så vi alla kan dela med oss av våra minnen  :D

Så sitter du på nåt roligt eller kanske rent av sjukt citat så skriv gärna ner det så vi får skratta lite  ;)

Jag bidrar genast med ett:

Citat ang. komarocken: "Luvan skall icke användas....nja, kanske om det är atomvinter och det HAAAGLAR, HAAAGLAR basketbollar!"

Gubbarna var lite oförsiktiga med ackarna till ra146 och fänriken såg detta.

Ena veckan löd kommentaren:

"Faaan! Var försiktiga med ackarna, de kostar 1000:- styck!!!"

Veckan därpå, samma sak:

"Faaan! Var försiktiga med ackarna, de kostar 2000:- styck!!!"

Skapligt att de gick upp 1000:- på bara en vecka! :D

Det här är inget jag har varit med om bara nåt jag hört, och kanske inte i närheten så roligt som att höra det på skånska, men, men...

En pansarskyttepluton stod uppställd för HVO på en grusplan, befälet hade varit tvungen att rusa iväg i nån minut. Under tiden kom regementets mest rundlagda och mest skånska kapten förbi. Han stannade upp ganska plötsligt och gick fram till en svart medlem i plutonen.

(Tittar på namnbrickan - läser Johansson)

- Jeeoohansson! (bred skånska)

- Ja, kapten.

- Du ä juh näääger. (jävligt bred skånska)

- Eh... ja, kapten.

- Jaao, dä ä brao, fotsätt mä dä.

Och går sedan iväg...

:D

Våran infanteri MJ efter det att vi just genomfört ett stridsmoment och tömt allt vi hade i am väg

-"Mer bly i luften"

Annars kan en trött KB faktiskt ge ifrån sig några roliga kommentarer

"Jag ska dela in er i två grupper. Så ena fjärdedelen kan ställa sig där borta och den andra där borta."

EOD

Bered er på det värsta....

Här är min plutons citatsamling.

Johanson i den översta dialogen är jag :)

Håll i tankarna att Major Olsson var fältbataljonchef och Major Bloom var stf fältbatch. :)

Dialog mellan Johanson och Major Bloom "- Ska vi inte ta lite fys och ha det lite mysigt ihop? - För i h-vete Johanson! Jag är en fet artillerist och stolt över det! Här ska det inte bli nån fys så länge jag har nåt att säga till om."

Major Bloom "- Wahlström för i H-E! - Ja? - Släng hit snusdosan!"

Sergeant Janse "Vem vill 'fista' när man kan 'heada'? Fast då måste man vara rakad!"

Svar av Matsson-Frost på en fråga från Sergeant Perslow "- Nån i ledning som har en cigarett? - Weimers har nånting som liknar en cigarett och som går att suga på."

Major Olsson "Jag tycker att det är väldigt många som får drivmedel i ögonen. Ska det vara så?"

Krp Granewald "Det är skönt att stretcha röven för det är där G-punkten sitter"

Fk Johansson "Det finns inga dumma frågor, bara dumma soldater!"

Krp Johansson (3218) "Oljan blir större när den blir varm..."

Sg Felth "Ni måste trycka på mig..."

Östlund "Det kommer vara så jävla kallt så man får tjäle i pungen!"

Jens, polare till Ericson, efter förlusten mot Vitryssland "Var inte så negativ, tänk på att Vitryssen bor närmare än Sundin:"  

Cider "Ju mer man tränar, desto bättre går det i Felth" - Sergant Felth

Fänrik Johansson "Statsministern är ju ett fett skyddsobjekt"  

Okänd "Har man lagt kabel får man spola"  

Wallerius "Vem fan vill ha en stuntstjärt i röven?"  

Weimers "Om man har en bra grundkondition orkar man hålla på i hytten längre"  

Kjemperud "Det känns som jag har ett kilo ton i brallan"  

Lind "Fan jag klarade milen! Nu kan jag ju bli krigsplacerad!"  

Furir Perslow "Å sill! Inte för att jag tycker om det, men det gillar jag!"  

Granewald "Det är gôtt å äta mycket för då får man skita mycket!"  

Major Kristoffersson "Vi har våra uniformer och talibanerna har sitt skägg..."  

Furir Perslow "Så var det det här med likgiltig klädsel..."  

Frost "Kan man fista lösvaginor?"  

Lundin "Det är coolt med snö!"  

Sergeant Janse "Tänk dig att sprutskita samtidigt som du får ett blowjob!"  

Löjtnant Runnefors och Sergeant Janse "- Sen är det en sak som suger, vadå Janse? - Kuk!?! - Just det, hanteringen av kanaldata. Det ser ut som om nån har torkat sig i röven med dom!"

:0

Vårat polska (??) befäl under GUn

"En soldat utan vapen är sämre än en hora utan #####! Horan kan iallafall suga! Soldaten kan ingenting utan sitt vapen"

Med dom bevingade orden hade han understrukit vikten av att soldaten alltid bär sitt vapen med sig.

Alltid när nånting hänt på nåt ställe med snö, eller där det är kallare än i amerikanska södern:

- We need a volunteer for mission to a godforsaken a cold and godforsaken place. Swede? How about you? You´re used to that snowshit

- Well sir, I am, but..

- Good Ranger, report to transport div tomorrow 0600.

Vilket förklara att jag var den ENDE som alltid hade långkallingar och snöblus ute i skåpet på mitt kompani. Temperaturen utanför kompaniet gick aldrig,någonsin, under 15 grader plus under året, suck.

En annan:

Radiokom i Colombia:

- EC 30, EC 30!

-EC 30 over (min ptrl)

-EC 30, This is BlackBat 23 (en DAP hkp), , got no visual on team,where the #### are you???

- We are under fire!

- Oh, Where is that?

Har många fler....

Ja du LRRP, den här radiokom:en är ju rätt så bra oxå

Verklig radiokonversation, företagen mellan överbefälhavaren vid amerikanska marinen och kanadensiska myndigheter utanför Newfoundlands kust 95-10-10

#1: Var god och ändra er kurs 15 grader mot norr för att undvika en kollision.

#2: Rekommenderar att NI ändrar er kurs 15 grader syd för att undvika kollision.

#1: Detta är kaptenen på ett US Navy skepp. Jag upprepar, ändra ER kurs.

#2: Nej, jag upprepar, ni får ändra ER kurs.

#1: DETTA ÄR HANGARFARTYGET ENTERPRISE, VI ÄR ETT STORT KRIGSSKEPP FRÅN DEN AMERIKANSKA FLOTTAN. ÄNDRA ER KURS NU!!!

#2: Detta är en fyr. Ditt drag.

Annars gjorde jag en rätt så fin grej under en övning. Jag gick som troppchef och hade radiokontakt med Gruppchef över komradio plus att jag hade 180 för kompnät och Indirekt eld. Målen rullar in och 1:a grp öppnar eld som bestämt. 2:a grp håller inne för länge och jag blir frystrerad och greppar handmicken och skriker "SKJUT FÖR FAN!!!". Bara det att var 180:ians handmick jag fick tag i..... Fick höra det ett tag efteråt

Denna indirekta eld kommandot som en norrlänning gjorde tycker jag var lite kul också

"Skjut med den stora kanonen......NU!!"

EOD

Faktiskt. Skillingaryds skjutfält, finns ett par skansar (värn) där, o så ett fält med SAAB-mål.. vi framryckte dit troppvis, nedkämpade de svarta dukarna med 20 mm p-skott o öste på med dubbelskott mot infanteristerna. Eller ja, var ju tänkt så. Trots lite hot från Plutonchef så såg jag en skön ström av hylsor komma flygande från grannen till vänster som tömde ett magasin i full auto. Själv vågade jag aldrig o kommer ångra det till mina sista dagar   :(

Vi brukade byta ut "Nicklas Erik Johan" till N eger Erik Jesus och "Johan Adam" till "Jesus Anal" i våra radiokom. till våra befäls stora förtret :D

(Märkte att sidan "rätta" när jag skrev N eger samman skrivet till "mörk hyad" Hoppas att ingen tar illa upp....Säg till i så fall så åker det bort)

Annars angående automat eld. Kommit tillbaka från ett skjutmoment och Mj vi hade sade skarpt

-Tror ni det är häftigt att skjuta automat, tror ni det är effektivt !?!?

(tystnad råder i grupp och till sist säger en av de killarna som känner sig träffad lite tyst)

-...nä

- Jo det är jävligt häftigt och jävligt effektivt....om man träffar!!!

Sedan tar Mj en ak5:a med nytt mag och mer eller mindre förintar ett mål längre fram. Sedan den dagen använde de flesta av oss automaten "på rätt sätt".

Automat eld är ett verktyg som ska användas men det gäller att använda den vid rätt tillfälle.

EOD

På garageområdet i Skövde:

Vi ville förlänga våra avgasrör till pbv 302 och vi hittade lämpliga rör som råkade sitta på ett gäng strv 103 (S-vagnen). Vi började snabbt ta loss 3 rör eftersom vi misstänkte att det här inte skulle vara speciellt populärt om någon såg oss. I samma sekund kommer ett tekniskt befäl i sin tbg 13 och ser oss, han stannar och kliver ur. "Skit", hann vi tänka. Det här skulle förmodligen gå åt skogen.

Befälet: "Vad ska ni med dom rören till?"

Vi: "Att ha till våra pebbor."

Befälet: "Ja, det är bra det. Det ska ändå bli armeringsjärn och skit av dessa vagnar..."

*Lättnadens suck*

Under utbildningen till BA 01 hade vi en övning i inbrytning i anfallsmål samt värnrensning, skarpt.

Övningsledare var StfC Komp. Kn Handell.

En soldat skulle i ett moment kasta en skarp SHgr m/56.

Soldaten drog ur säkringssprinten men glömde att fälla upp säkringsbygeln innan han kastade.

Kn Handell lutar sig över soldaten och säger med skarp röst: Det där var väl jävligt onödigt?

Sold: Ja (Nervös röst)

Kn: Vet du vad detta innebär?

Sold: Nää (Ännu nervösare)

Kn: Nu måste ju jag gå och hämta granaten så du får kasta om.

Varvid Kn. Handell stövlar fram, plockar upp handgranaten och går tillbaka till soldaten.

Kn: Här, gör om!

Under utbildningen till BA 01 hade vi en övning i inbrytning i anfallsmål samt värnrensning, skarpt.

Övningsledare var StfC Komp. Kn Handell.

En soldat skulle i ett moment kasta en skarp SHgr m/56.

Soldaten drog ur säkringssprinten men glömde att fälla upp säkringsbygeln innan han kastade.

Kn Handell lutar sig över soldaten och säger med skarp röst: Det där var väl jävligt onödigt?

Sold: Ja (Nervös röst)

Kn: Vet du vad detta innebär?

Sold: Nää (Ännu nervösare)

Kn: Nu måste ju jag gå och hämta granaten så du får kasta om.

Varvid Kn. Handell stövlar fram, plockar upp handgranaten och går tillbaka till soldaten.

Kn: Här, gör om!

Antar att det är ett alternativ till att spränga den på plats. :P

Som jag sagt förut. BA 01 var nog en bataljon som aldrig kommer att överträffas.

Almgård,Henricsson,Kinnunen och Handell verkar ju vara kolugn.

Vartän Kn Almgård hade bett mig gått hade jag gått. Han är och förblir gud.

Vid en övning med fjs så hamnade vi i en krock med en grupp fskj. En löjtnant som agerade gruppchef blev irriterad på en fskj som fortsatt att springa fast han vart träffad. Lt skenar efter honom och sätter kolven i ryggsäcken så han stupar, sätter foten i nacken och vrålar: "Ligg still grisen. Du är död!"

Gjorde själv "glöm-bygeln-manövern" när vi gjorde lösa inför skarpa kastet. Vi hade så jävla många så att vi körde anfallsstrid med dem.

Mj kommer i alla fall fram till mig med den odetonerade hgr i handen och "små ler" mot mig. Trodde att jag skulle få en bra avhyvling

-Bara för detta så ska du får testa en sak

-....ja Mj...?

-Vill att du fäller upp bygeln!! släpper grepen och låter hgr tända i handen, ok?

-Va!?

-ingen fara

-ok, jag gjorde som jag skulle, släppte lät den tända och slängde iväg den efter någon sek.

-Bra ,sa Mj, så här brukar jag göra med skarpa...jag menar så här kan man göra med skarpa....nä...ja, vet i fan vad jag menar. Glöm allt jag sagt!

EOD

Ps. Gud prisa sprghgr 2000, utan bygel!! Ds.

Guest Erixon

Här är lite roligt från våran GSU:

-"När bytte ni strumpor senast? Det luktar inte så farligt men det sticker i ögonen."

Kn Kassberg står tårögd vid tavlan i en lektions sal.

-"Uniformerna är sydda i Ryssland, jävla U-land."

Kn Kassberg berättar vad han anser om Ryssland och uniformen kanske?.

-"Om ni bor mellan arslet och Sorsele kan ni få kronbil."

Adj Lt Rutqvists definition av långt ut i skogen.

-"Jägarna är ju bara mulleskola med AK5:a."

Hårdaste soldatens svar på varför han inte blev jägare.

Repgruppchefen på 8:e komp. BA03, Lt Niemi berättade om när han var med och testade LeClerc stridsvagnen.

Detta skedde i Frankrike under sommaren och han var med ett gäng tekniker som skulle lära sig att meka med vagnen.

Till sin hjälp hade dom en kvinnlig tolk. (Inte med mekandet, med språket)

Nåväl, Lt Niemi och hans kollegor höll väl på som bäst nere i motorutrymmet på den franska skrothögen när tolken bestämde sig för att småprata lite.

Hon böjer sig ner och frågar på engelska:

Is it hot to screw in the tank? :D

Där skulle jag viljat vara!!

YAA BABY!!

Påtal om franska tolkar. Känner en som var nere på någon mission, tror inte han var amröjare men de skulle i alla fall lära sig minors funktion. Hur man desarmerar dem, ja lite smått och gott som är bra att veta.

Först körde han på franska eftersom ca 50% av truppen bestod av fransmän. Höll säker på i 1 timme och plockade isär minan, visade delar och alla fransmän fick "lysande lampor" över huvudet medan övriga stod som frågetecken.

Sedan körde han på Engelska. Not here, not here, (pekandes på tändaren) not good, not good. Bang bom, you die OK?

En annan kul grej som har med språk brist var när man skulle utb lokala röjare i Afrika (glömt bort var det var de var, Swede, västsahara va?), sista grejen de skulle göra var en skarp sökning. de började sökningen (med minsökare 2, den indikerar mina genom en ljudsignal), en svenske officeren går bakom och kollar, när de kommit ca 50 m in frågor svensken lite undrande om allt är OK? de har ju inte hittat något...

-OK OK!! blir svaret

Samma sak efter hundra meter

vid ca 150 frågar svensken om han verkligen inte hört något alls!! Som svar kommer ,

-" Nej jag stängde av ljudet, den lät så mycket" :P

EOD

*Jepp EOD, det stämmer bra med Västsahara*

• 2 weeks later...

Följande episod:

Under utb på P-skott 86, fänriken hade tjatat hela passet att P-skott 86 har kaliber 8,6 cm.

Så kom frågan:

-Kontrollfråga, du där, vad har p-skott 86 för kaliber?

-Fänrik, p-skott 86 har 86 mm.

-Det är fel, svarar fänriken.

Hela plutonen mumlar att det visst är rätt, 86 mm är 8,6 cm.

-Öhh.. det stämmer säkert, sa fänriken.

Snacka om inte så smart fänrik.

"Skynda, skynda människor dör".