Jump to content

Guest Lindman

Recommended Posts

  • Replies 476
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Även att man inte är KJ så måste jag hålla med er andra att treudden är vacker men ryser fortfarande varje gång man får dra på sig 87:an med "bombvingarna" på bröstet. ;)

 

:ph34r:lagerkrans.jpg

utb tecken för ammunitionsröjare

 

EOD

Edited by EOD
Link to comment
Share on other sites

Då bryter jag mot reglementet då?

Som har jägarbågen på Hö ärm som Hvsoldat.

Har alltid sett jägarbågen som ett utbtecken eftersom man erhåller den efter jägarmarchen (Lord Calvert) och inte när man ryckte in.

Men man är väl inte felfri. :uzi

 

FBJS har sin baskermarsch ca 5-6 mån efter inryck?

( Var så på min tid ) Efter genomförd marsch

erhålls baskern ( vilken får behållas om man fullföljer utb. )

 

I slutskedet av vp kommer "vårat" utbildningsprov.

 

http://www.hundsport.se/redaktionellt/bruk...rukshundar.html

 

Om man "klarar" det erhåller man specialutbildningstecknet.

Om inte så har du fortfarande baskern kvar och du muckar

som FBJ men du har inte rätt att bära spec.utb.tecknet.

 

( Angående treudden så är den en favorit. Jag önskar att

den åter kommer att bäras där den förtjänas, i basker! )

Edited by LYNX
Link to comment
Share on other sites

FBJS har sin baskermarsch ca 5-6 mån efter inryck?

( Var så på min tid ) Efter genomförd marsch

erhålls baskern ( vilken får behållas om man fullföljer utb. )

Årets flygbasjägare genomför sin baskermarsch om två veckor. Dom ryckte in samtidigt som mig, 4 augusti.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en båge jag är jävligt stolt över, om det är den tuffaste eller inte skiter jag i men jag är stolt!

 

Mvh en Jägare från K3

 

http://www.k3.mil.se/images/local/jagarmarke.jpg

 

http://www.k3.mil.se/images/local/k3husarb...bprovgratt2.jpg

 

Och du SKALL vara stolt över bågen, med den är inget

utb.tecken utan ett förbandsmärke.

 

Samma gäller för Militärpolisbågen.

Vafalls!? Militärpolisbågen ÄR utbildningstecken. Bäres på höger arm till Uniform 90.

 

Slut på meddelandet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en båge jag är jävligt stolt över, om det är den tuffaste eller inte skiter jag i men jag är stolt!

 

Mvh en Jägare från K3

 

http://www.k3.mil.se/images/local/jagarmarke.jpg

 

http://www.k3.mil.se/images/local/k3husarb...bprovgratt2.jpg

 

Och du SKALL vara stolt över bågen, med den är inget

utb.tecken utan ett förbandsmärke.

 

Samma gäller för Militärpolisbågen.

Vafalls!? Militärpolisbågen ÄR utbildningstecken. Bäres på höger arm till Uniform 90.

 

Slut på meddelandet.

 

Det blir liksom lättare om du citerar de senaste inläggen någon gör.

 

ÄR DET NÅGOT JAG KAN..............

SÅ ÄR DET ALLT! :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Det blir liksom lättare om du citerar de senaste inläggen någon gör.

 

ÄR DET NÅGOT JAG KAN..............

SÅ ÄR DET ALLT!  :D

Jag har ingen aning om vad jag citerar! :D Förlåt om jag gjorde något som var fel. :(

 

Vill dock vara GLASKLAR på en punkt:

 

Militärpolisbågen är specialutbildningstecken och bäres på HÖGER arm på fältjacka 90. Färdigspekulerat!

 

Vad man gjorde på K3 och liknande ställen förr hör inte hit. UniR FM 2003 gäller!

 

På Livgardet är det inga konstigheter. På vänster arm har man Svenska flaggan, Livgardets märke (CG16) med ev tilläggsbåge (kompani motsv). På höger arm utb.tecken i förekommande fall.

 

Militärpoliserna på Dragonbataljon har t ex MP-bågen efter avslutad MP-utb med godkännt resultat. Officerare från andra grenar/vapenslag som går MP-utb för officerare har också rätt att bära bågen efter fullgjord utbildning. Till finare uniformer (m/ä osv) finns det ett väldigt trevligt gyllene märke med 2 korslagda yxor (tror att de kallas faskiner men nu blir jag osäker) detta tecken är ett specialutblidningstecken.

 

Att någon med vurm för luftvapn... förlåt FLYGvapnet skulle kunna allt låter som önsketänkande! :D

 

Med utmärkta hälsningar,

 

Bulldozer, Militärpolis sedan 1991, MÖP sedan 1973.

Link to comment
Share on other sites

Självklart är även jag partisk i frågan när jag tycker att märket i min avatar är snyggast. Ni som ligger/låg på K3 vet nog vad det är för något.

En god vän till mig mumlade något om en liten skogspromenad med GRK. Han sade något om att han var tredje pjäsman eller något liknade och hade den stora äran att bära eldröret (heter det så?). Lät busenkelt! ;) :uzi

Link to comment
Share on other sites

Självklart är även jag partisk i frågan när jag tycker att märket i min avatar är snyggast. Ni som ligger/låg på K3 vet nog vad det är för något.

Javisst, "Kicking Horse"...ett vackert litet stycker tyg som man får efter en trevlig liten promenad med kamraterna och i princip hela arméns samlade materiel på ryggen..

:uzi

Link to comment
Share on other sites

Tycker att bågen med texten "förhörsledare" som finns i gamla uniR FM är rätt iskall faktiskt...

Instämmer till fullo.

 

Smaka litet på ordet, "förhörsledare"... Någon som får Gulag-vibbar?

Det vore nått det! Frågan är om inte det är något av det minst PK man skulle kunna ha på ärmen... "Lägervakt" har vi ju som tur är inga... väl?!

 

 

Det här med specialutbildningstecken... vad är det egentligen? Hur skiljer sig ett sådant från ett "vanligt"?

Link to comment
Share on other sites

Det här med specialutbildningstecken... vad är det egentligen? Hur skiljer sig ett sådant från ett "vanligt"?

Enligt Hkv:

Respektive generalinspektör (motsv) fastställer kriterier för bärande av specialutbildningstecken. Grunden för att tilldelas specialutbildningstecken är generellt ”kurs med avancerad specialutbildning om minst tre månader åtföljd av ett godkänt prov”.

Vad det betyder i praktiken har jag inte en aning om. Får invänta svar från t ex The Swede.

 

Värt att notera är att i UniR FM 2003 är det endast utbildningstecken för armén eller försvarmaktsgemensamma som är specialutbildningstecken, FV och marinen har bara utbildningstecken. Så musiker i Hv-musikkår (samt FskJ, SSG, MP mfl) är ett specialutbildningstecken men inte märkena för KJ, FBJ, röjdykare, ubåtspersonal eller liknande.

Flygförarmärke m/36 räknas tydligen inte ens som utbildningstecken längre utan som facktecken, men m/00 för försvarsmaktshelikopterförare eller m/60 för fd arméflygare är specialutbildningstecken och m/60 för fd marinens helikopterförare är vanligt utbildningstecken.

Link to comment
Share on other sites

Ett annat märke som är snyggt är ju detta...

 

Röjdyk

 

Men då kankse men måste vara lagd som mig =) D v s dykare!!! =)

 

 

När kommer bilden på artic ranger då?? *väntar*

det vore kul att se...

 

 

det vore trevligt om någon knde berätta mer om "kicking horse"

det verkar onekligen ganska respekt med det märket...

:blink:

Link to comment
Share on other sites

det vore trevligt om någon knde berätta mer om "kicking horse"

det verkar onekligen ganska respekt med det märket...

Jag ska väl inte säga för mycket detaljer då jag inte vill förstöra nöjet (läs ovisheten) för framtida GRK apor som får förmånen att gå denna skogspromenad.

 

Kicking horse genomförs (vissa år) av JGRK plutonen på K3 som numera ingår i Luftburen Batallion. Packningen består av jägartross + grk utrustning. Det är tungt. Hela plutonen skall förflytta sig från punkt A till punkt B. Eftersom plutonen skall kunna vara stridsduglig, dvs kunna genomföra GRK tjänst, skall -all- gemensam utrustning med. Man inser lätt att när någon bryter måste dennes grk utr fördelas på resten av plutonen :D. 3e pjäsman bär eldröret, eller "bitchen" som den även kallas. Man turas med fördel om att bära dom tyngre packningarna och kulsprutorna.

Link to comment
Share on other sites

Kanske kan passa på att ställa en liten fråga här.. Jag såg ett märke igår som jag inte riktigt vet vad det var för något.. Det såg ut ungefär som en KJ-gaffel, fast stående, och längst ner på "handtaget" var det något krafs. Vad är det för märke?

På personens namnbricka stog det något i stil med BEK/2GU/AMF1 om det kan vara till någon ledning.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet vad amfpb båttekniker får för utbildningsmärke?

Inget. Fast på min tid fick de en jäkligt häftig lila namnbricka där det stod Tekkomp på och ett förbandsmärke att bära på höger arm. Runt, lila och med ett gult kugghjul. Fint va?

 

:sniper: TEKKOMP

 

:rocketl:

Edited by Amfibieslusken
Link to comment
Share on other sites

Kanske kan passa på att ställa en liten fråga här.. Jag såg ett märke igår som jag inte riktigt vet vad det var för något.. Det såg ut ungefär som en KJ-gaffel, fast stående, och längst ner på "handtaget" var det något krafs. Vad är det för märke?

På personens namnbricka stog det något i stil med BEK/2GU/AMF1 om det kan vara till någon ledning.

jag har även sett en KJ gaffel med annorlunda "uddar"....

Link to comment
Share on other sites

@Witt

 

Menar du inböjda ytterändar på gaffeln så var det A-dyk som böjde gaffeln för att visa sin särart från övrig KJ...Åtminstone var det så i början av 90-talet då en av mina vänner gjorde gu på a-dyk...

OT:En del dykare slutade tom bära basker(bytte till mössa 59), i protest mot att amfbat fick grön filtmössa...Ett uttryck för att stoltheten inte alltid sitter i märken och medaljer...

Edited by Razvedka
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...