Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Lt. payne

Är ämnet kul i tältet eller skaffa vänner?

Beror på vad man gillar men att släppa ner ett par leverpastejburkar i kaminen brukar ge nya vänner plus några ovänner. ;)

 

Man kan även bajsa på grannplutonens vedhög,det brukade bli

en början på en bra dag..

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
Man kan även bajsa i grannplutonens skorsten och kissa i deras  färskvatten behållare  ..

Nja,det är väl mer likt en krigsförklaring eller?

 

Det djuriska vrålet från grannplutonen när de upptäckte "morgongåvan", gav tillräckligt med glädje....  ;)

Link to comment
Share on other sites

Man kan även bajsa i grannplutonens skorsten och kissa i deras  färskvatten behållare  ..

Nja,det är väl mer likt en krigsförklaring eller?

 

Det djuriska vrålet från grannplutonen när de upptäckte "morgongåvan", gav tillräckligt med glädje....  ;)

Hrmm... Låter som en riktigt trevlig historia.  :0  Du får gärna utveckla...

Link to comment
Share on other sites

Förutom att fixa till allt ska fixas, (torka kläder, vård, värma vatten, elda osv), tyckte/tycker jag att det var kul att lyssna på alla som snackade i sömnen! :) Efter några fältdygn är alla i koma och pratar som fan och en del springer dessutom runt och krigar i sömnen. Jag hade fullt sjå ett eldpostpass i lumpen med att hindra en GB kollega från att åla ut för att "ryssen kommer, ryssen kommer!" :D

 

Vi fick dessutom order av vår Plutonchef att undvika eldpost som GB. Kunde vi avvaras så skulle vi sova... Inget man klagade över direkt! :) Det funkar oftast bättre i HV med 10 - mannagrupper. :thumbs:

Link to comment
Share on other sites

Guest Gone_crazy
Koka vatten till frukost är oxå en höjdare.. Man brukar ha fullt upp..

Just det, först kokar man upp vatten, käkar några mackor, och därefter kan man raka sig...

Link to comment
Share on other sites

Appropå idiotgrejer att göra... grannplutonen var riktigt smidiga på vår slutövning... satsade på att fixa ner en hög med smällare i vår kamin, attans vad det smällde, fler än en som trodde vi var utsatta för eldöverfall... men det i hade roligast åt sedan var nog att KC sov hos oss... nog enda gången han blev så fly förbannad på "sin" fredspluton...

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
Man kan även bajsa i grannplutonens skorsten och kissa i deras  färskvatten behållare  ..

Nja,det är väl mer likt en krigsförklaring eller?

 

Det djuriska vrålet från grannplutonen när de upptäckte "morgongåvan", gav tillräckligt med glädje....  ;)

Hrmm... Låter som en riktigt trevlig historia.  :0  Du får gärna utveckla...

Det var inte så allvarligt som det lät..

Personkemin fungerade inte mellan två killar,och resultatet blev

en "morgongåva".

 

Plutonchef. tog tag i detta och sen blev det lungt.

Link to comment
Share on other sites

En kille i vår grannpluton gjorde patronur i tältet , det enda problemet var att han glömde att ta ur magasinet han glömde dock inte att ta bort lösskjutan.

Det blev ett abruppt uppvaknande i det tältet :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest Radagast

Det roliga var att i min grupp fanns det en som gärna pratade i sömnen. Hela tiden klagade han på att det var för kallt eller för varmt. När killen vaknar och jag frågor honom så var det inget speciellt att anmärka. Jag bad hans undermedvetna att dra åt H-E. Hände ungefär varje natt.

 

Eldposten går ju snabbt, rent av mysig. Nu har man tid för sig själv att tänka. Vad som är värre är det moment som oftast är före eldposten. Patrull eller vaktpost, fy fan att stå där ute i snålblåsten, snöblandat regn som piskar dina kinder och får dina ögon att kisa samtidigt som det är mörkt och djävligt. Du kan inte sätta dig ned på något, för sätter du dig på stenen kommer mossH-Et att glida av och du faller bakåt ner i något lerigt hål. Sen kommer avlösningen sedvanligt en kvart försent.

 

Nä.. efter det ser man bara framåt åt att få vårda och värma sig själv under eldposten.

Link to comment
Share on other sites

Under GBSen,Överlevnad, beordrade Gruppchefen upp sin grupp i marchberdskap i sömnen...

Tog en stund innan dom insåg att Gruppchefen fortfarande sov...

 

Det är skönt att vara eldpost.... Bara man inte är förbannat trött...

Link to comment
Share on other sites

Hade en kille på pluton som ofta snackade i sömnen i tält. Han var ksp skytt. En gång vaknade han och var helt vansinnig och började skrika efter sin KSP (vet ju hur ksp skyttar är ) när eldposten sa till honom att sova gav han posten stryk och la sig sedan snällt och sov. Han hade inget minne av detta på morgonen.

Link to comment
Share on other sites

på tal om mönstringsresultat och sånt, psykologen sade att hon Inte ville se mig på en befälsplacering (jag var visst självmordsbenägen), men när jag kollar på papprena står det att jag uppfyller kraven för en befälsplacering, vad menas??

Link to comment
Share on other sites

Från din profil kan man se att du inte blivit befälsuttagen. Du kanske uppfyllde kraven (kondition, IQ osv) och var psysiskt tillräckligt bra för att bli befäl men du får ändå inte bli det för psykologen sa att du inte dög till det. Betyget anger en nivå men inte lämplighet. Dessutom kanske du blivit befäl för tio år sedan men inte idag när de kan välja bland fler.

Link to comment
Share on other sites

Ja, mycket kan sägas om psykologerna. Min högst personliga uppfattning är att det tyvärr blir lite fel i deras arbete. Lite oftare än det borde. (jävligt diplomatiskt uttryckt)

 

Skälen bakom det kan vara flera men för att inte bli levande stekt som sist ämnet var uppe tänker jag inte säga mer om saken.

 

Ledsen om det är lite of-the-track. Jag får väl försöka rädda upp situationen genom att säga att man kan dra sådana här historier som eldpost, om man är mer än en vill säga...

Link to comment
Share on other sites

Guest Skånsk_makaron

Under vår första fältvanevecka enbart för Pb elever, så hittade underskriven på ett hyss. "Pluppade" helt enkelt in en leverpastejburk i granntältet där våra kolleger samt befäl sov, mitt i natten så exploderade denna, med en otrevlig odör som följd. Detta fick då en tyvärr tragisk följd, befälen sov sedan i vårat tält.....

 

???

Link to comment
Share on other sites

Modern tid? Guldburkar? HAHAHAHA!!! :D

 

Du menar att de kanske slutade med det på slutet av 70-talet? Folk kommer få dem lääänge till, om det är så. ;)

 

Njaeuee... Det vette fan, det...

 

Efter vad jag har hört (kan inte avslöja mina ganska så opålitliga källor) kommer guldburkarna att avskaffas inom... öh... "en viss framtid"... och istället ersättas av mat typ Wildlife eller liknande som norska försvaret har - Real.

Link to comment
Share on other sites

Under GSUn så kunde man hitta lite smått å gott ute i skogen. En gång gjorde jag en liten gryta bestående av kantareller, harsyra, hallon och blåbär. Den var gedigen. Då hade man lite att pyssla med förutom att värma vatten och det andra man vanligtvis brukar göra ;)

 

p.s. tälja är bra inte, om man inte vill krypa runt i ett antal timmar när man river basen och ska plocka upp alla satans flisor d.s.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Många värmer vatten på spisen och det var nån som hadde nyponsoppepulver på spisen. Stoppa det i det varma vattnet istället och stoppa resultatet i dig själv.

 

Tips för att inte somna för lättväckta. Håll nycklar eller ett mag i handen. Sommnar du ramlar det och man vaknar av skramlet. Funkar inte för mig som sov med skjutande 77:a 35 meter bort.

 

sov gott

Link to comment
Share on other sites

Sen vet jag en som har passat på att göra varma smörgåsar på kaminen under eldposten :)

Undrar bara hur det var att vårda kaminen sen....

Vi gjorde smördgåsgrillar av grov ståltråd vi hittade ute i skogen. Funkade helt suveränt!

 

Min första variant är tom avbildad i regementets jubileumsbok och fick hederplats i mob-förådet. Vid repövingen 4 år efter muck var den lika uppskattad! :)

Link to comment
Share on other sites

Förutom att fixa till allt ska fixas, (torka kläder, vård, värma vatten, elda osv), tyckte/tycker jag att det var kul att lyssna på alla som snackade i sömnen! :) Efter några fältdygn är alla i koma och pratar som fan och en del springer dessutom runt och krigar i sömnen.

En av oss GB vaknade på morgonen med brännblåsor på varje fingertopp. Han fattade absolut ingenting till en början. Men efter lite funderande kom han ihåg att han drömt att täljet var fyllt av kablar och han var tvungen att slå sig fram genom denna ogenomträngliga härva för att ta sig ut till sig eldställning. Han hade alltså satt sig upp i sömnen och lappat till den rödglödgade kaminen med båda händerna. Detta utan att vakna! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Olof Erik
Stek korv på kaminlocket det är en riktig höjdare. :D

Slagfjädern till gamla 45/B var alldeles utmärkt som korvgrill. Gav också korven den rätta smaken av vapenfett. Försök grilla korv med AK4 så får ni se hur det går.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...