Jump to content

Skyttegruppbefäl stridsfordon 90...

Guest

Recommended Posts

Hejsan.

Vet inte om denna fråga varit uppe för, men jag frågar ändå.

Ska rycka in i Juni 2003 som "skyttegruppbefäl stridsfordon 90", som är 300 dagar lång utbildning. Då undrar jag detta:

1) Kan man förlänga utbildningen med någon månad om man vill?

2) Om man är skyttesoldat, kan man då bli "utnämnd" till krypskytt (Sniper) om man klarar de eventuella testerna? Eller är det bara jägare som kan bli sniper?

Skulle uppskattas väldigt mycket för eventuella svar.

Mvh///Johan

1) Om du vill ha längre utbildning får du söka till en KB-tjänst! Erfarenheten från P4 säger mig att de inte är pigga på att "uppgradera" folk!

2) Någon direkt "sniper" tjänst finns ej av den enkla anledningen att det går för fort! Dock kan vissa soldater erhålla AK5B om man visar sig vara en duktig skytt!!

Okej tack för svaren grabbar!

Då till min andra fråga.

Kan man efter lumpen få en utlandstjänst? Eller måste man ha någon annan slags utbildning/erfarenhet för att göra nåt sånt?

Mvh///Johan

Så länge du inte får dåligt betyg under lumpen så kan du söka utlandstjänstgöring.

Om du blir antagen så går du en utbildning innan ni åker ner.

Tror att det är så...nån annan får rätta mig om jag har fel :)

Du måste ha ett lägsta vitsord från din värnplikt på 10,7,7 för att kunna söka utlandstjänst.

Rekrytering till utlandstjänst sker vanligtvis 2 gånger per år.

Det brukar stå i de stora dagstidningarna samt finnas info på förbanden samt på arbetsförmedlingen.

Du kan även gå in på Swedint hemsida http://www.swedint.mil.se/ för ytterligare info.

Om du blir antagen till utlandstjänst får du ytterligare 4-8 veckors utbildning (ungefär) beroende på befattning.

The Swede

L108 BA01 BA03

Det utbildas bara "snipers" eller prickskyttar på tre förband i Sverige SSG K3 och K4.

mig veterligen så har KJ också prickskyttar?

eller är jag helt bakom flötet nu ? :)

För dom ligger väl på Amf1 ?

och då inte på något av ovanstående regementen.

väntar på svar....

Jägarn/Fenix:

Det är korrekt att även KustJS utbildar prickskyttar, ofta sker det i samarbete med andra i Karlsborg, Kiruna (no more..), Älvdalen och/eller Arvidsjaur.

Men även Livgardet och andra "vanliga" skogsmulleförband !) utbildar väl prickskyttar? För att inte tala om FJS (ingår kanske i "K3"?)

>>Gotcha

Ja just det. LG utbildar också prickskyttar.

Hörde från en äldre FBU:are som nyss muckade.

Låg på MPJ, var nåt om att prickskyttarna hade egen fyrhjuling mm.

Sen har väl de flesta andra förband skarpskyttar som ingår i en vanlig skyttegrp?

Rätta mig gärna om jag har fel, tex om inte MPJ ligger på LG :P

Slut

2) Någon direkt "sniper" tjänst finns ej av den enkla anledningen att det går för fort! Dock kan vissa soldater erhålla AK5B om man visar sig vara en duktig skytt!!

Citat Vc90  ( hur f-n gör man quotes??)

När jag gjorde GU, slände de bara till AK5b till en apa i gruppen..de var mer noggranna med om vilka som skulle skjuta GRG..

"När jag gjorde GU, slände de bara till AK5b till en apa i gruppen..de var mer noggranna med om vilka som skulle skjuta GRG.."

Hur väljer de igentligen vem som blir vad?

För mig så verkar det som en Ksp 58 är j-vligt tung, ett GRG verkar oxå väldigt tungt...men GRG-Bumpor (heter det så) verkar oxå vara otroligt tungt att släpa runt.

Hur vet de vem som passar bäst till resp.?

Vid tilldelningen av skarpskyttevapnet AK*B, tror jag det är enklast att kolla vem som skjuter bäst på peken. Och gå där efter, verkar logiskt i alla fall. För peken gör alla i början, eller?

Detta är ett antagande från min sida :D

Jag fick själv fördela ut ksp och grg i gruppen. Gjorde helt enkelt så att jag valde den som skjutit bäst med respektive vapen.

Ksp-skytten var ganska stor så han hade inge större problem,  grg-skytten däremot var 190 lång och vägde väl runt 65kg så han hade lite motigt i början. Men han vande sig efter ett tag :)

Enligt vad jag har hört så ska gruppcheferna ha Ak 5B i vårat pansarskyttekompani. Både chefen och den ställföreträdande. Det var snack om Ak 5 med granattillsats och Ksp 90 till resten av gruppen men jag vet inte hur det går med det...