Jump to content

Lektion i att söka

Recommended Posts

• Super Administrators

För det första titta på denna film FÖRST

http://uploads.ungrounded.net/188000/188612_Posting.swf

sen..

Att söka

Här har det stått en massa text innan, men den är nu flyttad till hjälpfilerna, och den texten finns numer här

http://forum.SoldF.com/index.php?act=Help&CODE=01&HID=10

Hoppas jag gjorde SirVival nöjd där.

Edited by Kimster
  • 1 month later...

Jag har stött på ett annat problem med sökmotorn: Man måste söka på ord med 4 eller flera tecken.

Jag skulle söka efter "P90", vilket inte går alltså, skall man då hitta på tecken eller ord? Har man ingen aning om vad det är för något kan man inte heller söka på relaterade ord.

Går detta att lösa eller måste jag gå ovetande om vad en P90 är?

Jag har stött på ett annat problem med sökmotorn: Man måste söka på ord med 4 eller flera tecken.

Jag skulle söka efter "P90", vilket inte går alltså, skall man då hitta på tecken eller ord? Har man ingen aning om vad det är för något kan man inte heller söka på relaterade ord.

Går detta att lösa eller måste jag gå ovetande om vad en P90 är?

Var lung Mattias, så här: ser en P90 ut :Malaj:

• Super Administrators

Forumets sökmotor har inte möjligheten som den är nu att söka på ord med 3 eller färre bokstäver. Vi har haft möjligheten förut, innan vi "indexerade" hela databasen, men nu efter att vi indexerat så tillåter inte forumet det, tyvärr.

Indexeringen gör ju så att det istället går snabbare och den hittar bättre med resten av sökmöjligheterna.

Nu är det bara att gilla läget att många förkortningar inom militärt och vapen består av just 3 bokstäver.

Vi vet om problemet som sagt men kan inte göra nått åt just nu.

/ SökMeastro

• 4 months later...
  • BlåGul -1

För att göra det lite lättare har jag nu gjort en liten bilderbok i ämnet

"S Ö K N I N G på forum.SoldF.com":

search1.jpg

SÖK-knappen förutsätter jag att alla hittat.

Annars är den uppe till höger.

search2.jpg

Tryck på FLER VALMÖJLIGHETER!

search.jpg

*1. VAD är du ute efter?

*2. sortera. VAR kan ämnet tänkas ligga? Hittar du inte, sök i hela forumet.

*3. NÄR kan det tänkas vara skrivet?

*4. SÖK!

Med de här enkla knepen hittar man det mesta.

Slut Ing:s lilla sökskola.

• 4 months later...

1. Skulle det vara tekniskt möjligt att införa Sold-F baskrav på forumet? Att blivande medlemmar ska behöva klara av ett enkelt test där det framgår vikten av sökning.

2. Vore ett sådant system önskvärt på det här forumet.

@Kimster antar jag... men övrigas synpunkter välkomnas.

• Super Administrators
@Kimster

Sökte du innan ni skapade tråden? :Malaj:

Ska jag svara på den frågan eller ? :baskerPa:

@zaitoh

..om det vore tekniskt genomförbart hade det kanske vart en idé.. men nu är det lite svårt att få nått sånt till att funka i praktiken.

• 2 months later...

Skulle man inte kunna ändra så att när man tryckte på "Sök" så kom man direkt till det avancerade sökfönstret och "alla dagar" var valt från början? Vet inte hur det är med er andra men jag kör minst 95% av mina sökningar på det viset.

(Har sökt på detta men inte hittat nåt ;) )

Gillar även idéen med ett test, känns på nåt sätt passande att man måste avlägga ett test för att få bruka ett MÖP-forum.

jag tror inte på det där med test... folk vill registrera sig och börja använda forumet direkt. När någon ny sitter och läser en trådd och har något att tillägga vill inte den personen vänta ett par dagar för att kunna göra inlägget.

• 3 months later...

Fungerar sökfunktionen just nu?

Jag får upp följande, när jag söker på "stridsvagn" (och allt annat förstås), eller är jag bara alldeles för inkompetent..?

Tyvärr uppstod ett fel. Om du ej vet hur man använder en funktion eller varför du fick det här felmeddelandet, kolla igenom hjälpfilerna för ytterligare hjälp.

Felet som uppstod var:

Tyvärr, men vi kunde inte hitta något matchande att visa. Försök att utöka dina sökkriterier. Om du söker efter nya inlägg sedan du var här sist är det möjligt att det inte finns några nya att visa.

edit: ja, det funkar alldeles utmärkt, nyss gjorde det inte. [sök] :unsure: [alien]

Edited by Alien
  • Super Administrators

En ändring är att man nu automatiskt kommer i avancerat läge i sökningen.

Det är lätt att missa att det finns två olika lägen.

För att kunna hitta rätt tråd krävs idag att man utför mer avancerade sökningar då det finns ett ganska stort antal trådar arkiverade.

Vill man så kan man välja "Enkelt Läge" längst ner i sökformuläret.

Förr (på den gamla goda tiden :P ) så när man sökte fick man, förrutom rubriken, upp ett stycke text som visade i vilket sammanhang sökordet sod i. Är det någon som vet varför denna funktion försvan eller om det skulle gå att återinföra den?

Det var mycket praktiskt när den fanns.

MVH CfrHGB

• Super Administrators

Förstår inte riktigt vad du menar. Men i enkelt läge får man upp all text runtomkring det sökta ordet...

:banana:lol::banghead:

SÅKLART!

Tack, de var precis det jag menade, men efter ändringen i sökfunktionen söker man ju automatiskt på avancerat läge.

Jaja, jag har fått svar på min fråga och slår lite till på mig själv för min dumhet :lol:

• 11 months later...

Kanske ska tillägga att i den avancerade sökningen kan man kryssa i "Visa som inlägg" istället för "Visa som ämnen", då får man upp exakt de inläggen som hittades och man kan läsa dem i sin helhet på sökresultatssidan, eller klicka på trådnamnet så kommer man till tråden.

• 2 months later...

Hur ser det ut att trimma sökmotorn så det går att söka på färre än 3-4tecken här?

Eller går det att lägga in google som sekundär sökmotor som vissa gör?

Där dom har ett fält med "sök på siten" sök i världen" via google..

Tror dom meckar med "site:" från google?

• Super Administrators
Hur ser det ut att trimma sökmotorn så det går att söka på färre än 3-4tecken här?

Eller går det att lägga in google som sekundär sökmotor som vissa gör?

Där dom har ett fält med "sök på siten" sök i världen" via google..

Tror dom meckar med "site:" från google?

söka en indexerad site som våran med ord på färre än 3 bokstäver ? då skulle vi strypa vår server på nolltid... den är ansträngd redan som den är.

angående google och implementering i invisionboard vet jag inte om det går ens.

• Create New...