Jump to content

ytbärgare

Guest PHP

Recommended Posts

as332.jpg

Oj, den frågan har väntat på...

Först och främst (med viss riska att krossa drömmar), De värnpliktiga ytbärgarna kommer att tas bort under 2004...

Om du hinner mönstra och rycka in innan detta (tror inte det finns något säkert datum), så gör allt för att få tjänsten. Detta är med stor sannolikhet den bästa tjänsten som man kan få som värnpliktig.

Vad gör man då?

Jo, inryck, GSU samt GB-utbildning sker på Säve Depå, Gbg. under ~8 veckor, efter detta sker befattingnsutbildnignen på F17 Ronneby under ~7 veckor.

På F17 utildas man till Ytbärgare, Sjukvårdare och HKP-mekaniker. Det är alltså fullt upp från första början.

Efter tiden på F17 går man vidare till sitt hemförband (F4, F7, F16, F17, F21(Boden)), där man går sk. dubbelkommando under ett par veckor med de äldre ytbärgarna.

När utbildningen är klar är det dags att rädda liv :)  

Man håller altså skarp beredskap på olika platser i landet, jag som låg på F7 hade "civil sjöräddningsberedskap" på Säve och i Sundsvall. när vi var på F7 så hade vi sk. FRÄD beredskap (FlygRäddnings berdeskap) för Griparna som var uppe och flög...

Man ingår i ett tätt sammanfogat gäng av förare, NAV/OP, mekaniker och systemtekniker. Det var för det mesta mycket god stämning mellan oss VPL och officerarna.

Stor del av tiden som YTB ägnar man åt att meka med HKP:n. Detta kräver att man tar ett stort ansvar och har god disiplin, går något fel så är det du eller dina vänner som ramlar ned från luften ;)

Så för att återknyta alltihopa; om du kommer in så kommer du få en kanon tjänst, det är inte så fruktansvärt tungt fysikt sett utan mest psykologiskt (det är inte alltid räddningar går bra). Du måste kunna ta ett stort ansvar och kunna arbeta bra i grupp. Kan du inte det så är det bara att glömma tjänsten...

Jaha, det var rackarns vad långt det blev... Har du frågor så är det bara att ställa :)

Varför läggs utb ner?

Finns nog flera orsaker, men den som jag ser som störst är att när jag var som bäst ;) och hade bra erfarenhet osv. då MUCK:ade jag. Och istället kom ett gäng helt "gröna" stackare och skulle ta över efter oss...

De tar nå´n månad innan man kommer in i tjänsten.

Sen tror jag även att det var nå´t snack om att vi egentligen var nå´n form av grå arbetskraft, eftersom vi arbetade skarpt, och inte bara övade... eller nåt sånt (byrokratiskt tjafs)

Men jag håller till viss del även med mina befäl som inte tyckte att det var rätt att 20:åriga ungdomar ska behöva vara med om katastrofer (modell Estonia) bara efter 5 månaders utbildning. ???

Låter som en intressant tjänst. Synd att den ska läggas ner...

Nja, eftersom VPL YTB försvinner så skapas en stor efterfrågan efter officerare (HKP tekniker/ytbärgare), som jag söker till :baskerPa:

Det är bara att hoppas man kommer in...

Tillhör ni flyvapnet?

Bär ni uniform/permisuniform?

Berätta gärna mer. Om det finns något mer att berätta <!--emo&:baskerPa:

Nej! detta är ett vanligt missförstånd, vi (HKP 10 systemet) hör inte till FV längre. Utan till Helikopter flotiljen, en helt egen vapengren, dock inte helt "godkänd" av alla...  Läs mer om detta här:  

http://www.hkpflj.mil.se

och här:

http://www.nordicrotors.com/hkpflj.html

Uniformen som vi bar under en "normal arbetsdag" var en mörkgrön "bomber jacka" (kommer inte ihåg m-beteckningen) men det hette väl flygjacka nånting, och M59 byxor.

Under flygning används det sk. ISO-stället, ett flygställ gjort i GORE-TEX och helt vatten tätt, dock fruktansvärt obekvämt innan man vande sig.

Under varmare förhållande så användes det trevligare vita "Sommarstället" under flygning över land, motsvarande gröna finns att använda under vinter.

Permisunifor fick inte jag ut någon, hade jag fått det så hade det blivit FlygVapnets...

Letar febrilt efter bilder på de olika uniformerna...

Finns hur mycket som helst att berätta så det är bara att fråga :)

Kommer inte på några frågor just nu men berätta allt du vill... :baskerPa:

Hur är mönstringskraven förresten?

Jag klarade mig med 7(eller var det 6???) på styrka, men tror att kravet är 9 på inskrivningsprovet.

Mycket avgörs nog också hos psykologen.

Sen märker ju befälen om man är lämplig, är man inte det och om man inte klarar av vissa tester som görs under GSU:n så får man helt enkelt inte fortsätta... Rätt kass att de inte finns en extra mönstring a´la jägare för YTB, fast då mer inriktad på den medisinska delen.