Haggeman Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Jag såg ett program på discovery här om dagen där det var ett gäng tjockisar som skulle banta i engelska armèn. De fick göra några tester efter en vecka och se vad dom hade klarat av.. De sprang 2.5 km, och det var en kille som klarade det på 12 min å 30 sek.. Befälet talade om för han att det räckte för att bli kommandosoldat där.. det är ju högre än polisskolans kvinnor behöver för att komma in.. hm.. ? Vad menar dom med kommandosoldater då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Jag såg ett program på discovery här om dagen där det var ett gäng tjockisar som skulle banta i engelska armèn. De fick göra några tester efter en vecka och se vad dom hade klarat av.. De sprang 2.5 km, och det var en kille som klarade det på 12 min å 30 sek.. Befälet talade om för han att det räckte för att bli kommandosoldat där.. det är ju högre än polisskolans kvinnor behöver för att komma in.. hm.. ? Vad menar dom med kommandosoldater då? Såg också programmet och blev lite förvånad.. Men det var ju inte bara det testet som ingick.. Han kanske regerade på de andra övningarna.. Dessutom hade de ju bara tre kategorier man kunde hamna i. "Commando", "Tross" och "övriga" (självklart hette de något annat men jag tror ni förstår vad jag menar) Jag tror alltså att "commando" bara innebör att de är tillräckligt bra för att komma ifråga för att göra fortsatta tester till lite mera krävande tjänster.. Annars är engelska armén riktigt illa ute.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Programmet heter "Fighting fit" tror jag. Och jag har sett alla program. Har en jobbarkompis som har varit i engelska armén i 7år. Han sa att det mesta är bara för tv, det är större krav på soldaterna. Och befälen är inte så snälla som i programmet, verkligheten ligger närmare "Drill instructor Hartman" (i FMJ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Att befälen var snälla mot deltagarna var ganska tydligt.. Befälen ville ju "bara" höja deras konditionsförmåga. Inte riktigt ge dem soldatutbildning eller gallra ut nån. Det får man väl vänta sig av ett underhållningsprogram. Hade personligen gärna sett ett program (dokusåpa?) om en riktig utbildning. Man kan säkert hitta massor av fina bilder på tjuriga personer i slutet av ett tungt baskerprov eller motsvarande. Finns det nått sånt program? <håller tummarna> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Hmm det var ingen dum idé Vem är frivillig att ringa upp Strix television och plantera idén? :P Vi tar FJS, KJ eller motsvarande utbildning :devil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Finns en dokumentär (ett program) om danska elitsoldater. Jaegerkorpset eller nåt sånt? Skitkul när de hade britter som motståndare under övning. Älskade när speakern sa ungefär: "och nu genomför Hunter Force eldöverfall nattetid mot intet ont anande danskar..." Sen så finns det en gammal KJ dokumentär som nämnts här tidigare. Rätt kul att se på den med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 grejen är väl att programet hade olika ranking typ.. commando.. fan vad bra du blivit.. inte för att han kan bli det.. typ som här kan man gå från prao till fänrik genom skriva lite text.. men inte fan räcker det i verkligheten ;) läste ett repotage hur engelska soldater drillade folk i parker i london.. dom ger "team work" och höjer självkänslan och skrek på dom ganska bra.. utan att vara elaka.. dom sa att folk gärna gå till en träning men lämnar gärna över ansvaret att "puscha" till någon annan.. var tydligen mycke bra sammanhållning.. alla tränade ute trots väder.. och det var typ samma personer som går på gym.. det där programet tror jag att jag såg.. för några år sen.. har för mig två killar tog en höna från en bondgård och vi gå upp för en "kulle" flera gånger och det var så jobbigt.. men liksom kulle danmark.. måste vara kameran som stod lutan för att det skulle se tufft ut ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Jo jag minns det också. rätt bra dokumentär har jag för mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest _G_ Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 Fu Johanson: vad det inte svenska fbj som va hunter force i programet.. eller snackar vi inte om samma program? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 Ne de va britter....vad jag minns Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stz Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 Hvis I mener dokumentaren om optagelseskurset til det danske Jægerkorps, så er der faktisk lavet 2. Et på DR, hvor britiske "Green Jackets" agerede Hunter Force. Der er også lavet en nyere dokumentar på TvDanmark 2, hvor man følger optagelseskurset gennem flere programmer, hvor det er svenske soldater (Ved ikke hvor de kommer fra) der agerer HF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PHP Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 Vi har en dansk spion ibland oss! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 Det programmet där FBJ var med handlade väl om övningen palnatoke det står att läsa mer om det på F7:s hemsida. Men åter till topic det vore ju kul att göra lite doku såpa stuk över FJS eller KJ utbildning som nån sa tidigare det kan nog bli rätt roliga kommentarer i slutet av ett basker prov eller liknande :devil // Tompa :shaun Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 Tänkte bara smyga in med ett litet tack till stz som redde ut det för oss. Tack. Nu smyger jag ut igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stz Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 Altid en fornøjelse at hjælpe et par svenskere... :devil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haggeman Posted June 16, 2002 Author Report Share Posted June 16, 2002 Det finns en dokusåpa.. hm.. http://www.bootcamptv.net/ är nog en rolig idè, synd att det inte ska på här.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J0nas Posted June 16, 2002 Report Share Posted June 16, 2002 På FBJ:s förträff fick vi se videos från baskerprov och övningen med Fskj samt med jaegarcorpset.. Men det var inte så mycket dokussåpa över det.. Ring till F7 och begär kopior! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 jag har också läst det där om gruppträningen i londons parker, där brittiska officerare står och skriker och pushar på en grupp londonbor när de gör armhävningar och dylikt sånt tycker jag vi borde införa till sverige, skulle passa bra i uppsala stadspark bland alla öldrickande slashasar *Ler* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl Posted June 22, 2002 Report Share Posted June 22, 2002 Discovery hade en dokumentär om utbildningen till Mountain leader inom RMC. Den var mycket bra. De visade inte bara acition utan intervjuade övningsledarna om vad som var syftet med de olika momenten och hur de tyckte att det gick etc. Hejdlöst roligt när utbildningsC glatt förklarade att man inte behövde vara någon stålman för att klara utbildningen. Det räckte med att man låg bland de 25% bästa fysiskt inom commandos och hade bra intellekt, ledarförmåga och fighting spirit. JAG tycker att det kommer ganska nära en stålman. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts