Jump to content

En dyktråd?


109 Eken

Recommended Posts

Ja, eller så går man ett steg till och dyker med en rebreather. då blir det också tyst och bubbelfritt ;)

Och dyrare! :(

Annars är det ju lustigt hur pass prylbög man blir så fort man börjar med dykning, eller är det bara jag?

Prylbög är kanske en förutsättning för en dykare, åtminstone i början av karriären. Angående rebreather så kan man ju faktisk bygga en RB själv ;) Det är inte så svårt...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 364
  • Created
  • Last Reply
Iofs, "look who's talking", i mitt första torrdräktsdyk vandrade luften i dräkten lite som den själv ville...så där hängde man i vattnet med huvud ned och fötterna uppåt - där all luft hade hamnat..!!

Då fick man anpassa sig, fälla ned pannbenet och flytta om lite på vikterna..

Min dyklärare berättade om en han dök med som fått all luft i ena benet. :D Det var tydligen riktigt knepigt att ta sig ur. :dong:

 

& Narvik verkar trevligt. Har bara ett antal dyk att göra först innan man kan åka med på utflykt där.

Link to comment
Share on other sites

Iofs, "look who's talking", i mitt första torrdräktsdyk vandrade luften i dräkten lite som den själv ville...så där hängde man i vattnet med huvud ned och fötterna uppåt - där all luft hade hamnat..!!

Då fick man anpassa sig, fälla ned pannbenet och flytta om lite på vikterna..

Min dyklärare berättade om en han dök med som fått all luft i ena benet. :blink: Det var tydligen riktigt knepigt att ta sig ur. :D

 

& Narvik verkar trevligt. Har bara ett antal dyk att göra först innan man kan åka med på utflykt där.

Dyker man med torrdräkt och luften expanderar i benen då kan det bli kämpigt. Men det finns olika tekniker vi lär ut för att lösa en sådan situation (bl a kullerbytta i värsta fall).

 

Narvik är inte alls QL, du ska inte tro på han som säger så....... 0:)

 

EDIT: Just det ja, många av vraken i Narvik ligger inte så rackarns djupt heller, så man behöver ju inte vara TechDiver för att dyka på dom.

Link to comment
Share on other sites

Iofs, "look who's talking", i mitt första torrdräktsdyk vandrade luften i dräkten lite som den själv ville...så där hängde man i vattnet med huvud ned och fötterna uppåt - där all luft hade hamnat..!!

Då fick man anpassa sig, fälla ned pannbenet och flytta om lite på vikterna..

Min dyklärare berättade om en han dök med som fått all luft i ena benet. :blink: Det var tydligen riktigt knepigt att ta sig ur. :D

 

& Narvik verkar trevligt. Har bara ett antal dyk att göra först innan man kan åka med på utflykt där.

Dyker man med torrdräkt och luften expanderar i benen då kan det bli kämpigt. Men det finns olika tekniker vi lär ut för att lösa en sådan situation (bl a kullerbytta i värsta fall).

 

Narvik är inte alls QL, du ska inte tro på han som säger så....... 0:)

 

EDIT: Just det ja, många av vraken i Narvik ligger inte så rackarns djupt heller, så man behöver ju inte vara TechDiver för att dyka på dom.

Du är mest avis tror jag ;)

Men som du säger, en del av last fartygen börjar så grunt som 15m, är knappt att man behöver vara AOW för att dyka där. :) Så det passar verkligen alla.

Link to comment
Share on other sites

@jed, var köpte du UV-huset nånstans?

På foto-gänget i Solna Centrum (hemsida), kostnad 2495:-

Det kom till de igår, ska hämta det imorgon :)

 

Jag var i Kablevåg (3 timmars båtfärd norr om Narvik), fanns en del intressant att dyka på där också...

För de som inte gillar rost på torrdräkten, så är naturen väldigt vacker där med, men den är ännu finare nere kring Trondheim.

 

Och torrdräkt underlättar, det droppar snabbt ner kring 6 grader i vattnet :)

 

Jed :) dyka i Norge

Link to comment
Share on other sites

Iofs, "look who's talking", i mitt första torrdräktsdyk vandrade luften i dräkten lite som den själv ville...så där hängde man i vattnet med huvud ned och fötterna uppåt - där all luft hade hamnat..!!

Då fick man anpassa sig, fälla ned pannbenet och flytta om lite på vikterna..

Min dyklärare berättade om en han dök med som fått all luft i ena benet. :) Det var tydligen riktigt knepigt att ta sig ur. :)

 

& Narvik verkar trevligt. Har bara ett antal dyk att göra först innan man kan åka med på utflykt där.

Dyker man med torrdräkt och luften expanderar i benen då kan det bli kämpigt. Men det finns olika tekniker vi lär ut för att lösa en sådan situation (bl a kullerbytta i värsta fall).

 

Narvik är inte alls QL, du ska inte tro på han som säger så....... :)

 

EDIT: Just det ja, många av vraken i Narvik ligger inte så rackarns djupt heller, så man behöver ju inte vara TechDiver för att dyka på dom.

Du är mest avis tror jag ;)

Men som du säger, en del av last fartygen börjar så grunt som 15m, är knappt att man behöver vara AOW för att dyka där. :) Så det passar verkligen alla.

Finns väl någon/några jagare som börjar ovan ytan om jag inte sett fel på bilderna och så?

 

Får väl erkänna att det skulle vara skoj att åka upp och dyka lite där då... 8|

Link to comment
Share on other sites

Finns väl någon/några jagare som börjar ovan ytan om jag inte sett fel på bilderna och så?

 

Får väl erkänna att det skulle vara skoj att åka upp och dyka lite där då... 8|

Jo, men de jag vet om är det totalt dykförbud på pga att de inte är ammunitionsröjda än.

 

Det finns dock planer på att am och olje sanera de, Narviks politiker har börjat få upp ögonen för den turism potential som finns... :)

Link to comment
Share on other sites

Finns väl någon/några jagare som börjar ovan ytan om jag inte sett fel på bilderna och så?

 

Får väl erkänna att det skulle vara skoj att åka upp och dyka lite där då... 8|

Det stämmer. George Thiele Ligger en bit in i Rombakken, inte så långt från ett kraftverk. Det är dykförbud på henne. Fören står på land och aktern ligger på 47m djup(sägs det ;) )

Inte så långt från Thiele, lite längre in i fjorden ligger det ett unikum, en Dornier 26, endast ett fåtal byggdes av denna flygplanstyp. Verkligen intressant för flygentusiaster :)

Link to comment
Share on other sites

Ett annat kanonbra dyk är Saltstraumen inte långt från Bodö. Knalla in på Polardykk i Bodö så kan dom hjälpa med guidning omman vill dyka i strömmen. Dom kör även ut till vraket "Rabat" som ligger i Bodöhamn.

Link to comment
Share on other sites

DYKSUGEN SOM F-N NU!!!!!!!!!!! :}

Annat bra dykställe är givetvis Gotland. Anlita Slite Dykservice, dom har grejjor att hyra, kör utfärder och allmänt rikspejl på dykningen på ön. Kan rekomendera Digerhuvud på Fårö som ett suveränt dyk. Finns gott om vrak runt ön men även fina naturdyk. :)

Link to comment
Share on other sites

i gratangfjorden några mil ovanför Bjerkvik finns ett lassaretsfartyg som heter Dronning Maud, ett riktigt "Kalle Anka vrak" som blev sänkt av ett par stukabombare, trots den stora segelduken med röda kors i masterna, kanondyk, prata med folket i byn så pekar dom ut det, brukar vara bojat, gummibåt krävs ligger på 32(för)-48(akter)m

bilar står uppställda längs däck, massor med havskatt, brukar vara kanonsikt, ger lite mera än utbogserade och sänkta vrak i Narviks hamn

 

edit:stavfel

Link to comment
Share on other sites

då blir det också tyst och bubbelfritt ;)

 

Angående rebreather så kan man ju faktisk bygga en RB själv ;) Det är inte så svårt...

Tja, vill man har det tyst oc bubbelfritt kan man alltid göra en jägarlösning och trä en punkterad kondom över utblåset på reggen.. :)

Link to comment
Share on other sites

i gratangfjorden några mil ovanför Bjerkvik finns ett lassaretsfartyg som heter Dronning Maud, ett riktigt "Kalle Anka vrak" som blev sänkt av ett par stukabombare, trots den stora segelduken med röda kors i masterna, kanondyk, prata med folket i byn så pekar dom ut det, brukar vara bojat, gummibåt krävs ligger på 32(för)-48(akter)m

bilar står uppställda längs däck, massor med havskatt, brukar vara kanonsikt, ger lite mera än utbogserade och sänkta vrak i Narviks hamn

 

edit:stavfel

Man skall inte fråga dom äldre av lokalbefolkningen där i närheten. Gjorde det en gång när vi skulle dyka där. Men värre utskällning än den vi fick då är svårt att prestera. Gisses vad farbrorn var arg. :( Skrek och orerade om både vrakplundring och gravskändning :) Han måste haft en mycket dålig dag.

Vi fann det för gott att inte dyka där den dagen. Körde vidare upp till Harstad och dök på vraket Belgica istället. Jättefin träbåt som ligger i en liten vik bredvid en norsk signalspaningsstation. När man dyker på vraket så ska man inte röra dom vita blocken med trotyl som ligger utspridda runt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Förresten, hur har vi det med trevliga vrakdyk här hemma i Sverige då?!

Själv har jag varit med och funnit ett holländsk barkskepp som förliste på 1800-talet vid Jungfrukusten. En väldigt häftig upplevelse efter idogt arkivsökande.

 

Annars så har jag nöjesdykt på många av vraken utanför Oxelösund och det kan jag rekommendera varmt! :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Man ska väl inte fråga så mycket i Narvik heller har jag hört kompisar berätta....

Nääh..inte direkt fråga, utan där gäller det att ha koll på var man får och inte får dyka. När man kommer till Narvik börjar man med att kila in till Hamnfogden för att söka tillstånd för dykning. Det är en ren formalitet och innebär bara att man fyller i en blankett och betalar 50 NOK. Sedan är det frittfram. Han kan också ge anvisningar om var man kan lägga båten om man har sådan med sig. Men dyk inte utan tillstånd, det har blivit problem ett antal gånger för dykare utan tillstånd.

Link to comment
Share on other sites

När jag var i Kroatien och dök i sommras så kom jag fram till att jag måste skaffa en kamera så att jag kan föreviga mina dyk.

Är det nån som har några tips på vad man ska köpa för nåt. Har tänkt mig en digital kamera plus ett UV-hus.

Bra tråd !

 

@ 109 Eken:

 

Var i Kroatien ? Vilken stad ?

Link to comment
Share on other sites

Dykning är alltid bra!!  :)

Börjar bli sugen att åka ned till västkusten och njuta av några trevliga salta dyk i klart vatten.

Mörkerdyken där går ju inte av för hackor heller!

Västkusten är trevligt. har åkt ett antal resor med M/S Conatus med den gamle skepparen Stellan. Om hon fortfarande går och dom bara är brådelen så bra som Stellan var så kan jag varmt rekommendera en tur med den båten.

Link to comment
Share on other sites

Dykning är alltid bra!!  :}

Börjar bli sugen att åka ned till västkusten och njuta av några trevliga salta dyk i klart vatten.

Mörkerdyken där går ju inte av för hackor heller!

Västkusten är trevligt. har åkt ett antal resor med M/S Conatus med den gamle skepparen Stellan. Om hon fortfarande går och dom bara är brådelen så bra som Stellan var så kan jag varmt rekommendera en tur med den båten.

Har inte sett något om Conatus dom senaste åren, men har oxå hört att dom är bra!

Kanske någon som har info i detta?

Link to comment
Share on other sites

Dykning är alltid bra!!  :baskerHV:

Börjar bli sugen att åka ned till västkusten och njuta av några trevliga salta dyk i klart vatten.

Mörkerdyken där går ju inte av för hackor heller!

Västkusten är trevligt. har åkt ett antal resor med M/S Conatus med den gamle skepparen Stellan. Om hon fortfarande går och dom bara är brådelen så bra som Stellan var så kan jag varmt rekommendera en tur med den båten.

Har inte sett något om Conatus dom senaste åren, men har oxå hört att dom är bra!

Kanske någon som har info i detta?

Här kommer en länk till Conatus. http://www.conatus.nu/ verkar som om hon är "still going strong"

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...