Jump to content

Vad är detta? - Samlad frågetråd om vapen,minor och granater.


toxic

Recommended Posts

Hmm, ett rykte jag har hört är att om en fågel flyger förbi en radarantenn, så blir det väääldigt skadad av strålningen från radarn. Stämmer deT? Isf, är det inte farligt för människor att vistas bredvid en sån där antenn?

En sak till, skall en sådan där antenn rotera eller ska den sitta i fast position?

Link to comment
Share on other sites

Roterande

 

Fågel - vet ej man det brukar ligga lite döda fåglar runt omkring, vad det beror på vet jag inte.

 

Med en liten PS-70 uppställd på kaserngården grillar man lätt alla på andra våningen i max sändläge så varför inte?!

Link to comment
Share on other sites

PS-66 stationerna med sin uteffekt på 20 MW lär ha en viss påverkan på vegetationen runt omkring. Elaka rykten säger att deras tekniker inte heller är som andra ;). Så nog lär man kunna grilla fåglar med radar.

Link to comment
Share on other sites

Okay. Vad är skillnaden mellan en sån där och en med en heltäckande skärm med något sorts huvud på?

 

Hur fungerar det när det inte sitter något sorts huvud på, som det inte gör på radarn ovan?

Är det "golfbollarna" du menar? I så fall är det bara ett skyddande hölje. Under detta finns det en roterande antenn.

Link to comment
Share on other sites

Njae, det är inte golfbollarna.

Det är en skärm som sitter i ett hyffsat högt torn, och har ett huvud, liknande en parabolantenn har. Såhär ser skärmen ut;

 

 

Har för mig jag har sett något kort på nån radar, då har den väl ett huvud framför skärmen, och som sagt liknande en vanlig parabolantenn. Den på första kortet har inget huvud...??

Edited by toxic
Link to comment
Share on other sites

Det beror ju på vilkeen typ av radar det handlar om...

 

Vissa radarantenner "ser ut" som en parabol och funkar som en. Skärmen med sin konkava form, är till för att samla ihop respektive sprida strålen beroende på om man sänder eller tar emot signal.

 

Den antenn som KSRR (1:a bilden) fungerar på liknande sätt utan att man koncentrerar stårlen via en konkav yta, utan är lite mer som en "vanlig" antenn.

 

Antenntypen bestäms oftast av vilka ferkvensområden man arbetar med och syftet med radarn, exempelvis spaning eller målföljning.

 

Hoppas att mitt inlägg gett er lite mer att fundera kring!

 

:)

 

Rr-komp PS-870

F16/F13

Edited by Fk Backéus
Link to comment
Share on other sites

Ok. Tack så mycket för alla svar.

 

Har dock en sista fråga :) Tillsammans med den andra bilden hittade jag även denna -> har aldrig sett sådan här förut. Vad kan det vara?

 

Den verkar ju ha något sorts av tyg/plastöverdrag "på sig" just nu. Kan den även vara "igång/aktiv" för det?

 

MVH

Edited by toxic
Link to comment
Share on other sites

Den översta radarstationen är en Ps-08, en spaningsradar för Flygvapnet, men den togs ur bruk på 80-talet, och står kvar på sina ställen eftersom att dom kostar enormt mycket att flytta.

 

Den mellersta radarantennen är inte en Ps-870, utan förmodligen en Ps-70 eller Ps-90 antenn, den är för konkav för att likna en 870..

 

Det sista har jag ingen aning om..

 

Så det så..

Link to comment
Share on other sites

Den översta antennen är väl KSRR som tillhörde Marinen.....finns/fanns bla på Känsö i GBG:s skärgård och på torntaket på Marstrandsfästning.

 

Dem mellersta bilden är reservradarskärmen på 7,5/57 batteriet på Hemsö. Det är en eldledningsradar.

 

Den sista bilden är väl flygvapnets lågspaningsradar PS-xx...kommer inte ihåg nummret.

Link to comment
Share on other sites

Den sista bilden är definitivt ingen av FVs radarstationer. Skulle gissa på något från KA. Var är bilden tagen?

 

@Leo77: Jag har för mig att KSRR just är ombyggda PS-08:or där man kapat en bit av antennen. Under min GU skulle vi fortfarande kunna ta emot måldata från dem via talrapportering.

Link to comment
Share on other sites

Den sista bilden är definitivt ingen av FVs radarstationer. Skulle gissa på något från KA. Var är bilden tagen?

 

@Leo77: Jag har för mig att KSRR just är ombyggda PS-08:or där man kapat en bit av antennen. Under min GU skulle vi fortfarande kunna ta emot måldata från dem via talrapportering.

För hlv....

Detta är inte rödramad info men enluigt mig JÄVLIGt olämplig att snacka om....

 

 

för örvrigt borde vissa av vilderna vara tagna på skyddsområde vilket innebär fotoförbud!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så har jag ingen aning om var de har tagits någonstans. Jag har bara hittat dem på genom en länk på ett forum. Iofs kan de vara tagna på något ställe där man håller på att aveckla, men det vet vi ju inte. Jag tar ner bilderna, eftersom ni anser dem olämpliga, ELLER?

Edited by toxic
Link to comment
Share on other sites

Det vi pratar om är inte hemligt. Fotoförbud är en annan sak, det är tilllåtet att fotografera radarstationer, om bilderna granskas av säk på resp förband. Sen får ju bilderna stå för den person som äger sidan som dom publiceras på.

 

Vad gäller måldata så kan ju all måldata gå via telefon, oavsett radaranläggning.

Link to comment
Share on other sites

nja, platsen där stationen står är visseligen hemlig, men fråga vem som helst, så vet dom ju var stationerna står, dom är ju inte så diskreta som man kan tro, Fösvarets stationen står ju lite bättre placerade än de civila.. men som sagt att fotagrafera dem är känsliga saker, ett foto kan berätta ganska mycket om en station, och speciellt hur den fungerar, beroende på hur det är taget.

 

Ta det lugnt med att lägga ut allt för detaljerade bilder på reflektorer och vågledare m.m.

Link to comment
Share on other sites

Ja en radar fungerar omvänt en parabolantenn..

 

En parabol fångar in svag energi från rymden och reflekterar den in i "huvudet" som sitter framför.

 

En radarstation sänder ut hög energi ut "huvudet" (vågledaren) och reflekterar ut det med "tallriken" (reflektorn).

 

Beroende på hur reflektorn är uppbyggd, "ser" stationen olika långt, högt, detaljerat å så vidare..

 

En enkel förklaring.. basic fysik egentligen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...