Jump to content

Lite frågor till dig Lajsen

Recommended Posts

Tjabba! Jag hade 8 på cykeln, 3 i styrka och 8/9 hos psykologen.

Vad jag vet så behöver man inte ha mer än 5 på cykeln för befattningen (nån som vet exakt?) men  inskrivningsförrättaren sa att 3 i styrka var ett krav för att överhuvudtaget få bli KB. Sen behöver man en hög siffra i befälslämplighet. Tyvärr kan jag inte värdena så bra, så jag föreslår att du mailar pliktverket så att du kan få alla värden exakt... :D

Ett tips är iaf att säga att du är intresserad av att bli officer i pansartrupperna, gärna i början av mönstringen, hos psykologen, för det ökar chanserna att få befattningen. Och glöm inte att se glad ut! :)

LYCKA TILL!!

Och hoppas du får det du vill :D

/LISA

ps. när ska du på mönstring förresten?? ds.

Imorgon åker jag till östersund. Och på onsdag och torsdag är det dags för mönstringen. En man på pliktverket sa till mig att man måste ha perfekt syn för att bli kb på stidsvagn. Inga glasögon eller linser var tilåtna. Är det verkligen så? jag tyckte det lät mycket underligt!

Inskrivningsförrättaren på mönstringen visade mig sin lilla fina datorskärm och där stod att kravet var en 9:a i syn, det vill säga att man inte får ha något synfel. :notify Själv hade jag en 8:a i syn på mönstringen, vilket var tillräckligt bra för att söka KJ, men inte tillräckligt bra för att få bli stridsfordonsplutonbefäl (eller vad det nu heter). Inte för att jag vill ligga på pansar... :D :P

Vidare kan jag tillägga att inskrivningsförrättaren velade lite fram och tillbaka om hon skule våga skriva in mig på pansartjänsten, men hon befarade att jag skulle bli omplacerad av befälen på regementet om de upptäckte mitt, om än ringa, synfel.

Meeeen jag vet inte... De kanske har satt igång med kvoteringen rejält på sistone. *elak sarkasm*FIREdevil.gif

PS. De kan ju ha ändrat kravprofilen nyligen, och då är allt jag har sagt felaktigt. DS

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Kattnuss. säg att du har perfekt syn och fuska på syntestet. ställ dig utanför och memorera raderna. Om dessutom är på nära håll du har svårt att se (du skrev nånstans att du hade läsglasögon) så är det ju inga problem. tavlan är ju en bit bort.

Oavsett verkar synkravet vara konstigt.

Lycka till på din mönstring.

Håller tummarna!

Kattnuss. säg att du har perfekt syn och fuska på syntestet. ställ dig utanför och memorera raderna. Om dessutom är på nära håll du har svårt att se (du skrev nånstans att du hade läsglasögon) så är det ju inga problem. tavlan är ju en bit bort.

Oavsett verkar synkravet vara konstigt.

Jag anser det vara förkastligt att fuska på mönstringen. Det finnsen kravspecifikation utav en anledning och dessa är kopplade till att tjänsten skall kunna lösas, punkt slut.

Och kravet på perfekt syn för t ex vagnchef strv/strf tycker jag är självklart, jag skulle inte vilja ha en X ton tung vagn i min pluton som irrar omkring på grund av att vagnchefen inte ser någonting...

Inför min mönstring hade jag kontakt med en f.d. pansarkille (evagnchef) som förklarade att synkravet är för att vagnchefen snabbt ska kunna växla mellan "vanlig" uppluckad observation med nakna ögat och att titta i periskopet/siktet (med förstoring och IRV). Linser anses inte funka i fält (hygieniska skäl) och om vagnschefen har glasögon när han/hon tittar i siktet så kan man helt plötsligt ha en vagnschef med ögon sönderskurna av glasögonsplitter om vagnen t.ex. av någon orsak tvingas bromsa hårt...

Dock har jag nästan för mig att synkravet var 8 och inte 9 men jag har nog fel där...

Hehe... Tvivlar du på mitt goda minne, LeadHead??eek3.gif

Jag tycker också det är fel att fuska på mönstringen. Det drabbar bara en själv i det långa loppet. Om det visar sig att man inte uppfyller kravprofilen för en viss tjänst, efter att man har ryckt in, omplaceras man till en lämplig befattning av befälen på förbandet. Detta gäller särskilt PB/KB-befattningar!

Hälsningar, Foxtrot Lima :D