Jump to content

Radiosnacket inom flygvapnet

Recommended Posts

Ja hur ser egentligen radiosnacket ut inom flygvapnet?

Är det som i armén där varje enhet anropas efter den gällande FALAn?

Anledningen till att jag  undrar är att jag såg filmen: Älska, älska inte som handlade om just en i flygvapnet, ok inte realistiskt kanske men ändå så verkade det som mycket "korv med bröd snack" (Lt. C.Palm 02) över radion. Hur fungerar det egentligen inom "plutonen, kompaniet, bataljonen " eller vad det kallas inom flygvapnet.

Vore tacksam för lite info på området!

Tja... man börjar med att anropa den eller de man vill anropa.

Väntar på svar

Om man får svar så säger man vad man skall säga och avslutar med kom alt. slut kom.

Sen när man anser sig vara färdigpratad säger man klart slut.

Var jag tillräckligt tydlig eller skall vi säga repetera?

Nu har ju jag aldrig fått chansen att lyssna på pilottugget som mycket möjligt skiljer sig från oss övriga dödligas. Men på marken gäller mig veterligen precis samma regler som inom övriga FM.

Mellan just flygförare/NAV/OP och andra från FV är tugget väldigt kort och koncist, det märktes stor skillnad när mina kolleger pratade med civila, det var en massa skitsnack från de civila. Vilket mina kollegor klagade över :)

Antar att detta inte var riktigt vad du undrade, men det var det enda jag visste... :)

Har suttit och målföljt en hel det flygpass och mellan marken och pilot är det inte mycket snack alls. endast

320 5 km, 5 km vänster till 150 osv.

Inget skitsnack alls faktiskt.

Var har alla fått den uppfattningen att FV skulle vara förslappade när det gäller skarpa grejer. Kan hålla med om att det inte är hårdas i sverige :D när det gäller städning och liknade. Men när man leker med ett plan för många kronor då kan dom sina saker.

/målis

• 2 weeks later...