Jump to content

Nytt baskermarke?

Recommended Posts

(Ni far ursakta min begransade anvandning av bokstaverna åäö)

Da har det da tagits fram ett nytt baskermarke for amfibiekaren.

Market har sina liknelser mer ovriga "amfibiska" forband varlden over (Royal Marines, U.S Marines etc.) vilket ar bra.

Samtidigt forenar det ocksa vara tva amfibieregementen; Amf1 och Amf4.

Det var under forra aret som det kom pa forslag att det i samband med bytet fran Kustartilleri till Amfibiekar aven skulle bli andring pa den gemensamma symbilen for karen.

Olika varianter med allt fran vikingar (och da ej Torleif!) till pengaliknande symboler lades fram, och officerare inom karen fick mojlighet att rosta pa sin "favvo".

Som resultat verkar man nu ha tagit fram en prototyp, som i mina ogon ser ruggigt bra ut.

Ta en titt sjalv:

http://www.amf1.mil.se/article.php?id=6567

Guest Sudden

"Det märke som ses på bilden ovan är dock inte det som kommer att lanseras slutligen. Synpunkter har inkommit över att skölden bakom thorleifsymbolen borde tas bort, traditionellt har ankartross ingått i marinens symbol och inte kätting, mm.

Ett omarbetat förslag tas fram under hösten och efter beslut kommer märket att kunna introduceras snarast därefter."

Synd..jag tycker att det ser bra ut som det gör. Ser också rätt modernt ut i mina ögon.

Jag hade varit riktigt nöjd med nuvarande märke,, men det kanske blir ännu bättre. Bra är iaf att de håller fast vid nuvarande märke och bara gör små förändringar, vem bryr sig om det är en tross eller en ketting... ;)

//fairfax

Jag tycker det är ganska snyggt, måste jag säga!

Kanske en smula ambivalent dock, eftersom jag vill ha treudden åter för KJ..!!

Sedan kam man ju dividera ehuru flottans 'attiraljer' skall vara med - skall flottan byta ut båtmössan mot blåbasker? Eller skall Thorleifmärket vara förbehållet gröna baskrar?

Aja, ganska snyggt var det i alla fall. :D

Tycker de krånglar så väldigt.

Lättast hade ju varit att bara köra en thorleif, som hade blivit snyggare än massa symboler på varandra som rör ihop det, som nuvarande Amf4:s regementessymbol.

Synd att de lakar ur KJ-symbolen bara som ritades av en beväring från KJ på 60-talet om jag minns rätt.

Nu har ju iofs Thorleif använts som förbandssymbol för amfibiebataljonerna sedan sent 80-tal eller möjligen tidigt 90-tal så en eventuell "urlakning" är redan genomförd sedan länge.

Jag tycker fortfarande systemet med att baskermärket är olika för de olika utbildningsregementena är bra, men detta var också snyggt...

märket var väldigt snyggt, men tyckte det var lite väl stort att bära på en basker kanske, det ser juh lite klumpigt ut, men det kanske bara e jag som tycker att baskermärken ska vara hyffsat små å smidiga, typ KJ.

men i STOORT format att sätta på t.ex kasernen vore juh mäktigt värre ;)

KJ:s baskermärke (gaffeln) var/är inte så litet och smidigt utan betydligt större än de flesta "regementesmärken" i amfbaskrar. KA1:s gamla baskermärke "televerketblaffan" var dock så stort att det kunde användas som splitterskydd...

näe, det kanske inte var så litet, men gaffeln ser mindre och smidigare ut än detta excempel, detta ser juh verkligen mustigt ut ;) och att det också finns märken som är större vet jag också, har sett märken som nästan innebär att personen som bär baskern inte behöver ha vare sig hjälm eller kroppskydd eftersom han kan gömma sig bakom märket, men nu när man ska ta fram ett nytt så behöver det ju inte vara as-stort,

men det är väl kanske bara min uppfattning :D

ps. jag har INTE påstått att det är fult på något vis, bara att det ser stort ut för att bäras på basker. ;)

• BlåGul -1
KJ:s baskermärke (gaffeln) var/är inte så litet och smidigt utan betydligt större än de flesta "regementesmärken" i amfbaskrar. KA1:s gamla baskermärke "televerketblaffan" var dock så stort att det kunde användas som splitterskydd...

Det finns (minst) två storlekar på KA1-märket. (men det kanske var det du menade med "gamla"?).

Själv har jag det mindre, men jag vet att några kittade till sig det stora på något sätt.

>> 9x19 <<

Hehe, jag har tjålat till mig bägge KA1-märkena + bägge varianter av treudden..

Tyvärr har nån apa lagt rabarber på min gamla kangol-basker (den utan hål), men wegréns-barren tronar i hyllan! :D