Jump to content

Ingenjörbandvagn 120 (Ingbv120)


Mats

Recommended Posts

<a href="http://www.mindef.nl/binaries/Kamerbrief%2...tcm15-78894.pdf" target="_blank">http://www.mindef.nl/binaries/Kamerbrief%2...tcm15-78894.pdf</a>

 

här anges att svenskarna får sina först och NL får sina efteråt. Just p g a NBG 2011.

 

Jag har läst dokumentet flera gånger men jag kan inte se något om att Sverige skall få sina vagnar först, var står det?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

6 st... en till varje mekbataljon måntro? eller 3 st till varje Ingbat...

Enligt notis på Ing2 hemsida ska dom ingå i något som heter Combatsupportingenjörbataljon.

http://www.ing2.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=40085

 

The Swede

 

 

Läste reportaget på mil:s hemsida och funderade på om vi har kvar något försvar när vagnarna skall leveras det står ju 2111/2112 vi bör väl om inte annat ha gått ifrån 122:an.

 

Jonsson

Link to comment
Share on other sites

6 st... en till varje mekbataljon måntro? eller 3 st till varje Ingbat...

Enligt notis på Ing2 hemsida ska dom ingå i något som heter Combatsupportingenjörbataljon.

http://www.ing2.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=40085

 

The Swede

 

 

Läste reportaget på mil:s hemsida och funderade på om vi har kvar något försvar när vagnarna skall leveras det står ju 2111/2112 vi bör väl om inte annat ha gått ifrån 122:an.

 

Jonsson

...för att?

Link to comment
Share on other sites

Läste reportaget på mil:s hemsida och funderade på om vi har kvar något försvar när vagnarna skall leveras det står ju 2111/2112 vi bör väl om inte annat ha gått ifrån 122:an.

 

 

Och vad har Leopardens vara och inte vara, för samband med införandet av dess kusin?

 

Jag tror inte vi har några leoparder kvar i tjänst hos FM om 103 år. Kan stå någon på museum kanske.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...
Vilken underbar, UNDERBAR (!) skapelse. Är det någon som har några nyheter om när den kommer ut på förband? Skulle gärna lägga vantarna på lite mer information :banghead:

 

/Nyllet

 

Tidigast 2011 som det ser ut nu. Har haft nöjet att vara kollega med en ur den första kullen specialistofficerare på just Ingbv och han har inte ens hela utbildningen än utan bara chassiutbildning på Leo chassit.

Link to comment
Share on other sites

Skulle i framtiden gärna se Brobandvagn 120 också . Statusen på de Brobv 971 är väl sisådär.

 

BroBv 120 är oxå på gång. Ska se ut så här ungefär.

 

http://images.google.se/imgres?imgurl=http...l%3Dsv%26sa%3DN

 

Har man gått ifrån att vika bron och börjar lansera ut den som på BroBv 941?

Link to comment
Share on other sites

Skulle i framtiden gärna se Brobandvagn 120 också . Statusen på de Brobv 971 är väl sisådär.

 

BroBv 120 är oxå på gång. Ska se ut så här ungefär.

 

http://images.google.se/imgres?imgurl=http...l%3Dsv%26sa%3DN

 

Har man gått ifrån att vika bron och börjar lansera ut den som på BroBv 941?

Båda sätten har funnits parallellt.

Fördelen med denna lösning är att du håller nere profilen och på så vis minskar risken för upptäckt vid broläggningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vad jag hört kommer ingenjörtrupperna inte bidra med mer än en pluton upp till maximalt ett halv kompani till NBG '11. Då känns det osannolikt att Ingbv skulle vara prioriterat framför amröj/minröj kompetens och arbetsmaskiner av mer civil karaktär (delvis av viktskäl).

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 3 months later...
Ingbv 120

 

Det blir beteckningen för Arméns senaste fordon. Internationellt känd som AEV3 Kodiak.

Beställningen lades för två dagar sedan hos Rheinmetall som kommer vara huvudentreprenör gentemot Försvarets Matrielverk (FMV).

 

Geniepanzer(01-07).jpg

 

Kodiak började som ett samarbetsprojekt mellan Rheinmetall och schweiziska RUAG, som i sin tur äger bl a Ammunitionstillverkaren Norma i Värmland. Vagnen är försedd en kraftig hydraulisk arm med grävskopa, vidare finns det schacktblad och två vinschar. För självförsvar finns det rökkastare kapabla att skjuta granater samt en Ksp94 på fjärrstyrd lavett FTW100, oklart om beväpningen kommer vara densamma på de svenska vagnarna. Tydligen skippar FMV bombletsskyddet för de svenska vagnarna. Lite lustigt med tanke på att man är en av få nationer som har bombletsskyddet på Leo2A5. Oklart även om minröjningspaketen anskaffas för de svenska vagnarna.

 

Som alltid är exakta kostnader svåra att få tag på och varierar stort beroende vad som inkluderas i priset. Enligt obekräftade uppgifter kommer priset landa på cirka 382 miljoner kronor för sex (6) stycken, eller cirka 63½ miljoner kronor per vagn. Inköpet sker tillsammans med Nederländerna som beställer 10st i samma upphandling. Fördelen är att engångskostnader som t ex teknisk dokumentation och liknande kan sänkas. Levernas kommer ske 2011 till sverige och 2012 till Nederländerna. Rent praktiskt kommer det ske som så att det Nederländska företaget RLS kommer strippa begagnade vagnar (oklart om dessa är lösköpta Strv 121) i Skövde för vidare transport till RUAGs fabrik i Schweiz där fronten skärs upp för montage av all utrustning.

 

Kritik

 

Geniepanzer, som de kallas i Schweiz, är riktigt bra vagnar och intressanta Force Multipliers i tunga brigader. Vad bakomliggande tanke är, när försvaret vill placera dessa 62 ton tunga vagnar i en snabbinsatsstyrka är dock oklart.

 

Det är överenskomemt med Nederländerna att Sverige ska få sina vagnar först eftersom vagnarna är avsedda för NBG 2011. Detta betyder såklart att Försvarsminister Tolgfors pratade i nattmössan, alternativt var fruktansvärt oinformerad, när han i veckan förkunnade att NBG 2008 ska avslutas och utvärderas innan arbetet med NBG 2011 börjar.

 

saxat från klauk.se

 

 

 

ÄR DET NÅGON mer än mig som tycker att denna vagns kontur påminner om en av våra gamla 50-tals IKV:er????

Link to comment
Share on other sites

ÄR DET NÅGON mer än mig som tycker att denna vagns kontur påminner om en av våra gamla 50-tals IKV:er????

 

Eller sturmtigrar, eller jagtpanthrar eller SU-100or..

 

Det är ju inte så konstigt efter som vagnarna har det gemensamt att man utgått från en stridsvagn vars motor sitter bak och som har besättningsutrymmen fram, sen har man plockat bort tornet och höjt taket över besättningens utrymme. Då får man ju en liknande profil, oberoende av vilken vagn man utgår ifrån. Se även andra ingenjörs och bärgningsvagnar baserade på M1 Abrams, Challenger II, Leopard 1 & 2 m.fl.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

ÄR DET NÅGON mer än mig som tycker att denna vagns kontur påminner om en av våra gamla 50-tals IKV:er????

 

Eller sturmtigrar, eller jagtpanthrar eller SU-100or..

 

Det är ju inte så konstigt efter som vagnarna har det gemensamt att man utgått från en stridsvagn vars motor sitter bak och som har besättningsutrymmen fram, sen har man plockat bort tornet och höjt taket över besättningens utrymme. Då får man ju en liknande profil, oberoende av vilken vagn man utgår ifrån. Se även andra ingenjörs och bärgningsvagnar baserade på M1 Abrams, Challenger II, Leopard 1 & 2 m.fl.

 

/E

 

OM jag inte minns fel har Israelerna lyckats komma undan detta?

 

Däremot var IKV 72 som jag tänker på EJ byggd på strv....

Link to comment
Share on other sites

OM jag inte minns fel har Israelerna lyckats komma undan detta?

 

Israelerna använder väl M88, som är en bärgare byggd från grunden som bärgare, med vissa komponenter lånade från M48/M60. Deras nya bärgare, den på Merkavachassi måste ju naturligtvis ta hänsyn till att Merkava har motorn fram. Den ser ju mer ut som en Bgbv 90 på stereoider.

 

Däremot var IKV 72 som jag tänker på EJ byggd på strv....

 

My bad.. tänkte på SAV m/43. Men Ikv 72 är ju i stort sett också uppbyggd enligt mallen "jagtpanzer".. Stridsutrymme fram, motor bak.. nästan alla stridsvagnar är ju faktiskt uppbyggda så när jag tänker efter. Undantagen är väl Strv 103 och Merkava. Israelerna är ju lite udda. De har ju APCér med motorn bak istället, när alla andra bygger APC/ICV med motorn fram...

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jaha, på vilket sätt för dessa inlägg diskussionen om ingbv 120 framåt?

Slut med of topic-snack nu och tillbaka till ämnet.

 

The Swede

BLÅGUL

 

Ja, ok då surgubbe :D

 

Vad händer med ingbv 120, gäller fortfarande ovanstående uppgifter om sex st vagnar till 2011?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Ingenjörbandvagn 120 (Ingbv120)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...