Jump to content

Recommended Posts

Inspirerad av frågan från Hans om KJ:s motto så tänkte jag att det skulle vara intressant och veta vilket förband som enligt er har det bästa mottot.

 

Givetvis både utländska och svenska....

 

Observera att det inte är hur bra eller fräckt förbandet är utan bara deras motto!

 

Min personliga favorit är USAF "Pararescue"  som lyder : "That others may live."

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Till vänster är det tuffaste "PERGITE" = Framåt... Skämt å sido så tycker jag att I2/Fo 52 hade det fräckaste när dom fanns: Med gud och segerrika vapen och min fantasi kommer inte på den exakta latinska frasen dom hade men den var nått liknande: "CUM DEO VICTORBIUS ARMIS"

 

Men fräckt är det...

 

LIFREGEMENTET TILL HÄST!

Link to comment
Share on other sites

"CUM DEO VICTORBIUS ARMIS"

CUM DEO ET VICTRICIBUS ARMIS ska det vara. Instiftat av Gustav II Adolf/30 åriga kriget. Förbandsmärket pryds av Värmlandsörnen i svart mot mörkgul bakgrund.

 

"Den Värmländske soldaten är dum, men den starkaste och modigaste jag har"

[Gustav II Adolf]

 

hmmm

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Måste bara säga att jag är stolt över de svenska förbanden.

Har bra och kraftfulla motton ofta på latin, de flesta står sig väl i jämförelse med utländska.

 

T ex vad är "Who dares wins" mot "Ultima Ratio Regum" (Konungarnas yttersta argument).

Link to comment
Share on other sites

Såg ett klistermärke för en tid sen som framhöll Rb 56 Bills motto, den löd nåt i stil med "Any tank, anytime, anywhere - Bill". Kanske inte direkt ordagrant så, men ändock gillar jag den skarpt.

 

För övrigt håller jag med Bamse, latin är ballare än till exempel Who dares win.

 

/Aron

Link to comment
Share on other sites

Det heter väl "who dares wins"?

 

BILL, jag har hört att det står för "Bofors Industries Light [and] Leathal nå'n som vet om det stämmer?

 

Jänkarna i Bosnien grät nästan när vi talade om att vår robot knäckte deras Abrams... de lipade om tjocklek på pansar i fronten etc, vi pekade på takets tjocklek och sa att det hade vara sagt knäck...  :)

 

BILL 2 till alla, NU!

Link to comment
Share on other sites

Vi ytbärgares: "Facultas Nostra Tua Securitas", som betyder ungefär; "Vår kunskap, er säkerhet"

 

SAR har även "Subvenimus" - "kommer till undsättning"  :D

 

//Yman

Link to comment
Share on other sites

Det heter väl "who dares wins"?

 

BILL, jag har hört att det står för "Bofors Industries Light [and] Leathal nå'n som vet om det stämmer?

 

Jänkarna i Bosnien grät nästan när vi talade om att vår robot knäckte deras Abrams... de lipade om tjocklek på pansar i fronten etc, vi pekade på takets tjocklek och sa att det hade vara sagt knäck...  :D

 

BILL 2 till alla, NU!

Det stämmer nog, glömde s:et.

 

Var det inte Bofors Infantry Light and Lethal? Har för mig att denna diskussion varit uppe förr...

 

Apropå Bill 2, vad är skillnaderna mellan ettan och tvåan?

 

/Aron

Link to comment
Share on other sites

OT men: Skillnader är enligt http://www.defencejournal.com/dec98/bill.htm

 

"Double warhead

Improved guidance accuracy via the rate gyro which monitors the gunner's tracking movements.

The addition of a complementary tracking system to provide improved guidance in dirty battlefield conditions.

The system is compatible with the earlier over-fly top attack (OTA) BILL 1 and is adaptable to new requirements."

 

Dubbla verkansdelar är till för att bekämpa reaktivt pansar.

Laddning 1 tar bort det reaktiva pansaret. Laddning 2 gör verkan i målet!

 

Se även http://www.army-technology.com/projects/bofors/

Link to comment
Share on other sites

"CUM DEO VICTORBIUS ARMIS"

CUM DEO ET VICTRICIBUS ARMIS ska det vara. Instiftat av Gustav II Adolf/30 åriga kriget. Förbandsmärket pryds av Värmlandsörnen i svart mot mörkgul bakgrund.

 

"Den Värmländske soldaten är dum, men den starkaste och modigaste jag har"

[Gustav II Adolf]

 

hmmm

 

Casca

Tack, men det ÄR det tuffaste...

 

PERGITE!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...