Jump to content

Svenskar med ökencamo?

Guest

Recommended Posts

Åkte bil hem till en polare häromdagen. Han bor precis i ett bostadsområde utanför det som en gång i tiden var I2:s gamla övningsområde. På en grusväg, som leder in till det gamla övningsområdet, som jag åker förbi stog det en blå skåpbil, av den nya modellen som försvaret har fått, jag vet inte märket. Den hade FM skyltar och utanför stog det 4 killar. En hade M90, en hade någon annan form av grön uniformm och 2 hade ökencamo. De håll på att lasta in aluminiumlådor och packning i skåpbilen.

Jag kikade mest på killarna med ökencamo då man inte ser den camon varje dag. De med ökencamon hade något rött märke på vänster arm som på håll, ca 10m, såg ut som det var format som ett v.

Undrar bara vad det kan ha varit för typer? Sverige har väl ingen ökencamo? Först tänkte jag att det kanske bara hade varit några som varit ute i skogen och kört paintball lr nåt. Men med tanke på FM skyltarna på bilen och alla lådor och packning så stämmer nog inte den teorin.

• Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Försvarets sjukvårdscentrum ligger i Hammarö utanför Karlstad, kan vara personal därifrån.

Ökencamo eller snarare enfärgad ökenuniform finns numera, sommaruniformen, vi hade bilder på den här någonstans för ett tag sen.

Gissningsvis så är det personal från sjukvårdscentrum som testade uniformen med avseende på kompabilitet med sjukvårdsutrustning, eller helt enkelt övade inför utlandsuppdrag.

I gamla "Militaryshop" i Göteborg, den trevliga källarlokalen, fanns en 90-uniform fast med ökenkamo.

Enligt den skylt som prydde uniformen så var det en uniform som användes av fältsjukhuspersonalen i Saudiarabien eller Somalien, osäker vilket.

Det röda märket var det kanske FSC märke.......

http://www.fsc.mil.se/

Magnus: ja jag bor i Karlstad.

Det var inte den uniformen som är på bild ovanför mitt inlägg. Den hade inte så markanta färgskiftningar.

Märket som sjukvårdscentret har var det ej.

PMC.

Det måste ha ändrats mellan missionerna för jag har sett folk i Somalia med "chocolate chip"

Dessutom har Swedint en massa såna med svenska kragspeglar som används för B-styrka vid utbildning av utlandsstyrkan.

The Swede

The Swede

Det är möjligt att du har rätt, jag låg på 01:an,det kan vara så att de använde "chocolate chipen" i de senare missionerna. (det kan också vara så att du sett dem i chocolate chippen pga den byteshandel som pågick i stor skala därnere)

• 1 year later...
Bamse.

I Saudiarabien användes vanlig m/90.

I Somalia användes den amerikanska "chocolate chip" uniformen (öken uniform i sex färger)

Desert.jpg

The Swede

*host* tycker jag känner igen den Bilden Swede *host* :camo:

Jag vet att det i alla fall finns ett hundratal öken-90 ute på förbandsprov.

(Jag dröjde lite med svaret för att få klart att det är öppen info.)

Däremot kan jag inte meddela vilka förband som har dem.

/Ulf

Har du sett hur uniformerna ser ut? Är de likadana som 90L fast med ökencammo?

Från en mycket undrande SoldF användare :tveka:

Jag vet att det i alla fall finns ett hundratal öken-90 ute på förbandsprov.

(Jag dröjde lite med svaret för att få klart att det är öppen info.)

Däremot kan jag inte meddela vilka förband som har dem.

/Ulf

Har du sett hur uniformerna ser ut? Är de likadana som 90L fast med ökencammo?

Från en mycket undrande SoldF användare :((

De som jag har sett är i princip identiska med FJS 02 men utan goretex.