Jump to content
Sign in to follow this  
Sir Vival

"Ak 5-grön" Ak 4

Recommended Posts

Är det fler än jag som har en grön Ak 4?!

Fick ut den 95 eller 96...

/Ulf

Har inte det själv, men har sett bilder på det. Ifall du söker på forumet så hittar du säkert ett par diskussioner om detta.

Har inte det själv, men har sett bilder på det. Ifall du söker på forumet så hittar du säkert ett par diskussioner om detta.

<OT>

Jag upplever forumets sökfunktion lite begränsad, för att uttrycka mig snällt...

Söker man med: grön Ak 4, så får man exeptionellt många träffar med "grön basker", varav flera helt utan Ak 4. (c:a 550 svar)

Om man använder: grön AND "Ak 4" så är resultatet det samma.

Men om man söker med: grön AND "Ak 4" NOT basker, så får man 1633 resultat och differansen mellan de olika sökningarna inehåller väldigt lite info just gröna Ak 4:or.

Slut, frågor! ;)

</OT>

Jag får 68 riktigt bra träffar om jag söker på: +ak4 +grön

Guest Dedicated

Jag anmäler mig! Jag har en grön AK4. Vapnet i sig är från -77 så nån form av REMO har den nog varit utsatt för! Den var kliniskt ren innan jag nu börjat "skita" ner den med skjutövningar, SIB, etc. Inte ett enda eldavbrott! Hittills.....

Jag får 68 riktigt bra träffar om jag söker på: +ak4 +grön

Grrr! Kanske en liten instruktion om söksyntax på söksidan vore på plats... ;)

Edited by Sir Vival

Jag anmäler mig! Jag har en grön AK4. Vapnet i sig är från -77 så nån form av REMO har den nog varit utsatt för! Den var kliniskt ren innan jag nu börjat "skita" ner den med skjutövningar, SIB, etc. Inte ett enda eldavbrott! Hittills.....

:angry: Skall bara tillägga att brossan älskar sin gröna :D

Plockade just ut en grön från -78. Helt säkert REMO. Delarna i den såg dock VÄLDIGT fräscha ut. Nya kanske... Får väl se hur den går vid nästa tillfälle...

/

R

Jag har oxå en grön. Efter att ha satt fast patronlägeslåset det första jag gjorde på min gamla gröna hoppades jag på att få ut en gammal sliten svart. Men neeeejdååå!!!!! :) Fick ut en exakt likadan grön. Tycker att de är så förbannat tröga i mekanismerna vid isärtagning.

Men jag gillar ju min gröna ;)

Ok får väl skaffa en taktisk golfbag med hgr hållare på sidan. :}

Och rutiga 90 byxor.

Det genomfördes tydligen försök på 90-talet med att lackera AK4 i samma nyans som Ak5 för att se om man kunde få några fördelar ur underhållssynpunkt.

Såvitt jag vet kommer de Ak4 som modifieras till Ak4B även lackeras gröna vilket verkar klokt ur just underhållssynpunkt.

Mindre att vårda :Malaj:

I modden Silent Heroes till BF1942 så finns en variant på AK4 kallad AK4K, den ska då ha en inskjutningsbar kolv á la MP5 Navy. Jag har aldrig hört talas om något sådant, är detta något som dom hittat på eller har det funnits en sådan version i det svenska försvaret? (Eller i utlandet för den delen också).

Lite info om modellen skulle vara kul om den funnits (vilka förband som hade den, årtal etc).

Det har funnits inskjutningsbart axelstöd till Ak4 på vapen som användes av bl a FJS. Orkar inte leta reda på mer info, men det finns på forumet i ett antal trådar.

Såvitt jag vet kommer de Ak4 som modifieras till Ak4B även lackeras gröna vilket verkar klokt ur just underhållssynpunkt.

Mindre att vårda  :baskerHV:

Det var nytt. Har aldrig hört något om det under utprovningarna. Källa?

Guest Dedicated
Det genomfördes tydligen försök på 90-talet med att lackera AK4 i samma nyans som Ak5 för att se om man kunde få några fördelar ur underhållssynpunkt.

På vilket vis skulle den gröna färgen vara att föredra framför den svarta i underhållshänsende? Färg som färg.....?????? De delar som blir mest skitiga är ju ändå varken svarta eller gröna......!

Ingen aning men jag gissar att det är lättare att hålla vapnets stomme ren om den är grönmålad än om den är blånerad/eloxerad eller vad den nu är på Ak4 original.

Den som uppfinner en beläggning som kan appliceras på de delar i Ak4 som blir skitigast typ patronläge så smutsen bara försvinner eller upplöses lär få något fint pris av alla brukare...

Den som uppfinner en beläggning som kan appliceras på de delar i Ak4 som blir skitigast typ patronläge så smutsen bara försvinner eller upplöses lär få något fint pris av alla brukare...

Kostnadsfråga. Men det finns ju flera beläggningar som skall funka bra för vapen delar med slitytor. NP3 skall var det bästa tydligen sen så går det ju att kroma delarna. Det skall också underlätta arbetet med att hålla slitdelarna rena.

Läger till en liten länk som ni kan klicka på om ni är en smula vetgiriga. Och det skall ni vara för kunskap är som alla vet ALDRIG tungt att bära på =)

http://www.gunshopinc.com/np3.htm

Edited by KattenJansson

Kostnadsfråga. Men det finns ju flera beläggningar som skall funka bra för vapen delar med slitytor. NP3 skall var det bästa tydligen sen så går det ju att kroma delarna. Det skall också underlätta arbetet med att hålla slitdelarna rena.

Läger till en liten länk som ni kan klicka på om ni är en smula vetgiriga. Och det skall ni vara för kunskap är som alla vet ALDRIG tungt att bära på =)

http://www.gunshopinc.com/np3.htm

Yes!

Någon som vet var man kan få NP3:at sina vapen?!

Mindre att vårda  :baskerHV:

min enkrona satsar jag på att det är betydligt billigare att måla ett vapen som är inne för remo, än att parkelisera om det!

Mindre att vårda  :camo:

Heter den ak4b?

Min kompch som jag träffade igår har varit vid HVSS i helgen och sett denna, den va svart, svart som synden... enligt en snubbe vid HVSS så skall dom börja leverera ut dem redan innan årsskifte, men det återstår ett problem..

hyllsfångare, den gammla passar inte, hyllsbufferten får inte plats så dom måpste utprova en helt ny variant...

Guest Dedicated
hyllsfångare, den gammla passar inte, hyllsbufferten får inte plats så dom måpste utprova en helt ny variant...

Å fasen?

Missuppfatta mig rätt Wittman, men detta bekymmer har tagits upp i snart sagt VARENDA tråd om AK4 och rödpunktsikte. Det är med andra ord ingen nyhet. Alls.

/Fyhr

Å fasen?

Missuppfatta mig rätt Wittman, men detta bekymmer har tagits upp i snart sagt VARENDA tråd om AK4 och rödpunktsikte. Det är med andra ord ingen nyhet. Alls.

/Fyhr

Det förstog jag nästan, när saker sker i FM så är problemen redan funna här innan teknikerna ens hinner titta på prylen :)

Ingen skada skedd... Undrar bara... varför man postar ett sånt inlägg? :wub:

Hur som haver så skall då bössan förbli svart. :lol:

Brorsan fick en ny, den va nymålad svart... skit fin:)

Ett stort vitt "R" på den...

Vänta nu, har man börjat måla Ak4 med svart färg?

Mindre att vårda  :)

Det finns några möjligheter till ditt inlägg.

1 - Du har inte den blekaste aning om vad du pratar om.

2 - Du ljuger och hittar på för att vara intressant.

3 - Du driver med oss.

Mindre att vårda  :D

Heter den ak4b?

Min kompch som jag träffade igår har varit vid HVSS i helgen och sett denna, den va svart, svart som synden... enligt en snubbe vid HVSS så skall dom börja leverera ut dem redan innan årsskifte, men det återstår ett problem..

hylsfångaren är inte ett problem längre se här!

AK4B

Hmmm, är det där funkis då? inte bara nån bild för att visa hur den kommer att seut med hylsfångare? Eftersom jag har hört från en min HV chef som hadde fått uppgifter från nån officer vid HVSS denna helg, där dom sa att dom ännu håller på att prova ut en hyllsfångare... den sitter där visst, men sitter det nån hyllsbuffert?

Dom hadde tom ak4 med rödpunkt där och visadade upp.

Visst kan det vara så att det är fixat, men skulle Hallandsgruppen få helt färdig Ak4 med rödpunkt innan HVSS? nja...

Edited by Wittman

På tal om gröna Ak4, eller?

Kolla länken så ser du att det inte sitter någon hylsbuffert men hylsfångaren är modifierad. Detta gick att läsa om på forumet för cirka ett halvår sedan så informationen finns här, flera gånger om.

Kolla denna tråd:

http://forum.SoldF.com/in...=0entry132621

Bara en vecka gammal.

Edited by 106

Det har funnits inskjutningsbart axelstöd till Ak4 på vapen som användes av bl a FJS. Orkar inte leta reda på mer info, men det finns på forumet i ett antal trådar.

Ni vet det säkert redan men norrmännen har modellen med infällbart axelstöd...