Jump to content

Forumens sanna verklighet


Kimster

Recommended Posts

  • Replies 436
  • Created
  • Last Reply
Dom ska skjutas från mellanlyskastare.

Tänk då på att du inte behöver använda skotträknaren på den skarpa kastaren eftersom lyskälla 60 är svagare laddad än 71mm lysgranat.

Det finns alltså ingen begränsning i hur många lyskälla 60 som får skjutas.

En fråga: går Lyskälla 60 att tempera på samma sätt som lysvinggranaten ?

 

Från säker källa kan i sammanhanget meddelas att man vid FFV just nu genomför försök med 8,4 cm lyskällegranat 60/03 (lyskgr 60/03) för granatgevär. Även här gäller att granaten har något svagare drivladdning än lysgranat m/82 vilket medför att problemen med kraftigt bakblås i kombination med otillräcklig elevering av eldröret inte uppstår. Om försöken faller väl ut avser man även utveckla en lyskgr som går att skjuta från stängda/trånga utrymmen.

Link to comment
Share on other sites

:):D:D

Dagens höjdpunkt! :dong:

Kan det bli mer OT samtidigt som det ju egentligen är extremt icke-OT? :(( Eller nåt.

Det är sånt här man ska ha Internet till. Min kunskap om glödlampor är nu ohyggligt stor. (Och ja, eftersom jag är civilist får jag kalla det glödlampa.)

För det är klart att allt som står på Internet är sant. Det vet jag för det har jag läst på Internet.

 

/Stuka

som har fått ont i magen av att skratta samt även ramlat av stolen och i samband med detta erhållit underliga blickar av sin moder som undrar vad hennes dotter pysslar med egentligen

Link to comment
Share on other sites

@SBP.

 

Det du har hittat är civila varianter av Lyskälla 60.

 

Den militära varianten får, som Fu Frippe påpekade inte visas på ett oskyddat forum på grund av vissa detaljer som är klassificerade som kvalificerat hemliga.

 

The Swede

*Din lyskälla i mörkret*

Link to comment
Share on other sites

@Fu Frippe

Reglerna kan jag ;) Eftersom jag hittade bilderna på det öppna internetet så förmodade jag att det var civila varianter (som ju oxå vår allsmäktige :clap: The Swede påpekade) som KANSKE hade likheter med Fm:s hemliga diton. Nu blir jag bara ännu mer förvirrad då jag inte "kopplar" om dessa HAR likheter med FM:s eller inte, då jag inte fick befatta mig FM:s lyskälla 60 under min vpl.... :=o:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har en fråga som rör glödlampor, och jag orkar inte söka så jag frågar här.

Jag rycker in 20050310 som Lys soldat.

En polare till mig som låg inne som Lysjägare på AMF3 i Arvidsjaur sa att vanliga lyssoldater inte får basker.

Stämmer det? Mönsnstringsförrättaren sa att vi skulle få det, och att Lyssoldaterna var mycket hårdare än lysjägarna, som dessutom är nedlagda.

Hur ligger det till egentligen?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fråga som rör glödlampor, och jag orkar inte söka så jag frågar här.

Jag rycker in 20050310 som Lys soldat.

En polare till mig som låg inne som Lysjägare på AMF3 i Arvidsjaur sa att vanliga lyssoldater inte får basker.

Stämmer det? Mönsnstringsförrättaren sa att vi skulle få det, och att Lyssoldaterna var mycket hårdare än lysjägarna, som dessutom är nedlagda.

Hur ligger det till egentligen?

Va!? Skulle lyssoldaterna vara hårdare än lysjägarna? Du måste ju vara kokt i skit. Lysjägarnas basker är för övrigt den tuffaste, mycket tuffare än lysbasjägarnas filtbit.

Har förresten hört att lysbasjägarna egentligen inte är riktiga lysjägare. De har vissa lysuppgifter men klassas inte som riktiga lysjägare. Deras lysbaskerprov skulle, enligt säker källa, bara bestå av inte alls särskilt jobbigt glödlampsbytande en alltför kort tid. Själv fick man ju byta lampor ca 26 timmar i sträck utan paus...

:lol:

 

Edit: Nej förresten, lysbaskerprovet var visst i 53 timmar istället. Tänk vad man glömmer snabbt...

Link to comment
Share on other sites

Vikström: Nej, det behövs inga jägare för att byta lampan. Lysjägarna är till för att spåra upp de ställen där det behöver bytas för att sedan skydda lysbytesmalajernas insats.

 

Precis som i övriga fm: Flygbasjägarna finns till för att jaga rätt på lämpliga flygbaser eftersom politikerna lagt ner de flesta befintliga.

Kustjägarna finns till för att leta rätt på kusten så att amf kan landstiga...

 

Öh.............

Link to comment
Share on other sites

Enligt senaste rykten kommer lysfunktionen att ombildas till en enhet som kan göra snabb-insatser där det behövs mest.

 

Det kommer enligt försvarsdepartementets order att bli ett högprioriterat förband med toppmodern utrustning på alla punkter, från basker till fordon. Och allt detta kommer enligt ordern att inte kosta någonting alls. Tvärtom så har det beslutats att förbandet skall spara in 45 miljoner nästa år.

 

Enligt säkra källor kommer förbandet ha sin bas på HKV i Stockholm, för där har försvarsdepartementet märkt att det finns tomma lokaler. (Lokalerna är förövrigt snart tomma för att sagda departement märkte att det fanns tomma lokaler på f-16 och beslutade att flytta dit HKV personalen.)

Link to comment
Share on other sites

Lyskällsjägare? (som ju är den korrekta benämningen, eller belysningen, som de skämtsamt brukar säga..) Jag säger bara: BAH! :Malaj::((

 

När jag gjorde lumpen bytte vi lyskällor själva, utan utbildning, utan skyddsutrustning såsom handskar, lampskärmar och lysskyddsställ! Dessutom gjorde vi det i totalt mörker! Det var tufft! :camo:

 

Dagens ungdom hade inte klarat en enda mörk dag på 1990 - talet! Dessutom hade vi mest lysväv och den tog de väck för att dagens klena pubertetsarsel får "cancer" av den!! Infanteriet behöver inga lysmalajer eller jägare, vi kan lysa själva! (Kan det bero på väven...?? Hmm??) :D

 

De enda ljushuvuden vi hade var skärmpionjärerna, med sina strålkastare, det var "lyskällor" det!! B)

Link to comment
Share on other sites

Men har inte skärmpionjärerna utgått??

 

strålkastare är ju ett vapen som ger onödigt lidande hos hmm "klienten" och är därmed förbjudet enligt nån slags konvention som begränsar användandet av sådana vapen. Eller har jag fel?? Eller jag kanske tänker på lysrörsminorna??

Link to comment
Share on other sites

@Span-Eliasson: Läs igen! Jag skrev "hade", inte har! Läste du mitt inlägg i skenet av en Lyskälla 60M eller? ;)

 

Strålkastare utgick i mitten av 1990 - talet, då det framkommit så många effektiva motmedel. Jag har egen erfarenhet av detta, då jag själv har importerat sådana av märket Ray-Ban. B)

 

Lysrörsminor har utgått, men mest på grund av de grymma glimtändarna. Nu får man bara använda dessa som "försvarsbelysning", inte fjärrtända eller koppla till timer.

Link to comment
Share on other sites

nope det var  lyskälla M/ä som utgått numera B)

 

 

men klagade inte Ljuspliktsnytt över Lysrörsminorna eller hur var det??

Så var det, det var nämligen så att att man hade särskilda lysrörsminsputsmalajer (ljushuvudjägare) som putsade rören för högsta lyskraft vid användning, och detta befanns vara gråjobb.

 

Men man har numera civilanställd personal som sköter detta.

Link to comment
Share on other sites

När jag låg inne hade vi bara Lyskälla 59.. vi hade blivit lovade Lyskälla 60 och dom hade ett par av dessa på förådet, men vi fick inga...

Dock fick vi alldeles innan muck se en förevisning (video) av Lyskälla 60, en riktig höjdpunkt...ett par killar blev så till sig att dom bestämde sig för att mönstra om, eftersom det var bestämt att nästa årskull skulle få ut Lyskälla 60...

 

Lyckades förövrigt fånga ett par Lyskälla 60 på bild alldeles innan högvakten i almnäs..

Det var någon höjdare som hade sådana... bilderna är tagna genom en smutsig fönsterruta, så det är lite otydliga... men helt klart sevärda.

Har tyvär ingen möjlighet att lägga upp bilderna här..(bilderna är stooora, runt 0,1 Kb styck ).. Någon med FTP kanske kan hjälpa mig...

Link to comment
Share on other sites

Strålkastare utgick i mitten av 1990 - talet, då det framkommit så många effektiva motmedel. Jag har egen erfarenhet av detta, då jag själv har importerat sådana av märket Ray-Ban.  B)

Jo det var nog bra att du skaffade egna grejor, Försvarets grejor är inte alltid bäst.

 

En Ljuskälla 60 avger cirka 30 Candela vid användning i fred ( vad den kunde ge i ofred fick vi inte veta). Då Försvarets skyddsutrustning endast klarar av 35 Candela, och man kan nog gissa sig till att Lyskälla 60 ger mer än 35 Candela i ofred, så är utrustningen under all kritik vid tider för ofred.

 

Har själv ett par Ray-Bans liggande för att använda då tiden kommer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...