Jump to content

AK4B på förband???


Maverick

Recommended Posts

Att ha fått ett demoex kan väl knappast vara samma sak som att förbandet har vapnet oragnisatoriskt...

det står ju iofs i tråden att det finns på ett förband och det är väl sant.

någon som vet hur pass dom löst buffertfrågan?

Link to comment
Share on other sites

Tja tittar man på bilderna så ser man rätt så snart att buffertfrågan är löst. Man har helt sonika tagit bort den. Samt at jag fått den info ifrån min MDgrp.

 

rodpunkt_1.jpg

Problemet har inte varit bufferten i sig, utan den öppning som blir på hylsfångaren utan bufferten. Man har varit orolig för att hylsor skulle kunna fara ut i ansiktet på skytten under eldgivning. Därav kravet på skyddsglasögon under utprovningen.

 

Så frågan är: har man nu kommit fram till att hylsor inte kan komma ut den vägen, eller sitter det nån täckplåt över hålet på de färdiga vapnen?

Link to comment
Share on other sites

Löjligt, det kommer inte ut några hylsor den vägen.

 

Jag har sökt med ljus och lykta efter info om varför hylsfångaren finns kvar. Hitills har ingen kunnat svara på det, dvs ingen vet varför den är kvar. Jag jobbar vidare dock.

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

Jag har sökt med ljus och lykta efter info om varför hylsfångaren finns kvar. Hitills har ingen kunnat svara på det, dvs ingen vet varför den är kvar. Jag jobbar vidare dock.

Enligt hörsägen har man det för att ak4 är ett halvreglerat vapen och teoretiskt kan vapnet öppna trots att inte kulan lämnat pipan = skytten mår annorlunda, men hylspåsen på riktas ev. skrot neråt.

 

Som sagt, hörsägen...

Link to comment
Share on other sites

Kommer det att vara möjligt att montera av siktet vid vård och dylikt? Skall siktet sitta på när man går Högvakt? En del HV-förband brukar delta i skyttetävlingar med våra grannländer. Hur ska man gå tillväga regelmässigt om vi har rödpunktsikte och dom har fasta riktmedel? Man kanske måste ha speciella tävlingsvapen? :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har sökt med ljus och lykta efter info om varför hylsfångaren finns kvar. Hitills har ingen kunnat svara på det, dvs ingen vet varför den är kvar. Jag jobbar vidare dock.

Enligt hörsägen har man det för att ak4 är ett halvreglerat vapen och teoretiskt kan vapnet öppna trots att inte kulan lämnat pipan = skytten mår annorlunda, men hylspåsen på riktas ev. skrot neråt.

 

Som sagt, hörsägen...

Öhh, finns inte hylsfångarn till för att fånga hylsor som inte skall ligga kvar på marken. :D

Link to comment
Share on other sites

Kommer det att vara möjligt att montera av siktet vid vård och dylikt? Skall siktet sitta på när man går Högvakt? En del HV-förband brukar delta i skyttetävlingar med våra grannländer. Hur ska man gå tillväga regelmässigt om vi har rödpunktsikte och dom har fasta riktmedel? Man kanske måste ha speciella tävlingsvapen?  :huh:

 

Siktet går att ta av med hjälp av en fast nyckel, skiftnyckel motsvarande. Den sitter med 2 skruv. :)

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

Löjligt, det kommer inte ut några hylsor den vägen.

 

Jag har sökt med ljus och lykta efter info om varför hylsfångaren finns kvar. Hitills har ingen kunnat svara på det, dvs ingen vet varför den är kvar. Jag jobbar vidare dock.

Löjligt eller inte, det var vad som kom fram under utprovningen.

 

Hylsfångaren kom till från början för att skydda skytten vid hylsutkast. Antar att det bakomliggande erfarenherterna var från K-pisten där hylssprängning kunde skicka plitter mot skyttens ansikte.

 

Numera är det mest miljöhänsyn som ligger bakom.

 

Det lär nog inte dröja länge innan det kommer hylsfångare till Ak5.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sökt med ljus och lykta efter info om varför hylsfångaren finns kvar. Hitills har ingen kunnat svara på det, dvs ingen vet varför den är kvar. Jag jobbar vidare dock.

Då kommer jag med samma svar jag brukar. Citat från tråden Hylsbuffert:

 

"Förklaringen till att man har hylsbuffert och hylsfångare på ak4 men inte på ak 5 ligger inte bara i återanvändning av hylsor eller att ak5ans konstruktion gör det svårare med hylsfångare.

Det finns ett skäl till och det är ett säkerhetsskäl. Ak4 är som många säkert vet ett vapen som fungerar enligt prinsipen halvreglat slutstycke. Utdragningen är mycket våldsam på halvreglerade vapen i gevärskalibrar och det är därför avlastningsspåren finns överhuvudtaget. Om inte de fanns där och underlättade utdragningen skulle inte hylsans fläns hålla för den stora kraften från utdragaren. Doch är kraften från utdragaren på hylsflänsen så stor att det slits loss mässingsflisor från den. Dessa mässingsflisor KAN hamna i skyttens ögon, även om det inte är särskilt troligt. Om man använder hylsfångare är det däremot omöjligt att ens säkerhetsinspektionen ska tycka att det är ett problem. Därför får man inte annat än undantagsvis skjuta med ak4 utan hylsfångare.

Säkerhetsinspektionen lär inte medge ett generellt beslutande om användning (BOA) på ak4B innan hylsfångarfrågan är löst."

 

Det är uppenbart att Nifelhel antingen inte läser vad andra skriver eller inte tror på det.

Link to comment
Share on other sites

Kommer det att vara möjligt att montera av siktet vid vård och dylikt? Skall siktet sitta på när man går Högvakt? En del HV-förband brukar delta i skyttetävlingar med våra grannländer. Hur ska man gå tillväga regelmässigt om vi har rödpunktsikte och dom har fasta riktmedel? Man kanske måste ha speciella tävlingsvapen?  :)

Om du syftar på Svensk-Norska mästerskapen så spelar det ingen roll om vi kommer med rödpunktsikten. Vi får dyngstryk ändå.

Normännen ställer ju upp med avlönade tävlingsskyttar, halvproffs.

Vi behöver all hjälp vi kan få. :huh:

 

För övrigt gick det bra för vårat lag och ruskigt bra för mej själv vid helgens uttagning till Svensk-Norska. :)

Nästa år skall vi försöka ge dom en riktig match.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Intresant det där med mässingsflisor. Dock lite OT...

När jag var nere i Kosovo 2002 förundrades vi alla varför det var så mycket mässingsflisor i våra Ak5:or. Kan inte minnas att jag hade det under GU 1996, inte de andra killarna heller. Men nu låg det små "guldkorn" överallt i hela mekanismen som man fick blåsa ur med tryckluft efter varje skjutning. Förstod aldrig varför.

 

Det som slår mig nu är att det borde vara ammunitionen, dvs 1996 fanns ju inte den miljövänliga stålkule projektilen, som vi nu brukar. Någon annan skillnad kan jag inte se. Några flisor i Ak4 har jag aldrig sett. Så uppenbarligen tolereras flisor i Ak5, men inte i Ak4.

 

Hylsfångare till Ak5 har hafts på försök hos Stadsskytte på Livgardet då hylsor kan skada bilar och annat ömtåligt i staden. Finns nån bild på nätet på det.

 

Hur kommer det sig att norrmännen kan använda sina Ak4...G3:or utan hylsfångare? De kanske har starkare hornhinnor eller nåt.

Och är inte mekanismen densamma på Mp5? Har ni sett svenska polisen med hylsfångare på Mp5?

 

g3_razorback.jpg

Svensk soldat provskjuter norsk G3 i Kosovo.

Foto: ©2002 David Andersson

Link to comment
Share on other sites

Resten av världen användare av G3 kan använda dem utan hylsfångare, men i Sverige har vi som sagt en Säkerhetsinspektion.

Om problemet i verkligheten är litet/obefintligt med G3 är det helt okänt med mp5. Den klenare kalibern gör att kraften mellan utkastare och hylsa inte blir så stor när hylsan möter utkastaren.

Link to comment
Share on other sites

Så uppenbarligen tolereras flisor i Ak5, men inte i Ak4.

SCHHH!!!

 

Dom har bara inte kommit på det än! Tänk på att :) antagligen läser! Du har nog fått en snöboll i rullning som slutar med att alla beväringar oxå kommer att få en förhatlig hylsfångare! :D

Link to comment
Share on other sites

Kommer det att vara möjligt att montera av siktet vid vård och dylikt? Skall siktet sitta på när man går Högvakt? En del HV-förband brukar delta i skyttetävlingar med våra grannländer. Hur ska man gå tillväga regelmässigt om vi har rödpunktsikte och dom har fasta riktmedel? Man kanske måste ha speciella tävlingsvapen?  :)

 

Siktet går att ta av med hjälp av en fast nyckel, skiftnyckel motsvarande. Den sitter med 2 skruv. :)

Det lär ju inte hjälpa att ta bort siktet.

Blir liksom lite svårt att sikta när dom tagit bort ordinarie sikte.

Men det är ju mer sport att träffa då. :ak:

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig sett några mässingsflisor i AK4 men AK5 sliter rutinmässigt av en liten flisa på hylsorna.

Däremot så har jag fått hela hylsor i ansiktet från "kolegor" som har tyckt att det är onödigt att använda hyllsfångare. Detta är jävligt obehaligt när de missar ögat med ngn centimeter och är kännbart varma.....

F.Ö. så har Hallandsgruppen nu fått en AK4B att visa upp och testa lite. Jag hoppas jag ska kunna få tillfälle att låna ner den till skjutbanan en sväng. (Hörde dock något om att ett patronlägeslås och denna ak.....)

Link to comment
Share on other sites

Kommer det att vara möjligt att montera av siktet vid vård och dylikt? Skall siktet sitta på när man går Högvakt? En del HV-förband brukar delta i skyttetävlingar med våra grannländer. Hur ska man gå tillväga regelmässigt om vi har rödpunktsikte och dom har fasta riktmedel? Man kanske måste ha speciella tävlingsvapen?  :)

 

Siktet går att ta av med hjälp av en fast nyckel, skiftnyckel motsvarande. Den sitter med 2 skruv. :)

Det lär ju inte hjälpa att ta bort siktet.

Blir liksom lite svårt att sikta när dom tagit bort ordinarie sikte.

Men det är ju mer sport att träffa då. :ak:

Det vet jag väl.... Bara tala om hur man tog bort rödpunktssiktet ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har sökt med ljus och lykta efter info om varför hylsfångaren finns kvar. Hitills har ingen kunnat svara på det, dvs ingen vet varför den är kvar. Jag jobbar vidare dock.

Då kommer jag med samma svar jag brukar. Citat från tråden Hylsbuffert:

 

"Förklaringen till att man har hylsbuffert och hylsfångare på ak4 men inte på ak 5 ligger inte bara i återanvändning av hylsor eller att ak5ans konstruktion gör det svårare med hylsfångare.

Det finns ett skäl till och det är ett säkerhetsskäl. Ak4 är som många säkert vet ett vapen som fungerar enligt prinsipen halvreglat slutstycke. Utdragningen är mycket våldsam på halvreglerade vapen i gevärskalibrar och det är därför avlastningsspåren finns överhuvudtaget. Om inte de fanns där och underlättade utdragningen skulle inte hylsans fläns hålla för den stora kraften från utdragaren. Doch är kraften från utdragaren på hylsflänsen så stor att det slits loss mässingsflisor från den. Dessa mässingsflisor KAN hamna i skyttens ögon, även om det inte är särskilt troligt. Om man använder hylsfångare är det däremot omöjligt att ens säkerhetsinspektionen ska tycka att det är ett problem. Därför får man inte annat än undantagsvis skjuta med ak4 utan hylsfångare.

Säkerhetsinspektionen lär inte medge ett generellt beslutande om användning (BOA) på ak4B innan hylsfångarfrågan är löst."

 

Det är uppenbart att Nifelhel antingen inte läser vad andra skriver eller inte tror på det.

Mmm och man "kan" få pipsprängning oxå. Men inte har vi vapnet uppspänt i en skottstol för det. Mot eventuella mässingsflis, så kan man göra som resten av världens sportskyttar använd SKYDDSGLASÖGON!!!

Och som Svensk påpeka, det är ju ingen annan i världen som har hylsfångare osv. Polisen har inte hylsfångare etc på varken mp5 eller på g53. Är poliser mer tåliga än personal inom FM?

 

Jag kan inte erinra mig att ha sett några större kvantiter av mässingflisor i ak4, möjligtvis någon enstaka.

Däremot hittar jag väldigt ofta mässingsflis i pistoler, tex Glock 17(p88), samtliga Sig Sauer modeller osv. Men det sitter ingen hylsfångare på dem, fast dem då torde vara i större behov av en hylsfångare.

Undrar när det kommer en hylsfångare till P88??? :huh:

 

 

 

 

Ang sista meningen: Bara för att någon skriver en sak, är det inte nödvändigtvis rätt för det. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte mer om hylsfångare än någon annan och tycker att skyddsglasögon är utmärkt att använda vid skytte.

 

De som bestämmer i ärendet är SÄKERHETSINSPEKTIONEN och de har en annan uppfattning än kanske de flesta av oss angående hylsfångarens nödvändighet.

 

Användare som inte styrs av SäkI kan glatt använda G3, hk53, mp5, glock och allt möjligt annat utan hylsfångare utan att det blir några problem precis på samma sätt som de flesta människor aldrig använder följebåt eller rekognocerar vattendjupet när det tar ett dopp i närmsta insjö. Det går även utmärkt att framföra de flesta civila fordon utan att göra tillsyn före körning.

Inom FM är det dock säkerhetsinspektionen som fastställer en mängd bestämmelse för verksamheten. Dessa bestämmelser kan verka stelbenta, ogenomtänkta och rent dumma men de finns oftast där av en anledning.

Det är säkerhetsinspektionen som bestämt att pipsprängning visserligen kan ske men att det är så osannolikt att vapnet inte behöver avfyras från skottstol på samma sätt som de bestämt att risken för flisor i ögonen är tillräckligt stor för att ak4 i allmänhet ska användas tillsammans med hylsfångare. De utför givetvis även en bedömning av om den ökade säkerheten står i proportion till den minskade realismen i övningar, irrititationen hos en del hv-män osv.

 

 

Bara för att Nifelhel skriver en sak, är det inte nödvändigtvis rätt för det :baskerPa::((:dong:

Link to comment
Share on other sites

rekognocerar vattendjupet när det tar ett dopp i närmsta insjö. Det går även utmärkt att framföra de flesta civila fordon utan att göra tillsyn före körning.

Inte? Vad är det för slarviga människor...

 

Bara för att Nifelhel skriver en sak, är det inte nödvändigtvis rätt för det

Aj, där föll hela min världsbild sönder och samman...

 

Nej, en seriös fråga:

Hur ofta ses Säkerhetsinstruktionerna över? Jag tänker mig att man helt enkelt bestämmer att man antingen använder hylsfångare eller skyddsglasögon o.s.v. SÄKI är ju trots allt instruktioner skrivna av människor och inte guds egna ord!

Link to comment
Share on other sites

Hur ofta ses Säkerhetsinstruktionerna över? Jag tänker mig att man helt enkelt bestämmer att man antingen använder hylsfångare eller skyddsglasögon o.s.v. SÄKI är ju trots allt instruktioner skrivna av människor och inte guds egna ord!

Hela SäkI-serien byts ut var fjärde år. Varje år kommer det uppdateringar som klistras in i de gamla böckerna.

 

Just nu gäller SäkI 2000 ändringsomgång 4. Alltså kommer det helt nya böcker nästa år. Antagligen kommer de även byta färg på dem, nuvarande är röda och SäkI 1996 var blå.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...