Jump to content

Vad krävs för MHS?

Recommended Posts

Guest super Matrosen

kolla på www.mil.se där finns det länkar.

Annars så kan jag säga att det är bas krav på betyg från gymnasiet..typ bara A och B kurser som behövs läsas..om du nu inte ska bli teknisk officer för där tror jag det krävs matte c samt kemi a och b eller någe liknande.

Sedan ska du ha gott omdöme från din vpl. Du måste ha gjort lumpen i minst 10 månader..Du behöver dock inte ligga som befäl utan det räcker att du ligger 10 månader för att ha rätt att söka till mhs.

Guest Holger3D

Det var ett väldans tjat från armén om att man ska bli teknisk officer. Är det något att satsa på eller är "vanlig" officer bättre.

Guest super Matrosen

Inget är bättre än det andra. Handlar bara lite om vad man tycker är intressant.Vill man syssla mycket med tekniska prylar inom FM så bör man ju bli teknisk officer. Annars ska man nog inte välja det. Att dom gör reklam för det kan ju bero på att dom behöver mer folk.

nja tekn off blir det inget med. inte med mina fysik kemi och matte betyg. men "vanlig" off ska nog inte vara något större problem. kanske ett eller två grund ämmnen som ska läsas upp först. hade förresten en 6.a på inskrivnings testet. psykologen fattade inget av mina betyg, de stämde inte med mitt res på testet.

är det förresten någon som har bra muskel och konditions övnigar att erbjuda före inryck, det ska hälst gå tt träna själv. de bör då vara roliga och motiverande.

Guest super Matrosen

Dina betyg i skolan har ju egentligen inget med inskrivninsprovet att göra. Pallar man inte plugga får man inte så höga betyg men man behöver ju inte vara dum i bollen för det:)

Vad ska du ligga inne som?

Träning är inte motiverande om man inte känner sig motiverad att träna. Mitt råd är att dra till gymet.Lättast och effektivast att träna. Iofs kan du alltid träna hemma med enkla övningar men det är inte lika effektivt.

Enkla övningar du kan göra är många...finns tex många olika varianter på magövningar. Armhävningar kan du ju alltid köra med. Att göra upp hopp tränar benen bra mot mjölksyran. Men som sagt bäst övning får du ändå på gymmet.

ja jag blev ju inte det jag hade hoppats men det käns bra ändå. jag blev Bplsold på A9 (artreg). jag hade hoppats på någon sorts skyttesold men jag var tydligen för klen (en 3.a i styrka e inget att skryta över). dessutom ville inte psykologen att jag skull bli GB eller liknande med motiveringen att jag var " självmordsbenägen pga mobbing". va fan jag tänker väl inte missa allt det roliga inom vår kära försvarsmakt (förutom Marinen) genom att ta livet av mig. Nä det jobbet får Ivan eller vem jag nu ska slåss mot sköta (med visst motstånd från min sida).

Guest super Matrosen

haha psykologen ska man passa sig för..saker som mobbing ska man aldrig nämna under mönstring hehe..jaja gjort är gjort.

Se bara till att hålla dig framme i lumpen o visa befälen att du är duktig och mogen.

för h*lvete. Jag e FBU/ungdom jag har lärt mig en hel del ledarskap. (tänker dock inte nämna detta under vpl) så jag ska ha en bra tjänst när jag rycker in. det placerar mig ju ändå där de tycker jag passar. och kan man lite innan kan ju inte det vara en nackdel. (sålänge man inte nämner något).

Nu var det fritt raljerande här och jag har inte sett klartecken på raljonsfrihet.

Att mörka någonting om du vill bli officer håller inte.

Det största kravet för antagning är att dina befäl ska tycka att du är lämplig.

Mitt tips är att du/ni söker en krävande tjänst och ger 110%. Visa engagemang och ansvarskänsla. Visa att ni skulle kunna vara rätt person att anta för era plutonsbefäl lär inte rekommendera någon de inte själva skulle vilja ha som kollega framgent.

Formella kraven varier beroende på sökt förband avseende skolbetyg. Se valfri hemsida typ www.rekryc.mil.se motsv.

Slut.

Jag håller med Anders.

Att berätta att man är med i någon frivillig org. ger bara positiva signaler hos befälen.

Kan för övrigt berätta att när jag låg inne vid IB2 i Kristinehamn (10 mån PV-Robot) 94/95 så blev en kille förflyttad från att vara skyttesoldat (7,5 mån) till att bli GB. Han hade då ryckt in 2,5 mån EFTER GB + att han var gjorde sin GSU innan han blev förflyttad.

det var konstigt. alla jag har talat med har sagt motsatsen. att man ska hålla käften om sådant och visa att man kan istället. de påstår att det är stor risk att man blir utpekad som Bessewisser. men det är klart de kan ha fel.

The Shadow.

Du ska naturligtvis inte gå runt och säga "det här kan jag redan för jag har minsann varit med i Hv/FBU".

Visa att du kan genom att göra övningar etc. på ett bra sätt.

Dina befäl märker rätt snabbt om du varit med i Hv/FBU.

Hål en låg profil så går allt bra.

The Swede

BLÅGUL

det var precis det jag hade i tanke. Handling framför snack. ska visa att jag kan en del ledarskap. jag vet också att jag ALDRIG ska rätta om jag tycker att befälen gör något krångligare än det behöver vara.

Nä, det kan vara dumt.

Under vår GSU så skulle våra KB-elever lära oss hur man satte upp tält.

Min vana trogen kunde jag inte hålla käften när dom gjorde fel varvid vår plutonchef beordrade mig att leda den fortsatta utbildningen i förläggningstjänst.

KB-eleverna var inte alltför glada på mig efter det. :)

The Swede

BLÅGUL

kan tänka mig det. jag skulle heller inte vara glad. jag har dessutom rättat en Fänrik i skåne (aldrig mera Revinge!) som inte visste hur man gjorde patron ur på Ak4. dessutom så var hela den övn så dåligt planerad (bla så fanns ingen säkerhet) vilket gjorde att vi ignorerade befälen och gjorde som vi lärt oss.