Jump to content
Sign in to follow this  
Vargbroder

Leica Vector och G117

Recommended Posts

Jag var på K3 i helgen. Där fick jag bl.a nöjet att klämma lite på och använda ny optisk mtrl.

Leica Vector - Laseravståndsinstrument med kikare och kompass:

Instrumentet är klätt i ett stötskyddande lager gummi, väger 1,6kg, och är och vattentätt (flyter på vatten, men är dränkbar, djup okänt).

Det går att manövrera AIn, handhållen, men en trefot finns för mätningar på långa avstånd

Kikaren är stereoskopisk och all information presenteras för soldaten i direkt i synfältet i ett menysystem som navigeras med instrumentets enda två knappar. Förstoringsgraden har jag tyvärr ingen data på.

Lasern är av klass 1 och är svårupptäckt med bildförstärkare. Objekt på ett avstånd mellan 5m - 10km kan mätas.

Instrumentet ger följande data: Avstånd (till målet och horisontellt till målet), bäring, vertikal vinkel till målet och höjdskillnad till målet. Man kan även mäta det relativa avståndet mellan två objekt genom att peka på objekten ett i taget.

Kompassen är magnetisk/digital och okänslig för tiltning i +-35 grader både horisontellt och vertikalt. Kompassen måste kalibreras för användning.

Instrumentet drivs av ett 6-volts lithium-batteri som ger tillräcklig kraft för ca 3000 mätningar.

Det går att koppla till en GPS och presentera målkoordinaterna i GPSen. Det går även att få ut data ur AIn till t.ex en dator, eller eldledningsenhet.

Enligt uppgift kostar en enhet ca 500.000:- Mer info finns hos vectronix

Bildförstärkare G117:

Icke-förstorande bildförstärkare gen 3. lätt, kompakt bildförstärkare för ett öga. Den kan användas i både passivt läge och med IR-lampa.

Hjälmfästet är mycket genomtänkt och är försett med en magnetbrytare som stänger av enheten när den fälls upp. Det finns även ett fäste för användande utan hjälm. Det är relativt bekvämt, men det går inte att fälla upp enheten som på hjälmfästet, utan man måste vrida det åt sidan.

Det finns även en ficka med fäste för stridsväst2000 att förvara enheten i.

Drifttiden är ca 20h på ett vanligt 1.5v batteri. En enhet kostar enligt uppgift ca 200.000:- Innom LBB utrustas nu samtliga soldater med denna bildförstärkare.

Edited by Vargbroder

Guest Dedicated

Säkert ypperligt fina prylar men så fruktansvärt DYRT! Hur många soldater i LBB är det frågan om? Behövs ju nästan skrota minst ett par regementen för att finansiera detta ju.......

Finns ju alternativ till AI från leica som når 6 km med gps för en kostnad av två tiondelar.

Och billigare blir det...

Sedan blir det ännu billigare om man köper tusen stycken, och ännu billigare om man köper fem.

Fan jag tror jag nämnt detta ypperliga instrument i en tidigare tråd om Rb17.

AAAAAAAAAAAAAAAAARGH fan va kåt jag blir på hjälmmonterade goggles, man blev ju galen på de vi hade med den jefla hannibal lector masken till.

kan meddela att så vitt jag vet så kostar INTE en leica vector IV 500.000!!!

värmekameror ligger i den prisklassen...

Avstånds Instrument tror jag!

Of course!! :camo:

Nää dax att vila upp hjärnan

Annars var det stort "vill ha" på prylarna, men å andra sidan, vilka prylar är INTE det?

Enligt uppgift kostar en enhet ca 500.000:- Mer info finns hos vectronix

Har kontrollerar prisuppgiften direkt med Leica Geosystems, har en kontakt där. Beroende på modell och utförande av Leica Vector finns den från 30-70.000:-. Den används av "vissa specialförband" inom försvarsmaken idag.

Förstoringsgraden 7-8x50.

Edit: Företagsnamnet

Edited by isa

Bild på Gn 117 är en som varit uppe tidigare, mp som skjuter pistol med Taiga ställ och Gn 117 på huvudet. Bildförstärkarna är inköpta till internationella insatser (främst IA03) men utlånade till GU-förband tillsvidare(främst Armén, och främst K3 ochK4)!

@NDR

om du kan gräva upp dom där bilderna så är i alla fall jag tacksam!

200'000kr för en NVG monogoggle?!?!?!?! Vilket överpris!!!

Vet enheter(både inom FM och polisen) som har köpt in denna

pvs14lg.gifwww.ITTNV.com.

Den kostar runt 40'000kr, och den är mil-spec. Så jag har svårt att se att FM skulle ge 160'000kr mer för nåt likvärdigt.

Följande bild finns på K3´s hemsida.

bdag03gogg.jpg

"I soldaternas utrustning ingår bl a nya mono-goggles (bildförstärkare)"

Någon som har info? Är det fråga om utprovning eller?

Enligt uppgift från min Plutch så kostar GN 117 60.000 - 70.000:- alltså INTE i närheten av de fantasibelopp som det talats om här.

Det är inte bara LBB utan även Div.Und som utrustats med dessa och det är inget lån utan något som K3 köpt in till oss.

Guest marre

Det ser inte ut att vara AN/PVS14. Huvudfästet samt armadaptern som följer med AN/PVS14 är inte likadan som den på bilderna. Även hjälmfästet verkar vara annorlunda. Har själv ett set AN/PVS7B med både huvud och hjälmfäste som jag sitter och jämför med.

Det är en brittiska tillverkare. Tyvärr har jag ingen instruktionsbok tillgänglig ännu. Men den är på g.