Jump to content

Svensk i Rangers?

Guest Lindman

Recommended Posts

Guest Lindman

Hur går man tillväga för att få göra Rangers utb.?

Kan man göra den med enbart svensk medborgarskap?

Hur lång är utbildningen?

Antar att "LRRP" är insatt i det hela!  ;)

Oj. Här kan jag skriva en C-uppsats.

Det tänker jag inte göra.

Gå med i US army: Borde nu ha infört krav på Am medborgarskap(vilket jag har). Airborne/Ranger kräver Am medborgarskap för tjänstgöring inom bataljonerna.

Om man tänker tjänstgöra inom en Ranger enhet och inte bara åka dit för att gå RangerS(som svenska yoff bla gör) måste man först genomgå en annan uttagning/utbildning: Airborne, den är enligt mig jävligt jobbig om man som jag var då jag gjorde den, okunnig om hur US army funkar/tränas.

Efter denna skola är genomförd med godkänt resultat (Airborne båge och diplom). Väntar RangerS för den som vill.

RangerS är ungefär 2,5månader lång och inte särskilt romantisk.

Man bör inte blanda ihop Ranger och Rangerschool alltför mycket. Rangerschool är delvis utbildning delvis uttagning, så att alla skall ligga på en hyfsat lika utb nivå. SEDAN börjar utbildningen på nån av de tre bataljonerna.

Sedan kan man söka till en uttagning till efter ett halvår på nån bataljon: LRS/LRRP.

Sen är man hemma.

Guest Lindman

Hur svårt är det för en svensk att skaffa ett amerikanskt medborgarskap?

Hur lång tid skriver man på för om man vill tjänstgöra i en av Ranger enheterna?

Vad är LRS? LRRP är väl Long range reacon patrol?

Har de förtest modell KJ och FJS?

Medborgarskap? Ragga upp en amerikanska och gift dig.

En Tour of duty varierar inom Ranger numer, flesta skriver på för två-tre år. Kan bli kickad om du inte håller måttet. Ligger du på LRRP tex så får du från den dagen du skriver på inte nyttja alkohol eller tobak, överhuvudtaget.

LRS är det "moderna" LRRP, samma sak. Står för Long Range Surveillance.

LRRP Har ett förtest.......

Fan där rök mina drömmar om RangerS, inget snus = ingen RangerS.....*ironi*

Personligen anser jag det lite väl totalitärt att bestämma över individers fritid i den utsträckningen....men det finns säkert anledningar....

Vad gäller medborgarskap är jag ej spiksäker, men efter 11sept så pratades det mycket om att sk Green Cards ej skulle gälla som antagnings krav. Detta för att det skulle bli svårare för Talibaner att genomföra nåt dumt, nåt sånt.

Inträdelseprovet till LRRP är det skummaste jag gjort i hela mitt liv, det var min beskrivning till det.

Det finns många anledningar till LRRPs inställning till alkohol och tobak. Östyskarnas och Nordvietnamesernas spårhundar lyckades sniffa upp LRRPs ett antla gånger pga att de kände tobaklukt. Tester har visat att en vältrimmad vovve känner tuggtobak på upp till 1400 meter.

Alkohol förklarar sig självt, men har en sorgsen bakgrund för  LRRPs. Då en patrull slogs ut då deras understödspatrull redan var insatt någon annanstans och reserven var aspackade. Sedan den dagen är LRRP totalister.

absolut inte! nämn ett svenskt befäl som snusar!  

Svar : Samtliga! nåja, nästan

vet inte varför men mitt intryck är att andelen snusare bland Yoff/Roff är högre än i andra yrkesgrupper. Undra vad det kan bero på...

LRRP: självklart förstår jag nackdelarna med tobak & alkohol i fält men jag syftade på fritiden, eller ni kanske inte har fritid i LRRP?  :)

Tror inte Green card är tillfälligt. Det ger dig tillstånd till uppehälle och arbetstillståndi USA. Tänker inte försöka förklara det mer då jag är mycket osäker på det där....

Tror dcok som sagt att US army kommer att skaka på huvet då du visar ditt green card för dem. Även om de inte gör det så kommer  75 Ranger att göra det....om de nu beslutade att kräva medborgarskap.

Oj vilka raka svar jag ger.

Guest Lindman

ah ok.

men om jag vill, efter genomförd värnplikt i Sverige, söka till Rangers hur går jag då tillväga?

är det omöjligt att skaffa medborgarskap på egen hand?

ah ok.

men om jag vill, efter genomförd värnplikt i Sverige, söka till Rangers hur går jag då tillväga?

är det omöjligt att skaffa medborgarskap på egen hand?

Hmm... Jaså?! Du tänker svika fosterlandet?? :D

Hälsningar, Foxtrot Lima (Statusjakten 2002)

Ber om ursäkt att jag kliver in i din hörna här LRRP men jag tror mig ha svaret till minst en fundering här.

Ang Medborgarskap/Green Card.

* Green Card gav dig -innan 9/11- möjlighet att gå med i US Army (vet tyvärr inte hur det är i skrivande stund)

* När du är i US Army med Green Card får du inte re-up, dvs inte skriva på för en omgång till. Du kan dock ansäka om medborgarskap, vilket påskyndas av att du gör just militärtjänst.

* Utan medborgarskap är ett flertal befattningar stängda för dig, påstår att det är alla som är klassade Secret och uppåt.

För att skaffa Green Card så kan du a) gifta dig med en amerikansk medborgare B) söka i Diversity Visa Lottery http://usis.usemb.se c) Hitta annan Visa-form och sedan uppgradera

Det var nog alles.

Slut. Kom.

Lurpen. Trevligt att se att du lyckats släppa loss lite på det nya forumet. hehe.

För att spinna vidare på allt det här med medborgarskap etc. så kom jag att tänka på min nuvarande situation, och den som min kompis just fick erfara.

Han liksom vi har dubbelt (Svenskt-Engelskt) och beslutade att efter genomförd GU i Sverige, som Amf, söka till Royal Marines i England.

Väl där fick han dessvärre höra att dom KRÄVDE att han skulle säga upp sitt svenska medborgarskap för att ens kunna söka in.

Som skäl sa dom att dom ville vara säkra på att han skulle vara England lojalt i händelse av krig/drabbning mot Sverige.

Detta gick han givetvis inte med på då han bott här hela sitt liv.

Fick du nånsin samma förfrågan, eller hur ser USA på det hela?

Själv så blev jag lite ställd och måste höra mig för nu. Fast risken i mitt fall förefaller ju lite mindre... heh.

Till alla som funderar på att söka militärtjänst i USA. Jag är svensk medborgare och har så varit i hela mitt korta liv. En dag fick jag en idé(kalla det temporär sinnesförvirring ;)) att söka till US Marines. Sagt och gjort så började jag undersöka möjligheterna, på marinkåren sa en Ltcol Ortiz (på rekryterings avdelningen) att jag var tvungen att vara US citizen eller US Resident Alien, men det ville jag verkligen så skulle jag kontakta närmaste amerikanska ambassad. Så mitt råd är att kolla med ambassaden och förbandet. Jag tror att det finns lösningar på allt.

///Henrik

P.S. Det blev ingen marinkår, för jag ville när allt kom omkring inte lämna fosterlandet :D

Som med det mesta inom FM, vare sig det är inom eller utom Sverige skulle jag tro, går allt att fixa med vilja och goda relationer med de rätta personerna. ;)

Man kan t ex komma in på nästan vilket förband som helst (utom då FJS och KJ) i Sverige, bara man visar intresse och personligen kontaktar förbandet och lirkar lite med Pliktverket.

Skulle förvåna mig om det inte fungerade lite på det viset utomlands också. Bra soldatmaterial är fortfarande hårdvaluta på världsmarknaden... ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima