Jump to content

Strv122 uppdat.


Recommended Posts

  • Forumsledning

Jag har ett flertal bilder, men saknar info/text. Har du lust att skriva ner i ett worddokument så vore det kanon. Fler bilder är alltid välkommet. :baskerPa:

/Henke

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
MOTOR

Typ: 12-cylinders, Multi-bränsle/Diesel 4takts med dubbel utblås-turbo

Modell: MTU MB 873 Ka-501

Slagvolym: 47,6 liter (47 600 cm3)

Effekt: 1100 kW (1500 hp) vid 2600 rpm

Specifik motoreffekt: 14,8 W/kg (20,2 hk/t)

Maximalt vridmoment: 900 Nm (90kPm)

Vikt: 6120 kg

Bränsleförbrukning: 2,3 L/km (väg 50 km/h), 4,9 L/km (terräng 25 km/h), 12,5 L/tim (tomgång)

Tillverkare: MTU Friedrichshafen GmbH

 

VÄXELLÅDA

Typ: Helautomatisk och mekanisk växlingsbar växellåda med fram-/backväxel. Retarder och skivbromsar.

Modell: HSWL 354

Antal växlar: 4 framåt, 2 bakåt.

Utväxling: 1:6

Tillverkare: RENK AG

 

 

hum angående motorn så skulle jag nog säga att de är 9000nm i vrid och angående utväxligen på lådan. borde det inte vara 6:1 (dvs 6 varv på ingående axel = 1 varv på utgående) ?

Edited by Diskaren
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sedan är det väl lådan som har "kick-down-effekt" och inte motorn.

Övrigt, XM-1 blev väl M1 Abrams, inte M1A1 eftersom det är byte av kanon till M256 (bl.a.) som ingår i A1-paketet (om jag inte är helt ute och cyklar). Minskar verkligen verkan i målet med avstånd för spränggranat? Möjligheten att träffa, ja, men verkan?

 

Finns det automatiska halonsläckare i stridsrummet på 122?

Link to comment
Share on other sites

Övrigt, XM-1 blev väl M1 Abrams, inte M1A1 eftersom det är byte av kanon till M256 (bl.a.) som ingår i A1-paketet (om jag inte är helt ute och cyklar).

Precis. XM-1 => M1 => M1 IP => M1A1 => M1A1 HA => M1A2

Fast vad har det att göra med Leoparden egentligen?

 

Minskar verkligen verkan i målet med avstånd för spränggranat? Möjligheten att träffa, ja, men verkan?

Det har jag mycket svårt att tänka mig. I alla fall inte om den är försedd med tändrör för ögonblicksbrisad (vilket jag antar att den har). Har den tändrör för inträgningsbrisad så minskar ju inträgningsförmågan med avståndet eftersom farten minskar.

Link to comment
Share on other sites

De togs vad jag vet bort i samband med att vagnarna iordningställdes för svensk tjänst. ingen av de 14 vagnar jag varit på under utbildning hade automatiskt halonsystem i stridsrummet. Det finns ingen information om stridsrummet halonsystem i instruktionsboken heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Det har jag mycket svårt att tänka mig. I alla fall inte om den är försedd med tändrör för ögonblicksbrisad (vilket jag antar att den har). Har den tändrör för inträgningsbrisad så minskar ju inträgningsförmågan med avståndet eftersom farten minskar.

 

 

Spränggranaten är temperbar, dvs du kan välja mellan ögonblicks- och inträngningsbrisad.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest J-Star

Tja... en projektils rörelseenergi tillför en icke oanseenlig mängd destruktiv energi i målet. Och med tanke på att energimängden ökar med farten i kvadrat så kan det väl finnas något bakom påståendet... eller?

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...