Jump to content
Sign in to follow this  
Kamoflarnet

Plastinlägg till snuskburken

Recommended Posts

Nån som vet om plastinläggen till snuskburken finns att köpa via internet eller postorder? De brukar ju finnas på markan, men det var länge sedan det fanns någon marka häromkring.

...Annars funkar ju en helt vanlig plastpåse också

Finns i de flesta (om inte alla) livsmedelsbutiker...

Ja för böfvelen, använd plastpåsar!

Du får ner nästan hur många som hlst på ingen yta alls.

Kan dessutom användas som "festivalstrumpor" om inte gummistövlar finns i närheten.

Vad är ni för veklingar??? :P

Använda plastpåsar/inlägg i snuskburken det är bara för mesar som inte bor hemma hos mamma längre.

Speedy

Under min vpl resonerade jag såhär:

Om diskmöjligheter ges: ingen plastpåse

Om inga diskmöjligheter ges: plastpåse

En mycket enkel minnesregel.

Fy tusan! Käka med plastpåse i snuskburken. :D

Det serveras väl inte hundskit heller... :dong:

Dålig stil; mycket dålig.

:lala:

Nja, snarare ett funkis sätt att spara tid och minimera risken att skitiga kärl ger dig funktionsnedsättande sjukdommar.

Allt som har en stridsvärdeshöjande faktor på förbandet och personalen är OK enligt min mening.

Kan man utnytja tid till vila är det ett stort plus.

japp lite skit i burken och sedan disk är väll inga problems eller???

*Men för dom bekväma finns ju alltid hundbajs påsar som man kan

använda*

Varför skall jag lägga 10 minuter att diska när jag kan lägga dom 10 minuterna på att tex .löka/vårda/softa dricka java. Eftersom jag är utbildad i Norrlandsbrigaden tyckte jag det var extra tråkigt att diska i det eviga mörkret och i minusgrader och det var populärt att slavra till dess att påsarna blev mode. Man skall göra det så enkelt som möjligt för sig då orkar man mer. Det är inte "fult" att vara bekväm, det är smart.

Nån som vet om plastinläggen till snuskburken finns att köpa via internet eller postorder? De brukar ju finnas på markan, men det var länge sedan det fanns någon marka häromkring.

När jag lumpade och vi var i fält i de djupa skogarna runt Vidsel så tyckte våra befäl att det var mest praktiskt med papptallrikar och plastbestick. :) Det tyckte vi också :P Men gisses vad mycket skräp det blir efter en fältvecka. B)

När jag lumpade och vi var i fält i de djupa skogarna runt Vidsel så tyckte våra befäl att det var mest praktiskt med papptallrikar och plastbestick. :) Det tyckte vi också :P  Men gisses vad mycket skräp det blir efter en fältvecka. B)

Jo, samma för oss.

Använde inte snuskburken överhuvudtaget de sista månaderna i lumpen.

När jag lumpade och vi var i fält i de djupa skogarna runt Vidsel så tyckte våra befäl att det var mest praktiskt med papptallrikar och plastbestick. :) Det tyckte vi också :P  Men gisses vad mycket skräp det blir efter en fältvecka. B)

Det tyckte våra befäl på kb skolan också, så de åt på papptallrikar medan vi använde snuskburken :D

Plastpåse i snuskburken var överlägset. Köp ett antal 3 liters fryspåsar, de tyckte jag funkade bäst.

Det är inte "fult" att vara bekväm, det är smart.

Det där är så jäkla sant alltså.

Plastpåsarna funkar ju även i den djupare delen av snuskburken, eller så kan man ha dem när man äter ur jägarköket.

OK, man kan ju tycka att det inte spelar så stor roll om man i djupaste fred sitter och käkar i hundskitpåse. Särskilt som t ex Dry Tech-krubbet funkar utmärkt med att bara hälla i vatten i påsen och sedan glufsa i sig.

Det jag tycker är trist - och riskalbelt i ett skarpt läge - är att folk helt enkelt har glömt hur man klarar denna bit av hygienen (diskning). Utbildningen är lika viktig här som på andra områden. I ett krigstillstånd har man, påstås det, massor med väntetid som kan användas till att ersätta bristen på plastpåsar och engångstallrikar. Håller man på med underhållstjänst så predikar man alltid att en soldat med dålig mage snarast har ett negativt stridsvärde.

Sedan har det gått så långt i fredsutbildningen att personalen i koken på en del ställen ger fan i att ställa ut diskvatten och sköljvatten på skyddade ställen med motiveringen att det inte är någon som använder baljorna... Vad blir det av det då i förlängningen?

Min slutsats har alltid varit att militär utbildning ska ge tillräcklig tid för alla moment, även diskning, personlig hygien mm. Om inte, har befälen inte klarat sin uppgift och planerat/prioriterat fel.

Kom inte och snacka om att äta under stor brådska mitt under strid. Då får du ändå ingen mat. Den som överlever får mat efteråt. Det är föga ärofullt att mula i fladderdretan...

:baskerPa: (bl a fd kvm)

Hmm Bäste Malaj!

Nu vet jag inte riktigt vilken division du spelar i. Men i infanteriet/pansar så har man en stridstross. Även den har mycket att göra. Vi övar för skarpt läge, skarpa lägen är snabba lägen. Knappast så att vi skall bedriva utbildning och övningstid i fred att lära stridstrossen att till se hur man skickar med diskmöjligheter till frontsvinen. Jag ser hellre att koket lägger mer tid på maten än disken. Koket är det bästa vi skyttebassar vet och i mina ögon en av de mest respekterade soldaterna i mina ögon. Och jo vi får mat under strid! Tack vare gubbar i stridstrossen, gubbar som sliter utan någon tack, men tack vare dom kan vi ta terräng!

Vid stridspaus slänger man i sig maten oftast då i en eldställning/op eller i stridsfordonet. Vi brukar iaf inte avsätta en timmes lunch under en tillämpad övning för att sitta i scoutring och äta därefter diska i en kö. Nej som sagt innan! bekväma lösningar är ofta smarta! Mer lösningar åt folket!!

Edited by Smocken

Det tyckte våra befäl på kb skolan också, så de åt på papptallrikar medan vi använde snuskburken :)

Plastpåse i snuskburken var överlägset. Köp ett antal 3 liters fryspåsar, de tyckte jag funkade bäst.

hadde ni ingen tältspis ? eller var du jägare kanske ?

När jag lumpade och vi var i fält i de djupa skogarna runt Vidsel så tyckte våra befäl att det var mest praktiskt med papptallrikar och plastbestick. :(( Det tyckte vi också :P  Men gisses vad mycket skräp det blir efter en fältvecka. B)

Det tyckte våra befäl på kb skolan också, så de åt på papptallrikar medan vi använde snuskburken :)

hadde ni ingen tältspis ? eller var du jägare kanske ?

Tältspis? Det finns väl i alla 20 tält? I tält 50 hade vi ett gasolkök med två plattor. Kök 20 eller något sådant hette det. Där höll plutonens viktigaste vpl till nämligen Troppbiträdet, plutonchefens högra hand, som skulle se till att alla andra mådde bra. Han såg till att det ALLTID fanns kaffe och choklad och mackor. Ytterst sällan lagade han mat på köket, för det mesta kom maten i sådana där värmebackar. För övrigt så skulle vi även äta på papptallrik i krig. sa löjtnanten :alien:

Okej, okej - jag vet att detta är en av de stora vara eller inte vara frågorna men jag frågar därför att jag skulle vilja ge en förpackning snuskburksinlägg till en hvkompC som aldrig beställer engångstallrikar, bestick osv. när han lägger upp övningar. Samtidigt förväntar han sig att det ska finnas - inte ska väl han och hans stab tvingas äta ur snuskburk, inte heller släpa med sig den. Däremot två tält (ett stab och ett förläggningstält), ett elaggregat, lampor, högantenn med mera ska med ut i terränglådan.

hoho är man riktigt "combat" äter man ur hjälmen :blink: alternativt ur en bandlåda som de gör i band of brothers.

Min något obegripliga kommentar ang tältspis var enligt den enkla principen. Tältspis + bränbart skräp = varmt tält och inget skräp

Okej, okej - jag vet att detta är en av de stora vara eller inte vara frågorna men jag frågar därför att jag skulle vilja ge en förpackning snuskburksinlägg till en hvkompC som aldrig beställer engångstallrikar, bestick osv. när han lägger upp övningar. Samtidigt förväntar han sig att det ska finnas - inte ska väl han och hans stab tvingas äta ur snuskburk, inte heller släpa med sig den. Däremot två tält (ett stab och ett förläggningstält), ett elaggregat, lampor, högantenn med mera ska med ut i terränglådan.

Du milde tid, vilka skrivbordskrigare. ,O

Eftersom ni har kraggen med i fält, kan ni väl ta med diskmaskinen också. Men är det några som har gott om tid att diska, så är det stabspersonalen.

Skicka kompch m fl på kurs; det verkar vara hög tid. :tveka:

Låt soldaten äta ur påse i snuskburken, så han slipper diska. Och varför raka sig överhuvudtaget på morgonen? Eller bädda sängen? Eller tokstäda varje morgon?

Jösses, inte undra på att de aldrig ger sig på västbanken, om vi inte klarar att diska vår egen tallrik. :tveka:

Alla sold kan väl äta direkt ur ISO-kärlet (motsv) istället  :huh:

Då sparar man disk  ,O

GAH! Förenat med livsfara!

Om en pluton :D ska göra detta,

och en är 8-/ i magen,

känner snart alla :lala: ,

för att sedan må lite :( ,

då tar det inte lång tid innan alla är 8-/ i magen

....Hoppas att det inte går så långt att det blir :D0:)

EDIT: Asch! att nått alltid ska bli fel första gången...

Edited by SÄK

Guest Frick

Tack, SÄK, för ditt något orginella sätt att förklara det. :/

Personligen har jag inte legat inne särskilt länge och jag kan ju ärligt säga att jag inte gillar att stressa i fält särskilt mycket heller, men det värsta som finns är fusk, lökerier och 'det är ju fred'-inställningen.

Skall något göras skall det göras rätt.

Eller jag kanske har helt fel när jag tänker på den militära grundordningen? Rätt tid, rätt plats, rätt utrustning (rätt ordnad)?

Vad händer om någon inte orkar diska snuskburken första dagen under en veckas fältövning och sedan kanske delar med en vän under någon/några dagar för att spara tid (när man får plats med två portioner i en snuskburk) och sedan tittar i sin egen efter något dygn? Eller om någon blir magsjuk pga magsjuka orsakad av dåliga ämnen som lösgjorts från plasten?

Nej, om någon lösning skulle vara funkis så skulle det vara att ha ett värmetåligt inlägg av mjukplast i snuskburken som rent praktiskt är bra mycket enklare att rengöra.

OK, man kan ju tycka att det inte spelar så stor roll om man i djupaste fred sitter och käkar i hundskitpåse. Särskilt som t ex Dry Tech-krubbet funkar utmärkt med att bara hälla i vatten i påsen och sedan glufsa i sig.

Det jag tycker är trist - och riskalbelt i ett skarpt läge - är att folk helt enkelt har glömt hur man klarar denna bit av hygienen (diskning). Utbildningen är lika viktig här som på andra områden. I ett krigstillstånd har man, påstås det, massor med väntetid som kan användas till att ersätta bristen på plastpåsar och engångstallrikar. Håller man på med underhållstjänst så predikar man alltid att en soldat med dålig mage snarast har ett negativt stridsvärde.

Sedan har det gått så långt i fredsutbildningen att personalen i koken på en del ställen ger fan i att ställa ut diskvatten och sköljvatten på skyddade ställen med motiveringen att det inte är någon som använder baljorna... Vad blir det av det då i förlängningen?

Min slutsats har alltid varit att militär utbildning ska ge tillräcklig tid för alla moment, även diskning, personlig hygien mm. Om inte, har befälen inte klarat sin uppgift och planerat/prioriterat fel.

Kom inte och snacka om att äta under stor brådska mitt under strid. Då får du ändå ingen mat. Den som överlever får mat efteråt. Det är föga ärofullt att mula i fladderdretan...

:/  (bl a fd kvm)

:dong:

SÄK, jag trodde inte att en ;) var nödvändig i mitt inlägg. Tydligen var det nödvändigt. Eller också ville Du bara förklara för de som inte förstod :baskerHV: