henke

FORUMSMOTOR-INFO - SoldF Forum

45 posts in this topic

Uppdaterat forumsmotorn till senaste version.

Forumens individuella ikoner har därför försvunnit. Jobbar på en lösning.

Får ni felmeddelande, prova först att byta till Engelsk språkinställning. (längst ned på sidan), hjälper inte det Rapportera felet utförligt. Här

Ett fel i cachen gjorde att forumet såg bra ut när jag gick och lade mig.

I onsdagskväll visade det sig att något blivit fel.

Uppgraderade om och kopierade in alla tusentals filer igen.

Förhoppningsvis skall allt funka nu, även forumsikonerna på första sidan fanns en uppdatering för som nu är installerad.

Är det bara jag som inte kan se "full version" på iPhone?

2012-12-28 Vi har under natten uppgraderat till senaste versionen av forumet samt blogg och galleri-tilläggen.

Jag funderar på att ta bort blogg-tillägget då det inte lever upp till de förväntningar vi hade för det och att medlemmar som vill blogga kommer kunna göra det bättre på externa webbplatser.

En nyhet är dock att man skall kunna ställa in att använda "bästa svar" på trådar i likhet med Yahoo Answer

http://answers.yahoo.com/

-----------------------------------------

Vi har i dagarna uppgraderat till den senaste versionen och i samband med det även lagt in en ny Svenska-språkfil.

Det finns ett hundratal översättningar jag skall gå igenom för hand men i det hela funkar den betydligt bättre än föregånde som saknade många översättningar med med fel som följd.

Dock är den nya filen helt "vanlig" svenska och inte på något sätt anpassad som vår föregående med "verkställ", "Gör om - gör rätt", Bevakningsrapport, osv.

Du kan välja språkinställning längst ner på sidan.

Är det därför det de senaste dagarna sett hellustigt ut i appen (IPB Mobile)? Citat fungerar inte som tidigare och inte radbrytningar heller, även om det ser rätt ut innan jag väljer att publicera. Om jag däremot väljer att visa sidan i webversion ser citaten rätt ut. Om jag då väljer att redigera ett inlägg minns den hur jag hade tänkt med radbrytningar och det räcker med att spara så blir det rätt (fortfarande endast i webversionen).

Det verkar vara en bugg i mobilversionen av svars/citat-funktionen. Jag har sett det på andra forum med.

Kommer lägga en supportförfrågan på det felet.

Går man in och redigerar ett sådant inlägg i datorn med den fullständig version av editorn, så fixas det till när man sparar.

Jag har även märkt och fått mail om att det varit svårt att logga in via mobil. Det åtgärdades genom att logga in via "ikognito" läge med webbläsaren.

Öppet hus och anhörigforum har under den senaste tiden spammats av olika reklaminlägg.

Därför kommer nu alla gästinlägg (inlägg som skapas i forumen Öppet hus och Anhörigforum av icke medlemmar) att behöva förhandsgranskas av en moderator innan de syns.

/Henke

Twitterwidget på förstasidan som visar #svfm och andra taggar och personer som mestadels twittrar om Försvarsmakten.

Jag har idag stängt avslutat abonnemanget på Blogg-tillägget. Under de 2 år som vi betalade för den funktionen användes det inte alls av någon.

Funktionaliteten var ytterst begränsad och istället uppmanas de som önskar blogga att göra det på andra plattformar, Blogger.com, Wordpress.com, osv och sedan kan vi länka till den och i vissa fall importera RSS.

Senaste skapade ämnen och "Visa nytt innehåll" har visat även importerade ämnen från RSS.

Det har nu slagits av.

En inställning att använda Safemode skins och language har slagits av vilket skall göra belastningen mindre på databasservern.

Vi testar och ser om det ger bättre prestanda.

Uppdaterat forumet till senaste versionen. I princip bara buggrättningar och inget nytt hett på funktionsfronten.

Forumet har nu uppgraderats till senaste versionen IPB 4.1.* Det är en stor skillnad mot föregående 3.4.8.

3.x versionen har rullat i flera år och den nya 4.x stödjer moderna enheter betydligt bättre. Hastigheten skall också vara betydligt bättre.

Nu i början kan det vara en del problem. Rapportera gärna i denna tråd så löser vi vartefter.

Jag satte snabbt ihop 3 st nya skin, M90, M90 Öken och M90 Flottan. 

Härnäst skall jag försöka få till att passande  forumsikoner visas för respektive forum. 

Forumet använder nu HTTPS dvs krypterad förbindelse för att öka säkerheten. Sedan flera år har vi nyttjat SSL, men då enbart på själva inloggningen.

Vi testar och ser hur det funkar. Ev kan det ge upphov till varningar för tex bilder som är inlänkade från sidor som inte har https.

Kommande version av forumsmotorn kommer medge en hel del efterlängtade funktioner.

Bla

• Reagera på inlägg med att likea, tacka, osv.
  • Skapa grupper för särskilda intressen inom forumet.
  • Snabbare registrering. 

Mer info: https://invisionpower.com/news/invision-community-42-r1030/

Film: