Jump to content

Vad gör Civil-military cooperation (CIMIC)?

Recommended Posts

Guest Lord Good

Civil-militär samverkan kan väl vara nästan vad som helst. Om du går in för att göra ett bra jobb och "löser uppgiften" i sann Svensk militär tradition är jag övertygad om att du får en intressant tid.

Guest super Matrosen

Det kan iofs vara intressant och lärorikt att pyssla med en sådan uppgift som du har möjlighet att få. Men är man inställd på lite mer "ACTION" i tjänsten kanske det inte är någon höjdare.

Tjena,

Jag tror att det skulle vara mycket intressant och givande.. rätt avis på det erbjudandet :)

Jag har haft polare som gjort liknande där de haft mycket att göra med de forna parterna etc. de har varit mycket nöjda.

Åk, nu!

Du åker ju inte till Bosnien för att kriga.

Med andra ord e det ingen mening att åka alls. :D

Hoppas du skämtar annars är du IDIOT!!! Och om du inte skämtar är det detta som gäller: Har du varit i KRIG?? Det har jag varit din jävla leksaksstridspitt... Har du sett ett barn skjuten i magen dö i din PBV??

DU ÄR EN JÄVLA IDIOT OCH KOM INTE MED NÅN JÄVLA KÄCK KOMMENTAR....

För övrigt: 2Sharp jag håller nog på dig och hänger på detta men det är inte 6 mån utan 12.... Samma som observatörerna.

Tack för era kommentarer, kom gärna med mer bara dom inte handlar om att man inte får skjuta för hur många här har gjort det på riktigt?? Och ni som eventuellt har gjort det vet att det inte är så jävla fräckt när man får tid att tänka efter senare på dagen.

Mvh Ove

Med andra ord e det ingen mening att åka alls. :D

Hoppas du skämtar annars är du IDIOT!!!

Oj, det vart en hetsig stämning här... :) Nä, men det är helt klart att Ove har rätt. Överhuvudtaget så tycker jag att det är många idioter som snackar om FN-tjänst, att man ska ner och kriga m.m.

CIMIC som du blivit erbjuden då, bor man som observatörerna brukar göra eller är det camp som gäller? Låter helschysst ju! Hade inte tvekat en sekund! :)

Angående orginalinlägget:

Be att få telnummer till några som har haft tjänsten tidigare och kontakta dem, så märker du om det är något för dig.

(12 månader är j-t lång tid)

Med andra ord e det ingen mening att åka alls. <!--emo&:)

Anående mannen(?) som inte tyckte det var någon ide att åka om men inte fick kriga.

Menar du allvar så kan du få nummer till en franskt ställe där du verkligen kan få känna på allvar.

Sverige har inte skickat soldater utomlands för att kriga sedan Kongo, och jag hoppas verkligen att vi slipper det i fortsättningen med.

Varje normal människa tycker det är ganska obehagligt när det börjar smattra i plåten. Jag har svårt att tro att den som verkligen upplevt krig ser fram emot det.

Däremot så finns det ett annan problem angående vår insats på balkan, pga det nuvarande läget så kan det vara svårt att känna att man gör en instats. Men att därifrån önska krig har jag svårt att tro.

Med andra ord e det ingen mening att åka alls. :)

Hoppas du skämtar annars är du IDIOT!!! Och om du inte skämtar är det detta som gäller: Har du varit i KRIG?? Det har jag varit din jävla leksaksstridspitt... Har du sett ett barn skjuten i magen dö i din PBV??

DU ÄR EN JÄVLA IDIOT OCH KOM INTE MED NÅN JÄVLA KÄCK KOMMENTAR....

För övrigt: 2Sharp jag håller nog på dig och hänger på detta men det är inte 6 mån utan 12.... Samma som observatörerna.

Tack för era kommentarer, kom gärna med mer bara dom inte handlar om att man inte får skjuta för hur många här har gjort det på riktigt?? Och ni som eventuellt har gjort det vet att det inte är så jävla fräckt när man får tid att tänka efter senare på dagen.

Mvh Ove

Håller med dig Ove. Det var omoget av honom att skriva så, har själv, lyckligtvis, aldrig varit i en sådan situation. Har träffat några som har varit med om en massa skit. Tyckte när jag var liten pilt att krig det är häftigt, men det är borta, jag vill aldrig uppleva ett krig.

Dock kanske åka ut på fredsmission någon gång.

Jag tycker du ska anta erbjudandet om CIMIC tjänsten. Det verkar intressant och man får säkert en massa erfarenheter :D

Jag hade tackat ja..... :)

Ove:

Hmmm... Jag har inte mycket att säga till om med tanke på att jag inte ens gjort vpl. än, men det där låter som ett oerhört intressant jobb. Jag tror att det är rätt jobb för dig om du vill hjälpa till på ännu ett plan. Jag skulle nog inte ha tvekat länge. Vill du verkligen hjälpa människor åk på det där! Det handlar inte om att strida, det handlar om att ge de människor som har fått nog av just det, ett nytt stabilt hem och ge dem samma möjligheter som vi har här hemma, precis som du skrev. Instämmer till fullo.

Best of luck!

MVh

Bengtsson

Jag har redan anmält mitt intresse, så får vi se vad SWEDINT säger.

12 månader är lång tid men men...

När det gäller boendet tror jag att vi är inackorderade på hotell men vet inte detta säkert. Det finns en stab IFOR stab som ligger där kontoret är så vi blir bevakade av US Marines.

När det gäller era inlägg så får man tillbaka tron på svensken som en person som vill i första hand skapa fred inte kriga. Men skiter sig detta så va fan...

Och om man nu så gärna vill kriga varför skriva här??? Legionen, Spanska legionen, Lego soldat, US Marines mm. Det finns många som FAKTISKT krigar som tar utlänningar så för fan åk och kriga, sitt inte framför datorn och va tuff.

Mvh Ove

Håller med dig i det du säger.. krig är inte kul..

Tja, jag hade gärna åkt på 12 månader, eller 18 eller 24... ;)

Lite leave titt som tätt bara så hade det varit HELT ok...

Jonas är avis.. ;)

Jag har redan anmält mitt intresse, så får vi se vad SWEDINT säger.

12 månader är lång tid men men...

När det gäller boendet tror jag att vi är inackorderade på hotell men vet inte detta säkert. Det finns en stab IFOR stab som ligger där kontoret är så vi blir bevakade av US Marines.

När det gäller era inlägg så får man tillbaka tron på svensken som en person som vill i första hand skapa fred inte kriga. Men skiter sig detta så va fan...

Och om man nu så gärna vill kriga varför skriva här??? Legionen, Spanska legionen, Lego soldat, US Marines mm. Det finns många som FAKTISKT krigar som tar utlänningar så för fan åk och kriga, sitt inte framför datorn och va tuff.

Mvh Ove

Tyvärr måste man ju hålla med här. Många av "stridstupparna" här på forumet tycks ha glömt bort att vi har ett militärt försvar för att FÖREBYGGA krig...

Är det nån som vet vad dessa officerare gör?? Jag har blivit erbjuden en plats till CB13 i Bosnien som CIMIC Officer men fattar inte om detta är intressant eller ej...

Mvh Ove

Låter som en väldigt intressant tjänst!

Men jag har inte hittat på Swedint hemsida info om CB13, menar du DB13? I så fall behöver du inte oroa dig för några tolv månader.......

DB13 är den styrka som är nere nu och har varit där sedan mars i år. De roterar hem var sjätte månad så åker du nu som vakans så får du en till två månader där nere.

Jag vet inte om det är jag som missförstått allt eller om du fått fel information.

Min information kommer uteslutande från Swedints hemsida :

http://www.swedint.mil.se/article.php?id=257

Det finns en stab IFOR stab som ligger där kontoret är så vi blir bevakade av US Marines.

Antingen har du fattat fel/fått fel information...

IFOR har inte funnits sedan typ Ba07...

Alzå, har du inte missuppfattat både kontigent och vilken styrka det är som uppträder i Bosnien (inte så troligt) snackar du skit, och har troligt aldrig varit i Bosnien, drar du upp döende barn i din PBV och du ljuger skall du ha stryk.

Ordentligt med det också...

[givetvis kommer jag inte att misshandla någon, men vissa saker ljuger man inte om, det är en förolämpning mot de som faktiskt varit med om otrevliga saker under ex: mission och mår dåligt av det]

Ojsan så infekterat det blev. Men kort och gott:

CIMIC-tjänst är kanon. Stort och mycken kontakt med lokalbefolkning och de olika parterna.

Nära samarbete med andra nationer inom CIMIC-kompaniet som finns där. Den intresserade bör dock ha en god förståelse för hur ett militärt förband uppträder och fungerar, ett systemtänk helt enkelt (vilket ju tycks vara en bristvara i just detta fora där många - inte alla - tror att kriget avgörs utifrån vilket stridsbälte eller -väst som används).

Dessutom bör man ha gärna vara äldre än 20 år och gärna ha civil erfarenhet och/eller utbildning.

Förläggningen sker i traditionell containerby. Och lönen är väl hyfsad, runt 35 000 tusen har jag för mig (alltså med lön, befattningarvode och traktamente).

Nackdelen med CIMIC-tjänsten i Bosnien är väl ryktet om att det sups rätt friskt därnere.

Det finns en stab IFOR stab som ligger där kontoret är så vi blir bevakade av US Marines.

Antingen har du fattat fel/fått fel information...

IFOR har inte funnits sedan typ Ba07...

Alzå, har du inte missuppfattat både kontigent och vilken styrka det är som uppträder i Bosnien (inte så troligt) snackar du skit, och har troligt aldrig varit i Bosnien, drar du upp döende barn i din PBV och du ljuger skall du ha stryk.

Ordentligt med det också...

[givetvis kommer jag inte att misshandla någon, men vissa saker ljuger man inte om, det är en förolämpning mot de som faktiskt varit med om otrevliga saker under ex: mission och mår dåligt av det]

"Rotation" Ungefär var sjätte månad byts personalen ut (roterar). Den kontingent som är ute nu är den trettonde i ordningen och kallas därför för DB13, där DB står för Doboj. Under mars 2002 skedde överlämning från föregående kontingent, DB12."

Visst är det 12 månader för min tjänst enligt SWEDINT men det är som det står ovan ungefär... Men jag menade naturligtvis SFOR som det är nu.. (levde kvar i det förgångna)

Och anklaga för fan inte mig och mina kamrater att hitta på för då skall jag leta upp er och kastrera er med slö gaffel.

Vad jag med min amatörpsykologi kan avgöra är att 2Sharp är en Yxa och Bamse är en Wanna be.

Slut frågor

Jag tar gärna kritik, det är skoj.. Och kan tänka mig en "pinky" med 2Sharp.....

Guest Lt. payne

Jag har inte gjort någon form av Fn-tjänst och kommer aldrig att påstå det heller..

Men jag gjorde min " tour of duty" för det här landet under ubåts och grodmansjakterna på åttio-talet och vid flera tillfällen var det så skarpt läge som det inte varit sen WW2.

Känslan att ligga som post vid ett objekt i skärgården med skarp amm. och order att skjuta verkanseld vid misstänkta intrång mot objektet är svåra att återge i text.

När man sen hörde dova plaskande ljud från stranden då är man liten..

elaka rykten påstod att spetznaz var riktiga sadister,men det var rykten..

Jag misstänker att flera av FN-killarna  känner igen känslorna..

Yes, När det gäller Utlandstjänst är jag en "Wanna Be" eftersom jag gärna vill åka på utl-tj och inte lyckats komma med och är lite avundsjuk på t ex 2Sharp, Pansardvärg, The Swede och övriga som varit på mission.

Jag är däremot ingen "Wanna Be" i betydelsen någon som ljuger om sin värnpliktsbefattning och ev Utlandstjänst för att verka tuff och fräck! Det finns det andra på forumet som gör bättre än mig!

Lycka till med CIMIC-tjänsten på CB13/DB13 IFOR/SFOR eller vad det nu var?

Yes, När det gäller Utlandstjänst är jag en "Wanna Be" eftersom jag gärna vill åka på utl-tj och inte lyckats komma med och är lite avundsjuk på t ex 2Sharp, Pansardvärg, The Swede och övriga som varit på mission.

Jag är däremot ingen "Wanna Be" i betydelsen någon som ljuger om sin värnpliktsbefattning och ev Utlandstjänst för att verka tuff och fräck! Det finns det andra på forumet som gör bättre än mig!

Lycka till med CIMIC-tjänsten på CB13/DB13 IFOR/SFOR eller vad det nu var?

Efter som första ansökningsdag var i måndags "officiellt" och jag inte vet vad SWEDINT tycker och tänker om mig så kan jag knappast veta om jag kommer med eller ej.

Men om jag kommer med så kan det ju vara skoj.

Och varför skulle inte du få en tjänst?? Du har säkert X77 (eftersom du har sökt)

Mvh Ove

Bad Karma ger mig bad wibes.... låter lite som jackie i TV intervjun när han hade varit i bosnien som legoknekt, de klingar " det e aktionen"... Ja det finns tyvärr rätt många som gillar "aktionen" som Jackie så fint utryckte det... Jag har någon släkting som krigade mycket,,, som legosoldat. Kan ju berätta att han var nog inte lycklig han söp ihjäl sig! de som gillar krig är psykiskt störda .slut / de har gjort undersökningar som visar att många av de svenskar som varit i bosnien har fått psykiska men... jag rekomenderar Bad Karma att se The Warriors eller alternativt se en psykolog om han menar allvar! Man ska fan inte kriga för krigandes skull utan för något man tror på! Annars är det bara en psykiskt störning. Om man tycker det är så kul kan man avreagera sig på paintboll osv!

MVH/ Braveheart

• henke changed the title to Vad gör Civil-military cooperation (CIMIC)?