Guest Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Ja först undrar jag hur länge man håller på, om det finns några fällor och om det finns vardagliga saker man bör förneka (allstå sådant man inte kan ana kommer ge negativa koncekvenser). Tolkar de saker onödigt negativt? Sedan undrar jag om någon kan bjuda på en härlig historia om någons möta med psykologen. (Och fungerar det inte att trycka på smileysarna) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 De frågade mig ungefär 4 saker det var: Har du många kompisar?, Hur går det i skolan?, Hur är det hemma?, Knarkar du? Det hela tog kanske 2 minuter sen gav hon mig en 4 jag hade enbart svarat ja eller nej på frågorna eller bra resp. dåligt. så jag förstår inte hur de kommer fram till det egentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 ”Pyskologerna” är för det mesta rena skämtet. Frågorna kretsar mycket kring kamrater, umgängesliv, familj, lagsporter mm. Många med mig har säkert haft svårt för att hålla sig från att bli förbannade vid samtalen. Jag fick antydan att jag var homosexuell för att jag inte gillade att meka med motorer, och skulle inte kunna bli KB för att jag inte spelat fotboll…Psykolog samtalen är mest pinsamma, har väldigt svårt att tro att dom får ut något vettigt av dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Delta Golf Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 ”Pyskologerna” är för det mesta rena skämtet. Couldn't agree more!Därför är det jag är mest orolig för just det momentet på förtesten på FJS Erfarenhet nån? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 ”Pyskologerna” är för det mesta rena skämtet. Couldn't agree more!Därför är det jag är mest orolig för just det momentet på förtesten på FJS Erfarenhet nån? Under extramönstringarna tror jag inte det är någon fara. Det handlar ju inte om samma "samtal". Tror att det är en helt annan klass på psykologerna som finns med vid extramönstringarna. Är dessutom övertygad om att dom jobbar efter väl inarbetade rutiner och mallar för hur dom ska ”sålla” bort dom som dom inte anser vara lämpliga… Det finns säkert någon som gjort testerna som kan svara bättre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest super Matrosen Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Knepet med psykologerna vid mönstringen är att helt enkelt säga vad dom vill höra. Att tex svara bara ja eller nej är nog inte så bra. Dom vill gärna ha lite bättre formulerade svar. Tricket är att säga vad dom vill veta utan att det verkar för uppenbart att du säger vad dom vill veta:) Med lite sunt förnuft kan du ju alltid dra till med vita lögner. Säg att du spelat fotboll eller någon annan lag sport fast du kanske egentligen inte gjort det. Nu menar jag inte att man ska sitta o ljuga sig igenom pskykolog samtalet. Men jag tvivlar på att dom kan bedömma en persons psyke på 5 min och ibland mindre. Vet du att du fungerar bra i grupp kan du liKa gärna framhäva det.Även dom du inte spelat fotboll säger det ju inget om hur du fungerar i grupp. Men eftersom det är sånt som psykologerna gillar att man gjort så kan du dra en vit lögn. Andra regler som är bra att följa är att starkt hävda att du aldrig blivit retad i skolan, du hjälper till mycket hemma,du har många kompisar, inga problem att skaffa flickvänner och att du är mycket ute i naturen. Min psykolog på mönstringen frågade nämligen om jag var ute mycket i naturen. Vad nu detta har med mitt psyke att göra vet jag inte. Observera att han inte menade om jag var med i Hv eller fbu eller liknande utan bara om man var ute i naturen mycket. Här skulle en vit lögn kunna passa även om du tex bor mitt inne i stockholm. Tänk också på att försöka vara så avslappnad som möjligt vid samtalet.. verkar du stressad kan jag tänka mig att det sänker betyget. Det ska så lite till för att de ska ge topp betyg eller ett kasst betyg eftersom de har så lite tid att bedömma en person. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 ??? Vad fan har om du blev retad i lågstadiet att göra med vilke psyke man har runt 10 år senare??? Seriöst??!! Det är väl fan de som blev retade som var de snälla typerna som blev kallad mesar?? Och fotboll??! Det finns ju ABSOLUT inga själviska personer som spelar fotboll och jämt ska ha bollen!!! Fem minuter??!!! Hur i H-E ska de kunna tolka någon på fem min??? Jag trodde det var dåligt men så här jävla illa??!?! Det borde fan tas bort!!! Argh! De vill alltså att man ska ljuga, jag menar ärliga personer har ju inget att göra i militären, eller hur??!! Smart system? Ännu en sak man kan få skit på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 det där med att vara för ärlig har undertecknad råkat ut för på mönstringen. Jag talade Bara sanning och kärringjäveln gav mig en jävla 3a!!! (som jag tror hon ändrade senare) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björkman Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Under extramönstringarna tror jag inte det är någon fara. Det handlar ju inte om samma "samtal". Tror att det är en helt annan klass på psykologerna som finns med vid extramönstringarna. Psykologerna på x-mönstringarna ska (enligt utsago) vara i stort sett samma på de vanliga mönstringarna. Dvs inte vara speciellt insatta (smarta?). T.ex. så händer det att psykologerna kuggar vissa personer men befälen "skiter" i det och tar in dem ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest super Matrosen Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Dock tror jag att på x mönstringarna så är det inte fullt så många personer som ska utvärderas vilket gör att det har mer tid att bedömma en person. att kommer få tönt tjänst Dom menar med att om man blev "mobbad" som liten så har man dålig själv känsla och kan ha eventuella svårigheter med att sammarbeta. På min mönstring behövde jag inte ljuga alls bara framhäva mina kvaliteter väl. Hade inget direkt i mitt förflutna som skulle kunna ställa till bekymmer:) lucky me! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Delta Golf Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 T.ex. så händer det att psykologerna kuggar vissa personer men befälen "skiter" i det och tar in dem ändå. tjena Björkman, Var har du hört detta?Stämmer det så är det ju tacksamt då det är befälen som ser soldaten, inte 25-öres Freuden. hur går det med det andra förresten? :notify ha det, D-G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Ett tips: Säg som det är. De kommer märka om du ljuger och då skiter sig allt. HAr du dessutom haft problem är det lika bra att de får veta, det kan ju faktiskt fortfarande ha inverkan på dig. Så för din egen och dina blivande lumparkompisar är det bästa om du hamnar på en tjänst som du inte ballar ur på. Jag tror psykologerna mer lyssnar på hur du säger saker än vad du säger. Sen måste jag säga att det där med att man siter fem minuter är helt fel, det beror kanske på vad de har för planer för en, men jag satt längre än så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Att: kommer få tönt tjänst Så vad du skrivit på Markan ang. idioten på Lunarstorm. Inser ju nu varför du skulle behöva ljuga. Om du på allvar tycker att det ska vara lagligt att slå folk så hoppas jag att du inte kommer i närheten av FM. Har du blivit mobbad? Är det därför du är så jävla bitter? Dt är ju uppebart att du inte skulle palla kri (kanske inte jag heller skulle iofs) och jag skulle inte tro att du klarar pressen under lumpen heller. Ta dig en funderare eller så kastar du in handduken och satsar på nåt annat i livet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Att: kommer få tönt tjänst Så vad du skrivit på Markan ang. idioten på Lunarstorm. Inser ju nu varför du skulle behöva ljuga. Om du på allvar tycker att det ska vara lagligt att slå folk så hoppas jag att du inte kommer i närheten av FM. Har du blivit mobbad? Är det därför du är så jävla bitter? Dt är ju uppebart att du inte skulle palla kri (kanske inte jag heller skulle iofs) och jag skulle inte tro att du klarar pressen under lumpen heller. Ta dig en funderare eller så kastar du in handduken och satsar på nåt annat i livet! Ha ha ha! Den tackar vi för! =) Nej, jag har inte blivit mobbad, jag är inte bitter och ogillar våldsamheter. MEN, när folk fulständigt skiter i andra blir jag väldigt arg. När man hör allskönans historier om vad som händer inne i stan (Östersund) och får berättat av t.ex. sin morbror hur bråkiga ungar, efter det att han har sagt till dem att uppföra sig, plockar hans plånbok på väg ut ur klassrummet (eftersom de vet att att han inte får röra dem) blir jag väldigt arg och ledsen över att folk beter sig så. Jag vet även att när han tog tag i honom och skickade iväg honom längs koridoren (nej, han gjorde inte illa sig) så började kisen som genom ett mirakel att lyssna på honom när han blev åtsagd. Jag förespråkar självklar inte att man ska slå barn (jag vet att du kan ha tolkat aga så), men man måste ju få ta i dem. Det ska självklart inte ske i varken första, andra, inte ens i tredje fall tredje hand. Drömmen vore ju att alla alla föräldrar skötte sig, men tyvärr är det ju inte så. Min farsa har gett mig ett kok stryk om dan och det har bara gjort mig gott! Så kan jag inte säga för det vore total osanning, jag har ingen traumatisk ungdom om det är det du tror. Sedan undrar jag vad du tycker är bäst: Att elever får sin utbildning störd och att oskyldiga blir nersparkade på gatan. eller att man får ställa bråkstakar till svars. När du inte hör min röst och inte har möjlighet att tolka mitt tonfall tänk på följande: Jag har aldrig startat bråk med någon, och tänker aldrig göra det. =P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Sedan undrar jag vad du tycker är bäst: Att elever får sin utbildning störd och att oskyldiga blir nersparkade på gatan. eller att man får ställa bråkstakar till svars. Hur menar du? Ska man ställa bråkstakarna till svars med en rejäl käftsmäll? Vem är då en bråkstake? Vi lever i 2000-talet. Måste bara fråga: Är du här för att provocera och se hur vi agerar. Låter liteså när du skriver att du fått ett kok stryk om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 jaså ni gillar inte dom, jag vet inte hur länge jag snackade men tror vi snackade minst 10 kanske 20 min.. dom andra var iallafall inne rätt länge.. (detta var i göteborg kan ju vara lokala skillnander också) och hon undrade som alla säger, skolan, vänner med mera.. sen hade jag fyllt i att jag sällan/aldrig dricker.. så då undrade hon över det.. jag vet inte vad jag fick för poäng men om det var mindre än en 9 så var det jag som jobbade för att sänka den.. då jag sa att jag inte drack så sa hon "och dina vänner acceptera dig ändå", sen har jag hand om att läsa upp papper för klassen med mera.. och jag tackade jag för ingen annan sa något och blev så mycke strul med mera, då började min pyskolog snacka om hur jag tog på mig ansvar och grejer.. så var inte alls rädda för det.. jag hade gärna sutit där en halvtimme till, blir sällan "hyllad" för sådant.. riktigt kul när folk säger jag skiter i allt och pyskologen sa att jag tog på mig ansvar med mera =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Hur menar du? Ska man ställa bråkstakarna till svars med en rejäl käftsmäll? Vem är då en bråkstake? Vi lever i 2000-talet. Måste bara fråga: Är du här för att provocera och se hur vi agerar. Låter liteså när du skriver att du fått ett kok stryk om dagen. Ha ha ha ha ha!!! Driver du med mig??? Det står ju tydligt: "Jag förespråkar självklar INTE att man ska slå barn..." "Min farsa har gett mig ett kok stryk om dan och det har bara gjort mig gott! Så kan jag INTE säga för det vore total osanning, jag har ingen traumatisk ungdom om det är det du tror." ? Jösses, läs vad jag skriver innan du klagar på mig. Om du inte visste så är en steotypisk bild av vad någon bitter person som har blivit slagen anser, och den använder jag för att visa hur det INTE har gått till, men det verkar ha gått dig rätt förbi! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 Ha ha ha ha ha!!! Driver du med mig??? Det står ju tydligt:"Jag förespråkar självklar INTE att man ska slå barn..." Vad menar du då med att ställa dem till svars? Och du vill ju tillåta aga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 vill man ha en befälstjänst är det ju klockrent med att säga att man varit med/ordförande i elevrådet... ;) ett annat tips kan ju vara att tänka igenom sina svar innan man kommer dit, tänka igenom vad är jag bra på mm o formulera bländande fraser så man inte sitter "öhhh, ähhh, hmmm" förövrigt hörde ja en rätt kul historia om en snubbe som absolut inte ville göra lumpen. när han kom in till psykologen rullade han in sig i en matta och sa att han var en vårrulle motsvarande... han blev förövrigt ubåtsmatros :P vet inte om de e sant men... tror det stod på lumpenhemsidan och enligt dom så sägs det att det hände nån gång på 70/80-talet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 GIVAKT!!!! Att: "Kommer få tönt tjänst" och "Silen" Sluta tjafsa nu, nu håller ni på som Braveheart båda två. Lägg ner det, vill ni bråka om va ni tycker och tänker så gör det på nått "Munhuggar-Topic" i markan. OK? Höger vänster om, Marsch! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 GIVAKT!!!!Att: "Kommer få tönt tjänst" och "Silen" Sluta tjafsa nu, nu håller ni på som Braveheart båda två. Lägg ner det, vill ni bråka om va ni tycker och tänker så gör det på nått "Munhuggar-Topic" i markan. OK? Höger vänster om, Marsch! Jag bråkar inte, jag försvarar mig bara. Men okej... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björkman Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 @ Delta Golf: Infon kommer från min bror, dvs pålitlig information... Brevet är skickat förresten, väntar spänt på svar ;). Om svaret är negativt så slår jag en pling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 Att ljuga för psykologen är nog inte så klyftig, han/hon har ganska gedigen utbildning bakom sig och träffar varje dag minst ett tiotal mönstrande. De kan nog genomskåda en lögn bättre än vad du kan ljuga! Att frisera sanningen lite är en annan sak...... Tycker också att den utvärdering som sker vid dagens mönstring av psykologen är för dålig men tror inte att ett längre samtal skulle vara mycket annorlunda. Tror istället på att man tas ut till befattningar först efter man har gjort en GSU som är lika för alla vpl och då har en "andra mönstring" med intryck av befäl och en fördjupad psykintervju. Min intervju varade i ca 15 min och kretsade rätt mycket runt tre saker: min kamratkrets, min morfar? och mitt betyg kontra inskrivningsprovet (8 på inskrivningprovet och ung. 3.4 i betyg) Hon undrade lite om detta........ Blev KB till slut..... Som tidigare sagt förtroendeuppdrag är viktigt! Styrelseledamot i förening, domarutb o dyl. Tillägg: Vi hade en kille när jag mönstrade som först satt inne med psykologen i ca 20 -30 min därefter hämtade psykologen en kollega (chef motsv) som intervjuade honom i ytterligare 30 min. Han fick inte göra värnplikten som tur var, han hade inte alla småtomtar på rätt plats..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersL Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 De frågade mig ungefär 4 saker det var: Har du många kompisar?, Hur går det i skolan?, Hur är det hemma?, Knarkar du?Det hela tog kanske 2 minuter sen gav hon mig en 4 jag hade enbart svarat ja eller nej på frågorna eller bra resp. dåligt. så jag förstår inte hur de kommer fram till det egentligen. Ungefär samma saker frågade psykologen mig och sedan så blev det mer ett vardagligt samtal om skolan o umgänget fritiden , fick en 8 hos psykologen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 jag tror mest att psykologen tar reda på om du har något i bakgrunden som kunnat påverka ditt psyke positivt eller negativt. jag menar ljuger man har man uppenbarligen något att dölja, få/inga kamrater = dåligt självförtroende = dåligt befälsmaterial, problem med föräldrar = problem med auktoriteter (stavas det så?), mobbad = svårt att få kamrater = dåligt självförtroende = dåligt befälsmaterial, självmordstankar = depprimerad = klarar ej pressade situationer. detta är skrivet med utgångspunkt av de frågor jag fick. självklart spelar kroppspråket STOR roll, det avslöjar om du ljuger/har något att dölja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 sen räcker det oftast med att säga hej.. efter det så ser hon/han hur alert man är, social med mera, så även om man diskutera frågor som astrid lindgrens sista bok så märker hon ju hur social man är.. och det går dom nog mycke på, men det räcker inte, och därför teamat oftast blir vänner, familj, skola.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 AndersL Okej ja du det blev inte så mycket men jag blev liksom lite överrumplad sen var de sura på mig för att jag gått och ätit utan att fått tillstånd osv. suttit med kompisarna i fel område blabla. kanske påverkade resultatet eller hennes ambitioner iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Jag var helt uppriktig hos psykologen. Berättade om min dåliga barndom och allt strul. Trodde psykologen uppfattade mig om en framtida "Flink". Men se på fan när inskrivaren börjar mumla om plutonsbefäl på kvarn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 få/inga kamrater = dåligt självförtroende = dåligt befälsmaterial problem med föräldrar = problem med auktoriteter (stavas det så?) mobbad = svårt att få kamrater = dåligt självförtroende = dåligt befälsmaterial självmordstankar = depprimerad = klarar ej pressade situationer Det stämmer nog bra, OM det har hänt alldeles innan mönstringen, har personen haft en stabil tid åren innan så är det nog OK, om det inte var EXTREMT traumatiskt. Bryr de sig verkligen om sådana saker om de hände i grundskolan? Eftersom historierna varrierar så verkar det bero mycket på vilken psykolog man får möta, och vilket humör de är på. Låter inte stabilt! Hoppas man får någon snäll tant eller något. Tack för hjälpen allihop! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Ett tips: Säg som det är. De kommer märka om du ljuger och då skiter sig allt. HAr du dessutom haft problem är det lika bra att de får veta, det kan ju faktiskt fortfarande ha inverkan på dig. Så för din egen och dina blivande lumparkompisar är det bästa om du hamnar på en tjänst som du inte ballar ur på. Jag tror psykologerna mer lyssnar på hur du säger saker än vad du säger. Sen måste jag säga att det där med att man siter fem minuter är helt fel, det beror kanske på vad de har för planer för en, men jag satt längre än så. Snicksnack! De märker inte alls om man "ljuger", i alla fall inte om man är tillräckligt skicklig. Så det så! ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts