Jump to content

Ändra inriktning till när man blir officer.

Guest super Matrosen

Recommended Posts

Guest super Matrosen

Jag undrar om det finns några officerare där ute som vet hur det går till när man tex ligger i flottan som matros men sedan vill söka för att bli tex jägare i armen? Får de som ligger som jägare i lumpen förtur på officers platserna eller har någon som ligger i flottan samma chans att komma in som de andra?

Jag har diskuterat detta med mina kompisar och ingen vet direkt hur det går till. Några vill byta inriktning osv.

Iom att du söker via förbandet till MHS så kan du ju söka vart du vill. De flesta förbanden föredrar säkert "sina egna" men om någon annan är bättre lämpad så väljer de ju den personen... Vad gäller just jägare vet jag inte mkt men rent allmänt så går det ju att byta mellan armén, flottan och flyget... Hänger ju mkt på en förkunskaper etc...

formellt så kan du bli jägarofficer bara du uppfyller kraven och de vill ha dig efter intervjun :D

du är iaf berättigad att söka och göra ditt bästa. sen får du ju FOK på förbandet så att du har en grund att stå på.

Det är betydligt lättare att byta inom yrket än att söka OHS genom ett förband där du ej har gjort GU. Undantaget är om man är lämplig för OHS genom  civil utbildning. Jag känner flera som först gjort GU på någon lättare tjänst för att senare söka till mer kvalificerade förband efter OHS. Tänk på att det är betydligt lättare att få bra betyg på skytte än på ett Jägarförband.

håller med GA KA. sen väljer många som vill bli officerare visst GB eller PB tjänster istället för KB för att det ska bli lättare att få högt. jag tyckte dock att KB-utb verkade va en bättre grund att stå på så jag valde det ändå. trots att jag har hört att det är grymt med konkurrens om betygen på KB utb... hmmm... nån som vet nåt om det?

Samma sak med GB. Lättare att få bra betyg. Tänk på att en civil högskole utbildning i några fall nästan garanterar en plats på OHS. Vidare slösa inte bort tid i FBU/HVU utan träna fysiken och var med i olika föreningar, gärna  tex klättring, cykling eller jakt /fiske.

Vidare slösa inte bort tid i FBU/HVU utan träna fysiken och var med i olika föreningar, gärna  tex klättring, cykling eller jakt /fiske.

hmmm...varför då då?

Vad gäller Kb eller lägre för att få bra betyg... en sanning med modifikation... Kan ju bara se på min egen FOK där i princip alla varit KB (eller PB i flottan) med något undantag... Har man bara över 10-7-7 så spelar det ingen större roll sen. Som KB har du en ruskigt bra chans att visa vad du går för i många olika situationer och med allt från grupp till pluton och ibland tom kompani under dig...

Guest super Matrosen

att lajsen: Ligger man som någon form av matros så är den minst på 10 månader. Artillerimatros som jag ska ligga som ligger på 12 månader..Vidare valde jag den tjänsten där man får ledarskapsutbildning för att eventuellt leda en grupp i strid. Nu för tiden behöver man ju inte ligga som GB för att kunna söka vidare som officer utan det räcker med 10 månader samt att man visat sig ha "ledarskaps" kunskaper eller på något annat sätt visar att man skulle kunna passa som officer. Vi matroser har inte GB eller PB platser eftersom vi oftast är ganska få på med samma befattning på en båt. Jag ska ligga på hms carlskrona och där kommer bara att finnas ca 5 artillerimatroser och då är det den största båten i som FM har.

.......Vidare slösa inte bort tid i FBU/HVU utan träna fysiken och var med i olika föreningar, gärna  tex klättring, cykling eller jakt /fiske.

vad menar du med slösa?

FBU/HV-U kommer att bli en merit inom kort, Högkvarteret lägger just nu upp en plan på hur det ska vara.

dessutom är man garanterad plats på HV ifall man av en anledning inte skulle få göra lumpen (man måste ha en viss mängd med timmar inom HV/FBU-U).

får inte en kalldusch när du står på regementet första dagen, man är lite mer förberedd än de flesta andra

och framför allt  lär man sig mycket sjukvård, ledarskap och kamratskap.

ifall du kallar sjukvård och ledarskap för slöseri med tid så borde du verkligen fundera om.

Dass: Om du tittar lite på forumet så tror jag att du märker att jag inte tycker att sjukvård är ett slöseri med tiden. Angående ledarskapet så tycker jag att utbudet är väldigt blandat. Kan vara bra men kan ochså vara katastrof. Det är en stor skillnad att utöva ledarskap med motiverade elever. Sedan när man en dag står framför sin första pluton dittvingade F-skallar ja det är då man får se hur det fungerar i verkligheten.

Som instruktör är det alltid lika roligt att höra "Vi gjorde så här i HVU/FBU U". Några sådana kommentarer, så hamnar man inte på OHS

Att FBU/HVU skulle vara en merit, nja det skilljer sig mellan förband. Jag har bara erfarenhet ifrån några olika förband och känner inte en enda YO/RO som anser att det är en merit.

Det vore kul att veta vilken erfarenhet du har av befälsutbildning i försvarsmakten eftersom du verkar vara ganska övertygad. Jag var aktiv i en ungdomsorganistation för många år sedan och har även varit instruktör så jag har sett båda sidor. Det finns väldigt bra ungdomar men det finns även många som borde förbjudas att använda uniform.

Vem vet om några år när du har gjort ditt i försvarsmakten kanske du håller med?

Jag håller med om fbu/hv inte är så populära på vissa förband...har man väl lärt sig att göra på ett visst sätt så fortsätter man ofta med det :shaun

Vissa "hårdare" tjänster (jag tror ni förstår vilka tjänster jag syftar på) har en hel del högljuda befäl som inte vill höra "det där kan jag redan!"

Vad gäller inriktning så går det nog att byta. Om man legat som samband inom flottan borde man kunna byta till armen.

Det borde vara enklare att byta från teknisk tjänst till tex. jägartjänst eftersom det man behöver kompletera då är en hel del fysik som man kan skaffa efter lumpen. Tvärtom borde det bli svårare eftersom det är svårt att lära sig det tekniska utanför lumpen.

En kompis far gjorde lumpen som attackdykare vid 17 års ålder sedan sen gick han över till fallskärmjägarna när han blev officer.

angående meriter så syftade jag på att det ska vara en merit att ha varit HV/FBU-U i mönstringen.

förövrigt så har jag inte planerat att säga under lumpen: så här gjorde vi på FBU för att jag vet att folk på "det riktiga" kan mer.

Tänker för övrigt inte ens nämna att jag varit HV/FBU-U under lumpen.

sen så håller jag med om att ledarskapsutbildningen varierar från avdelning till avdelning.

vissa avdelningar är katastrofala på mycket, kan ta ett exempel:

när vi hade våran slutövning så var det en avdelning som hade klottrat på toaletten!

kan ni tänka er det!

i avdelningen så finns det alltifrån 15 åringar till 18 (och över) som går in på toaletten och klottrar.

då är det inte så konstigt att vi inte är omtyckta av FM.

det jag reagerar på och blir sur över är all generalisering som folk gör när det gäller FBU/HV-U.

kvaliteten skiljer sig från förband till förband.

det enda sättet att se ifall det är bra är att själv gå med och testa.

hamnar man på en bra avdelning så är det absolut inte slöseri med tid.

hamnar man i en avdelning där folk klottrar på toaletterna på slutövning så då är det slöseri med tid.

Sen vill jag säga att många av våra instruktörer är Yrkes- eller resarv officerare.

angående ledarskapen så syftar jag på en almänn ledarksap.

självsäkerhet och självförtroende osv.

vill gärna veta var du tycker?