Jump to content
Sign in to follow this  
Bamse

Glock 17 till Polisen eller....

Recommended Posts

Satt och tittade igenom SoldF.com och hittade sidan om p88.

Konstaterade där att NI skall ha köpt in Glock 17.

"De fick först en Sig Sauer P226 , men eftersom den inte är speciellt bra har de övergått till den betydligt tåligare och bättre Glock 17. " http://www.SoldF.com/pistol88.html

Dock läste jag i en gammal tråd att det inte blev något inköp.

http://forum.SoldF.com/in...141&hl=glock+17

Nu blir det konstigt i Bamses hjärna, vem ska man tro på.....

SoldF.com kan väl inte ha fel......

:banana:blink:

Tyvärr så har SoldF.com fel. :blink: NI ville köpa in, men fick inte. Det som gäller för svensk polis(NI inkluderat) är Sig Sauer pistoler. Dem är de enda som är godkända av RPS.

Sig-pistolerna ar ju dessutom mycket bra. Kvaliten ar bland den basta som finns, och de ar ju generelly mycket fina. Varfor skulle de vilja ha Glock i stallet? Ja, forutom att den tal M/39B battre, forstas...

Nån som har skjutit med både SIG och Glock får ju gärna skriva ner för- och nackdelar och skillnader.

Själv har jag bara skjutit Glock och jag tycker den är väldigt bra, men å andra

sidan så har jag ju inget att jämföra med. (Eller jo, det är mindre rekyl i en 22:a :angry: )

Vad kostar en SIG förresten?

SIGar är dyrare, men när myndigheter ska köpa in vapen så brukar det lockas med extrapriser, inbyten och andra "bonusar", så såna skillnader spelar nog inte så stor roll. Det är nog oftare myndighetens krav och utvärdering som styr.

Personligen föredrar jag Glock.

Vapnet har lägre piplinje, lägre vikt, simplare uppbyggnad och billigare reservdelar.

Sen är jag personligen inte så förtjust i DA-vapen typ SIG, Beretta, mfl, jag tycker att de två lägena komplicerar handhavandet, och att de inte bidrar till högre säkerhet, men det är min subjektiva åsikt. Gillar inte heller greppet på SIG, men det är ju också subjektivt.

Med det sagt gillar jag kvalitetskänslan i SIGs vapen, de känns solida, välbyggda och pålitliga. Skulle inte ha något emot att ha ett i skåpet.

Även jag har burit båda i tjänsten och tycker personligen bättre om SIG:en.

Jag är då lätt färgad av att jag aldrig gillat Glockens 110-graderslutning på kolven, samt att jag tycker Glock är ett fruktansvärt tråkigt vapen (förutom G18 som är CHEF!).

Skulle jag själv köpa in ett tjänstevapen till någon form av styrka skulle jag ändå utan tvekan välja Glock eftersom den är lättast att handha, billigare, har mängder av utrustning, hölster och tillval att bjuda på, har störst magasinskapacitet och är mest stryktålig.

Glocks enda nackdel från mitt vidkommande är enbart av subjektiv natur - som en kollega uttryckte det har den ingen "själ".

Lite grand som att jämföra en Alfa Romeo med en Subaru; Japanaren är ett betydligt mer prisvärt och logiskt köp - ändå finns det folk som köper Alfa Romeo bara för att de tycker de är roligare att köra och passar just deras behov och lynne...

EDIT: SIG:en har naturligtvis en fördel över Glock; högre kvalitet. Att jämföra de båda är för att överdriva rejält som att jämföra ett schweiziskt urverk och ett järnspett...

Edited by Unicorn

personligen har jag mycket svårt för att förstå att man köper en pistol som är minst dubbelt så dyr men bara har på sin höjd en femtedel av livslängden!

jag har hört efter med mycket insatta källor varför valet blev som det blev och det verkar vara svårt att ge ett klart svar på frågan, men trots att man hade tillgång till FMV :s raport där Glock var en given vinnare så var den aldrig med i några test. förmodligen berode det hela på en stor portion okunskap från RPS sida (intresset var nämligen inte så stort på 80-talet, piketen var inte specielt utvecklad och NI fanns inte), någon riktig kravspec ställdes aldrig.

MVH Jörgen

Jag har inte mycket att tillägga. Tycker Sigen ligger för högt och därmed ger en jobbigare rekyl att hantera. Kontra glockens låga profil och låg rekylupptagning. Samt att greppet på P228, P229 samt P226 är lite för stora, och med gummikolvplattor på ska vi inte ens prata om. :)

Efter att ha reparerat/besiktigat ett antal Sigar, så börjar jag tro att dem tillverkar vissa delar med sämre kvalitet för att få sålt delar (som är svindyra).

Privat köpte jag givetvis en Glock17 :)

@Jöjje

Det gick ju ganska bra för dig i helgen såg jag. Skulle åkt upp och kollat men det strula lite så det blev inget med det.. :(

Edited by Nifelhel

personligen har jag mycket svårt för att förstå att man köper en pistol som är minst dubbelt så dyr men bara har på sin höjd en femtedel av livslängden!

jag har hört efter med mycket insatta källor varför valet blev som det blev och det verkar vara svårt att ge ett klart svar på frågan, men trots att man hade tillgång till FMV :s raport där Glock var en given vinnare så var den aldrig med i några test. förmodligen berode det hela på en stor portion okunskap från RPS sida (intresset var nämligen inte så stort på 80-talet, piketen var inte specielt utvecklad och NI fanns inte), någon riktig kravspec ställdes aldrig.

MVH Jörgen

Att överhuvudtaget ge polisen ett så kraftigt vapen (ja, du läste rätt...) som 9mm var under 80-talet fullständigt horribelt i den politiska debatten. Att dessutom generellt köpa in ett vapen med högre magasinskapacitet än 8 skott var fullständigt omöjligt, eftersom dåvarande beslutsfattare ansåg detta vara högkapacitetsvapen för militärt bruk.

Alla bärprov genomfördes med 8-skottsvapen. Jag känner själv en f d kollega som bar en Walther P5. SIG Sauer fick ett extra plus i utprovningarna eftersom den även kunde köpas in i en större modell med 15-skottsmagasin. Dock var detta vapen inte tänkt att få bäras till vardags, utan nu skall du få höra något udda:

SIG Sauer P226 med sitt 15-skottsmagasin ansågs av "experterna" under utprovningsprocessen på 80-talet vara ett vapen med så pass hög kapacitet att den ansågs HELT kunna ersätta ALLA tvåhandsvapen som förstärkningsvapen (MP5 var inte ens påtänkt). Förmodligen räknade man bara patronerna och tyckte att "med så många skott är man ju i princip jämställd med en Ak4"...

Att överhuvudtaget komma på något så korkat visar väl hur hög "expertnivån" var.

Att i detta läge ens genomföra prov med ett 9mm-vapen med 17-skottsmagasin hade förmodligen fått höga vederbörande att tuppa av.

Polisens utrustningsinköp har aldrig styrts av logik - utan av oinitierat tyckande från en enig politikerkår som anser att allt utom att gå runt i rosa kanindräkt och bjuda alla brottslingar på godis är polisbrutalitet - och att polisen förmodligen omedelbart skulle genomföra en statskupp eller börja skjuta gatubarn om de fick fungerande utrustning...

Guest Lt. payne
Polisens utrustningsinköp har aldrig styrts av logik - utan av oinitierat tyckande från en enig politikerkår

@Unicorn

Jag hörde nåt ett liknade uttalande i min ungdom från vår kvarterspolis, Han ville ha en lätt mc för att kunna jaga mopedister (mig..) på cykelgångarna.

Det blev inget av och han la krutet på barnvagnsstölderna i stället...

(Lt. payne, som hade en hel del kontakt med Polismyndigheterna i sin ungdom :unsure: )

"Magasinet rymmer 13 patroner i kalibern .40 S&W och 15 kaliber 9X19 det är jämnförbart med vad andra moderna pistoler kan skryta med. Ett intressant fenomen som har visat sig är att träffsannolikheten i eldstrider har nedgått när pistoler med stor magasinskapacitet är inblanddade. De flesta skott som avlossas är missar, vilket kan få förödande konsekvenser tättbefolkad stadsmiljö. Det är tydligen psykologiskt negativt med många patroner. Bommar ett skott finns det fler att ta till. De gamla sanningarna riktning och avfyrning glöms då bort. Amerikanarna har döpt den okontrollerade eldgivningen för "spray and pray" För praktiskt skytte är det dock en fördel att slippa byta magasin eftersom tiden är den avgörande skjutformen."

- Sverker Ulving, tidningen Vapen Nr 4 1994 Artikel om H&K USP

Tror att detta också var lite av anledningarna till varför Polisen ville ha lägre magasinskapacitet. Samt skälet till varför Sig sauer tillverkar 8 skottsmagasin.

Ett intressant fenomen som har visat sig är att träffsannolikheten i eldstrider har nedgått när pistoler med stor magasinskapacitet är inblanddade. De flesta skott som avlossas är missar, vilket kan få förödande konsekvenser tättbefolkad stadsmiljö. Det är tydligen psykologiskt negativt med många patroner.

Vad gäller träffsannolikheten PER SKOTT är denna slutsats säkert korrekt. Det är dock inte viktigast att ha den vackraste träffbilden - utan att vinna eldstriden.

Annars torde någon som utrustats med en enskottspistol modell Thompson Contender vara närmast oövervinnelig i eldstrid..?

Annars torde någon som utrustats med en enskottspistol modell Thompson Contender vara närmast oövervinnelig i eldstrid..?

På avstånd över 100 meter är det precis så. ;)

Man får väl kompromissa Unicorn ;)

min slutsats blir ju att polisen får lägga sin beväpning nånstans mellan

Atombomb ------ Thompson Contender

(vinna eldstrid) (Bra träffbild)

:angry::angry::banana

Men tror jag artikelförfattaren menar att man faktiskt träffar fortare med ett bra välriktat skott än med 15 där det först är det 15:e som träffar. Men varje skjutsituation är unik så det är svårt att dra nån universal slutsats på vad som är bäst.

***************************off topic*********************************

Andra sidan så har ju norrmännen ett annat intressant idee genom att inte ha beväpnade poliser alls. Statistiskt sett så har ju det sina fördelar (mindre ihjälskjutna) dock praktiskt betyder det att polisen måste fly från platsen om det nu skulle komma till ett läga där pistolen är nödvändig (alt hämta den plomberande pistolen). Denna lösning är ju inget man som brottsoffer uppskattar att den som kommer för att hjälpa en inte har möjlighet att hjälpa en. Dessutom så har ju de som blir skjutna av polisen själva bidragit till att de blir det, så den

norska moddelen är väl inget man uppskattar i praktiken.

***************************off topic*********************************

Men tror jag artikelförfattaren menar att man faktiskt träffar fortare med ett bra välriktat skott än med 15 där det först är det 15:e som träffar. Men varje skjutsituation är unik så det är svårt att dra nån universal slutsats på vad som är bäst.

Jag håller med. Å andra sidan tycker jag pistol är en kompromiss som företeelse...

Naturligtvis är det som artikelförfattaren säger att man sparar på ammunitionen mer om man har väldigt lite. Det är som du påpekar samma logik som gör att norsk och brittisk polis inte bär några vapen alls. Har man INGEN ammunition blir det i ju teorin heller inget allmänfarligt skjutande eftersom polisen regelmässigt tvingas ge upp och i värsta fall vänta på att en ”Armed Response Unit” skall hinna fram.

Föräldrarna till de sexton ihjälskjutna barnen vid Dunblanemassakern 1996 har dock måhända en något reviderad uppfattning huruvida denna norsk/brittiska logik är allmängiltig.

Numera börjar den svenska logiken äntligen komma i fas eftersom man mig veterligen slutat köpa in P225.

Myten/ryktet säger att tillverkningen av denna skulle läggas ned redan i slutet av 80-talet eftersom ingen i hela världen längre betalade fullt pris för ett fullstort vapen med halv magasinskapacitet - men att den fick återupptas eftersom svensk polis plötsligt började beställa... Sanningshalten i detta rykte vet jag inte, men det låter inte osannolikt för en gammal konstapel.

Till RPS försvar skall dock sägas att polisens utrustning och beväpning (frånsett tyngre kravallutrustning) idag håller högsta internationella klass. Dock tog det något decennium att få bort terylenbyxor, babyblå skjorta, slips och supernovareflexer samt införa neutral fältuniform, skyddsvästar, vapen med mer än 12 skott i magasinet, användbara förstärkningsvapen, bärbar batong, pepparspray, reservhandfängsel (buntband) och spikmattor som faktiskt kan både medföras och användas.

Trots detta, kära RPS, har inte fler civila skjutits ihjäl av svensk polis...ÄN i alla fall...

@Unicorn

Sig sauer P225 köps inte längre in, mig veterligen så tillverkas den helt enkelt inte längre. Numera när man köper in så är det P239,P226, P228 eller P229 som gäller.

Jepp det stämmer det var nåt smarthuvud som tyckte att en P226(med 15ptr) kunde ersätta ett förstärkningsvapen. :sniper:

@Jöjje

Det gick ju ganska bra för dig i helgen såg jag. Skulle åkt upp och kollat men det strula lite så det blev inget med det..  :(

Tackar!!

Guest Rattara

"Föräldrarna till de sexton ihjälskjutna barnen vid Dunblanemassakern 1996 har dock måhända en något reviderad uppfattning huruvida denna norsk/brittiska logik är allmängiltig." skriver Unicorn.

Jaha... Och om den brittiska polisen varit beväpnad så skulle utgången av tragedin sett annorlunda ut?

Vid 09.30-tiden den 13 mars 1996 steg Thomas Hamilton in på skolan i Dunblane. Uppskattningsvis tre till minuter senare var 15 skolbarn och en lärare döda (en elev dog av sina skador under färden till sjukhuset). Thomas Hamilton begick därefter självmord.

Först vid 09.50 kom den första polispatrullen till platsen. Om denna patrull varit beväpnad lär ju knappast fler elever ha överlevt.

Edited by Rattara

"Föräldrarna till de sexton ihjälskjutna barnen vid Dunblanemassakern 1996 har dock måhända en något reviderad uppfattning huruvida denna norsk/brittiska logik är allmängiltig." skriver Unicorn.

Jaha... Och om den brittiska polisen varit beväpnad så skulle utgången av tragedin sett annorlunda ut?

Vid 09.30-tiden den 13 mars 1996 steg Thomas Hamilton in på skolan i Dunblane. Uppskattningsvis tre till minuter senare var 15 skolbarn och en lärare döda (en elev dog av sina skador under färden till sjukhuset). Thomas Hamilton begick därefter självmord.

Först vid 09.50 kom den första polispatrullen till platsen. Om denna patrull varit beväpnad lär ju knappast fler elever ha överlevt.

Du har rätt. Dåligt exempel.

Poängen gick nog fram i alla fall.

Vet inte om jag såg det i tråden, men det finns förslag på att polisen ska byta "upp" sig till en nyare variant av SigSauer från P226 till P228 tror jag det skulle bli.

Sker detta så kan SBP komma att utbildas på P226:an och den tillförs organisationen inom överskådlig tid.

Kan ha fel - kan ha rätt...

:((

Jepp det stämmer det var nåt smarthuvud som tyckte att en P226(med 15ptr) kunde ersätta ett förstärkningsvapen.

De här sk. expertutlåtandena kom ju visserligen till i ett Sverige som inte ännu hade upplevt stjärnskott (no pun intended) som Thommy Zethreaus Jackie Arklöv. Och en bajslast med andra mopedföreningar och aspirerande jugoslaviska restaurangägare. Men i det här landet så krävs det tydligen massakrer x antal dödade poliser och en mördad statsminister innan flummhattarna som styr landet får tummen ur. :ph34r:

(Lt. payne, som hade en hel del kontakt med Polismyndigheterna i sin ungdom :camo:  )

Jasså? Var marknaden för barnvagnshäleri så god? :ph34r:

Någon som vet vilka vapen Tullen testade innan de valde Glock?

@ Backéus: Det handlar om att man i det normala underhållet i fortsättningen köper in vapen med ny stomme, för montage av vapenlampa.

Edit Fippelfingrar

Edited by Knekt

Vet inte om jag såg det i tråden, men det finns förslag på att polisen ska byta "upp" sig till en nyare variant av SigSauer från P226 till P228 tror jag det skulle bli.

Sker detta så kan SBP komma att utbildas på P226:an och den tillförs organisationen inom överskådlig tid.

Kan ha fel - kan ha rätt...

:D

Undrar varför man skulle byta "upp" sig till 228 istället för 226???

Vi köper nu endast in P226 halvstål och någon enstaka P239. Men inga 228, det är kasta pengarna i sjön. Bättre att bara köpa en variant, så slipper man ha alldeles för mycket olika reservdelar i lager. Skillnaden mellan i 228 och en 226 är att den senare har längre kolv, i övrigt är dem lika i greppet.

Vem betalar de pistoler som då eventuellt tillförs SBP?

Edited by Nifelhel

Sen kan man ju alltid överdriva med vapen med som Hans Holmér gjorde när han köpte in K-pistar inbyggda i resväskor till sina utredare :)

Sen kan man ju alltid överdriva med vapen med som Hans Holmér gjorde när han köpte in K-pistar inbyggda i resväskor till sina utredare :lol:

Det var roliagre än så... arsenalen var för karlns eget skydd. Han ansåg att det förelåg en aktut kidnappningsrisk... därav balla puffror och spårsändare i slipsen! :)