Jump to content

Snabbladdare till ak5 (NATO stanag) magasin

mimesis

Recommended Posts

Guest Gone_crazy

Detta vore klart något för FM.

Man kanske kan köpa en egen någonstans...

Undrar hur många gånger man har blödit om högertummen vid plundring?

Ytterligare en sak som kan gå sönder i fält! Skall man ha den i benfickan för att ladda om i fält eller? Måste man dessutom inte "ladda" matningsmekanismen innan man kan fylla på magasinet??

Tror inte alls på denna lösning!!!!

För er som blöder, använd namnbrickan när ni tömmer maget!

Dessutom lär den inte vara gratis?

Är det värt med några mindre övningsdagar bara för detta??

Guest Gone_crazy
Ytterligare en sak som kan gå sönder i fält! Skall man ha den i benfickan för att ladda om i fält eller? Måste man dessutom inte "ladda" matningsmekanismen innan man kan fylla på magasinet??

Tror inte alls på denna lösning!!!!

För er som blöder, använd namnbrickan när ni tömmer maget!

Dessutom lär den inte vara gratis?

Är det värt med några mindre övningsdagar bara för detta??

Sant

• BlåGul -1

Ser ut som en krånglig lösning på ett obefintligt problem.

Magasin tömmer man på <10 sek med en patron.

För påfyllnaden skulle det vara smidigare med något liknande Glocks påfyllarhjälp. Enkel, snorbillig, tar ingen plats och spar tummar om man fyller enorma mängder magasin. Annars ser jag ingen större mening med dem.

Sverige har köpt in magasinladdningsmaskiner som går på 230V. Du tömmer i en ask och magasinet är laddat i ett kick, dock så används dessa aldrig, utan skall bara användas i ofred... Alla vet ju hur det kommer att slut, maskinerna kommer pajja, och istället kommer det att vara några stackars malajer som får sitta och ladda magasin i nåt mob förråd nånstans i skogen. (och, JA, man får ut laddade magasin i krig, med undantag för vissa förband)

Eftersom ni verkar slita ut era söta små fingrar när ni plundrar era magasin föreslår jag att ni testar följande:

Tag ett stycke namnbricka.

Tryck på den lilla spärren på magasinsbotten och tag bort magasinsbotten med fjäder och patronförare.

Häll ut patronerna.

Magasinet plundrat. :angry:

Och glöm inte sätta tillbaka delarna ni tog bort. :P

VARNING!!!!!

Glöm förguds skull inte heller att som ni har blivit lärda rikta magasinsbotten bort från er när ni lossar den, samt att hålla emot när botten tas bort så att den inte skjuts iväg rakt in i skogen eller på nån kamrat. Fjädern är juh rätt så spänd när magasinet är påfyllt.

Guest Hanfot

Det finns bandladdare till ksp banden till Kulspruta 58.

:)

Har en sådan på regementet.

Laddar 50% snabbare.

Har man bara tillräkligt med band så kan man skjuta mkt mer under en dag än vid manuell laddning.

Men annars så är det ganska rofyllt att sitta och banda om man inte har nga tidskrav etc på sig.

Det finns bandladdare till ksp banden till Kulspruta 58.

:)

Har en sådan på regementet.

Laddar 50% snabbare.

Har man bara tillräkligt med band så kan man skjuta mkt mer under en dag än vid manuell laddning.

Men annars så är det ganska rofyllt att sitta och banda om man inte har nga tidskrav etc på sig.

Jo, vi fick ut två sådana efter ett tag... det är jobbigt att banda till 6st Kulspruta 58´or... personligen hatade jag att banda oavsett metod eftersom jag inte var KSP-skytt. Om man skulle rangordna olika typer av laddning så blir det så här:

1. Ladda/plundra AK5-mag

2. Ladda/plundra KSPband

3. Ladda/plundra Akan-mag (pbv302)

1989 var jag och mina GB kollegor och 2 beredskapsplutoner B-styrka på Öland under den största övningen jag varit med om, Sydfront. Det var över 30 000 inkallade samtidigt, dock inte alla på Öland :). PÅ kvällarna skulle vi fylla på banden till alla sprutorna vi hade släpat med. Vi hade 80 000 lösa 7.62 med till dem och så mycket band som bara gick att medföra. Varje kväll några timmar satt vi och fylde på. Till vår hjälp hade vi något som kan liknas en gammaldags köttkvarn. Den hade en vev, en tratt där man la ner patronerna och en frammatningsmekanism för banden. Vi var 4 stycken varje kväll som gjorde detta. En vevade, en skötte banden och två bröt askar och la i patronerna på rätt håll. Efter övningen fanns det inga patroner kvar och jag tackar än idag högre makter för dessa små "påfyllsanordningar".

/Ken

1989 var jag och mina GB kollegor och 2 beredskapsplutoner B-styrka på Öland under den största övningen jag varit med om, Sydfront. Det var över 30 000 inkallade samtidigt, dock inte alla på Öland :). PÅ kvällarna skulle vi fylla på banden till alla sprutorna vi hade släpat med. Vi hade 80 000 lösa 7.62 med till dem och så mycket band som bara gick att medföra. Varje kväll några timmar satt vi och fylde på. Till vår hjälp hade vi något som kan liknas en gammaldags köttkvarn. Den hade en vev, en tratt där man la ner patronerna och en frammatningsmekanism för banden. Vi var 4 stycken varje kväll som gjorde detta. En vevade, en skötte banden och två bröt askar och la i patronerna på rätt håll. Efter övningen fanns det inga patroner kvar och jag tackar än idag högre makter för dessa små "påfyllsanordningar".

/Ken

Det var sådana vi hade också. Är det nån som vet det korrekta namnet för "köttkvarnen"?

Guest Hanfot

Som jag nämde tidigare.

Bandladdare heter det.

Finns säkert ett fint namn med förkortningar ochj så men det kan jag inte i huvudet.

Ngn som vill attjag tar reda på det?

Som jag nämde tidigare.

Bandladdare heter det.

Finns säkert ett fint namn med förkortningar ochj så men det kan jag inte i huvudet.

Ngn som vill attjag tar reda på det?

Tja...varför inte. Alltid kul att veta. ;)